Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή με λεοντή σε αργυρό τετράδραχμο Καμάρινας, Σικελία (425-405 π.Χ.)

Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι

0

Περιοδική έκθεση με τίτλο «Ηρακλής, Ήρως Διαχρονικός και Αιώνιος» διοργανώνει το Νομισματικό Μουσείο. O Ηρακλής, µία µυθολογική προσωπικότητα µε πολλαπλούς συµβολισµούς, αποτέλεσε και αποτελεί έµπνευση και µέσο διοχέτευσης προτύπων και µηνυµάτων από τους αρχαίους µέχρι και τους νεότερους χρόνους, αναφέρουν οι διοργανωτές της έκθεσης. Η µορφή του Ηρακλή, ως πανελλήνιο, πανευρωπαϊκό και παγκόσµιο πρότυπο ρώµης, αρετής και δικαιοσύνης και φορέας πολιτικο-κοινωνικών, θρησκευτικών και ηθικών μηνυμάτων, άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωµά της στην Ιστορία ανά τους αιώνες.

Η παρούσα έκθεση αποσκοπεί, κυρίως µέσω των νοµισµατικών παραστάσεων, στην παρουσίαση και ανάλυση των διαφόρων εικονογραφικών µορφών της πολυδιάστατης προσωπικότητας του θεού-ήρωα, µε συγκεκριµένα γνωρίσµατα και χαρακτηριστικά, η απόδοση των οποίων διαφοροποιείται ανάλογα µε την περιοχή και τις αισθητικές αντιλήψεις της κάθε περιόδου.

Η έκθεση περιλαµβάνει 346 αρχαιότητες, οι περισσότερες από τις οποίες παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. Συγκεκριµένα ένα πινάκιο, δύο γλυπτά και ένα χρυσό νόµισµα από τα Αρχαιολογικά Μουσεία Άµφισσας και ∆ελφών, δύο αττικές και µία βοιωτική επιγραφή από το Επιγραφικό Μουσείο, καθώς και 339 αρχαία ελληνικά, ελληνορωµαϊκά και ρωµαϊκά νοµίσµατα, χρυσά, αργυρά, χάλκινα και από ήλεκτρο, µολύβδινα, πήλινα και χάλκινα σύµβολα, σφραγιδόλιθους και δακτυλιόλιθους από τις Συλλογές του Νοµισµατικού Μουσείου και από την Ιδιωτική Συλλογή του Θεόδωρου Αραβάνη.

Η παρούσα έκθεση αποσκοπεί, κυρίως µέσω των νοµισµατικών παραστάσεων, στην παρουσίαση και ανάλυση των διαφόρων εικονογραφικών µορφών της πολυδιάστατης προσωπικότητας του θεού-ήρωα, µε συγκεκριµένα γνωρίσµατα και χαρακτηριστικά, η απόδοση των οποίων διαφοροποιείται ανάλογα µε την περιοχή και τις αισθητικές αντιλήψεις της κάθε περιόδου.

Τη μουσειολογική μελέτη και την επιστημονική επιμέλεια έχουν ο Διευθυντής του Νομισματικού Μουσείου δρ Γεώργιος Κακαβάς και οι νομισματολόγοι του Μουσείου, Αντωνία Νικολακοπούλου και δρ Βασιλική Στεφανάκη.

Τα παραπάνω αντικείµενα, τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ πολιτειακό, γεωγραφικό και χρονολογικό πλαίσιο —πόλεις-κράτη, έθνη, Κοινά, βασίλεια και αυτοκρατορίες από τη ∆υτική Μεσόγειο µέχρι και τα βάθη της Ανατολής και από τους κλασικούς µέχρι και τους νεότερους χρόνους— συνοµιλούν µε τα 19 ζωγραφικά έργα του αναγνωρισµένου διεθνώς εικαστικού Παύλου Σάµιου, Καθηγητή της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, που αντλούν την έµπνευσή τους από τον Ηρακλή και τους Άθλους του, μέσα από μία λιτή και εμπνευσμένη μουσειογραφική προσέγγιση του Γιάννη Μετζικώφ.

Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή αγένειου Ηρακλή Πατρώου σε αργυρό δεκάδραχμο Αλεξάνδρου Γ’ (327/6 – 324 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή σε χρυσή δραχμή Καρύστου, Εύβοια (περ. 313 π.Χ.)

4 θεματικές ενότητες

Η έκθεση χωρίζεται σε τέσσερις θεµατικές ενότητες: Η πρώτη ενότητα πραγµατεύεται τις ιδεαλιστικές ή µη προσωπογραφίες (κεφαλή αγένειος, γενειοφόρος, µε ή χωρίς λεοντή) του θεού-ήρωα στους χαρακτήρες των νοµισµάτων, στα σύµβολα και στους σφραγιδόλιθους, καθώς και τους εικονογραφικούς του τύπους (ιστάµενος, καθήµενος, τοξότης), οι οποίοι αναπαράγουν ή δανείζονται στοιχεία από γνωστά, από τις γραπτές πηγές, έργα φηµισµένων καλλιτεχνών, για τα οποία αντλούµε επίσης πληροφορίες µέσω των µεταγενέστερων ρωµαϊκών γλυπτών.

Η δεύτερη ενότητα εστιάζει στα όπλα, όπως το ρόπαλο και η λεοντή, κατεξοχήν σύµβολα του ήρωα, καθώς και το τόξο και η φαρέτρα, εκ των οποίων τα περισσότερα αποτελούσαν δώρα θεών. Η τρίτη ενότητα επικεντρώνεται στην παιδική του ηλικία µε τις γνωστές παραστάσεις του Ηρακλή δρακονοπνίγοντα, τους άθλους και τα κατορθώµατά του και η τελευταία στην αφοµοίωσή του µε άλλες θεότητες της Ανατολής.

Και στις τέσσερις ενότητες παρουσιάζονται απεικονίσεις του θεού-ήρωα σε νοµίσµατα πόλεων, Κοινών και βασιλείων που συνδέονται µε τη λατρεία του ως µυθικού οικιστή/ιδρυτή και γενάρχη, την παιδική και εφηβική του ηλικία στη Θήβα, τους άθλους, τα κατορθώµατα και τις εκστρατείες που λαµβάνουν χώρα από τη Μεσόγειο, την Ευρώπη και την Αφρική έως τα βάθη της Ανατολής. Σύµβολο δύναµης και εξουσίας, ο Ηρακλής και τα σύµβολά του χρησιµοποιήθηκαν από βασιλείς και ηγεµόνες, οι οποίοι ταυτίστηκαν µε τη µορφή του, αλλά και από πόλεις-κράτη και Κοινά µε πολιτική σκοπιµότητα. Τα γνωρίσµατα και οι ιδιότητές του, ευρέως γνωστές στον μεσογειακό χώρο, υιοθετήθηκαν και αφοµοιώθηκαν και από άλλες τοπικές θεότητες, κυρίως από τον φοινικικό θεό Μελκάρτ.

Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ο ταύρος της Κρήτης, έργο του ζωγράφου Παύλου Σάμιου (1989)

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Διευθυντής του Μουσείου δρ Γεώργιος Κακαβάς με συνεργάτη την αρχαιολόγο δρα Μιμίκα Γιαννοπούλου.

Η έκδοση του συνοδευτικού επιστημονικού καταλόγου της Έκθεσης, αφιερωμένου στη μνήμη της διαπρεπούς νομισματολόγου Βάσως Πέννα, οφείλεται στο ιδιαίτερο ενδιαφέρον και την υποστήριξη από κάθε άποψη της Alpha Bank, µόνιµου υποστηρικτή των δράσεων του Νοµισµατικού Μουσείου.

Σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιείται εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές με σκοπό την εξοικείωσή τους με τη μυθική μορφή του θεϊκού ήρωα Ηρακλή, τις αξίες και τα ιδανικά που προκύπτουν από τα κατορθώματα και τους άθλους του.

Η έκθεση παρουσιάζεται στη μεγάλη αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων, στον δεύτερο όροφο του Ιλίου Μελάθρου, στη βιβλιοθήκη του Ερρίκου Σλήμαν, και θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου 2019.

Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή αγένειου Ηρακλή με λεοντή σε χρυσό στατήρα Φιλίππων, Μακεδονία (περ. 350-330 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή Κόμμοδου ως Ηρακλής με λεοντή σε διμεταλλικό μετάλλιο (192 μ.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή αγένειου Ηρακλή με λεοντή και τα όπλα του σε αργυρό τετράδραχμο Ερυθρών, Ιωνία (330-300 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή νεαρού Ηρακλή και τα όπλα του σε χρυσό τέταρτο στατήρα Φιλίππου Β’ (340/36-328 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ημίτομο Ηρακλή με ρόπαλο σε χαλκή uncia Ουενουσίας, Απουλία (210 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής ιστάμενος με ρόπαλο σε αργυρό ημίδραχμο Οιταίων (371-280 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής ιστάμενος με ρόπαλο και λεοντή σε αργυρό τετράδραχμο Ευθυδήμου Β’, Βακτρία (190-185 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής νεαρός, καθήμενος στη δορά λιονταριού, σε αργυρό στατήρα Κρότωνα, Βρεττία (5ος-4ος αι. π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής σε ώριμη ηλικία, καθήμενος στη δορά λιονταριού, σε αργυρό τετράδραχμο Νάβιδος, βασιλιά της Σπάρτης (207-192 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής με ρόπαλο, καθήμενος σε βράχο, σε αργυρό τετράδραχμο Ευθυδήμου Α’, Βακτρία (230-200 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής τοξότης, γενειοφόρος με λεοντή, σε χρυσό ημίδραχμο Θάσου (390 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή σε χρυσή δραχμή Κοινού Αιτωλών (220-205 π.Χ.), Αρχαιολογικό Μουσείο Άμφισσας.
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η απαγωγή των βοδιών του Γηρυόνη από τον Ηρακλή σε χαλκό νόμισμα Αλεξάνδρειας Αιγύπτου επί Αντωνίνου Ευσεβούς (140-141 μ.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής βρέφος, δρακονοπνίγων, σε αργυρό στατήρα Θήβας, Βοιωτία (425-395 π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής τοξότης και όρνιθα, υποδηλώνουν τον άθλο με τις Στυμφαλίδες όρνιθες, σε αργυρό στατήρα Πραισού, Κρήτη (γ’ τέταρτο 4ου αι. π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή Ηρακλή/Μελκάρτ με λεοντή σε αργυρό σικελο-καρχηδονιακό τετράδραχμο (325-300 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η πάλη του Ηρακλή με το λιοντάρι της Νεμέας σε αργυρό τετράδραχμο Λυκκείου, Παιονία (356-335 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Το ρόπαλο του Ηρακλή σε χρυσό στατήρα Φιλίππου Ε’ (περ. 200 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η πάλη του Ηρακλή με το λιοντάρι της Νεμέας σε 100 χρυσές λίτραι Συρακουσών, Σικελία (405-400 π.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή και τα όπλα του σε αργυρό τριώβολο Σέλγης, Πισιδία (2ος-1ος αι. π.Χ.)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Μαρμάρινος βωμίσκος, ανάθημα στον Ηρακλή Απαλεξίκακο (20ς αι. μ.Χ.), Επιγραφικό Μουσείο
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Ηρακλής βρέφος, δρακονοπνίγων, από αργυρό στατήρα Θηβών, έργο του ζωγράφου Παύλου Σάμιου (2018)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η Κερυνήτις έλαφος, έργο του ζωγράφου Παύλου Σάμιου (1989)
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Η έριδα του Ηρακλή με τον Απόλλωνα για τον δελφικό τρίποδα σε πήλινο αττικό μελανόμορφο πινάκιο (490/70-465 π.Χ.), Αρχαιολογικό Μουσείο Άμφισσας.
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Προτομή Κόμμοδου ως Ηρακλής με λεοντή σε υπερμεγέθη ανάγλυφο λίθο από χαλκηδόνιο (2ος αι. μ.Χ.).
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι Facebook Twitter
Μαρμάρινη κεφαλή γενειοφόρου Ηρακλή, αυτοκρατορικών χρόνων, Αρχαιολογικό Μουσείο Άμφισσας.
|article_full_no_portrait|

  

Info:

Νομισματικό Μουσείο, Ιλίου Μέλαθρον, Ελ. Βενιζέλου (Πανεπιστημίου) 12, Αθήνα. Τηλ.: 210 3612834, 210 3632057, http://www.nummus.gr

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς

Εκατό χρόνια μετά την ανακωχή του Μεγάλου Πολέμου, η έκθεση «Αρχαιολογία εν καιρώ πολέμου στο Κιλκίς» έρχεται να φωτίσει άγνωστες πτυχές της ιστορίας και της αρχαιολογίας
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM