αθανασίες * νεκρικά εκμαγεία αγωνιστών του 1821 στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

αθανασίες * νεκρικά εκμαγεία αγωνιστών του 1821 στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Facebook Twitter
Μακρυγιάννης
0

ἡ δὲ μνήμη͵ καὶ ἡ τῶν νοητῶν͵

οὐκ ἄνευ φαντάσματός ἐστιν
Αριστοτέλους /Περί μνήμης και αναμνήσεως

  

 

Τυπικά ανήκουν στη συλλογή των γλυπτών. Νεκρικά εκμαγεία, μορφές της νεοελληνικής ιστορίας που βγήκαν από τα λαράρια, τα ιδιωτικά εικονοστάσια για να εκτεθούν στη δημόσια λατρεία, imagines πια στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Εικοσιτρείς μάσκες, εικοσιτρία memento mori που κράτησαν την Εικόνα. Γιατί χωρίς Εικόνα η μνήμη την κάνει με ελαφρά. Ουκ άνευ φαντάσματος, ουκ άνευ φαντάσματος, ούρλιαζε ο Αριστοτέλης από την Αχερουσία του. Κάτι παραπάνω θα ήξερε ο συγγενής.

 

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης 

 

 

Ιωάννης Κωλέττης

 

 

Μόνο δύο, αυτά του πρίγκηπα Ανδρέα (που τα'κανε κουλουβάχατα στον Σαγγάριο ) και του Δημήτριου Ζαμπακού πασά (γιατρού στο Μεγάλο Χαρέμι, πρωτοπόρου της αφροδισιολογίας στον 19ο) δεν πλάστηκαν επί του νεκρού. Όλα τα υπόλοιπα είναι νεκρικά, ο γύψος και οι αέρινες γαζούλες που τον συγκρατούσαν απλώθηκαν ενώ είχε ξεκινήσει ο Μέγας Κωκυτός και το ταξίδι στη Μαυρηγή.

 

Νικηταράς

 

 

Ο Κολοκοτρώνης, ο πονηροΚωλέττης, ο Κοραής, ο Νικηταράς, ο Μακρυγιάννης, ο Παναγιώτης και η Ιωάννα Γιατράκου (η μοναδική γυναίκα της συλλογής) αλλά κι ο μπαμπάς της άτακτης Λούλου, ο Ιωάννης Μεταξάς μας χαρίζουν την έσχατη πόζα, αυτή που θα πληρώσει τον οβολό για το ταξίδι από τ'απάνου για τα κάτου. Εκεί που ο Άδης είναι και Πλούτωνας, πλουτοδότης, φορέας νέας ζωής αρκεί να μπορείς ν' αποδείξεις ότι εσύ είσαι εσύ.

 

 

Ιωάννα Γιατράκου

 

Ιωάννης Μεταξάς

 

 


Γιατί κανείς δεν πεθαίνει όσο υπάρχει η φωτογραφία, η προτομή, ο ανδριάντας, το πορτραίτο, η μάσκα.

Γιατί κανείς δεν πεθαίνει όταν πρόλαβε και έγινε Εικόνα.

 

αθανασίες * νεκρικά εκμαγεία αγωνιστών του 1821 στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Facebook Twitter
Μακρυγιάννης

 

____________________________

*οι φωτογραφίες είναι παρμένες από το βιβλίο της Ευθυμίας Παπασπύρου Ιστορικά Προσωπεία, Η συλλογή του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδας,2010

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM