Η γκαλερί Gagosian σε νέο χώρο στο Κολωνάκι - Εγκαίνια με έκθεση του Brice Marden

Η γκαλερί Gagosian σε νέο χώρο στο Κολωνάκι - Εγκαίνια με έκθεση του Brice Marden Facebook Twitter
BRICE MARDEN, Years 3, 2011, Oil on marble, 17 3/8 x 31 1/2 x 7/8 in, 44.1 x 80 x 2.2 cm © 2020 Brice Marden/Artists Rights Society (ARS), New York Photo: Rob McKeever, Courtesy Gagosian
0

Η σπουδαία είδηση είναι ότι η Gagosian μετακινείται σε ένα υπέροχο σπίτι, στον αριθμό 22 της οδού Αναπήρων Πολέμου, στη συμβολή της με την Δεινοκράτους, το οποίο κτίστηκε κατά την εποχή του Μεσοπολέμου και που το 2011 κρίθηκε διατηρητέο. Όλοι το λατρεύουν αυτό το κτίριο για τον γαλήνιο και ήπιο τρόπο με τον οποίο εκφράζει τη μεγαλοπρέπειά του, αλλά και για την κομψότητα του εκλεκτικιστικού αρχιτεκτονικού χαρακτήρα του, ο οποίος, πολύ θαρραλέα ενσωματώνει μοντερνίστικα στοιχεία, χωρίς να αποποιείται το γούστο του για τον νεοκλασικισμό.


Η εκεί μετεγκατάσταση της γκαλερί είναι μία σπουδαία κίνηση εξωστρέφειας, η οποία γεννά μόνο ενθουσιασμό και πολύ μεγάλες προσδοκίες.


Συντρέχει όμως και ένας επιπλέον σοβαρός λόγος για να είναι κάποιος χαρούμενος: το πρόγραμμα στη νέα έδρα ξεκινά με έκθεση του Brice Marden, ο οποίος επανέρχεται στην Ελλάδα με ατομική έκθεση, μετά από τέσσερις δεκαετίες.


Ο Brice Marden στα μέσα του επόμενου μήνα κλείνει τα 82 του χρόνια. Εξ αυτών τα τελευταία 32 είναι μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Γραμμάτων και Τεχνών. Είναι δηλαδή ένας «πατριάρχης» της μεταπολεμικής αμερικανικής τέχνης, και το MoMA της Nέας Υόρκης το αναγνώρισε αυτό ήδη από το 2006, οργανώνοντας μία πλούσια και μείζονος σημασίας αναδρομική έκθεση που κάλυπτε όλες τις φάσεις του έργου του.

Τα κομμάτια μαρμάρου που ζωγράφιζε ο Marden προέρχονταν από τοπικά μικρά λατομεία της Ύδρας και αποτελούσαν κατά κάποιο τρόπο ένα ιδανικό υλικό για τη μετατόπισή του σε κάτι άλλο από τη ζωγραφική σε καμβά και σε κάτι τόσο διαφορετικό από την ορθογωνιότητα της φόρμας των τελάρων και των γραμμών που εκείνος προτιμούσε να ακολουθεί πάνω σε αυτά.


Ο Marden αποφοίτησε το 1961 από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης και δύο χρόνια αργότερα ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στο Tμήμα Καλών Τεχνών και Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Yale. Συχνά αναφέρεται ως εκπρόσωπος του μινιμαλισμού και αυτό είναι κάτι που ακούγεται πολύ λογικό, αν αναλογιστεί κάποιος τις σειρές έργων του από μονοχρωματικούς καμβάδες.

Όμως, ο συσχετισμός του με τον μινιμαλισμό περιορίζει αρκετά τις προεκτάσεις που έχει το έργο του και συγκαλύπτει το ότι είναι πολύ δύσκολο να τον εντάξει κάποιος σε οποιοδήποτε από τα γνωστά ρεύματα. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το πόσο πραγματικά καταξιωμένος καλλιτέχνης είναι, τον καθιστά –και παρότι είναι εν ζωή– ένα ολόκληρο και ξεχωριστό κεφάλαιο της Ιστορίας της Τέχνης.

Η γκαλερί Gagosian σε νέο χώρο στο Κολωνάκι - Εγκαίνια με έκθεση του Brice Marden Facebook Twitter
BRICE MARDEN, Helen's Immediately, 2011, Oil on marble, 19 1/2 x 31 1/2 x 13/16 in, 49.5 x 80 x 2.1 cm © 2020 Brice Marden/Artists Rights Society (ARS), New York Photo: Rob McKeever, Courtesy Gagosian


Ωστόσο, είναι βέβαιο ότι στο έργο του αναγνωρίζει κάποιος την επιρροή του αφηρημένου εξπρεσιονισμού – εκείνον του Jackson Pollock και εκείνον τον άλλο, με τις συγκλονιστικές «πεδιάδες χρώματος», του Mark Rothko. Όσο για την τελευταία μεγάλη περίοδό του, αναγνωρίζει κάποιος και μια εντελώς άλλης πηγής επιρροή, εκείνην από την ασιατική τέχνη της καλλιγραφίας.


Πέραν όλων αυτών, τα τελευταία 50 περίπου χρόνια, ο Brice Marden είναι και Υδραίος – υπό την έννοια ότι επιστρέφει κάθε χρόνο στο νησί, όπου έχει δικό του σπίτι. Η συγκεκριμένη πληροφορία θα μπορούσε να ηχεί ως εντελώς αδιάφορη και παράταιρη με τα παραπάνω, αν η τωρινή έκθεση στην Gagosian δεν είχε ως αντικείμενο μία σειρά έργων ζωγραφικής πάνω σε μάρμαρο, τα οποία ο Marden δημιούργησε στο νησί κατά την περίοδο 1981-1987.

Πρόκειται για μια ενότητα έργων του που σήμερα θεωρείται ότι αντιστοιχεί σε περίοδο καμπής προς την οριστική μετάβαση από την απόλυτη λιτότητα των μονοχρωματικών συνθέσεων του, των δεκαετιών του 1960 και 1970, στην καλλιγραφική περίοδό του, κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1980, και στην τέχνη του που ακολούθησε μέχρι σήμερα.


Τα κομμάτια μαρμάρου που ζωγράφιζε ο Marden προέρχονταν από τοπικά μικρά λατομεία της Ύδρας και αποτελούσαν κατά κάποιο τρόπο ένα ιδανικό υλικό για τη μετατόπισή του σε κάτι άλλο από τη ζωγραφική σε καμβά και σε κάτι τόσο διαφορετικό από την ορθογωνιότητα της φόρμας των τελάρων και των γραμμών που εκείνος προτιμούσε να ακολουθεί πάνω σε αυτά.

Η γκαλερί Gagosian σε νέο χώρο στο Κολωνάκι - Εγκαίνια με έκθεση του Brice Marden Facebook Twitter
BRICE MARDEN, EM Blotter 2, 2012, Kremer ink and graphite on handmade paper, 10 x 7 7/8 in, 25.4 x 20 cm © 2020 Brice Marden/Artists Rights Society (ARS), New York, Courtesy Gagosian
Η γκαλερί Gagosian σε νέο χώρο στο Κολωνάκι - Εγκαίνια με έκθεση του Brice Marden Facebook Twitter
BRICE MARDEN, Untitled (Black Stripe Marble), 1987, Oil and graphite on marble, 14 1/2 x 10 1/2 in, 36.8 x 26.7 cm © 2020 Brice Marden/Artists Rights Society (ARS), New York Photo: Rob McKeever, Courtesy Gagosian


Τα κομμάτια από μάρμαρο που χρησιμοποιούσε και που επέλεγε κάπως τυχαία, είχαν ένα βάρος για το οποίο δεν τίθεται καν λόγος σύγκρισής του με την υλική υπόσταση ενός καμβά. Είχαν επίσης πόρους και επιφανειακή –αν μη τι άλλο– διαφάνεια. Τα στρώματα αραιωμένου χρώματος που ο Marden τοποθετούσε στο λείο πέτρωμα, ακολουθώντας κυρίως ευθείες γραμμές, εισχωρούσαν σε αυτό και έτσι συμμετείχαν τελικά στο παιχνίδισμα της επιφανειακής διαφάνειάς του. Οι γραμμές του και οι καταλήξεις τους άρχισαν τελικά να ανταποκρίνονται στις τυχαίες ανωμαλίες των απολήξεων των τεμαχίων του μαρμάρου που είχε επιλέξει.

Για τον λόγο αυτό ο ίδιος είχε περιγράψει τη δημιουργική διαδικασία της ζωγραφικής σε μάρμαρο ως «ατύχημα που αποκτά μορφή». Ο Marden είχε επίσης επιμείνει στο ότι τα κομμάτια του μαρμάρου που ζωγράφιζε στην Ύδρα αποτέλεσαν για εκείνον την αιτία για να «διαφύγει» από την ορθογωνιότητα των συνθέσεών του και να ανακαλύψει τη δύναμη και τη δυναμική του διαγώνιου άξονα σε αυτές. Μέσω του διαγώνιου άξονα, θα ξεκινούσε να αναπτύσσει μια συντριπτική εισβολή στην ορθογωνιότητα και στο ισχυρό πλέγμα που αυτή καθόριζε και έτσι, προοδευτικά, θα οδηγείτο στο σύμπαν των γραμμών της καλλιγραφίας.


Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο ίδιος επέλεξε για την τωρινή έκθεση στην Αθήνα, μία συλλογή σχεδίων του με μελάνι σε χαρτί, που θεωρεί ότι η συν-έκθεσή τους με τα έργα του σε μάρμαρο παρουσιάζει πιο καθαρά τη σημασία που τα έργα της Ύδρας είχαν για τη μετάβασή του στην ύστερη περίοδο της δουλειάς του.

Τα εγκαίνια της έκθεσης έχουν προγραμματιστεί για τις 24 Σεπτεμβρίου και την ημέρα εκείνη η Gagosian θα λειτουργήσει με διευρυμένο ωράριο από τις 11:00 έως τις 21:00, προκειμένου να υποδεχθεί τους επισκέπτες της, τηρώντας τους αναγκαίους υγειονομικούς κανόνες που επιβάλλει η πανδημία του κορωνοϊού.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT