«Ο Κήπος είναι Ανθηρός»: Η Monika περνά στην εποχή της (ελληνόφωνης) ωριμότητας

«Ο Κήπος είναι Ανθηρός»: Η Monika περνά στην εποχή της (ελληνόφωνης) ωριμότητας Facebook Twitter
Είναι μια Μόνικα πιο σοβαρή και ώριμη, χωρίς την κοριτσίστικη ανεμελιά που έκρυβαν οι προηγούμενες δουλειές της.
0

Η Monika επιστρέφει με την πρώτη ολοκληρωμένη της δουλειά μετά από 5 χρόνια απουσίας από την ελληνική δισκογραφία. Ο νέος δίσκος της ονομάζεται «Ο Κήπος είναι Ανθηρός» και είναι το πολυαναμενόμενο τέταρτο άλμπουμ της και ο πρώτος ελληνόφωνος δίσκος της που κυκλοφόρησε επίσημα από την Panik Oxygen πριν από λίγες μέρες. Το συγκεκριμένο άλμπουμ είχε πάρει διαστάσεις αστικού μύθου το τελευταίο διάστημα στους μουσικούς κύκλους και υπήρχε μια έντονη φημολογία γύρω από τη δημιουργία του. Ο λόγος φυσικά ήταν η στροφή της στον ελληνικό στίχο που φαίνεται να ακολουθεί μια τάση που υπάρχει το τελευταίο διάστημα στην ανεξάρτητη σκηνή της χώρας ή τουλάχιστον στους καλλιτέχνες που κάνουν αγγλόφωνη μουσική στην Ελλάδα.


Η αλήθεια είναι ότι στις αρχές των '00s, την περίοδο που και η ίδια αρχίζει να δρα ως μουσικός, ο αγγλόφωνος στίχος ήταν ένα ρεύμα της εποχής που ακολούθησε πιστά μια μερίδα ελληνικών συγκροτημάτων και μουσικών που έφτιαχναν μουσική, βασισμένοι στο indie pop που έρχονταν από το εξωτερικό. Ιστορικά, στην ελληνική μουσική πάντοτε υπήρχαν τέτοιες περιπτώσεις, κυρίως σε πιο DIY είδη όπως το πανκ ή σε πιο ιδιόμορφα όπως η ψυχεδέλεια, το new wave, η synth pop ή το μέταλ. Τότε πρωτοστατούσαν στη μικρή αλλά ιδιαίτερα ανθηρή μουσική σκηνή αγγλόφωνα γκρουπ όπως οι Mary and the Boy, οι My Wet Calvin, οι Serpentine (το πρώτο γκρουπ της Monika) κ.ά. ή λίγο μεταγενέστερα οι Baby Guru, η Nalyssa Green και η Σtella. Κάποιοι συνέχισαν να τραγουδούν στα αγγλικά, αλλά πλέον οι περισσότεροι υιοθετούν την ελληνική γλώσσα στα τραγούδια τους.

Είναι μια Monika, πιο σοβαρή και ώριμη, χωρίς την κοριτσίστικη ανεμελιά που έκρυβαν οι προηγούμενες δουλειές της. Σίγουρα θα ξενίσει μια μεγάλη μερίδα του κοινού της που την έμαθε από τις μελαγχολικές ποπ μελωδίες της πριν από 11 χρόνια, όταν έβγαζε το πρώτο της άλμπουμ, Avatar.


Κι αν ο Αλέξανδρος Βούλγαρης ως The Boy ήταν ο πρώτος που «λιποτάκτησε» από τη συγκεκριμένη φάση, τραγουδώντας στα ελληνικά στους προσωπικούς του δίσκους, η Monika ίσως ήταν η πρώτη από αυτήν τη γενιά που κατάφερε να γίνει mainstream –δηλαδή να έχει εμπορική επιτυχία– και να κατακτήσει το ελληνικό κοινό με αγγλικά κομμάτια, δείχνοντας το πόσο χαρισματική δημιουργός είναι.


Για να γυρίσουμε όμως στην καινούργια της δουλειά, η εμπειρία της στο εξωτερικό φαίνεται πώς ήταν ο καταλύτης καταπώς φαίνεται γι' αυτή την απρόσμενη στροφή. Για τις ανάγκες του προηγούμενου άλμπουμ της, Secret in the dark, είχε αναγκαστεί να μετακομίσει στη Νέα Υόρκη για κάποιο χρονικό διάστημα και να κυνηγήσει το όνειρο της εκεί. Όπως έγραψε, όταν ανακοίνωσε τον δίσκο στα social media: «Αυτές οι μέρες είναι ξεχωριστές, με τόση σημασία και συγκίνηση που συνοψίζουν σχεδόν όλη μου την πορεία στη μουσική. Τραγούδια πολλά, εικόνες γεμάτες κι έρχεται ο πρώτος μου ελληνόφωνος δίσκος να μου υπενθυμίσει πως στη ζωή, όσο και να φύγουμε μακριά, πάντοτε οι ρίζες μας τραγουδούν μελωδικά στη καρδιά».


Δείγμα ανάλογης γραφής, βέβαια, είχε δώσει το 2017 με το πετυχημένο Στάλα, το οποίο συμπεριλαμβάνεται στο άλμπουμ, κάπως αλλαγμένο, πιο δουλεμένο, αλλά με την ίδια κινηματογραφική διάθεση. Είναι ίσως η πιο ανάλαφρη στιγμή του δίσκου, ένα ερωτικό, παιχνιδιάρικο κομμάτι. Κινηματογραφικό άνετα θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις και ολόκληρο τον «Κήπο».

 

Monika - Στάλα

Ο τίτλος του μοιάζει να είναι μια άμεση αναφορά στην ταινία «Καλώς ήρθε το δολάριο» του Αλέκου Σακελάριου από το 1967 και μια σκηνή ανθολογίας ανάμεσα στον Γιώργο Κωνσταντίνου και την Άννα Καλουτά (όταν τον γκουγκλάρεις, το πρώτο πράγμα που σου βγάζει είναι το σχετικό απόσπασμα στο YouTube).


Στα 7 κομμάτια και στα 25 λεπτά που διαρκεί, δοκιμάζει τις δυνάμεις της στο ελληνικό τραγούδι και θριαμβεύει στιχουργικά και συνθετικά σε μουσικά είδη που δεν την έχουμε συνηθίσει. Είναι μια Monika, πιο σοβαρή και ώριμη, χωρίς την κοριτσίστικη ανεμελιά που έκρυβαν οι προηγούμενες δουλειές της. Σίγουρα θα ξενίσει μια μεγάλη μερίδα του κοινού της που την έμαθε από τις μελαγχολικές ποπ μελωδίες της πριν από 11 χρόνια, όταν έβγαζε το πρώτο της άλμπουμ, Avatar. Εδώ βαραίνει, βάζει στοίχημα και φτιάχνει ίσως τον πιο σημαντικό δίσκο που έχει κυκλοφορήσει, μετά το ντεμπούτο της.


Ο «Κήπος» ξεχειλίζει από θρασύτητα και τόλμη. Δεν μπορείς να προσεγγίσεις διαφορετικά κομμάτια όπως το το Αίμα μου ή το Σε ποιον έρωτα ζω; που, όπως αποκάλυψε στο ίδιο ποστ, το έγραψε σε ηλικία 18 χρονών. Ως συνθέσεις αποκαλύπτουν ένα άγριο, κρυφό ταλέντο στο λαϊκό τραγούδι αλλά εκεί που, δυστυχώς, κάτι δεν πάει καλά είναι στο ζήτημα της ερμηνείας. Δεν καταφέρνει να αποβάλει από μέσα της τον ποπ εαυτό της και φαίνεται ακριβώς σε αυτά τα κομμάτια, τα πιο απαιτητικά. Σε κάνει να αναρωτιέσαι πώς θα ακουγόταν π.χ. το Αίμα μου αν το τραγουδούσε η αείμνηστη Βίκυ Μοσχολιού ή, αντίστοιχα, το Σε ποιον έρωτα ζω; η Χάρις Αλεξίου.


Η Monika μπορεί να πειραματίζεται με ξένες προς αυτήν μουσικές φόρμες και να τα καταφέρνει, αυτό, όμως, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι φέρνει και καινοτομία στο έντεχνο ή λαϊκό τραγούδι. Η νοσταλγία δεν είναι πάντα η πιο έμπιστη οδηγός. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, περισσότερο την κατευθύνει στο να αναδείξει την χαμαιλεοντική της ικανότητα ως συνθέτριας. Είναι όμως, αρκετό; Εν έτει 2019, όπου το τοπίο της ελληνικής μουσικής έχει αλλάξει ριζικά, είναι κάτι που σε βάζει σε σκέψεις.

 

Monika - Ιστορίες

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Μουσική / Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Το άλμπουμ του ανερχόμενου παραγωγού από τη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον, φέρνει έναν νέο, πιο προσωπικό ήχο στη σκηνή της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που δεν προορίζεται απαραίτητα για τα clubs.
M. HULOT
SARA LANDRY

Μουσική / Η ωμή techno της Sara Landry απέναντι στους haters

Όσα πρέπει να ξέρετε για την DJ που ξεκίνησε από τα σκοτεινά κλαμπ του Τέξας, κατάφερε να χτίσει τον δικό της θρόνο σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από ανδρικά ονόματα και ετοιμάζεται να δονήσει για πρώτη φορά την Αθήνα με 150 bpm και πάνω.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT