Irini Qn: Μια νέα Ελληνίδα τραγουδοποιός κάνει την έκπληξη στο τέλος της χρονιάς

Irini Qn: Μια νέα Ελληνίδα τραγουδοποιός κάνει την έκπληξη στο τέλος της χρονιάς Facebook Twitter
Δεν είναι ό,τι πιο εύκολο το να μιλάς για τον εαυτό σου – πόσο μάλλον να βγάζεις τα εσώψυχά σου στην φόρα μέσω του τραγουδιού. Απαιτείται τόλμη πρώτα-πρώτα, κάτι που η Irini Qn το έχει σ' έναν μεγάλο βαθμό ή και πολύ μεγάλο.
0



ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ «εσωτερικό ξεγύμνωμα» στα λόγια της νέας τραγουδοποιού Irini Qn, στο παρθενικό άλμπουμ της «Χωρίς το Τόξο στην Αρένα» [Μετρονόμος, 2020], το οποίο δεν το συναντάς συχνά στην δισκογραφία.

Γενικώς, η συγκεκριμένη «τακτική» είναι προϊόν της δεκαετίας του '80, χωρίς τούτο να σημαίνει πως και νωρίτερα κάποιοι, λίγοι, κάποιοι ελάχιστοι τραγουδοποιοί δεν μίλησαν για 'κείνα που τους απασχολούσαν ως άτομα-άτομα και όχι ως άτομα, που δρούσαν εντός του κοινωνικού συνόλου.

Δεν είναι ό,τι πιο εύκολο το να μιλάς για τον εαυτό σου – πόσο μάλλον να βγάζεις τα εσώψυχά σου στην φόρα μέσω του τραγουδιού. Απαιτείται τόλμη πρώτα-πρώτα, κάτι που η Irini Qn το έχει σ' έναν μεγάλο βαθμό ή και πολύ μεγάλο (αυτά τα θέματα δεν μετριούνται εύκολα). Τούτο λοιπόν είναι το πρώτο βασικό γνώρισμα τής τραγουδοποιίας της. Επ' αυτού και το επόμενο.

Με σαφείς και καλοδουλεμένες-εμπνευσμένες μελωδίες, με σωστή κίνηση και ροή, τα κομμάτια τής Irini Qn δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τα ωραιότερο που μπορείς να σκεφτείς ή να φανταστείς.

Ωραία... μιλάς, γράφεις, τραγουδάς για τον εαυτό σου... πώς θα το πράξεις; Με τι τρόπο, ώστε αυτό που θα προτείνεις να εμπεριέχει συγχρόνως κι ένα (σοβαρό) καλλιτεχνικό εκτόπισμα; Εδώ τα πράγματα αρχίζει να δυσκολεύουν – αλλά όχι για την Irini Qn, η οποία εμφανίζει στο «Χωρίς το Τόξο στην Αρένα» στοιχεία μεγάλης τραγουδοποιού.

Πολλά ταλέντα εμφανίστηκαν στη διαδρομή. Λίγα όμως διέπρεψαν μέσα στα χρόνια, μέσα στις δεκαετίες δίχως να καούν ή να χαθούν. Ας θυμηθούμε, από αυτά τα λίγα ταλέντα, την Αρλέτα και την Λένα Πλάτωνος, δύο γυναίκες τραγουδοποιούς, τις οποίες σέβεται και υπολήπτεται η Irini Qn, και που άφησαν στο ελληνικό τραγούδι μεγάλο και ανεξίτηλο στίγμα. Θα το πράξει άραγε και η Irini Qn; Ποιος ξέρει...

Irini Qn: Μια νέα Ελληνίδα τραγουδοποιός κάνει την έκπληξη στο τέλος της χρονιάς Facebook Twitter

Πάντως, και σε κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να φορτώσουμε στην καλλιτέχνιδα περισσότερες ευθύνες και υποχρεώσεις από εκείνες που η ίδια επιθυμεί να αναλάβει. Ας μείνουμε λοιπόν σ' αυτό το πρώτο CD της, και ας αφήσουμε κατά μέρος τα «τι μέλλει γενέσθαι»...

Λοιπόν, στίχος πολύ καλός, εσωτερικός, πρωτότυπος, τολμηρός, ουσιώδης, ελλειπτικός όταν πρέπει, με λέξεις, προτάσεις και νοήματα, που σε σπρώχνουν να ασχοληθείς μαζί του... να τον αποκρυπτογραφήσεις, να σηκώσεις τις λέξεις και να δεις τι συμβαίνει από κάτω. Όχι, δεν είναι διανοητική η τραγουδοποιία τής Irini Qn, δεν είναι ούτε σουρεαλιστική, εικονοκλαστική, ανερμάτιστη, πνιγμένη στα σύμβολα και τις υποψίες. Απεναντίας, είναι καθαρή, αλλά μ' έναν τρόπο που δείχνει και πηγαίο ταλέντο, και δουλειά πάνω στη ροή του λόγου, στην εύρεση των «σωστών» λέξεων, στη διασαφήνιση των νοημάτων.

 

Animus 

Οι συνθέσεις; Πολύ καλές κι αυτές. Λέμε για άσματα, που να μπορείς να τα πεις και να τα σφυρίξεις, όχι για σκιρτήματα τραγουδοποιίας ή περίπου τραγούδια. Με σαφείς και καλοδουλεμένες-εμπνευσμένες μελωδίες, με σωστή κίνηση και ροή, τα κομμάτια τής Irini Qn δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τα ωραιότερο που μπορείς να σκεφτείς ή να φανταστείς. Κι εδώ, δεν συζητάμε για ένα-δυο τραγούδια, με τα υπόλοιπα οκτώ-εννιά να περιπίπτουν στα «γεμίσματα». Λέμε για δέκα ισάξια tracks, που ακούγονται σαν-ένα, καθότι το άλμπουμ έχει παραδειγματική-υποδειγματική ενότητα.

Φωνή. Επίσης πολύ καλή. Ή και παραπάνω από «πολύ καλή». Αν για τον τραγουδοποιό δεν υπάρχει λόγος να διαθέτει... τη φωνή των φωνών, καθώς οφείλει να παλέψει (και καλώς πράττει) με αυτήν που έχει, μετατρέποντας τα τραγουδίσματά του σε ερμηνείες, στην περίπτωση τής Irini Qn δεν ισχύει ούτε αυτό. Και τούτον τον ας τον πούμε «σκόπελο» τον υπερπηδά, πηγαίνοντας πιο πάνω, πιο ψηλά. Λέμε, κοντολογίς, για μιαν «άψογη» τραγουδίστρια.

Από τα στοιχεία που, προσωπικώς, με εντυπωσίασαν στο άλμπουμ είναι η δουλειά που έχει γίνει, σε κάθε λεπτομέρειά του, από τον Γιώργο Ανδρέου, ο οποίος, εκτός από πλήκτρα, κρουστά και μπάσο, έχει επιμεληθεί τις ενορχηστρώσεις, την ηχογράφηση, την μίξη και το mastering. Να πούμε την μαύρη αλήθεια; Δεν το περιμέναμε.

Ο Ανδρέου κατόρθωσε να φτιάξει ήχο, να δημιουργήσει ατμόσφαιρα, γι' αυτά τα τόσο ιδιαίτερα και εξαιρετικά τραγούδια. Αντιλήφθηκε προφανώς με το τι είχε να κάνει (μ' ένα σπάνιο ταλέντο) και έβαλε τα δυνατά του, ώστε να παρουσιάσει από την πλευρά τού ήχου, κάτι «σωστό», σοβαρό, ψαγμένο, που να λειτουργεί 100%. Τα κατάφερε και μπράβο του.

Δεν χρειάζεται μάλλον να πούμε, κλείνοντας, πως το «Χωρίς το Τόξο στην Αρένα» τής Irini Qn είναι η πιο μεγάλη έκπληξη, για την τρέχουσα χρονιά (ας μείνουμε σ' αυτήν), στο ελληνικό τραγούδι. Ένα αληθινά σπουδαίο άλμπουμ, για το οποίο θα συζητάμε και στο μέλλον.

 

Το κορίτσι με το ρύζι

Επαφή: www.metronomos.gr

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM