Η Λία Ναλμπντίδου συμμετέχει στην έκθεση Tempus Ritualis που διοργανώνει το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (ΚΣΤΘ) από 28-06 εως 30.08. Φωτογραφίες της είχαν παρουσιαστεί πρόσφατα και στην έκθεση φωτογραφίας Λόγος V - Αφηγήσεις της πόλης που πραγματοποιήθηκε από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της PhotoBiennale στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.
Λία Ναλμπαντίδου - « Αστικός Μυστικός Κήπος »
Η σειρά Αστικός Μυστικός Κήπος είναι ένα εν εξελίξει φωτογραφικό έργο.
Η εργασία ξεκίνησε το 2010, σαν ένας αυτοσχεδιασμός στη διάρκεια ενός άσκοπου περιπάτου.
Αστικός Μυστικός Κήπος – γιατί η νύχτα (2013) τιτλοφορείται η πρώτη προσπάθεια να αποτελέσουν οι φωτογραφίες μια ακολουθία. Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας ήταν ένα photobook Dummy, το οποίο, τον Απρίλιο του 2013, συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα των υποψηφιοτήτων για το 6th International Dummy Award στο Κάσελ της Γερμανίας.
- Η αβεβαιότητα της αρχής
Αισθάνθηκα την ανάγκη να φωτογραφίσω χωρίς προκαθορισμένη ιδέα. Η συνθήκη αυτή ήταν νέα και αρκετά περίπλοκη. Έπρεπε να βρω τον σωστό χρόνο, κάποια ώρα που δεν θα ήμουν αναγκαία αλλού, τότε που το φως και η διάθεση θα ήταν κατάλληλα.
- Τι θα λέγατε μεταξύ 4.30 - 7.00 π.μ.;
Αναζητώντας τα περιπατητικά μοτίβα της χαραυγής στην πόλη, ανακάλυψα την ελευθερία στις ώρες του πρωινού. Ήμουν εκεί όταν το σκοτάδι μεταμορφωνόταν σε φως με έναν διαπεραστικό ήχο, εκεί όταν το πρωινό τραγούδι των πουλιών συγχωνευόταν με το τελευταίο γέλιο της νύχτας, εκεί όταν ο υπνωτιστικός βόμβος των αυτοκινήτων έπνιγε τον ήχο του φλας. Λουλουδένια σχέδια που συναρμόζονται στα αρχαία ερείπια, προβολείς αυτοκινήτων που ακτινοβολούν σε κεντρικές λεωφόρους, σιωπηλά εργοτάξια ανάμεσα σε μακρινά, κοιμισμένα κτίρια...ένας χαρταετός, μια πλαστική σακούλα, ένα τηλεγραφόξυλο, λευκές καρέκλες, πολύχρωμα μπαλόνια, ακρωτηριασμένα δέντρα – όλα συμπλέκονται σε ένα σώμα φωτογραφιών για να δημιουργήσουν έναν αστικό μυστικό κήπο.
Η φωτογραφική ανασύνθεση της γενέτειράς μου σε κήπο δεν ήταν ξεκάθαρη από την αρχή.
Στα πρώτα στάδια της φωτογράφισης, ανακάλυψα ότι αναζητούσα τα λουλουδάτα μοτίβα των υφασμάτων της παιδικής μου ηλικίας. Μεγάλωσα μέσα στην οικογενειακή επιχείρηση γυναικείων prêt a porter ενδυμάτων, που είχε ιδρυθεί στη δεκαετία του '70. Ίσως τα εμπριμέ των έτοιμων φορεμάτων να έχουν αποτυπώσει στη μνήμη μου τα φευγαλέα τους σχήματα. Βαδίζοντας στις σκοτεινές περιοχές της πόλης αναζητούσα λουλουδένια οργανικά σχήματα κάτω από τα δέντρα ή πάνω στους περιποιημένους φράχτες. Πριν καν το καταλάβω, οι πρωινοί μου περίπατοι, που ήταν πια νυχτερινοί, είχαν γίνει μια εβδομαδιαία τελετουργία. Με τον καιρό, εγκατέλειψα τα σχέδια των λουλουδιών και εστίασα στο τοπίο της πόλης. Και εκεί, ανακάλυψα την ίδια την πόλη, και όχι την προβολή μου επάνω της.
Η Θεσσαλονίκη είναι μια μεσοαστική, μεσαίου μεγέθους πόλη με πολυεπίπεδη ιστορία.
Το αστικό τοπίο αποτελεί μια ανάμειξη διαφορετικών εποχών και παραδόσεων.Τα αρχαία μνημεία, συντηρημένα με περηφάνεια, οι βυζαντινές εκκλησίες και τα τείχη της πόλης, πλάι σε εξαιρετικά δείγματα Art Deco και Art Nouveau αρχιτεκτονικής, σε καταρρέουσες πολυκατοικίες του ҆50 και του ҆60 ή σε σύγχρονα πολυτελή διαμερίσματα. Την τελευταία εικοσαετία έχουν κλείσει εκατοντάδες παραγωγικές μονάδες, επιχειρήσεις που κάποτε δημιούργησαν περιουσίες και ευκαιρίες εργασίας. Σήμερα, ελάχιστες βιομηχανίες καταφέρνουν να επιβιώσουν. Από το 2008 η πόλη αντιμετωπίζει μια μεγάλη οικονομική και κοινωνική κρίση.
Κατά τη διάρκεια των βραδινών μου περιπάτων,ανασυνθέτω έναν προσωπικό χάρτη της πόλης.
Τα δικά μου ορόσημα διαφέρουν από αυτά της επίσημης ιστορίας της πόλης. Συναντώ εγκαταλειμμένα κτήρια και μεγάλες αποθήκες, χαμόσπιτα και οικοδομές, άδεια παρκινγκ, κλειστά μαγαζιά-ανθρώπινα τραύματα. Στην Αθήνα υπάρχουν περίπου 20.000 άστεγοι.Για τη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχουν διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία. Τον χειμώνα του 2014 πολλοί άστεγοι έφτιαξαν τις εστίες τους σε εγκαταλειμμένα κτήρια.
Με τις φωτογραφίες μου επιδιώκω να συναρμολογήσω τα σύμβολα, επαναπροσδιορίζοντας τον δημόσιο χώρο καθώς τον καταλαμβάνω με αδιακρισία.
Η βόλτα είναι αβέβαιη, όπως και εγώ. Η σύγχρονη ιστορία βρίσκεται υπό κατασκευή.
Το Photobook Dummy Urban Secret Garden - why the night της Λίας Ναλμπαντίδου κυκλοφόρησε το 2013 σε δύο περιορισμένες εκδόσεις.
Στο παρακάτω λινκ μπορεί κανείς να ξεφυλλίσει ηλεκτρονικά το Urban Secret Garden - why the night book dummy :
http://issuu.com/monochrom/docs/4c839515ay075873m?e=2097834/4196196
Λία Ναλμπαντίδου
Γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Φωτογραφία στις ΗΠΑ, στο Columbus College of Art & Design, Columbus – Ohio (1991) και παρακολούθησε το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα "Project Area Body" στη Γερμανία στο Internationale Frauenuniversität / Hannover & Bremen (2000).
Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Το φωτογραφικό της πρότζεκτ με τίτλο «Το ασφαλές, ιδιωτικό πεδίο του σπιτιού μου (1996-2001) – Μηδέν έως Πέντε», Εκδόσεις Cube Art - Αθήνα: 2002, έλαβε επιδότηση (Book Grant) από το ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου. Το βιβλίο της «Αστικός Μυστικός Κήπος- Γιατί τη νύχτα;», έκδοση της ίδιας (Θεσσαλονίκη 2013), ήταν στην τελική λίστα για το 6ο Διεθνές Βραβείο Int'l Fotobook Dummy Award, Kassel.
Αναθέσεις: Vie Commune, Salonique! Ça Va? Ένας αιώνας, Ένα σχολείο, Μία αποστολή, Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης & Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (2006), Gruppenporträt Einer Stadt: Deutsch-Griechische Zusammenarbeit im Heutigen Thessaloniki (Vertraute Fremde)- Ομαδικό πορτραίτο μιας πόλης: γερμανο-ελληνική συνεργασία στη σημερινή Θεσσαλονίκη (Γνωστοί- Άγνωστοι), με τη συνεργασία του Γερμανικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης Goethe και Τελετή εγκαινίων της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάσης στην Αθήνα (2010).
Οι φωτογραφίες και τα βιβλία της βρίσκονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.