Ηome alone

Ηome alone Facebook Twitter
0
Στις5 Ιουνίου είναι η επίσημη ΗμέραΠεριβάλλοντος. Παρόλο που οι φιξαρισμένεςμαζικές γιορτές δίνουν την εντύπωσηεμπορικής εκμετάλλευσης μιας μειονότητας,οφείλουμε να εξαιρέσουμε την Οικολογίαμε τη διαδικασία του κατεπείγοντος. ΟΓιάν Αρτίς Μπερτράν, σκηνοθέτης τηςταινίας Home, βρέθηκε στην Αθήνα για ναπροωθήσει μια κινηματογραφική ενέργεια,συντονισμένη απ' άκρη σ' άκρη στονπλανήτη, γενναιόδωρα χορηγημένη καιτεχνολογικά προηγμένη.   

* Όταν προσκάλεσα τον Αλ Γκορ να παρουσιάσειτην ταινία του An Inconvenient Truth στη γαλλικήΒουλή, κατάλαβα πόσο μεγάλη επίδρασημπορεί να έχει μια ταινία, περισσότεροκαι από οποιαδήποτε τηλεοπτική παραγωγή.Είδα πόσο συγκινημένο ήταν το κοινό-μερικοί είχαν δακρύσει κιόλας- καισκέφτηκα ότι μια κινηματογραφική ταινίαθα ήταν το ιδανικό μέσο για να συγκινηθείο θεατής. Επίσης, ήταν και μια φυσιολογικήεξέλιξη μετά τη φωτογραφία και τηντηλεόραση. Φωτογραφίζοντας τη Γη,αντιλήφθηκα ότι το πραγματικό μου θέμαμου ήταν ο άνθρωπος. Αυτή είναι και ηίδια λογική με τις ταινίες.     

*ΤονΝτενίς Καρό, τον παραγωγό του Live AndBecome, μου τον σύστησε ο συνθέτης και φίλοςμου Αρμάν Αμάρ. Έδειξε μεγάλη προθυμίανα συμμετάσχει, όπως κι ο Λικ Μπεσόν.Από εκεί και ύστερα είναι που άρχισανοι δυσκολίες! Όταν σου έχουν εμπιστευθείτόσο πολλά χρήματα για να γυρίσεις μιατόσο μοναδική ταινία -φιλμαρισμένη απόένα ελικόπτερο με τεχνολογία υψηλήςευκρίνειας- η ευθύνη που σε βαραίνειείναι πολύ μεγάλη και το στρες είναιδιαρκές. Εργάστηκα βασισμένος στοένστικτό μου, όπως πάντα, μαθαίνονταςόπως προχωρούσα. Σύντομα συνειδητοποιήσαμεότι το πλήρωμα του ελικοπτέρου θα έπρεπενα περιοριστεί στον πιλότο, τον οπερατέρκαι το μηχανικό εικόνας. Στη συνέχειαείχαμε να ξεπεράσουμε τεχνικές δυσκολίεςπου προέκυψαν από την κάμερα πουχρησιμοποιούσαμε και τις συνθήκεςλήψης, που διέφεραν από χώρα σε χώρα.Επίσης, όλη η ταινία γυρίστηκε δίχωςσενάριο, μόνο με μια σύνοψη της μιαςσελίδας. Ήξερα την ιστορία που ήθελα ναδιηγηθώ, αλλά η αφήγηση «γεννήθηκε»μέσα από το γύρισμα, και ιδιαίτερα τοβασικό θέμα της ενέργειας. Πρώτα ηενέργεια του ανθρώπινου σώματος, μετάη επανάσταση που ήρθε με αυτό πουαποκαλούμε «θύλακες φωτός» και τοπετρέλαιο. Τελικά, μπορούμε να πούμεότι είναι η ταινία ενός φωτογράφου πουδεν είναι συνηθισμένος σε περιορισμούς.

*Ηταινία έχει ένα ξεκάθαρο μήνυμα. Ότι οαντίκτυπός μας στη Γη υπερβαίνει τιςαντοχές της. Υπερ-καταναλώνουμε καιοδηγούμε σε εξαφάνιση τους φυσικούςτης πόρους. Από τον ουρανό είναι εύκολονα εντοπίσει κάποιος τις πληγές τηςΓης. Έτσι, η ταινία απλά αποτυπώνει τηνυπάρχουσα κατάσταση και τονίζει ότιυπάρχει λύση. Ένας υπότιτλος που θαμπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε στηνταινία θα ήταν «Είναι πολύ αργά για ναείμαστε απαισιόδοξοι». Βρισκόμαστε σεένα σταυροδρόμι και πρέπει να ληφθούνσημαντικές αποφάσεις για να αλλάξει ημοίρα του κόσμου. Όλοι γνωρίζουν αυτάπου λέει η ταινία, αλλά σχεδόν κανείςδεν θέλει να τα πιστέψει. Η ταινία αυτήμπορεί απλά να προστεθεί στα επιχειρήματατων περιβαλλοντικών οργανώσεων για τηνανάγκη να επιστρέψουμε σε μια πιοορθολογική προσέγγιση του προβλήματοςκαι να αλλάξουμε το καταναλωτικό μαςπροφίλ ως άνθρωποι.   

*Μουήρθε η ιδέα της διανομής σε όλα τα μέσα(σινεμά, DVD, Blue-ray)μετά από μια κουβέντα που είχα με τονΠατρίκ ντε Καρολί, ο οποίος ήθελε νααγοράσει τα δικαιώματα της ταινίας γιαλογαριασμό της France Télévisions. Μου είπε ότιδεν θα μπορούσε να την προβάλλει παράμόνο δύο χρόνια μετά την κινηματογραφικήτης πρεμιέρα. Στη συνέχεια μίλησα μετον Λικ Μπεσόν που τον γοήτευσε ηπροοπτική μιας ταινίας που θα μπορούσενα παρακολουθηθεί παντού στον κόσμοτην ίδια μέρα. Το πρωτόγνωρο αυτόεγχείρημα μπόρεσε να πραγματοποιηθείχάρη στην υποστήριξη του Φρανσουά-ΑνρίΠινό, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλουτης PPR, που έγινε χορηγός της ταινίας.Αυτό που πραγματικά θέλω είναι να δουντην ταινία οι άνθρωποι που μέχρι τώραεπιβάρυναν τον πλανήτη με τις ενέργειέςτους, και χάρη σ' αυτή να αλλάξουν τρόποζωής.  

*Τοκείμενο της αφήγησης ήταν καίριαςσημασίας. Εκεί εμπνεύστηκα από το έργοτου Λέστερ Μπράουν, ενός σπουδαίουΑμερικανού περιβαλλοντολόγου, καισυγκεκριμένα από το βιβλίο του Η κατάστασητου κόσμου. Επίσης δούλεψα με την ΙζαμπέλΝτελανουά που είναι μόνιμη συνεργάτιδάμου. Για τη μουσική, προφανώς, εμπιστεύτηκατον καλύτερό μου φίλο και έναν από τουςσπουδαιότερους Γάλλους συνθέτες, τονΑρμάν Αμάρ. Ο Αρμάν ειδικεύεται σταethnicακούσματα και εγώ επιθυμούσα να υπάρχειμια πολιτισμική πολυφωνία στο soundtrack!  

*Μουαρέσει η βραδύτητα του δέους και γι'αυτό ήθελα η ταινία να μην είναι πολύγρήγορη. Τεχνικοί περιορισμοί πουπροέκυψαν από το βάρος του ελικοπτέρουκαι την κάμερα που χρησιμοποιούσαμεμας ανάγκασαν να γυρίσουμε αρκετέςσκηνές σε αργή κίνηση. Αυτό είναι πουμου αρέσει σε αυτή την ταινία, πουνπροάγει τον στοχασμό. Σε κάνει νασκεφτείς. Στον κόσμο μπορεί να μην αρέσειτο μήνυμα της ταινίας, αλλά κι εγώ ποτέδεν θα μπορούσα να συμβιβαστώ για νατην κάνω πιο εύπεπτη.  

*Οτίτλος ήταν ιδέα του παραγωγού ΛικΜπεσόν και ήταν η προφανής επιλογή.Είναι ένας συμβολικός τίτλος, καθώς ηοικολογία είναι η επιστήμη της μελέτηςτης σχέσης μας με το οικοσύστημά μας.  

*Όλεςοι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα πουπροκύπτουν από το γύρισμα της ταινίαςυπολογίζονται με ειδικούς αλγόριθμουςκαι στη συνέχεια αντισταθμίζονται μεχρηματικά ποσά που χρησιμοποιούνταιγια να προμηθευτούν «καθαρή» ενέργειαοι άνθρωποι που τη χρειάζονται. Τατελευταία δέκα χρόνια όλες μου οιδουλειές υπάγονται σε αυτό το πρόγραμμα.  

*Θαμου άρεσε ο κόσμος να θέλει να βοηθάεικαι να μοιράζεται. Υπάρχει ένα σπουδαίοαπόφθεγμα του Τεοντόρ Μονό: «Δοκιμάσαμετα πάντα, εκτός από την αγάπη». Ελπίζωαυτή η ταινία να γίνει συνώνυμη με πολλήαγάπη!

Pulp Fiction
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Pulp Fiction / Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Επαγγελματίες απ' όλο τον κόσμο έγιναν κοινωνοί ταινιών απ' όλο τον κόσμο, αψηφώντας μια επιδημία που ξεκινούσε τα φονικά της βήματα στην Ευρώπη, και απουσίαζε ο Ιρανός Μοχάμεντ Ρασούλοφ που έμελλε να κερδίσει το κορυφαίο βραβείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Αποκλειστική συνέντευξη / Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς μιλά αποκλειστικά για τη νέα του ταινία αλλά και για τη χρυσή ευκαιρία που του έδωσε η κρατική τηλεόραση να στρώσει μια μεγάλη καριέρα σε έναν χώρο που έχει καταληφθεί ανεπιστρεπτί από την εφηβοκεντρική ψυχαγωγία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Pulp Fiction / Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού «Οι ζωές των άλλων» και του «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα», που προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες, μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Pulp Fiction / O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Η συνεργασία του με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις τρεις τραγωδίες, η προέλευση του πιο γνωστού μουσικού θέματος που συνέθεσε στην καριέρα του, που δεν είναι άλλο από το συρτάκι στον Ζορμπά, και η προοπτική μιας χολιγουντιανής σταδιοδρομίας που δεν συνέβη ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

TV & Media / Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

Βουτηγμένο στον πράσινο, μουχλιασμένο τρόμο ενός Φίντσερ, μακάβρια κλειστοφοβικό, στημένο σαν προλεταριακή επιστημονική φαντασία, το «Τσερνόμπιλ» ποντάρει στο απροσποίητο σασπένς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Pulp Fiction / Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Ένας από τους πιο ασυμβίβαστους καλλιτέχνες της εποχής μας έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για μια ζωντανή συζήτηση, ενώ μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του θα προβάλλονται παράλληλα. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συγκεντρώνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για εκείνον και το έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ