Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
8

Πριν καιρό, δυο κορίτσια, η αρχιτέκτονας Μάγδα Σγουρίδη και η φωτογράφος Μαρίλη Ζάρκου ξεκίνησαν να καταγράφουν τις στοές της πόλης με σκοπό να δημιουργήσουν μια έκδοση προκειμένου να εξιστορήσουν ένα από τα πιο ζωτικά κομμάτια της εμπορικής ζωής που συνεχίζεται, μεταλλάσσεται ή εξαφανίζεται οριστικά.

Στη δουλειά τους υπάρχει η φωτογραφική και η αρχιτεκτονική αποτύπωση, καθώς και τα ιστορικά στοιχεία που συνοδεύουν τις δραστηριότητες που υπάρχουν στους συγκεκριμένους χώρους. Πρόκειται για μια εξαιρετική σύνθεση των διαφορετικών οπτικών: της αισθητικής καταγραφής μέσω της φωτογραφίας, της αρχιτεκτονικής αποτύπωσης, η οποία έγινε μέσα από αυτοψίες, των ιστορικών στοιχείων και των συνεντεύξεων με τους ανθρώπους που πέρασαν σχεδόν μια ολόκληρη ζωή εκεί. 

Άλλο ένα στοιχείο που συναντάμε στις στοές είναι το φως που εισχωρεί μέσα τους και φτάνει παντού, ακόμα και στα υπόγεια.

Οι στοές έχουν τις δικές τους ιστορίες να αφηγηθούν. Υπάρχουν άλλες που έχουν ερημώσει και άλλες που είναι εξαιρετικά ζωντανές. Η κατάσταση τους διαμορφώνεται μέσα στο χρόνο με την αλλαγή των αναγκών και των χρήσεων.

Η εμπορική χρήση της στοάς ξεκινά από την αρχαιότητα. Η Ευρώπη έχει τις γκαλερίες της, στοές στεγασμένες για εμπορική χρήση οι οποίες προαναγγέλλουν την δημιουργία των Mall. Εδώ έχουμε ψήγματα της αθηναϊκής αυλής και του αρχαιοελληνικού αιθρίου. Πρακτικά αυξάνονται τα τετραγωνικά που προορίζονται για εμπορική εκμετάλλευση και δημιουργείται ένα κατώφλι, ένα «ανάμεσα» που γίνεται ζωτικός χώρος. Οπότε έτσι αναπτύσσεται μια δεύτερη πόλη μέσα στην πόλη και το δίκτυο των κινήσεων μέσα στην πόλη, το ήδη χαραγμένο από τους οδικούς άξονες, διατρέχεται από ένα δεύτερο δίκτυο που διαπερνά κτίρια και οικοδομικά τετράγωνα, εισχωρεί σε κενά κτιρίων, σταματά και συνεχίζεται στο επόμενο οικοδομικό τετράγωνο διασχίζοντας τον οδικό άξονα.

Στις στοές υπάρχει μια μικρογραφία της κοινωνίας με τα προτερήματα και τις παθογένειές της. Κυρίαρχο πρόσωπο, ο φύλακας ή θυρωρός της στοάς, επονομαζόμενος και πρόεδρος. Τα μαγαζιά στις στοές ξεκινούν από 2 τετραγωνικά, έχουν κοινές τουαλέτες. Η εγκατάσταση ενός εμπόρου στη στοά θεωρείτο «από χέρι» επιτυχημένη, καθώς έμπαινε στην καρδιά μιας εμπορικής κοινότητας και για την ενοικίαση το «μπαξίσι» στο θυρωρό ήταν επιβεβλημένο, εντελώς αντίθετο από την τάση του εμπορικού που θέλει το μαγαζί να εγκαθίσταται σε κεντρικό δρόμο, με βιτρίνα.

Οι στοές είναι κυρίως θεματικές. Υπάρχουν αυτές με αντρικά ρούχα, με είδη σπιτιού, με κλειδιά και σφραγίδες, για δακτυλογραφήσεις. Οι στοές δε σταματούν στο επίπεδο του δρόμου. Βυθίζονται με σκάλες η ράμπες στα υπόγεια ή απογειώνονται με τον ίδιο τρόπο προς τους επάνω ορόφους.

Δείτε ένα δείγμα με οκτώ από αυτές.

―Αργυρώ Μποζώνη

 

 

Στοά Ειρηνοδικείου.

 

Ενώνει δυο κτίρια και συνδέει την πλατεία Ομονοίας με την οδό Λυκούργου. Από το 2010 και την μεταφορά του Ειρηνοδικείου, η ζωή της άρχισε να φθίνει. Έγινε κέντρο διακίνησης ναρκωτικών. Σήμερα έχει μείνει μόνο ένα μαγαζί ανοιχτό, η καφετέρια Τζανέϊρο.

 

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Ειρηνοδικείου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Ειρηνοδικείου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Ειρηνοδικείου.

 

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Ειρηνοδικείου.

 

Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

Η μια από αυτές λέγεται στοά Ανατολής και κυρίως είχε τυπογραφεία και αρκετά φωτοτυπεία. Η δεύτερη είναι μικρή, λεγόταν στοά της «Ναυτεμπορικής» και έχει είσοδο από τη Δραγατσανίου. Στεγάζει κυρίως γραφεία μεταφορών. Η τρίτη, επονομαζόμενη και τρίστρατο, έχει είσοδο από την Δραγατσανίου και εξόδους στη Σταδίου, στο Υπουργείο Εργασίας και στην Αριστείδου. Στα υπόγειά της υπάρχουν τα αρχαία τείχη της Αθήνας.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Ειρηνοδικείου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

 

Η στοά του κτιρίου της Πραξιτέλους.

 

Στο ισόγειό της είχε κυρίως καταστήματα με ρούχα ενώ στους ορόφους υπήρχαν ραφτάδικα. Είναι μια στοά που σηκώνεται καθ ύψος και δημιουργείται έτσι, μέσα στο κτίριο, ένας εσωτερικός διάδρομος.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Το τετράγωνο με τις τρεις στοές: Δραγατσανίου, Αριστείδου, Σταδίου, Πεσμαζόγλου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Η στοά του κτιρίου της Πραξιτέλους

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Η στοά του κτιρίου της Πραξιτέλους


 

Η στοά Εμπόρων

 

Από την οδό Βουλής έως τη Λέκκα. Είναι σε δυο επίπεδα και τα δυο κομμάτια ενώνονται από μια διπλή μαρμάρινη σκάλα. Υπήρχαν μαγαζιά γενικού εμπορίου. Στα υπόγεια του κομματιού της Λέκκα, υπήρχαν τα καταφύγια του Συντάγματος, που λειτούργησαν στην κατοχή.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Η στοά του κτιρίου της Πραξιτέλους

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Η στοά Εμπόρων

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Η στοά Εμπόρων


 

Στοά Φέξη, Πατησίων.

 

Την εποχή του Μινιόν έζησε μεγάλες δόξες. Στο ισόγειο υπήρχαν μαγαζιά γενικού εμπορίου, ενώ τα υπόγεια ήταν ίσως το μεγαλύτερο στην Αθήνα κέντρο δακτυλογραφήσεων. Το χρησιμοποιούσαν οι δικηγόροι της εποχής αλλά και οι καθηγητές του Πολυτεχνείου για να δακτυλογραφούν συγγράμματα.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Η στοά Εμπόρων

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Φέξη, Πατησίων

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Φέξη, Πατησίων

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Φέξη, Πατησίων

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Φέξη, Πατησίων

 

 

Στοά Λυκούργου

 

Ενώνει την Πειραιώς με τη Λυκούργου. Η στοά ήταν σχεδιασμένη από τον Βουρέκα. Στο ισόγειο υπήρχαν καταστήματα με ανδρικά ρούχα και στα υπόγεια υπήρχαν τυπογραφεία. Είναι μια από τις πιο φαρδιές στοές της Αθήνας.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Φέξη, Πατησίων


Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Λυκούργου


Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Λυκούργου


 

Στοά Καΐρη

 

Φτιάχτηκε στο Μεσοπόλεμο. Ο πρώτος όροφος μέσω του κλιμακοστασίου είναι συνέχεια της στοάς του ισογείου. Η μία είσοδος είναι στην Καΐρη και η άλλη στην Πολυκλείτου. Εδώ βρισκόταν το μεγαλύτερο κέντρο ηλεκτρολογικού εξοπλισμού. Σήμερα τα μαγαζιά είναι γενικού εμπορίου.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Λυκούργου

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Kαΐρη

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Kαΐρη

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Kαΐρη


 

Στοά Πανεπιστημίου 64.

 

Δεν υπάρχει τίποτα ιδιαίτερο εκτός από αυτό το ποπ πάτωμα από μωσαϊκό. Αυτό είναι αρκετό για να δείξει τη φαντασία του κατασκευαστή. Η πιο ψυχεδελική στοά της πόλης.

 

Η Μάγδα Σγουρίδη και η Μαρίλη Ζάρκου αποτυπώνουν τις στοές της Αθήνας Facebook Twitter
Στοά Kαΐρη


 

 

Αργυρώ Μποζώνη

 

*****

 

 

Φωτογραφία
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

8 σχόλια
Πάρα πολύ ωραία δουλειά. Πριν λιγο καιρό άρχισα να μπαίνω στις στοές όποτε τις έβλεπα και να τις εξερευνώ. Πάντα αναρωτιόμουν για τις παλιότερες χρήσεις τους και την ιστορια τους. Στον κλειδαρά της Kαΐρη έχω φτιάξει κλειδιά και θυμάμαι πόσο είχα εντυπωσιαστεί από το κτίριο και την ζωή πίσω από τις προσόψεις... Μπράβο κορίτσια!!
Στο κτίριο της στοάς στην Πανεπιστημίου 64 δούλευα κάποια χρόνια. Πολύ καλό άρθρο, όπως και η εργασία των δύο κοριτσιών. Ιδίως αυτό με τα αρχαία τείχη της Αθήνας με άφησε άφωνο. Θα πάω να τα επισκεφθώ, αύριο κιόλας!