Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Bill Viola, Πρώτο Φως, 2002
5

ΛΕΝΕ ΠΩΣ ΚΑΝΕΙΣ δεν ξεχνά την πρώτη φορά που έρχεται αντιμέτωπος με ένα έργο του Bill Viola. Όπως δεν ξεχνά πού τον βρήκε ένας μεγάλος σεισμός. Ίσως επειδή τα αισθήματα είναι πρωτογενή κι ενστικτώδη –φόβος, έκσταση, έκπληξη, θυμός, πένθος–, ίσως επειδή κανένας πριν από αυτόν δεν χρησιμοποίησε το βίντεο με το στοχαστικό μέγεθος ενός μεγάλου δασκάλου.

Δεν έχω δει πολλή video-art. Αλλά η εμπειρία που είχα στο Grand Palais χθες (που πρώτη φορά φιλοξενεί έκθεση ενός video artist στην ιστορία του) ήταν και για μένα κατακλυσμιαία. Δεν συνηθίζεται η λέξη, το ξέρω, ειδικά σήμερα που σχεδόν όλοι ασχολούνται με τη «μικρή» εικόνα (το σεξ, την επιβίωση, τις σχέσεις των ανθρώπων μεταξύ τους).

Ο Viola, εξαρχής, επικεντρώθηκε στη μεγάλη εικόνα, το ένα και μοναδικό θέμα που ορίζει τον άνθρωπο: το ότι γεννιέται και μετά πεθαίνει! «Ένα πράγμα πάντα με ενδιέφερε», έχει πει. «Ποιος είμαι. Πού βρίσκομαι. Πού πάω». 

«Όλα είναι θέμα επιφανειών. Αυτό που βλέπουμε να μας περιβάλλει είναι η πιο προφανής, χονδροειδής όψη της ανθρώπινης ύπαρξης, ο φυσικός κόσμος. Πράγματα, υλικά, ύλη...  Αλλά υπάρχει και μια άλλη διάσταση. Μπορείς να τη νιώσεις – ο καθένας μπορεί να τη νιώσει. Όλοι έχουμε έναν απέραντο εσωτερικό κόσμο, χωρίς όρια, που κατά κάποιον τρόπο θυμίζει τον ψηφιακό κόσμο».

Όλα, μα όλα τα έργα του, είναι διάστικτα από αυτή τη δαμόκλεια αίσθηση θνητότητας. Αλλά όχι με την βίαιη απελπισία που υπάρχει, ας πούμε, στον Φράνσις Μπέηκον. Μάλλον με την πικρή πνοή που διατρέχει τα Σονέττα του Σαίξπηρ, ή τον δικό μας Σολωμό, πλεγμένη αξεδιάλυτα με τη λαχτάρα της ζωής.

Στις μεγάλες σκοτεινές αίθουσες, τα βίντεο αντηχούν και αντιδιαστέλλονται: δάκρυα που γίνονται καταρράκτες, καταρράκτες που υψώνονται και αναλήπτονται στους ουρανούς συμπαρασύροντας ένα νεκρό σώμα, μια πυρκαγιά που γίνεται γαλάζια θάλασσα, στάλες που πέφτουν σε μια ακίνητη πισίνα από το ύψος ενός ανθρώπου που αποπειράθηκε να βουτήσει, αλλά ένα χέρι τον έκοψε στον αέρα, έμεινε μετέωρος και έσβησε μέσα στη μεγάλη εικόνα, τριζόνια και άνεμος στη νυχτερινή πορεία μιας γυναίκας – ήχοι μιας ανθρώπινης νύχτας, «σπαρμένης θαύματα και μάγια»…

Η συμπαράθεση είναι ευφυής. Όταν βλέπεις το «Ουρανός και Γή», 1992 (δυο αντιμέτωπες οθόνες που προβάλλουν η μία στον βυθό της άλλης το πρόσωπο ενός νεογέννητου και το πρόσωπο ενός γέρου στον επιθανάτιο ρόγχο του), ακούς από το δίπλα δωμάτιο τις “Εννιά προσπάθειες για να κατακτήσεις την αθανασία” (1996), τους γρυλισμούς του Viola, καθώς κρατάει την αναπνοή του, μέχρι που πνίγεται.

Δεν είναι μόνο η ιδιοφυής χρήση της τεχνολογίας (από το Veiling του 1995 μέχρι τις Τρεις Γυναίκες του 2008), είναι η σκέψη πίσω από αυτήν. Οι πολλαπλές στρώσεις στις οθόνες του, τα πέπλα, τα layers, το αρχαίο παλίμψηστο (οι περγαμηνές όπου το αρχικό κείμενο σβηνόταν για να γραφεί κάποιο άλλο), είναι η πιο ταιριαστή εικόνα αυτού του κόσμου όπου οι νέοι σπρώχνουν τους πρωινούς να φεύγουν, για να επαναλάβουν την ίδια τραγωδία. Πάνω στο νέο κρέας παίζει η παλιά ανάγκη της ζωής, να σπαρταρήσει χαρούμενη στο πάτωμα – σα σφαγμένο ζώο.

Τα layers είναι επίσης μέσο ταιριαστό για να εκφράσεις την κοινή καταγωγή όλης της ανθρώπινης τελετουργίας, μαγείας ή σκέψης. Άραβες κι Έλληνες είδαν τα άστρα του ίδιου ουρανού. Κάτω από τα διδάγματα του βουδισμού βρίσκεις τα ίχνη της αθαυμαστίας του Δημόκριτου. Στους Έλληνες αναστενάρηδες βλέπεις τους ινδουιστές πυροβάτες των νησιών Φίτζι, όπου ο Viola ταξίδεψε με την γυναίκα του και ισόβια συνεργάτιδά του Kira Perov. Κάτι βαθύ, κοινό συνδέει όλους τους ανθρώπους όταν σκέφτονται το θάνατο. Όλοι επινοούν παρηγοριές. Όλοι κατασκευάζουν θεούς και είδωλα.

Σε μια συνέντευξή του στους Financial Times, με αφορμή τους Dreamers (2013) –έργο που εκτίθεται και αυτό στο Grand Palais– είχε πει: «Όλα είναι θέμα επιφανειών. Αυτό που βλέπουμε να μας περιβάλλει είναι η πιο προφανής, χονδροειδής όψη της ανθρώπινης ύπαρξης, ο φυσικός κόσμος. Πράγματα, υλικά, ύλη...  Αλλά υπάρχει και μια άλλη διάσταση. Μπορείς να τη νιώσεις – ο καθένας μπορεί να τη νιώσει. Όλοι έχουμε έναν απέραντο εσωτερικό κόσμο, χωρίς όρια, που κατά κάποιον τρόπο θυμίζει τον ψηφιακό κόσμο».

Πού στρέφεται ο άνθρωπος όταν τον χώνουν στο χώμα; Στον ουρανό! Εκεί στράφηκε και ο Bill Viola. Θέλησε να δημιουργήσει τις Ιερές Εικόνες της σύγχρονης εποχής. Συνειδητά. «Συνομιλώντας» με τους μεγάλους δασκάλους της Αναγέννησης (που μελέτησε όταν έμεινε στη Φλωρεντία), επαναδημιουργώντας τις εικόνες τους (πιο προφανής Η Επίσκεψη της Ελισάβετ στην Παναγία, του Pontormo,1528, που γέννησε τον δικό του Χαιρετισμό, 1995), καταδείχνοντας τα πρόσωπα της Τεχνης του να προσπαθούν να υψωθούν σε κάτι σωτήριο, άχρονο και καθαρό: να «διψάνε για ουρανό», να ψάχνουν σε κάτι να πιστέψουν.

Μόνο που ο θεός, που εξυποννοείται και διαπνέει ολόκληρο το έργο του, δεν είναι προς τα πάνω, αλλά προς τα μέσα. Ο ουρανός του Viola είναι ο «απέραντος εσωτερικός κόσμος» του ανθρώπου, η νόηση και τα αισθήματά του. Κι ο μόνος τρόπος να μη χάνεται ο άνθρωπος, είναι ένας, πάντα ο ίδιος: η αγάπη. Όπως λέει κι ο ίδιος: «Μέσα από την αγάπη η ψυχή ενώνεται με το θεό». Η φράση θα ταίριαζε σε έναν μοναχό οποιασδήποτε θρησκείας, αλλά την λέει ο κορυφαίος ψηφιακός καλλιτέχνης του κόσμου μας.

Σας παρουσιάζω μερικά από τα έργα που εκτίθενται, με σύντομες σημειώσεις. Καμία απολύτως φωτογραφία δεν μπορεί να αποδώσει την μνημειακότητα και την ποίηση των έργων. Η μεγάλη τους δύναμη βρίσκεται στην κίνηση, συνήθως αργή και τελετουργική, που προκαλεί μια αίσθηση Μυστηρίου με την θρησκευτική έννοια. Μια Γλυπτική του Χρόνου.

Η  έκθεση διαρκεί έως την 21η Ιουλίου 2014.

Τα κύρια εκθέματα, με σχολιασμό

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ουρανός και Γη, 1992... Εγκατάσταση με δύο αντικρυστές οθόνες. Στο βυθό της μιας οθόνης βλέπεις την εικόνα της άλλης. Ένα νεογέννητο ανοίγει το στόμα του και στο πρόσωπό του διαχέεται ένας γέρος που αγωνιά στον επιθανάτιο ρόγχο. Μια ανάσα, μια ζωή. Δυστυχώς η εικόνα δεν αποδίδει κατ' ελάχιστον την αίσθηση του έργου
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ουρανός και Γη, 1992
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ουρανός και Γη, 1992
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Τρεις Γυνάικες, 2008... Τρεις μορφές που αρχικά προβάλλονται σε ασπρόμαυρη χαμηλή ανάλυση, περνώντας μέσα από ένα πέπλο νερού, παίρνουν τη ρόδινη όψη αναγεννησιακής μορφής. Αλλά αυτό διαρκεί λίγο. Μετά, ένα χέρι τις καλεί ξανά στον κόσμο της σκιάς (θυμίζοντας έντονα τα αρχαία ελληνικά επιτύμβια), με τελευταίο αυτό το κορίτσι που στο βλέμμα του αποχαιρετισμού του, αποτυπώνει την αχόρταγη επιθυμία του ανθρώπου να ζήσει- να χαρεί κι άλλο!
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Τρεις Γυνάικες, 2008.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Τρεις Γυνάικες, 2008
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Παράδοση, 2001... Σε άλλο κατάλογο, νομίζω το είδα και με τον τίτλο "Εραστές". Ταιριάζουν και τα δύο. Μια γυναίκα κι ένας άντρας κοιτάνε χαμηλά, ο ένας τον άλλον, αρχικά με βλέμμα συλλογισμένο και μελαγχολικό. Σκύβουν ο ένας προς τον άλλον και βουτάνε σε μια επιφάνεια νερού- βουτάνε μέσα τους! Σηκώνονται να πάρουν ανάσα και πλέον διαχέονται, τα σύνορα του εαυτού τους χάνονται, το πρόσωπό τους λιώνει. Και κλαίνε. Τα δάκρυα του έρωτα.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Παράδοση, 2001
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Το Πέπλο, 1995... Σε εννιά λεπτότατες μεμβράνες προβάλλονται πολλαπλές εικόνες. Κλαδιά δέντρων που κινούνται στον άερα, ρυάκια, φύλλα. Στο φως του φεγγαριού, μια γυναίκα περπατά αργά. Τριζόνια, κραυγές ζώων. Το μοναχικό ταξίδι του ανθρώπου.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Fire Woman, 2005... Στις τεράστιες φλόγες που τη ζώνουν μια γυναικεία μορφή απλώνει τα χέρια της, πέφτει και πεθαίνει. Αργά, η εικόνα της μετασχηματίζεται στην ήσυχη επιφάνεια μιας βαθυγάλανης θάλασσας που την κινούν αργά υπόγεια ρεύματα.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ο άντρας ψάχνει την αθανασία, η γυναίκα ψάχνει την αιωνιότητα, 2013... Δυό ηλικιωμένοι άνθρωποι εξετάζουν με ένα φακό στο σκοτάδι το σώμα τους. Με μια κίνηση απλή και απροσδόκητη, ο Viola θέτει όλα τα πνευματικά διλήμματα του ανθρώπου, που ενώ πεθαίνει σα ζώο, θέλει να ελπίζει σαν θεός: ψάχνοντας κάτω από το δέρμα του, τον ουράνιο κόσμο.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ο άντρας ψάχνει την αθανασία, η γυναίκα ψάχνει την αιωνιότητα, 2013
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ο ΄Υπνος του Λόγου, 1988... Σε ένα άπλετα φωτισμένο δωμάτιο, επάνω σε ένα έπιπλο με ένα βάζο, ένα πορτατίφ και ένα ηλεκτρικό ρολόι, μια παλιά, ασπρόμαυρη τηλεόραση δείχνει έναν άντρα να κοιμάται. Σε αιφνίδιες εκλάμψεις, το δωματιο φωταγωγείται και οι τέσσερις τοίχοι του προβάλλουν γιγαντιαίες, φευγαλέες εικόνες ονείρων.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Η ανάληψη του Τριστάνου, 2005...Ένα από τα πιο γνωστά και εμβληματικά έργα του Viola -αφίσα και της συγκεκριμένης έκθεσης. Σε ένα γυμνό δωμάτιο, ένα νεκρό σώμα είναι τοποθετημένο. Αραιές σταγόνες (ή δάκρυα) που βαθμηδόν πυκνώνουν, υψώνονται από το νεκρό σώμα προς τα πάνω, Στο τέλος σχηματίζεται ένας χείμαρος, ένας ανάστροφος καταρράκτης που παρασέρνει και υψώνει τον νεκρό. Κι έπειτα κοπάζει. Δέκα λεπτά και δεκαέξι δευτερόλεπτα- ένα αριστούργημα της σύγχρονης τέχνης.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Η ανάληψη του Τριστάνου, 2005
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Η ανάληψη του Τριστάνου, 2005
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Το δωμάτιο της Κατερίνας, 2001... Ένα πολύπτυχο βίντεο με σκηνές από τον μοναχικό βίο μιας γυναίκας. Μου θύμισε έντονα την τελική σκηνή της "Γερτρούδης" του Ντράγιερ -που κι αυτός έβαλε την ηρωίδα του να καταλήγει στο Amor Omnia- ο θεός είναι η αγάπη.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Το δωμάτιο της Κατερίνας, 2001
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Going Forth by day, 2002... Ακόμη μια θεαματική ανάληψη από την μεγαλύτερη εγκατάσταση της έκθεσης, σε μια μεγάλη αίθουσα με την ταυτόχρονη προβολή πέντε βίντεο διάρκειας 35 λεπτών.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Οι ονειροπόλοι, 2013... Το πιο πρόσφατο έργο του, εξετέθη πέρισυ στο Λονδίνο. Επτά μορφές αναδεύονται γαλήνια κάτω από το νερό, με κλειστά τα μάτια, επανερχόμενες σε ένα παλιό θέμα του Viola: Πώς να προσπαθήσεις να γίνεις αθάνατος, κρατώντας την αναπνοή σου!
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Οι ονειροπόλοι, 2013
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ο Bill Viola με την γυναίκα του και ισόβια συνεργάτιδά του Kira Perov
Εικαστικά
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

5 σχόλια
Ήταν πρωτοπόρος κ συνεχίζει να ειναι. Ας μην ξεχνάμε και τον μεγάλο Έλληνα καλλιτέχνη video artist Νίκο Ναυρίδη που χρόνια ασχολείται με την αναπνοή.Ένα πραγματικά ωραίο άρθρο απ τη Lifo. Μας ανοίγει την όρεξη όμως και στην Ελλάδα σπάνια έρχεται μοντέρνα τέχνη. Στο εξωτερικό δεν ξέρεις που να πρωτοτρέξεις. Κάθε μουσείο πάντως έξω εκτός απ τα μόνιμα εκθέματα εχει κ έναν όροφο τουλάχιστον με μοντέρνα τέχνη κ καλλιτέχνες που ανανεώνονται...Ευχαριστούμε για το ταξίδι.
Την ειδα κι εγω την εκθεση, ηταν παρα πολυ καλη.. Μου αρεσε πολυ ο τροπος που ηταν στημενη η εκθεση, παντου σκοταδι, μονο το φως απο τους προτζεκτορες !! Ενιωθες οτι βρισκοσουν σε αλλο κοσμο, χαμενος..
Tον καλλιτέχνη δεν τον γνωρίζω, και το κειμενό σας και οι φωτό , είναι μία καταπληκτική ευκαιρία για να συμβεί αυτό.Τώρα ,αυτή η παρουσίαση περιέχει φράσεις αληθινά διαμάντια για μένα.<<Ενα πράγμα παντα με ενδιέφερε", έχει πει. " Ποιός ειμαι. Πού είμαι. Πού πάω">>Yes!!! i know exactly what he means!!<<«Όλα είναι θέμα επιφανειών. Αυτό που βλέπουμε να μας περιβάλλει είναι η πιο προφανής, χονδροειδής όψη της ανθρώπινης ύπαρξης, ο φυσικός κόσμος. Πράγματα, υλικά, ύλη... Αλλά υπάρχει και μια άλλη διάσταση. Μπορείς να τη νιώσεις- ο καθένας μπορεί να τη νιώσει. Όλοι έχουμε έναν απέραντο εσωτερικό κόσμο, χωρίς όρια, .....>><<Μόνο που ο θεός, που εξυποννοείται και δαπνέει ολόκληρο το έργο του, δεν είναι πρός τα πάνω, αλλά προς τα μέσα. Ο ουρανός του Viola είναι ο «απέραντος εσωτερικός κόσμος» του ανθρώπου,..>>Δεν έχω λόγια για αυτή τη παρουσίαση κ Τσαγκαρουσιάνο,δεν έχω λόγια!