Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter
Ο Stevens αποδεικνύει ότι είναι στα καλύτερα του όταν είναι απλός χωρίς να επιδιώκει ένα μεγαλεπήβολο κόνσεπτ...
1

Πάντοτε είχα περίεργη σχέση με την μουσική του Sufjan Stevens. Μια σχέση αγάπη-μίσους. Ο λόγος ήταν ότι ποτέ δεν μου κάθισε καλά αυτό το ‘Illinois’ που κυκλοφόρησε το 2005 και αποθεώθηκε από τους κριτικούς και την indie κοινότητα.

Φυσικά εκείνη την εποχή ήταν καλύτερο να μην ομολογούσες στους indie κύκλους ότι δε σου άρεσε αυτός ο δίσκος, θα θεωρούσαν ότι έπεσες από κάνα δέντρο.

Ο Stevens πάντοτε χρησιμοποιούσε αυτοβιογραφικά στοιχεία στην μουσική του αλλά εδώ μιλάει για την παιδική του ηλικία, για το πως τον στιγμάτισε και το κάνει με πολύ άμεσο, σχεδόν συγκλονιστικό τρόπο.

Ο Sufjan με το περίεργο μουσουλμανικό όνομα ήταν χίψτερ πριν ακόμη ανακαλυφθεί ο όρος. Επίσης ήταν κούκλος με αμφιλεγόμενη σεξουαλικότητα (μέχρι σήμερα αναρωτιέμαι - όχι μόνο εγώ - αν είναι γκέι. 'Όχι ότι έχει καμιά σημασία).  Και είναι και χριστιανός, από αυτούς που ανήκουν σε μια από αυτές τις περίεργες αιρέσεις της Αμερικής που διδάσκουν τον λόγο του Θεού και όποιον πάρει ο Χάρος. Αν και προσωπικά δεν με πείραξε ποτέ αυτό. Η χριστιανοσύνη του δηλαδή ή πώς την έβαζε μέσα στην μουσική του. Δεν λείπουν οι βιβλικές αναφορές σε κάθε δίσκο του. 

 

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter
Αγαπούσε ειλικρινά και βαθιά την μητέρα του παρά την τρομερή εγκατάλειψη που βίωσε. Την αγαπούσε ακόμη και αν δεν καταλάβαινε τις πράξεις της ή την συμπεριφορά της...

Τέλοσπαντων αφού έγινε χαμός με το 'Illinois' μετά κυκλοφόρησε το ‘The Age of Adz’ και έπαθα σοκ. Μου άρεσε αρκετά ώστε να εξιλεωθεί στα μάτια μου. Ένα πετυχημένο ηλεκτρονικό πείραμα που δεν θα περίμενες ποτέ από αυτόν. 

 

Σήμερα μετά από 5 χρόνια κυκλοφορεί το Carrie & Lowell. Και είναι το πιο συγκινητικό άλμπουμ που θα ακούσεις φέτος. Από τον τίτλο και το εξώφυλλο του δίσκου καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για προσωπική υπόθεση. Ο Stevens πάντοτε χρησιμοποιούσε αυτοβιογραφικά στοιχεία στην μουσική του αλλά εδώ μιλάει για την παιδική του ηλικία, για το πως τον στιγμάτισε και το κάνει με πολύ άμεσο, σχεδόν συγκλονιστικό τρόπο. Για την ιστορία της Carrie τη μητέρας του, του Lowell, του πατριού του και του αδερφού του και τα λιγοστά καλοκαιρινά ταξίδια που έκαναν στο Όρεγκον που του χάρισαν την ελπίδα.  Και επιστρέφει στις φολκ ρίζες του με απλές ενορχηστρώσεις πάνω σε κιθάρα και πιάνο που συνοδεύουν αριστοτεχνικά και αέρινα γλυκόπικρα συναισθήματα και μαύρες σκέψεις.

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter
Με αυτό το δίσκο, ήθελα να ξεφύγω από αυτό το περιβάλλον της προσποίησης. Είναι κάτι που ήταν αναγκαίο να κάνω για μένα μετά τον θάνατο της μητέρας μου ...

 

Η μητέρα του ήταν διπολική και σχιζοφρενής, εξαρτώμενη από διάφορες  ουσίες. Τον παράτησε μαζί με τον μεγαλύτερο αδερφό του όταν o Sufjan ήταν ακόμη μωρό. Αργότερα παντρεύτηκε τον πατριό του, Lowell και έζησαν ξέγνοιαστες στιγμές που κράτησαν μόνο για 5 χρόνια. Πέθανε το 2012 από καρκίνο του στομάχου. Ο πατριός είναι ένα σημαντικό πρόσωπο στην ζωή του μέχρι και σήμερα. Διευθύνει την εταιρεία του, Asthmatic Kitty.

Στο άλμπουμ πρωταγωνιστούν η απώλεια, η μοναξιά, η αγάπη, η απογοήτευση και εντέλει η λύτρωση.  Δεν κάνει θέμα την πίστη του. Ο ίδιος ο Stevens μοιάζει συνέχεια να παλεύει με τον εαυτό του και την κατάθλιψη. Μια μάχη ανάμεσα στο σκοτάδι και στο φως. Αγαπούσε ειλικρινά και βαθιά την μητέρα του παρά την τρομερή εγκατάλειψη που βίωσε. Την αγαπούσε ακόμη και αν δεν καταλάβαινε τις πράξεις της ή την συμπεριφορά της. Και αυτή του η αγάπη είναι διάχυτη στο δίσκο και η ανικανότητα του να αντιμετωπίσει τον θάνατο της, τον κάνει σπαρακτικό ανά στιγμές. Και απόλυτα αληθινό.

 

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter

Είπε πρόσφατα σε μια συνέντευξη του στο pitchfork: «Με αυτό το δίσκο, ήθελα να ξεφύγω από αυτό το περιβάλλον της προσποίησης. Είναι κάτι που ήταν αναγκαίο να κάνω για μένα μετά τον θάνατο της μητέρας μου – να επιδιώξω μια αίσθηση γαλήνης και ηρεμίας παρά την θλίψη. Δεν προσπαθώ να πω κάτι νέο ή να αποδείξω τίποτα ή να πρωτοτυπήσω. Μοιάζει άτεχνο που είναι κάτι καλό. Δεν είναι άλλο  ένα καλλιτεχνικό μου πρότζεκτ. Αυτή είναι η ζωή μου».

Δεν μπορείς παρά να ανατριχιάσεις όταν διαβάζεις στίχους όπως αυτοί:

I forgive you, mother, I can hear you
And I long to be near you
But every road leads to an end
Yes, every road leads to an end

 Ή αυτοί:

When I was three, three maybe four
She left us at that video store
Be my rest, be my fantasy.

I should have wrote a letter
Explaining what I feel, that empty feeling.

Και είναι γεμάτο από τέτοιους στίχους, σε κάθε τραγούδι. Ώρες, ώρες πλησιάζει στην απόγνωση τον Elliott Smith ή την μεγαλειώδη ταπεινότητα των Simon & Garfunkel. Ο Stevens αποδεικνύει ότι είναι στα καλύτερα του όταν είναι απλός χωρίς να επιδιώκει ένα μεγαλεπήβολο κόνσεπτ. Αστειευόμαστε μαζί με ένα φίλο για την βαθμολογία που έχει πάρει στο pitchfork – του έχουν βάλει 9.3. «Για 9.5 είναι», μου λέει. Έχει σημασία; Είναι μεγάλο άλμπουμ!

 



 

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια