Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter
Ο Stevens αποδεικνύει ότι είναι στα καλύτερα του όταν είναι απλός χωρίς να επιδιώκει ένα μεγαλεπήβολο κόνσεπτ...
1

Πάντοτε είχα περίεργη σχέση με την μουσική του Sufjan Stevens. Μια σχέση αγάπη-μίσους. Ο λόγος ήταν ότι ποτέ δεν μου κάθισε καλά αυτό το ‘Illinois’ που κυκλοφόρησε το 2005 και αποθεώθηκε από τους κριτικούς και την indie κοινότητα.

Φυσικά εκείνη την εποχή ήταν καλύτερο να μην ομολογούσες στους indie κύκλους ότι δε σου άρεσε αυτός ο δίσκος, θα θεωρούσαν ότι έπεσες από κάνα δέντρο.

Ο Stevens πάντοτε χρησιμοποιούσε αυτοβιογραφικά στοιχεία στην μουσική του αλλά εδώ μιλάει για την παιδική του ηλικία, για το πως τον στιγμάτισε και το κάνει με πολύ άμεσο, σχεδόν συγκλονιστικό τρόπο.

Ο Sufjan με το περίεργο μουσουλμανικό όνομα ήταν χίψτερ πριν ακόμη ανακαλυφθεί ο όρος. Επίσης ήταν κούκλος με αμφιλεγόμενη σεξουαλικότητα (μέχρι σήμερα αναρωτιέμαι - όχι μόνο εγώ - αν είναι γκέι. 'Όχι ότι έχει καμιά σημασία).  Και είναι και χριστιανός, από αυτούς που ανήκουν σε μια από αυτές τις περίεργες αιρέσεις της Αμερικής που διδάσκουν τον λόγο του Θεού και όποιον πάρει ο Χάρος. Αν και προσωπικά δεν με πείραξε ποτέ αυτό. Η χριστιανοσύνη του δηλαδή ή πώς την έβαζε μέσα στην μουσική του. Δεν λείπουν οι βιβλικές αναφορές σε κάθε δίσκο του. 

 

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter
Αγαπούσε ειλικρινά και βαθιά την μητέρα του παρά την τρομερή εγκατάλειψη που βίωσε. Την αγαπούσε ακόμη και αν δεν καταλάβαινε τις πράξεις της ή την συμπεριφορά της...

Τέλοσπαντων αφού έγινε χαμός με το 'Illinois' μετά κυκλοφόρησε το ‘The Age of Adz’ και έπαθα σοκ. Μου άρεσε αρκετά ώστε να εξιλεωθεί στα μάτια μου. Ένα πετυχημένο ηλεκτρονικό πείραμα που δεν θα περίμενες ποτέ από αυτόν. 

 

Σήμερα μετά από 5 χρόνια κυκλοφορεί το Carrie & Lowell. Και είναι το πιο συγκινητικό άλμπουμ που θα ακούσεις φέτος. Από τον τίτλο και το εξώφυλλο του δίσκου καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για προσωπική υπόθεση. Ο Stevens πάντοτε χρησιμοποιούσε αυτοβιογραφικά στοιχεία στην μουσική του αλλά εδώ μιλάει για την παιδική του ηλικία, για το πως τον στιγμάτισε και το κάνει με πολύ άμεσο, σχεδόν συγκλονιστικό τρόπο. Για την ιστορία της Carrie τη μητέρας του, του Lowell, του πατριού του και του αδερφού του και τα λιγοστά καλοκαιρινά ταξίδια που έκαναν στο Όρεγκον που του χάρισαν την ελπίδα.  Και επιστρέφει στις φολκ ρίζες του με απλές ενορχηστρώσεις πάνω σε κιθάρα και πιάνο που συνοδεύουν αριστοτεχνικά και αέρινα γλυκόπικρα συναισθήματα και μαύρες σκέψεις.

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter
Με αυτό το δίσκο, ήθελα να ξεφύγω από αυτό το περιβάλλον της προσποίησης. Είναι κάτι που ήταν αναγκαίο να κάνω για μένα μετά τον θάνατο της μητέρας μου ...

 

Η μητέρα του ήταν διπολική και σχιζοφρενής, εξαρτώμενη από διάφορες  ουσίες. Τον παράτησε μαζί με τον μεγαλύτερο αδερφό του όταν o Sufjan ήταν ακόμη μωρό. Αργότερα παντρεύτηκε τον πατριό του, Lowell και έζησαν ξέγνοιαστες στιγμές που κράτησαν μόνο για 5 χρόνια. Πέθανε το 2012 από καρκίνο του στομάχου. Ο πατριός είναι ένα σημαντικό πρόσωπο στην ζωή του μέχρι και σήμερα. Διευθύνει την εταιρεία του, Asthmatic Kitty.

Στο άλμπουμ πρωταγωνιστούν η απώλεια, η μοναξιά, η αγάπη, η απογοήτευση και εντέλει η λύτρωση.  Δεν κάνει θέμα την πίστη του. Ο ίδιος ο Stevens μοιάζει συνέχεια να παλεύει με τον εαυτό του και την κατάθλιψη. Μια μάχη ανάμεσα στο σκοτάδι και στο φως. Αγαπούσε ειλικρινά και βαθιά την μητέρα του παρά την τρομερή εγκατάλειψη που βίωσε. Την αγαπούσε ακόμη και αν δεν καταλάβαινε τις πράξεις της ή την συμπεριφορά της. Και αυτή του η αγάπη είναι διάχυτη στο δίσκο και η ανικανότητα του να αντιμετωπίσει τον θάνατο της, τον κάνει σπαρακτικό ανά στιγμές. Και απόλυτα αληθινό.

 

Η μελαγχολική επιστροφή του Sufjan Stevens Facebook Twitter

Είπε πρόσφατα σε μια συνέντευξη του στο pitchfork: «Με αυτό το δίσκο, ήθελα να ξεφύγω από αυτό το περιβάλλον της προσποίησης. Είναι κάτι που ήταν αναγκαίο να κάνω για μένα μετά τον θάνατο της μητέρας μου – να επιδιώξω μια αίσθηση γαλήνης και ηρεμίας παρά την θλίψη. Δεν προσπαθώ να πω κάτι νέο ή να αποδείξω τίποτα ή να πρωτοτυπήσω. Μοιάζει άτεχνο που είναι κάτι καλό. Δεν είναι άλλο  ένα καλλιτεχνικό μου πρότζεκτ. Αυτή είναι η ζωή μου».

Δεν μπορείς παρά να ανατριχιάσεις όταν διαβάζεις στίχους όπως αυτοί:

I forgive you, mother, I can hear you
And I long to be near you
But every road leads to an end
Yes, every road leads to an end

 Ή αυτοί:

When I was three, three maybe four
She left us at that video store
Be my rest, be my fantasy.

I should have wrote a letter
Explaining what I feel, that empty feeling.

Και είναι γεμάτο από τέτοιους στίχους, σε κάθε τραγούδι. Ώρες, ώρες πλησιάζει στην απόγνωση τον Elliott Smith ή την μεγαλειώδη ταπεινότητα των Simon & Garfunkel. Ο Stevens αποδεικνύει ότι είναι στα καλύτερα του όταν είναι απλός χωρίς να επιδιώκει ένα μεγαλεπήβολο κόνσεπτ. Αστειευόμαστε μαζί με ένα φίλο για την βαθμολογία που έχει πάρει στο pitchfork – του έχουν βάλει 9.3. «Για 9.5 είναι», μου λέει. Έχει σημασία; Είναι μεγάλο άλμπουμ!

 



 

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα τρία τραγούδια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια