Ο τελευταίος αναστεναγμός του αρχαίου κόσμου

Ο τελευταίος αναστεναγμός του αρχαίου κόσμου Facebook Twitter
23

Η Αφροδίτη τιμωρεί την Έρωτα κι εκείνος κλαίει, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ. 

 

Το τέλος του αρχαίου κόσμου δεν ήρθε μέσα σε μια στιγμή. Αντιθέτως υπήρξε αποτέλεσμα ενός συνόλου μακροχρόνιων και πολύπλοκων διεργασιών που εκφράζεται σαφέστερα με την αλλαγή της κυρίαρχης θρησκείας στο χώρο της Μεσογείου από τον πολυθεϊσμό στον χριστιανισμό.

Κι όμως ο Πλούταρχος αφηγήθηκε μια τόσο όμορφη ιστορία που κατέληξε τελικά αυτή να συμβολίζει συνοπτικά το τέλος του αρχαίου κόσμου και το θάνατο των μεγάλων θεών του. Η ιστορία αναφέρεται στο έργο «Περί των εκλελοιπότων χρηστηρίων» και συνέβη τα χρόνια της βασιλείας του ρωμαίου αυτοκράτορα Τιβέριου (42 π.Χ.-37 μ.Χ.).

Με αφορμή το θρυλούμενο τέλος του δικού μας κόσμου σκέφτηκα να σας τη θυμίσω.

 

Καυγάς του Πάνα με τον Έρωτα παρουσία ενός Σειληνού, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

"Όσο για το ζήτημα αν πεθαίνουν οι δαίμονες, άκουσα μια ιστορία από έναν άνθρωπο που δεν ήταν ούτε άφρονας, ούτε απατεώνας. Ο πατέρας του Αιμιλιανού του ρήτορα, που και κάποιοι από εσάς τον έχετε ακούσει, λεγόταν Επιθέρσης. Ήταν δάσκαλος γραμματικής και ζούσε στην ίδια πόλη με μένα. Αυτός μου είπε ότι κάποτε έκανε ένα ταξίδι στην Ιταλία και επιβιβάστηκε σ'ένα πλοίο που κουβαλούσε εμπορεύματα και πολλούς επιβάτες.

Είχε φτάσει το βράδυ, κοντά στις νήσους Εχινάδες είχε πέσει ο άνεμος και το πλοίο βρισκόταν πιά κοντά στους Παξούς. Οι περισσότεροι επιβάτες ήταν ξύπνιοι, και πολλοί συνέχιζαν να πίνουν έχοντας τελειώσει το δείπνο τους. Ξαφνικά ακούστηκε μια φωνή από τους Παξούς που καλούσε δυνατά κάποιον Θαμούντα, πράγμα που προξένησε έκπληξη. Ο Θαμούς ήταν ο Αιγύπτιος πηδαλιούχος του πλοίου, που όμως το όνομά του δεν το γνώριζαν οι περισσότεροι επιβάτες. Η άγνωστη φωνή τον κάλεσε δύο φορές κι εκείνος έμεινε σιωπηλός, την τρίτη φορά όμως αποκρίθηκε. Εκείνος που τον φώναζε δυνάμωσε τη φωνή του και είπε: "Όταν περάσεις από το Παλώδες, να αναγγείλεις ότι ο μέγας Παν πέθανε".

 

'ὁπόταν γένῃ κατὰ τὸ Παλῶδες, ἀπάγγειλον ὅτι Πὰν ὁ μέγας τέθνηκε.'

 

Πὰν ὁ μέγας, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

Όταν το άκουσαν αυτό, είπε ο Επιθέρσης, όλοι εξεπλάγησαν και άρχισαν να συζητούν αν ήταν καλύτερο να κάνουν αυτό που πρόσταξε η φωνή ή να μην ανακατευτούν καθόλου και να το αφήσουν. Έτσι ο Θαμούς αποφάσισε ότι αν φυσούσε αέρας, θα παρέπλεε εκείνο το μέρος χωρίς να πει τίποτε, αν όμως κυριαρχούσε νηνεμία και γαλήνη στην περιοχή, θα ανάγγελλε αυτό που άκουσε.

 

Όταν λοιπόν έφτασε κοντά στο Παλώδες, καθώς δεν υπήρχε άνεμος ούτε κύμα, ο Θαμούς κοιτάζοντας από την πρύμνη προς τη στεριά, είπε, όπως ακριβώς το άκουσε, ότι 'ότι ο μέγας Παν πέθανε'. Δεν είχε προλάβει να τελειώσει και ακούστηκε αναστεναγμός όχι από έναν αλλά από πολλούς και συγχρόνως επιφωνήματα έκπληξης.

 

'οὐ φθῆναι δὲ παυσάμενον αὐτὸν καὶ γενέσθαι μέγαν οὐχ ἑνὸς ἀλλὰ πολλῶν στεναγμὸν ἅμα' θαυμασμῷ μεμιγμένον'

 

Επειδή ήταν πολλοί άνθρωποι παρόντες στο πλοίο η ιστορία γρήγορα διαδόθηκε στη Ρώμη και ο Τιβέριος Καίσαρ ζήτησε να του φέρουν τον Θαμούντα. Και ο Τιβέριος πίστεψε τόσο πολύ ότι η ιστορία ήταν αληθινή που ζήτησε να μάθει περισσότερα και να πληροφορηθεί για τον Πάνα."

 

Αυτός ο τελευταίος αναστεναγμός κι η έκπληξη λέγεται ότι ήταν η αντίδραση των κατώτερων δαιμονικών θεοτήτων που μόλις πληροφορήθηκαν τον θάνατο του Μεγάλου Πάνα κατάλαβαν πώς είχε έρθει και η δική τους ώρα.

Θρηνούσαν μ'αυτό τον τρόπο την απώλεια του κόσμου τους.

 

Η πτώση του Ίκαρου,  Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

 

Τραγική μάσκα, Πομπηία 1ος αι. μ.Χ.

 

Σημείωση: Το Παλώδες του Πλουτάρχου ίσως είναι ο αναφερόμενος από τον Στράβωνα Πελώδης λιμήν, το αρχαίο Βουθρωτό στη σημερινή Αλβανία

Αρχαιολογία & Ιστορία
23

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

14 σχόλια
Georges Brassens: Le grand panhttp://www.youtube.com/watch?v=SaKeQjjzExAhttp://www.analysebrassens.com/?page=texte&id=93&%23> Aujourd'hui, çà et là, les gens boivent encore,> Et le feu du nectar fait toujours luire les trognes,> Mais les dieux ne répondent plus pour les ivrognes :> Bacchus est alcoolique, et le grand Pan est mort.
Το «Παλῶδες» λογικά είναι δωρικός τύπος της λέξης «πηλῶδες», που σημαίνει «λασπώδες». Δεν υπάρχει στο LSJ, στο οποίο όμως βρίσκει κανείς ότι «παλός» είναι ο δωρικός τύπος της λέξης «πηλός». Προφανώς το α είναι μακρό. Βρίσκω στο Διαδίκτυο ότι το Βουθρωτό λεγόταν και «πηλώδης λιμήν», δηλαδή «λιμάνι με λασπώδη, θολά νερά». Να 'ταν το Βουθρωτό δωρική αποικία;
Έτι ακριβέστερον είναι λιμνοθάλασσα.http://www.butrint.org/beyond_2_5.php> The pastoral use of the mountain may have ancient roots. In 1981 a handsome bronze figurine of the god Pan – the god of shepherds, fertility and wild nature – was discovered on Mount Milë, at a point overlooking the Pavllas Valley and the Straits of Corfu. It seems probable that a small sanctuary to Pan once stood there. > In the statuette Pan is depicted as essentially human from the waist up, both with hairy goat’s legs, which would almost certainly have ended in cloven hooves had they been preserved. He is bearded with rough hair, pointed animal ears and dewlaps hanging from either side of his chin. There is no trace of the horns that often characterise the god. He is shown naked except for an animal pelt over his shoulder. In his left arm he carries a shepherd’s crook, with his right hand he pours oil from a flask over his phallus as a sign of fertility.
Ακόμη κι αν πέθανε ο Παν, συνέχισε να ζει και να μας ξαναεπισκέπτεται τακτικά προκαλώντας σε μας, τους ορθολογιστές του σύχρονου κόσμου, τον ΠΑΝΙΚΟ που προκαλούσε στις κοπελιές όταν μέσα στο δάσος νόμιζαν πως τις κυνηγούσε ...
Εγώ αναρωτιέμαι αν ο θεός Πάνας πέθανε επειδή άρχισαν να το πιστεύουν όλο και πιο πολλοί επειδή το φώναξε ο πηδαλιούχος. Μπορεί δηλαδή το δίδαγμα της ιστορίας να είναι ότι δε θα ερχόταν ο θάνατος του Πάνα εάν δεν πίστευαν ότι αυτό έχει συμβεί οι πιστοί του. Κατά μία έννοια κάτι πεθαίνει μόνο εάν πάψεις να πιστεύεις σε αυτό..
Κατά το Άρωμα του Ονείρου, του Τομ Ρόμπινς. Ο αθάνατος και αγέραστος ήρωας είχε συναντήσει τον Πάνα στην μακρινή αρχαιότητα. Τον ξαναβρίσκει στο χριστιανικό Παρίσι. Ο θεός Παν ήταν πλέον αόρατος και μόνο η φοβερή τραγίλα που ανέδυε είχε απομείνει από τα αρχικά χαρακτηριστικά του. «Οι άνθρωποι έπαψαν πλέον να πιστεύουν σε μένα» είπε ο Παν. Αυτός ήταν ο μόνος τρόπος να πεθάνει ένας θεός. Να πάψουν να πιστεύουν σε αυτόν οι άνθρωποι.Εξαιρετικό θέμα - και σχόλια.
Κατά το Άρωμα του Ονείρου, του Τομ Ρόμπινς. Ο αθάνατος και αγέραστος ήρωας είχε συναντήσει τον Πάνα στην μακρινή αρχαιότητα. Τον ξαναβρίσκει στο χριστιανικό Παρίσι. Ο θεός Παν ήταν πλέον αόρατος και μόνο η φοβερή τραγίλα που ανέδυε είχε απομείνει από τα αρχικά χαρακτηριστικά του. «Οι άνθρωποι έπαψαν πλέον να πιστεύουν σε μένα» είπε ο Παν. Αυτός ήταν ο μόνος τρόπος να πεθάνει ένας θεός. Να πάψουν να πιστεύουν σε αυτόν οι άνθρωποι.Εξαιρετικό θέμα – και σχόλια.
Σας ευχαριστώ όλους θερμά για τα σχόλια, έχουν όλα εξαιρετικό ενδιαφέρον. Ας συνεισφέρω κι εγώ στο νήμα της νεώτερης ποίησης με την άποψη του Παλαμά από τους Ίαμβους και Ανάπαιστους Η γη μας γη των άφθαρτωναερικών και ειδώλων,πασίχαρος και υπέρτατοςθεός μας είν' ο Απόλλων.Στα εντάφια λευκά σάβαναγυρτός ο Εσταυρωμένοςείν' ολόμορφος Άδωνιςροδοπεριχυμένος.Η αρχαία ψυχή ζει μέσα μαςαθέλητα κρυμμένη·ο Μέγας Παν δεν πέθανεν,όχι· ο Παν δεν πεθαίνει!
Εμένα πάλι μου θύμισε ένα ποίημα του Oscar Wilde που λέει ακριβώς το ίδιο ,ίσως και να είχε ο ίδιος γνώση αυτής της ιστορίας.....Santa Decca THE Gods are dead: no longer do we bring To grey-eyed Pallas crowns of olive-leaves! Demeter’s child no more hath tithe of sheaves, And in the noon the careless shepherds sing, For Pan is dead, and all the wantoning 5 By secret glade and devious haunt is o’er: Young Hylas seeks the water-springs no more; Great Pan is dead, and Mary’s Son is King. And yet—perchance in this sea-trancèd isle, Chewing the bitter fruit of memory, 10 Some God lies hidden in the asphodel. Ah Love! if such there be then it were well For us to fly his anger: nay, but see The leaves are stirring: let us watch a-while.---------------------------------------------------Άγιοι ΔέκαΠέθαναν οι θεοί: στη γλαυκομάτα Αθηνάπια δεν προσφέρουμε στεφάνια της ελιάς,ούτε ένα μέρος της σοδειάς στην Περσεφόνη.Τα μεσημέρια τραγουδούν ανέμελα οι βοσκοίγιατί ο Πάνας πέθανε και τα παιχνίδια τουστα μυστικά τα ξέφωτα και τις κρυφές μονιέςπια πήραν τέλος. Έπαψε ο Ύλας να γυρεύει τις πηγές·ο μέγας Παν είναι νεκρός, και βασιλεύει της Μαρίας ο γιος.Κι όμως – ίσως σ' αυτό το γητεμένο από τη θάλασσα νησί,μασώντας τα πικρά φρούτα της μνήμης,κάποιος θεός να κοίτεται κρυμμένος στ' ασφοδίλια.Αχ, έρωτα! τέτοιος αν βρίσκεται κανείς, απ΄ την οργή τουας τρέξουμε γρήγορα να ξεφύγουμε! Μα όχι, δες,οι φυλλωσιές θροΐζουνε: ας μείνουμε λιγάκι ακόμη. Όσκαρ Ουάιλντ-1881
ΥΓ. Σ'αυτό το νησί μεγάλωσα και εγώ ,σ'αυτές ακριβώς τις θυμωνιές κρυβόμουν ,αυτούς ακριβώς τους ασφόδελους οσφρίζομαι και εγώ όταν κλείνω τα μάτια μου ,εδώ συναντήθηκα και εγώ με τον Όσκαρ Ουάιλντ και διαφωνήσαμε για την γεύση των φρούτων της μνήμης.....
Συγνώμη ,μα δεν μπορώ να μην μπω στο πειρασμό να σχολιάσω την ποιότητα και τον πλούτο της γλώσσας μας και να μην νιώσω οίκτο για τον δύσμοιρο Άγγλο ποιητή που δεν μπορεί να αποδώσει όπως ο ίδιος φαντάζομαι πως θα ήθελε την φράση "γλαυκομάτα Παλάδα" και περιορίστηκε στο απλό και περιγραφικό "grey-eyed Pallas"....
Ο κατεργαρης και παιχνιδιαρης θεος των Ελληνων Παν, που συμβολιζε τις δυναμεις της φυσης και τα ενστκτα, και κυριως το σεξουαλικο που επαιζε μεγαλο ρολο στη ζωη των προγονων μας, δαιμονοποιηθηκε απο τη χριστιανικη εκκλησια και υιοθετησε τη μορφη του ως τη μορφη του διαβολου, του "αντιπαλου" του θεου των εβραιων και των χριστιανων (οπλές, κερατα, ουρα κλπ)....εξ ου και το σεξ κατηντησε απο χαρα της ζωης των Ελληνων, να ειναι απ τις σημαντικοτερες "αμαρτιες" στον εβραιο-χριστιανικο κοσμο! Και τελικα η Ελλαδα πολυ προσφατα απαλλαχθηκε απ αυτη την "αμαρτια" και παλι οχι εντελως!ΥΓ Πολλοι λιγοι Ελληνες ξερουν οτι ο αρχαιος κοσμος και ο τροπος ζωης του πεθανε τον 6ο αιωνα ΜΕΤΑ Χριστον! Και βεβαια υστερα απο αλλεπαλληλες βιαιες διωξεις. Μια πολυ καλη γευση παιρνει κανεις με την προσφατη ταινια "ΑΓΟΡΑ" ( AGORA) , την ιστορια της Υπατίας στην Αλεξανδρεια!
πραγματι ετσι φαινεται, ο αρχαιος κοσμος πεθανε οριστικα καποια στιγμη τον 6αι ενω μεχρι τον Ιουλιανο τον παραβατη ηταν μαλλον απλα "βαρια αρρωστος". Ποιος ξερει ισως και ακομα πιο μετα με την εξαπλωση του Ισλαμ - τα γεωπολιτικα και οι τρομερες ανατροπες της εποχης δεν τα εχουμε στο κεφαλι μας.
Εμένα η ιστορία αυτή μου έφερε αμέσως στο νου το τραγούδι "The return of Pan" των Waterboys. Παραθέτω τους πολύ όμορφους κατά την γνώμη μου στίχους I stood upon the balcony with my brand new bride the clink of bells came drifting down the mountainside When in our sight something moved - lightning eyed and cloven hooved - The great god Pan is alive! He moves amid the modern world in disguise it's possible to look into his immortal eyes He's like a man you'd meet anyplace Until you recognise that ancient face The great god Pan is alive! At sea on a ship in a thunder storm on the very night that Christ was born A sailor heard from overhead a mighty voice cry "Pan is dead!" So follow Christ as best you can Pan is dead! Long Live Pan! From the olden days and up through all the years from Arcadia to the stone fields of Inisheer Some say the Gods are just a myth but guess who I've been dancing with The great god Pan is alive!
Στα περί του αρχαίου κόσμου θεωρώ ότι είμαστε ευάλωτοι σε εικασίες χαμένων Παραδείσων... Ξέρουμε για τον Αρχαίο κόσμο όσα μας έπέτρεψαν να ξέρουμε οι αιώνες που μεσολάβησαν... Συν όσα τους ξέφυγαν ή τα βρίσκουμε με σύγχρονα μέσα. Αυτά μπορεί να είναι και καλές και δυσάρεστες εκπλήξεις.
Τι παράξενη περίοδος και πόσο λίγο τη διδασκόμαστε...Όχι στο Σχολείο, τί να σου κάνει και αυτό. Πόσο λίγο την ξέρουμε.Είναι η περίοδος όπου διαδραματίζονται τα περισσότερα ποιήματα του Καβάφη.Πολλοί τοποθετούν το τέλος του αρχαίου κόσμου πολύ αργότερα, όταν ο Θεοδόσιος ξερίζωσε ή την αρχαία πίστη, ή τα κεφάλια που την είχαν. Δικαίωμα επιλογής. Ή όταν έκλεισε η φιλοσοφική σχολή των Αθηνών, ή όταν η Πυθία είπε το "απέσβετο λάλον ύδωρ". Γεγονός είναι ότι αυτά τα πράγματα δε γίνονται σε μια μέρα και ότι κράτησε αρκετούς αιώνες.Από τα Ελληνιστικά Βασίλεια στη Ρώμη, από την ύστερη Ρωμαϊκή στη Βυζαντινή περίοδο. Φανταστείται ο Μέγας Κωνσταντίνος, Ρωμαίος Αυτοκράτορας, να χτίζει μιά πόλη μεγαλύτερη από τη Ρώμη και να μεταφέρει την Πρωτεύουσα, που θεωρούνταν το κέντρο του κόσμου. Τολμηρός και ρηξικέλευθος, διορατικός περί τα γεωστρατηγικά. Αποδεικνύει ότι επιβιώνει όποιος προσαρμόζεται και όχι αναγκαστικά όποιος αναμασά το παρελθόν. Ασφαλώς και είπε ότι τα είδε σε όραμα και Άγγελος Κυρίου χάραξε τα όρια της Πόλης. Πώς αλλιώς να εξηγήσει ότι έχτιζε αυτό το θηρίο, μεγαλύτερο από τη Ρώμη; Ύστερα, τα οράματα Αυτροκρατόρων και κατώτερων αξιωματούχων τότε ήταν πραγματική επιδημία. Έβλεπαν ότι όλο το κατώτερο στράτευμα είχαν γίνει χριστιανοί...
Πολύ όμορφη ιστορία. Διαβάζοντας την αναρωτήθηκα: τον τελευταίο αναστεναγμό των χριστιανών αγίων, όταν θα έρθει και η δική τους ώρα, ποιος μοντέρνος Πλούταρχος θα βρεθεί να τον περιγράψει τόσο όμορφα.
δεν σε αντιλαμβάνομαι, από τις πολυθειστικές θρησκείες περάσαμε στις μονοθειστικές και από εκεί που; στην αθεία; μου το εξηγείς αυτό σε παρακαλώ;