Τερέζα Στράτας, η μεγάλη σταρ της όπερας

Τερέζα Στράτας, η μεγάλη σταρ της όπερας Facebook Twitter
Πίσω από αυτή την τρυφερή όψη, παραμόνευε η κατάθλιψη. Η συμπεριφορά της την κατέταξε στη λίστα με τις «δύσκολες» ντίβες της όπερας...
1

Πριν από λίγες ημέρες έβλεπα στο ντοκιμαντέρ Stratasphere, την Τερέζα Στράτας σε πρόβα με τον Τζεφιρέλι. Η πιανίστα κάθεται στο σαλόνι και η μικρόσωμη Στράτας, είναι καθισμένη σε μια ντορμέζα, σκεπασμένη με ένα άσπρο κουβερτάκι. Η φωνή της είναι διαυγής, σαν ηχογράφησης, και ο Τζεφιρέλι τρέχει και την αγκαλιάζει. Δοκιμάζουν ξανά και ξανά την ίδια σκηνή. Κάθε φορά που τη βλέπω βάζω τα κλάματα.

(Εδώ είναι το πρώτο μέρος. Την βλέπετε να αφηγείται με πρωτοφανώς ειλικρινή και γλαφυρό τρόπο τη ζωή και την καριέρα της.)

 Πρόβα με τον Τζεφιρέλι 

Ξέρουμε λίγα για την Τερέζα Στράτας, πολύ λιγότερα από αυτά που ξέρουμε για την Κάλλας. Η Στράτας, παρατηρείστε την,  είχε μια ομορφιά μαγνητική, ήταν όμορφη και με υποκριτικό ταλέντο. Τα μεγάλα μάτια της κοιτάζουν με ένταση τους συμπρωταγωνιστές της. Γατζώνεται επάνω τους και νιώθεις το σφίξιμο.

  

Η Αναστασία Στρατάκη, γεννήθηκε το 1938 στο Τορόντο από γονείς μετανάστες. Από 13 ετών άρχισε να τραγουδά ελληνικά τραγούδια στο ραδιόφωνο. Η καριέρα της άρχισε πολύ νωρίς. Μπήκε στο Τμήμα της Μουσικής του Πανεπιστημίου του Τορόντο τραγουδώντας το δημοφιλές «Smoke gets in your eyes» του Jerome Kern. Την όπερα την έμαθε στο πανεπιστήμιο.

Από τη στιγμή που αποφοίτησε ο δρόμος της ήταν λαμπρός. Το 1961 τραγούδησε στο Κόβεν Γκάρντεν, το 1962 στη Σκάλα. Και ύστερα ήρθε η σειρά της Μετροπόλιταν.  Έμεινε εκεί περίπου 25 χρόνια και θριάμβευσε. Στην Ελλάδα τραγούδησε μόνο μια φορά, το 1961, στο Ηρώδειο, ερμηνεύοντας το ρόλο της "Ναυσικάς" στην παγκόσμια πρώτη της ομότιτιλης όπερας της Αυστραλής συνθέτιδας Peggy Glanville-Hicks [via Bianca Castafiore]. Πρώτος της ρόλος στην Τουραντό, με τον οποίο κέρδισε και τους πιο στριφνούς κριτικούς. Η φωνή της και το υποκριτικό της ταλέντο είχαν βάθος. Η παρουσία της γεννούσε τρυφερότητα.

Την περιέγραψαν ως την "ιδανική Μιμή" στην Μποέμ και την "απόλυτη Βιολέτα" στην Τραβιάτα

Τερέζα Στράτας, η μεγάλη σταρ της όπερας Facebook Twitter
Δύο φορές, ενώ βρισκόταν στην κορυφή της σταδιοδρομίας της, ακύρωσε όλες της τις υποχρεώσεις, προκειμένου να βοηθήσει σε όλο τον κόσμο ανθρώπους που είχαν ανάγκη...

Πίσω από αυτή την τρυφερή όψη, παραμόνευε η κατάθλιψη. Η συμπεριφορά της την κατέταξε στη λίστα με τις «δύσκολες» ντίβες της όπερας. Ακύρωνε εμφανίσεις, εξαφανιζόταν, πάθαινε κρίσεις. Πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτή η πλευρά της, το βάθος και το σκότος,  έδινε στις ερμηνείες της αποχρώσεις που άλλες ερμηνεύτριες δε μπορούσαν να πλησιάσουν. Η ίδια έλεγε ότι μπορείς να ξορκίσεις μέσα σου το κακό, όμως δε μπορείς να ξορκίσεις το σκοτάδι.

Η σπουδαία καριέρα της διήρκεσε από το 1958, όταν πρωτοεμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Όπερας του Τορόντο, έως το 1995, στη Μετροπόλιταν Όπερας της Νέας Υόρκης. Πρωταγωνίστησε σε 385 παραστάσεις στην Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, και ερμήνευσε 41 διαφορετικούς ρόλους μέσα στην 36χρονη σταδιοδρομία της, παράλληλα με τις εμφανίσεις της στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου.

Την περιέγραψαν ως την "ιδανική Μιμή" στην Μποέμ και την "απόλυτη Βιολέτα" στην Τραβιάτα. Κέρδισε δυο Γκράμι, ένα για την ηχογράφηση της Λούλου του Άλαν Μπεργκ στην όπερα του Παρισιού το 1981. Το δεύτερο ήρθε το 1984 με την Τραβιάτα στην Μετροπόλιταν, υπό τη διεύθυνση του Τζέιμς Ληβάιν.

 Teresa Stratas "Addio del passato" La Traviata

Η Στράτας, μια πραγματική σταρ του λυρικού θεάτρου, σφράγισε το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Δίπλα στις ερμηνείες της, πρωταγωνιστεί και η μυθιστορηματική ζωή της, αλλά και η φιλανθρωπική της δράση. Όπως και η ερμηνεία της στα τραγούδια του Κουρτ Βάιλ, που μέχρι σήμερα θεωρείται κορυφαία.

Δύο φορές, ενώ βρισκόταν στην κορυφή της σταδιοδρομίας της, ακύρωσε όλες της τις υποχρεώσεις, προκειμένου να βοηθήσει σε όλο τον κόσμο ανθρώπους που είχαν ανάγκη: στην Καλκούτα εργάστηκε με τους «Ιεραπόστολους της Φιλανθρωπίας» της Μητέρας Τερέζας με άρρωστα παιδιά και στο «Σπίτι για τους ετοιμοθάνατους». Λίγα χρόνια αργότερα προσέφερε τις υπηρεσίες της ως εθελόντρια σε νοσοκομείο της Ρουμανίας, όπου φρόντισε ορφανά με Aids.

Verdi - La Traviata, Placido Domingo & Teresa Stratas, 1971 

 


 Στον Λευκό Οίκο: Ακούστε την στην αρχή, να αφηγείται για τον πατέρα της, την Κρήτη και την μετροπόλιταν, όταν έφτασε στα 30 της.

 Σαλώμη

Γιουκάλι

Teresa Stratas - Puccini - La Bohème - "Sì. Mi chiamano Mimi" - J. Levine - 1982 


TERESA STRATAS sings "UN BEL DI (One Fine Day) from "Madame Butterfly" 1969

__________

Πληροφορίες:

Η Εθνική Λυρική σκηνή θα τιμήσει την Τερέζα Στράτας με ένα αφιέρωμα στις 28 Μαΐου, στο θέατρο Ολύμπια. Στο αφιέρωμα, δύο σπουδαίες και διεθνώς διακεκριμένες υψίφωνοι, με εμφανίσεις στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου, η Αλεξία Βουλγαρίδου και η Μυρτώ Παπαθανασίου θα ερμηνεύσουν τις άριες που σημαδεύτηκαν από την Στράτας. Μαζί τους ο καναδός τενόρος Άντρου Χάτζι, στο πλαίσιο της πρώτης συνεργασίας της ΕΛΣ με την Όπερα του Καναδά. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο καταξιωμένος αρχιμουσικός Ηλίας Βουδούρης

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Αξιότιμη κυρία Μποζώνη, από παραδρομή προφανώς αναφέρεστε στο συνθέτη Jerome "Kerns" αντί του σωστού "Kern". Επίσης, η Τερέζα Στράτας στο Ηρώδειο εμφανίστηκε όχι το 1960 αλλά το 1961, ερμηνεύοντας το ρόλο της "Ναυσικάς" στην παγκόσμια πρώτη της ομότιτιλης όπερας της Αυστραλής συνθέτιδας Peggy Glanville-Hicks.