Τα ευκολάκια της μαγειρικής και η ζημιά που κάνουν

Τα ευκολάκια της μαγειρικής και η ζημιά που κάνουν Facebook Twitter
5
Τα ευκολάκια της μαγειρικής και η ζημιά που κάνουν Facebook Twitter
Σε όλο τον κόσμο οι άνθρωποι επιστρέφουν στα μποστάνια και στη σωστή διατροφή, αλλά εμείς επιμένουμε να θεωρούμε πράγματα φρικτά υλικά νοστιμιάς έτσι, επειδή μαγειρεύονται πολύ γρήγορα «και δεν θα μας φάνε από τον πολύτιμο χρόνο μας»... Φωτό: Μιχάλης Μιχαήλ/ LIFO

29.5 Παρασκευή. Βάζω να δω ελληνική τηλεόραση μετά από καιρό. Πέφτω σε εκπομπή μαγειρικής. Η μαγείρισσα προτείνει εύκολες λύσεις στις τηλεθεάτριες. Στην ουσία τις προτρέπει να πάρουν ένα υλικό χαμηλής και αμφίβολης ποιότητας από τα ράφια ενός σούπερ μάρκετ και να το καμουφλάρουν με διάφορα άλλα υλικά ώστε να μετατραπεί σε κάτι νόστιμο, που μαγειρεύεται γρήγορα και δεν κοστίζει πολύ. Γνωστή πρακτική, ανήκει στο κεφάλαιο «όλα γρήγορα». Αν σας πω ότι δεν κατανοώ όλες τις γυναίκες που ανάμεσα σε χίλια άλλα πρέπει και να ταΐσουν τις οικογένειές τους ή τους τηλεοπτικούς σεφ που τρώνε πίεση από τα κανάλια για φαγάκια «εύκολα και γρήγορα και fun», θα είμαι ψεύτης. Αυτό είναι το κοινό, αυτή είναι η δουλειά και στο κάτω-κάτω ας μη βλέπω τηλεόραση, αφού αυτές οι εκπομπές απευθύνονται σε άλλους. Όμως ας το σκεφτούμε λίγο όλο αυτό που περνάει όλη μέρα μπροστά από τα μάτια μας. Τι συγκρατεί ο τηλεθεατής από μια τηλεοπτική εκπομπή μαγειρικής; Τι του μένει; Τρέχει να φτιάξει τη συνταγή, αυτό είναι το μόνο σίγουρο, αν του αρέσει το φαγητό. Σίγουρα ευγνωμονεί τον μάγειρα που του «έλυσε τα χέρια» με το ευκολάκι. Ως εκεί. Σε όλο τον κόσμο έχει ξεκινήσει να διαφαίνεται έντονα ένα τεράστιο κίνημα που μας θέλει πιο συνειδητοποιημένους ως προς την τροφή που καταναλώνουμε. Όχι μόνο για την υγεία μας αλλά και για το μέλλον του πλανήτη αυτού. Ακούσαμε όλοι τι είπε ο Χόκινγκ – είναι μετρημένα τα ψωμιά της Γης. Η αλόγιστη χρήση υλικών, όμως, τι νόημα έχει; Τι νόημα έχει να λες σε κάποιον πως μπορεί να συνεχίσει να συνηγορεί υπέρ των μεγαλοπαραγωγών που δεν παράγουν πλέον τρόφιμα αλλά δηλητήρια; Γιατί να στερείς από τον μέσο τηλεθεατή που σε κοιτάει με το στόμα ανοιχτό την πληροφορία πως η εκτροφή του μεγαλύτερου ποσοστού των ζώων που καταναλώνει γίνεται με σχεδόν απαγορευμένους τρόπους και πως η χρήση φυτοφαρμάκων έχει φτάσει σε έναν πολύ επικίνδυνο βαθμό; Έχουμε φτάσει στο σημείο να θεωρούμε το ζαμπόν ή το σουβλάκι κάτι που φυτρώνει στο χώμα. Αναρωτιέμαι αν τα μικρά παιδιά της πόλης γνωρίζουν περισσότερα από πέντε λαχανικά ή έχουν δει πώς μοιάζει μια ζωντανή γαλοπούλα. Πόσο ακόμα θα μιλάμε για το junk food σαν να είναι κάτι οk; Δεν είναι οk. Το τρώμε. Είναι μια ένοχη απόλαυση ή μια οικονομική λύση, αλλά οk δεν είναι, όπως και να το δούμε. Aν έχεις δημόσιο βήμα και δεν τολμάς να μιλήσεις σωστά για τη διατροφή, είσαι λάθος.


Παρακολουθώντας αυτή την εκπομπή, σκεφτόμουν: oι μάγειροι μας προτείνουν «νόστιμες συνταγές που γίνονται πολύ γρήγορα». Σε όλο τον κόσμο οι άνθρωποι επιστρέφουν στα μποστάνια και στη σωστή διατροφή, αλλά εμείς επιμένουμε να θεωρούμε πράγματα φρικτά υλικά νοστιμιάς έτσι, επειδή μαγειρεύονται πολύ γρήγορα «και δεν θα μας φάνε από τον πολύτιμο χρόνο μας». Τα βιβλία τα θέλουμε να είναι ευκολοδιάβαστα, να έχουν αρχή, μέση και τέλος, έτσι όπως την έχουμε στο μυαλό μας την αρχή, τη μέση και το τέλος, γιατί «με τόσα που περνάμε, ε, δεν αντέχουμε να διαβάζουμε και Κάφκα». Η μουσική πρέπει να είναι εύκολη, «ένα χαλί» στα ντίνερ μας, στα μπαράκια όπου πίνουμε το τζιντόνικ μας. Μακριά από εμάς οι δύσκολες μελωδίες. Στο θέατρο πρέπει να «υπάρχει πλοκή», να «γίνονται πράγματα», απαγορεύεται ο στοχασμός, απεχθανόμαστε τον πειραματισμό. Θέλουμε έργα «στρωτά», ό,τι έχουμε ως ανάμνηση για το τι αποτελεί καλό θέατρο να ξερνάει πάνω μας ξανά και ξανά. Και στον κινηματογράφο «όχι άλλο Μπέλα Ταρ», φέρτε μας και πάλι Χόλιγουντ και το νέο Μαντ Μαξ. Ήθελα να 'ξερα τι κάνουμε με όλον αυτό τον χρόνο που εξοικονομούμε αποφεύγοντας τα πάντα. Δουλεύουμε περισσότερο; Ζούμε καλύτερα; Ή απλώς μας έχει κατακτήσει η ασχήμια;
Σας φιλώ!

5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Osteria Mamma 

Γεύση / Ένα νέο ιταλικό σερβίρει πιάτα που περιέχουν άγνωστες στην Αθήνα λέξεις

Θέλοντας να τιμήσει μια επιθυμία της μητέρας της, έπειτα από πολλά ταξίδια και γεύματα σε διαφορετικές ιταλικές πόλεις, η Ελένη Σαράντη ετοιμάζει στο Osteria Mamma πιάτα με μπόλικη comfort νοστιμιά.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τα γλυκά των φετινών Χριστουγέννων 

Γεύση / Όλα τα νέα χριστουγεννιάτικα γλυκά σε μία λίστα

Τετράγωνοι κουραμπιέδες, κρητική αλλά και γαλλική βασιλόπιτα, πολλά προζυμένια πανετόνε: Σε αυτή τη λίστα δεν θα βρείτε τα κλασικά γλυκά της Αθήνας -τα ξέρετε ήδη- αλλά όλες τις φρέσκες ιδέες των τριτοκυματικών φούρνων και των πιο δημιουργικών ζαχαροπλαστών.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μέσα στη νέα, πολυσυλλεκτική Αίγλη Ζαππείου

Γεύση / Μέσα στη νέα, πολυσυλλεκτική Αίγλη Ζαππείου

Ένα τοπόσημο της πόλης αλλάζει ριζικά, επενδύει σε μια dream team και σε ό,τι κλασικό, από το φαγητό και το ποτό μέχρι την αρχιτεκτονική του, ακόμα και τη μουσική του μερικές φορές, και περιμένει τη νέα γενιά Αθηναίων, ακόμα κι εκείνους που δεν το είχαν στο ραντάρ τους μέχρι τώρα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η ξέφρενη πορεία του Nolan και η επόμενη μέρα του

Γεύση / Η ξέφρενη πορεία του Nolan και η επόμενη μέρα του

Μπορεί ένα εστιατόριο να είναι μια ιστορία πάθους, ταλέντου, απανωτών δυσκολιών και επιμονής; Φυσικά και μπορεί. Ο restaurateur Κώστας Πισιώτης αφηγείται την πορεία του μικρού εστιατορίου του Συντάγματος, λίγο πριν αυτό ξεκινήσει το νέο του κεφάλαιο. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Starata: Οι χωριάτικες πίτες των Εξαρχείων που μας έμαθε ένας σταρ σεφ

Γεύση / Starata: Οι χωριάτικες πίτες των Εξαρχείων που μας έμαθε ένας σταρ σεφ

Το πιο κλασικό ελληνικό πρωινό, η τυρόπιτα, φτιάχνεται και ψήνεται μπροστά μας σε ένα μικρό μαγαζί που συνεχίζει τη θεσσαλική παράδοση στην Αθήνα. Την πρότεινε ο Σωτήρης Κοντιζάς και τη δοκιμάσαμε.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ντρόμ(ι)σες: Ένα ξεχασμένο αρβανίτικο πιάτο και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα

Ηχητικά Άρθρα / Ντρόμ(ι)σες: Ένα ξεχασμένο αρβανίτικο πιάτο και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα

Φτιαγμένο με τα πιο απλά υλικά, αλεύρι, νερό και λάδι, συνδέθηκε, μαζί με την μπομπότα, με την Κατοχή. Ο M. Hulot περιγράφει τις αναμνήσεις που του φέρνει στο μυαλό αυτό το πολύ απλό «φαγητό των γιαγιάδων».
M. HULOT

σχόλια

4 σχόλια
Μπράβο για το άρθρο, συμφωνώ με όλα όσα γράφετε, εκτός από τη συγκεκριμένη φράση "Σε όλο τον κόσμο οι άνθρωποι επιστρέφουν στα μποστάνια και στη σωστή διατροφή, αλλά εμείς επιμένουμε να θεωρούμε πράγματα φρικτά υλικά νοστιμιάς έτσι, επειδή μαγειρεύονται πολύ γρήγορα «και δεν θα μας φάνε από τον πολύτιμο χρόνο Πηγή: www.lifo.gr"...Έχω γνωρίσει από ταξίδια, τόσο εγώ όσο και η οικογένειά μου πολλές κουζίνες.... τι να πρωτοθυμηθώ ? Καναδάς, Γερμανία, Αυστρία, Ιταλία, Αυστραλία, Αγγλία, Σκωτία...Παντού γρήγορα φαγητά, προετοιμασμένα, έτοιμα αγορασμένα από τα super markets για γρήγορο μαγείρεμα στα μικροκύματα ! Στην Αυστραλία, ο γείτονας του πατέρα μου είχε φυτέψει πράσινα φασολάκια για να πρασινίσει ο φράχτης του,δεν ήξερε καν οτι μπορείς να τα φας. Ο πατέρας μου ζήτησε την άδειά του να κόψει μερικά, τα μαγείρεψε και του πρόσφερε το γεύμα του. Ο Αυστραλός δεν το πίστευε ! Στην Σκωτία, όπου και διαμένουμε τα τελευταία χρόνια, αποφασίζουν τι θα φάνε μισή ώρα πριν το tea time και σχεδόν πάντα είναι πίτσα, hot dogs, burgers...αν θελήσουν να φτιάξουν την Κυριακή ίσως ένα ρόστο ή λαζάνια με κιμά, τα παίρνουν έτοιμα και απλώς τα ψήνουν ! Στις δυτικές χώρες βασίζουν τη διατροφή τους στα πλούσια βούτυρα, τις πατάτες, τα αλλαντικά και τα σάντουιτς, τα έτοιμα γεύματα...το βοδινό τους κρέας είναι "βαρύ" σε λίπος και γεύση. Όταν τα παιδιά μου καλούν στο σπίτι συμμαθητές και φίλους τρελένονται που θα φάνε ελληνικά φαγητά, το παστίτσιο είναι το αγαπημενό τους. Ειλικρινά, πιστεύω πως οι Έλληνες και γενικά οι ανατολικοί λαοί, είμαστε ίσως οι μόνοι που συνεχίζουν να χρησιμοποιούν φρέσκα υλικά και να προετοιμάζουν και να μαγειρεύουν οι ίδιοι τα γεύματά τους. Κι αυτό είναι κάτι που αναγνωρίζουν και στο εξωτερικό... που θα βρεις φρέσκιες ντομάτες στο εξωτερικό όταν 4 ντομάτες έχουν 2 λίρες ? 1 λίρα η μια η μελιτζάνα ? 2,50 λίρες 100 γρ. φράουλες ? Είναι και οικονομικό το θέμα, τα έτοιμα προμαγειρεμένα γεύματα είναι σαφώς πιο οικονομικά. Οι ανατολικοί λαοί, είμαστε οι μόνοι που ενδιαφερόμαστε ακόμη να υπάρχει κατσαρόλα έτοιμη στο σπίτι, που θα υπάρχει φρέσκο φαγητό για τα παιδιά μας, που το έχει ετοιμάσει η μαμά με φρέσκα υλικά και αγάπη. Κι αυτό το θεωρώ μεγάλη αξία για την οικογένεια και τα παιδιά μας. Τώρα, αν κάποια φορά είμαστε τόσο κουρασμένοι, ε ας φάμε και μια έτοιμη πίτσα, δεν θα πάθουμε κάτι ...
Ναι, μας έχει κατακτήσει η "ασχήμια".Της επιτρέψαμε να παραλύσει την αισθητική μας, την άποψη μας, τη σκέψη μας...και βιώνουμε το "go with the flow" σα να 'ναι κάτι φυσιολογικό, σα να μην υπάρχει άλλο...
Το ότι η σύγχρονη κοινωνία επικροτεί το εύκολο, είναι γνωστό και συμφωνώ απολύτως με το άρθρο. Το εύκολο κέρδος, το εύκολο σεξ, η εύκολη μαγειρική, η εύκολη απόλαυση, η εύκολη μουσική, η εύκολη λογοτεχνία είναι όντως μέρος της κοινωνικής συνείδησης και πολλές φορές έχουν τραγικά αποτελέσματα. Το σημείο που θα διατηρήσω τις επιφυλάξεις μου είναι στο "δύσκολο" ως λύση. Π.χ λέει το κείμενο Τα βιβλία τα θέλουμε να είναι ευκολοδιάβαστα, να έχουν αρχή, μέση και τέλος, έτσι όπως την έχουμε στο μυαλό μας την αρχή, τη μέση και το τέλος, γιατί «με τόσα που περνάμε, ε, δεν αντέχουμε να διαβάζουμε και Κάφκα». Είναι ο Κάφκα ή ακόμη χειρότερα ο Τζόυς λύση; Δεν νομίζω. Όπως ένα φαγητό δεν πρέπει να είναι μόνο θρεπτικό, αλλά και νόστιμο (να τρώγεται δηλαδή) έτσι και με την λογοτεχνία. Η ευκολία δεν είναι κάτι κακό αφ' εαυτής, απλά έχει κακά αποτελέσματα που πρέπει να επιληφθούμε. Το ηθικό κριτήριο δεν είναι ανεξάρτητο από το αισθητικό, το οποίο πρέπει να ικανοποιείται εξίσου. Μπορεί να μην άντεξα την στριφνότητα του Προυστ, αλλά τον "Φάουστ" του Γκαίτε τον ξεκοκάλισα σε ένα απόγευμα - γρήγορα, απολαυστικά και υγιεινά!
Ο Φάουστ δεν διαβάζεται σε ένα απόγευμα. Είναι κάπου χίλιες σελίδες. Και να θέλεις δηλαδή...Αν πάλι τα κατάφερες, τι να πω. Σα να λες: έφτιαξα κοκκινιστό στο μισάωρο.Φάε σουβλάκια καλύτερα.