Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW)

Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter
5

Συστήνοντας μας την Momo Okabe ο Christopher McCall, διευθυντής του San Francisco's Pier24 Photography, λέει: «Όταν πρωτοείδα τη δουλειά της ένιωσα σαν να έφαγα γροθιά στο στομάχι». Ο ίδιος γνώρισε την Γιαπωνέζα φωτογράφο μέσα από το πρωτο της βιβλίο Dildo, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Session Press στον περιορισμένο αριθμό των 55 αντίτυπων. "'Εδινε την εντύπωση οικογενειακού λευκώματος" αναφέρει ενθυμούμενος την έκδοση που περιγράφει τις εν εξελίξει σχέσεις τις Okabe με δύο ερωμένες της, την Kaori και την Yoko, οι οποίες αντιμετώπιζαν δυσφορία φύλου και ξεφυλλίζοντας το βιβλίο βλέπουμε και την διαδικασία αλλαγής φύλου. Στη συνέχεια εκδόθηκε το Bible, μια προσωπική καταγραφή της καθημερινής ζώης της Okabe και «της αποξένωσης της διεμφυλικής κοινότητας» στην Ιαπωνία.

Κάθε μη εξοικειωμένος με τα συγκεκριμένα θέματα θεατής εκπλήσσεται από το έργο της Okabe, είτε θετικά είτε αρνητικά. Οι φωτογραφίες της είναι μια έντιμη απεικόνιση των ανθρώπων γύρω της, των «περιθωριακών» της Ιαπωνίας. Σε μια συνέντευξη της πέρυσι η Okabe αναφέρθηκε στις εικόνες της ως «ψυχολογικά τοπία» και μίλησε για την κυρίαρχη νοοτροπία στην πατρίδα της σχετικά με το αντικείμενο του έργου της. Σχετικά με την έκδοση του Dildo ο εκδότης είπε «δίσταζα γιατί η δουλειά της δεν είναι για όλους αλλά πιστεύω στην ισχύ της φωτογραφίας της και θαυμάζω την απόλυτη αυτοπεποίθηση της στην έκφραση σεξουαλικών πραγματικοτήτων».

Ο διευθυντής του San Francisco's Pier24 Photography, λέει: «Όταν πρωτοείδα τη δουλειά της ένιωσα σαν να έφαγα γροθιά στο στομάχι».

Φωτογραφίζοντας τους γύρω της, φίλους, οικογένεια, τον εαυτό της, η Okabe προσεγγίζει κάθε πρόσωπο με τρυφερότητα, συγκίνηση και αισθηματικότητα. «Ένα από τα δυνατά σημεία του έργου της είναι το πως φωτίζει μια πτυχή της κοινωνίας μας που οι άνθρωποι επιλέγουν να αγνοούν, ωστόσο το κάνει με μια τρυφερότητα που αντανακλά τον καθολικό χαρακτήρα της ζωής» εξηγεί ο McCall.
Έπειτα από την απονομή του βραβείου Foam Paul Huf –που απονέμεται σε φωτογραφικά "ταλέντα" κάτω των 35 ετών - το έργο της εκτίθεται στην γκαλερί Foam στο Άμστερνταμ. Ο McCall ήταν μέρος της επιτροπής απονομής του βραβείου και μας μιλάει για την δημιουργική δύναμη της πρωτοπόρου καλλιτέχνιδας.

Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter

Στις αρχές του έτους η Okabe κέρδισε το βραβείο Foam Paul Huf, τι διακρίνατε στο έργο της που την ξεχώρισε;

Cristopher McCall: Η Momo Okabe ειναι μία ιδιαίτερα ταλαντούχα φωτογράφος. Οι φωτογραφίες της έχουν ένα σαφές στυλ και συναισθηματικά είναι καθηλωτικές. Το έργο της χαρακτηρίζεται από τον σπάνιο συνδυασμό ενός προκλητικού θέματος με τρυφερή αισθηματικότητα. Η ιδιωτική φύση των φωτογραφιών της και η μοναδική οπτική αφήγηση της την έκανε να ξεχωρίσει από τους άλλους υποψηφίους. Είναι ελάχιστες οι φορές που έχω βρεθεί αντιμέτωπος με τέτοια πρόκληση κοιτάζοντας φωτογραφίες.

Θα μας μιλήσετε για τα δύο σύνολα έργων που εκτίθενται, Dildo και Bible;

Είναι σημαντικό να πω ότι γνώρισα τα δύο αυτά έργα μέσα από τα υπέροχα βιβλία των εκδόσεων Session Press. Το πρώτο βιβλίο που είδα ήταν το Dildo το οποίο έμοιαζε με οικογενειακό λεύκωμα και αφηγείται την ιστορία των σχέσεων της Momo με δύο από τις ερωμένες της καθώς εκείνες παλεύουν με διαταραχές ταυτότητας φύλου. Το βιβλίο κλείνει δείχνοντας την Yoko, την δεύτερη σύντροφο της Momo, στα διάφορα στάδια της διαδικασίας αλλαγής φύλου. Το βιβλίο παρουσιάζει μπανάλ εικόνες της καθημερινής ζωής, κατεστραμμένα βιομηχανικά τοπία και νεκρές φύσεις. Οι εικόνες αυτές αντιπαρατίθενται με την προσωπική, σταθερή ματιά των στιγμών που η Momo μοιράζεται με τις συντρόφους της. Οι φωτογραφίες ενώνονται από την εκλεπτυσμένη χρήση μιας μουντής χρωματικής παλέτας που επιφέρει ακόμα μεγαλύτερες προκλήσεις στην ερμηνεία του έργου της, δημιουργώντας μια υπόγεια σύνδεση με τις ξεθωριασμένες εικόνες των οικογενειακών λευκωμάτων με τα οποία όλοι μεγαλώσαμε. Η έκδοση του βιβλίου σε δέσιμο σπιράλ και με ένθετες φωτογραφίες, οδηγεί στο να απολαύσει κανείς αυτό το σημαντικό και αντισυμβατικό έργο με έναν προσωπικό και οικείο τρόπο.

Κατ' εμέ το Bible είναι πιο πολύ ένα συναισθηματικό ημερολόγιο που παρακολουθεί την καθημερινή ζώη της Momo και την αποξένωση της διεμφυλικής κοινότητας. Οι εικόνες παραμένουν προκλητικές, προσωπικές και πηδάνε από σκηνές μετά το τσουνάμι σε παραστατικές βιομηχανικές λεπτομέρειες και προσωπικές στιγμές που είναι άγνωστες εκτός της διεμφυλικής κοινότητας. Η μεγαλύτερη και πιο παραστατική φύση του βιβλίου καθιστά το έργο φαινομενικά πιο χαοτικό όταν το συγκρίνεις με το Dildo, ιδίως αν λάβει κανείς υπόψη τις πιο κοντινές και παραστατικές συνθέσεις που τονίζονται από την εκτύπωση με επιβλητικά σαλόνια χωρίς περιθώρια. Παρότι υπάρχουν ακόμα ίχνη τρυφερότητας, η όλη αίσθηση που μένει είναι χάος και αποξένωση. Για άλλη μια φορά η Momo συνδέει αυτές τις σκόρπιες σκηνές με εκλεπτυσμένη χρήση του χρώματος και μια ιδιαίτερα αναπτυγμένη ικανότητα στην επεξεργασία και την αλληλούχιση. Το αποτέλεσμα είναι ένα βιβλίο γεμάτο ανεπεξέργαστο συναίσθημα και μια προσωπική ματιά σε μια κοινότητα που η κοινωνία συνήθως αγνοεί.

Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter

Τι πιστευετε τράβηξε την Okabe σε αυτούς τους «περιθωριακούς»;

Πρόκειται για τους φίλους, τις συντρόφους και την οικογένεια της. Καταγράφει τον κόσμο που γνωρίζει με χάρη και οικειότητα. «Περιθωριακοί» είναι για τους υπόλοιπους.

Πως χρησιμοποιεί την φωτογραφική μηχανή για να αφηγηθεί τέτοιου είδους ιστορίες με τιμιότητα και σεβασμό;

Η Momo εντάσσεται στην μακρά ιστορία της φωτογραφίας κοινωνικής τεκμηρίωσης αλλά ξεχώρισε γρήγορα χάρις στην εκλεπτυσμένη χρήση των χρωμάτων. Τοποθετεί τον εαυτό της μέσα στις καλά εδραιωμένες παραδόσεις την Ιαπωνικής φωτογραφίας όπου τα όρια και η φύση του μέσου ωθούνται στα άκρα. Συνήθως οι εικόνες της κυριαρχούνται από ένα χρώμα, τονίζοντας τη διάθεση και τον τόνο της φωτογραφίας. Η προσέγγιση αυτή επιτρέπει ενδιαφέρουσες οπτικές αντιπαραθέσεις που ξεφεύγουν από το στενό θέμα της φωτοραφίας. Τα χρώματα είναι φορτισμένα με συναίσθημα και η Momo το εκμεταλλεύεται αυτό σε κάθε ευκαιρία. Κυριολεκτικά πλησιάζει τα υποκείμενα της, κάτι που ενεργοποιεί ολόκληρο το κάδρο και δίνει στον θεατή την αίσθηση ότι συμμετέχει στην σκηνή. Η Momo επίσης έχει την ικανότητα να ενσωματώνει στο σύνολο του έργου με φυσικότητα λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής – κατεστραμμένα τοπία, τραγικά γεγονότα και υπερρεαλιστικές νεκρές φύσεις – μιμούμενη μια κινηματογραφική γραφή με την οποία οι περισσότεροι θεατές είναι εξοικειωμένοι. Οι εικόνες αυτές αποτελούν το σκηνικό για τους πρωταγωνιστές της, αλλά δρουν και ως σύμβολο της ζωής και των αγώνων τους. Μαζί, τα στοιχεία αυτά αποτελούν την δική της μοναδική οπτική γλώσσα και της επιτρέπουν να μοιράζεται μια προκλητική ιστορία με τρυφερότητα, ειλικρίνεια και σεβασμό.

Στην Ιαπωνία πώς αντιμετωπίζονται οι άνθρωποι που καταγράφει η Momo;

Εξ όσων γνωρίζω η κοινότητα των διεμφυλικών στην Ιαπωνία, όπως και στις περισσότερες χώρες άλλωστε, περιφρονείται. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι για την Momo αυτό δεν είναι ένα θέμα εργασίας αλλά η ζωή της, και το να φωτίσει αυτά τα ζητήματα για το σύνολο της κοινότητας και απαιτεί μεγάλη δύναμη. Είναι σπουδαία φωτογράφος αλλά το αντικείμενο του έργου της θα επιτρέψει σε πολλούς να αγνοήσουν το ταλέντο και το μήνυμα της. Αποτελεί απόδειξη της καλλιτεχνικής της ικανότητας ότι δημιούργησε ένα έργο που είναι σοκαριστικά ειλικρινές αλλά συνάμα επιτρέπει στον θεατή να συναισθανθεί ανθρώπους που συνήθως περιφρονούνται ή παρεξηγούνται.

Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογραφίζοντας τους διεμφυλικούς της Ιαπωνίας την ώρα που κάνουν αλλαγή φύλου (NSFW) Facebook Twitter
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Βασικά είτε αμφιβάλλεις είτε όχι, δεν είναι δική σου δουλειά. Αλλά μιας κι έχεις τέτοιου είδους αναζητήσεις, με τις λίγες γνώσεις που έχω, σου λέω ότι μπορούν να έχουν μια χαρά ψυχική ισορροπία και πριν και μετά την επέμβαση. Αυτού του τύπου οι επεμβάσεις δε γίνονται για να βρουν την ψυχική τους ισορροπία αλλά για να τη διατηρήσουν/να μην τη χάσουν.
Όσο αφορά την αρμονία σώματος-ψυχής οι έρευνες δεν επιβεβαιώνουν τις αμφιβολλίες σας. Εκεί που δεν βρίσκεται ηρεμία είναι στις σχέσεις με την κοινωνία.