Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Παιδιά της φυλής Σούρι που κάθονται στα χωράφια καλαμποκιού και σόργου.

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας

1
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Γυναίκα με πήλινο δίσκο. Οι γυναίκες της φυλής Σούρι είναι διάσημες για τους πήλινους δίσκους που τοποθετούν στο κάτω χείλος τους.

Η φωτογράφος Λουίζα Σέτον, η οποία ζει μεν στην Αυστραλία αλλά ανατράφηκε στην Κένυα, πραγματοποίησε ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας για να φωτογραφίσει τις παραδόσεις των φυλών Σούρμα, πριν αυτές χαθούνε για πάντα.

Μπορεί να χρειάστηκε να διαπραγματευτεί με τις τοπικές πολιτοφυλακές, και να ξέμεινε στον ποταμό Όμο, η Seton όμως κατόρθωσε να τραβήξει υπέροχα πορτραίτα που αφηγούνται τόσο το δικό της ταξίδι επιβίωσης και εξερεύνησης, όσο και τις παραδόσεις των ντόπιων φυλών. 

 

―Τι σε ενέπνευσε στην Αφρικανική σου φωτογραφική αναζήτηση; 

Μεγάλωσα στην Κένυα, οπότε νιώθω μια συνάφεια με την Αφρική. Όταν ήμουν παιδί πετούσα συχνά με τον πατέρα μου, ο οποίος ήταν πιλότος, σε όλη την Κένυα με μικρά αεροσκάφη και έβλεπα όλες αυτές τις εντυπωσιακές φυλές. Κάθε φορά που επέστρεφα εκεί αναζητούσα διαφορετικές ομάδες φυλών για να κάνω πορτραίτα. 

―Τι ήθελες να απαθανατίσεις; 

Πολλοί φωτογραφίζουν την Αφρική τονίζοντας τα αρνητικά, τους πολέμους, την πείνα και τις δυσκολίες. Εγώ όμως θέλησα να δείξω την ομορφιά αυτών των απίστευτων, δυνατών και πολύ υπερήφανων ανθρώπων, το πως σχετίζονται με την γη τους και τις εποχές.

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Κοιλάδα του Άνω Όμο. Το τοπίο αυτό κοντά στα σύνορα του Νοτίου Σουδάν είναι καταπράσινο και εύφορο.

―Γιατί ταξίδεψες στην Αιθιοπία;

Είχα ακούσει για τις φυλές που ζούνε στην Κοιλάδα του Όμο. Επίσης έμαθα για το φράγμα Γκίμπε ΙΙΙ που θα χτιστεί ώστε να ηλεκτροδοτηθεί η περιοχή, κάτι που σημαίνει πως οι φυλές αυτές θα πρέπει να μετεγκατασταθούν. Συν τω χρόνω οι φυλετικές αυτές ομάδες θα χάσουν τις παραδόσεις τους. 

―Ο φακός σου τι στόχο είχε;

Ήθελα πραγματικά πολύ να φωτογραφίσω τις φυλές Σούρι και Μούρσι, οι οποίες αναφέρονται κοινά ως φυλές Σούρμα. Ιδιώς οι δίσκοι των χειλιών είναι κάτι το συναρπαστικό. Όταν οι γυναίκες αγγίζουν την ηλικία γάμου, περίπου στα 14, τους αφαιρούν τα δόντια της κάτω γνάθου με μία πέτρα. Στην συνέχεια κόβουν το κάτω χείλος με ένα ξυράφι και το τεντώνουν με ένα κομμάτι ξύλο, στη συνέχεια με μεγαλύτερο, και μετά με ακόμα μεγαλύτερο. Κάποια στιγμή μεγαλώνει τόσο ώστε να τοποθετήσουν ένα πήλινο δίσκο, σαν πιάτο, εκεί. Πρόκειται για είδος καλλωπισμού και αποτελεί σύμβολο στάτους για τις γυναίκες αυτές, όσο μεγαλύτερο το πιάτο, τόσο υψηλότερη η προίκα. 

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
"Η διαπραγμάτευση για να φωτογραφίσω τον άνδρα αυτόν ήταν κάπως δύσκολη" λέει η Σέτον. "Διαχρονικά οι φυλές σε αυτή την απομακρυσμένη περιοχή της Αιθιοπίας μπλέκονται σε ένοπλες διαμάχες για τα κοπάδια, τις πηγές και τα βοσκοτόπια."

―Πώς ταξίδεψες στην Κοιλάδα του Όμο;

Πέταξα από το Ναϊρόμπι στην Αντίς Αμπέμπα και συνάντησα έναν ξεναγό κι έναν οδηγό που μου είχε συστήσει ένας άλλος φωτογράφος. Από εκεί το Κιμπίς κοντά στα νότια σύνορα του Σουδάν είναι απόσταση τριών ημερών, αν οδηγείς ένα οκτάωρο την ημέρα. Το άνω τμήμα του Όμο είναι εξαιρετικά απομακρυσμένο και δύσκολα προσπελάσιμο, στο κάτω τμήμα έχει περισσότερους τουρίστες. Οι μόνοι που ενδιαφέρονται για την Κοιλάδα του Άνω Όμο είναι ανθρωπολόγοι και φωτογράφοι.


―Ήταν ασφαλές;

Η φωτογράφηση των Σούρι κοντά στο Κίμπις δεν ήταν ασφαλής. Έχουν όλοι όπλα AK-47 και είναι πολύ πιο επιθετικοί από τις φυλές στην Κοιλάδα του Κάτω Όμο. Όταν φεύγαμε, το όχημα μας κόλλησε στον δρόμο. Έβρεξε κατακλυσμιαία και σκάβαμε για οκτώ ώρες προσπαθώντας να το ξεκολλήσουμε από την λάσπη. 

 

Τελικά ο ξεναγός κι εγώ περπατήσαμε για να βρούμε βοήθεια, ενώ ο οδηγός έμεινε με το αυτοκίνητο. Ξεκίνησα χωρίς να πάρω τίποτα. Αναγκάστηκα να εγκαταλείψω όλο τον εξοπλισμό μου και το αυτοκίνητο, τα πάντα, και να περπατήσω μέχρι που ένα φορτηγό μας μετέφερε στο Κάνγκαταν, μία μικροσκοπική πόλη στον ποταμό Όμο, όπου αναγκάστηκα να καταλύσω σε ένα πορνείο shebeen.

 

Τελικά, τρεις ημέρες αργότερα, μάθαμε πως ο οδηγός μας κατάφερε να ξεκολλήσει και να επιστρέψει στο Κιμπίς. Κάναμε οτοστόπ σε ένα φορτηγό ως την Τζίνκα, κι εκεί μας βρήκε ο οδηγός μας. Στη συνέχεια φωτογράφισα την φυλή Μούρσι στο Εθνικό Πάρκο Μάγκο. 

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Γυναίκα των Μούρσι με ΑΚ-47. Για τους Μούρσι ο πλούτος δηλώνεται από το πόσα κεφάλια ζώ κατέχουν και τα προστατεύουν από τους κλέφτες με την χρήση όπλων ΑΚ-47.


―Χρειάστηκε να πληρώσεις τα μέλη της φυλής για να τους φωτογραφίσεις;

Πλήρωνα περίπου ένα με δύο δολάρια το άτομο ανά φωτογραφία. Δουλεύουν σε κλίκες. Οι άνθρωποι γίνονταν επιθετικοί και τσακώνονταν για τα χρήματα, κι εγώ προσπαθούσα να στήσω ένα στούντιο στην ερημιά. Ήταν κάπως αγχωτικό. Αρκετά χρήματα αντάλλαξαν χέρια, δεν ήταν μία ρομαντική κατάσταση όπου μπαίνεις σε ένα χωριό κι αρχίζεις να τραβάς φωτογραφίες. 


―Πώς έστηνες τις λήψεις; 

Μάζευα μία ομάδα και είχα δύο άνδρες να κρατάνει ένα λευκό πανί για να δημιουργήσω ένα φόντο στούντιο. Χρησιμοποίησα μία Canon 5D Mark lll, και τρεις φακούς - έναν σταθερό φακό 100mm για τα πορτραίτα μου. Στην Αφρική επικρατεί αυτός ο σκληρός, βίαιος ήλιος και οι έντονες σκιές, οπότε αναγκάζεσαι να φωτογραφίζεις στο υπέροχο και απαλό φως του πρωινού. Μου αρέσει να τραβάω ασπρόμαυρες φωτογραφίες γιατί όταν σπούδαζα φωτογραφία μας επέτρεπαν να φωτογραφίζουμε έγχρωμα μόνο αφού είχαμε κατακτήσει το ασπρόμαυρο. 

Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Γυναίκες της φυλής Μούρσι. Οι έντονες ουλές στον ώμο της γυναίκας στα δεξιά είναι διακοσμητικές. Η διαδικασία πραγματοποιείται για να καλλωπίσει το σώμα και απαιτεί την πραγματοποίηση τομών και την μόλυνση τους με στάχτες ώστε να προκληθεί αυτό το ανάγλυφο αποτέλεσμα.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Καλύβες σε ένα παραδοσιακό χωριό των Μούρσι.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Από όλες τις φυλές του Όμο, οι Χάμαρ είναι εκείνοι που ασχολούνται περισσότερο με την εμφάνιση τους. Είναι αγρότες και βοσκοί. Οι γυναίκες απασχολούνται στα χωράφια και φροντίζουν και τα παιδιά τους.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Η Seton συζητάει με μέλη της φυλής Μούρσι ενώ τους φωτογραφίζει στο χωριό τους.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
"Τα παιδιά είναι πάντα τα ευκολότερα να φωτογραφίσεις γιατί τους αρέσει να αγγίζουν, να γελάνε και να κάνουν πλάκα μαζί μου" λέει η Σέτον. "Τα συγκεκριμένα παιδιά είχαν εντυπωσιαστεί από τα μακρυά ξανθα μαλλιά μου και τους άρεσε να τα αγγίζουν."
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Οι γυναίκες από το χωριό Ναρεγκίρ είναι γνωστές για τους δίσκους στα χείλη τους και τις καλλωπιστικές ουλές τους. Οι γυναίκες και τα παιδιά συχνά στολίζονται με περίτεχνα σχέδια λουλουδιών από λευκό πηλό.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Άνδρες της φυλής Μούρσι. Η Σέτον φωτογράφισε τους άνδρες αυτούς στα εδάφη της φυλής τους που βρίσκονται εντός του Εθνικού Πάρκου Μάγκο.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Αγόρι της φυλής Σούρι ισορροπεί σε έναν κορμό δέντρου, νωρίς το πρωί με το πιο ήπιο φως. Η Σέτον χρειάστηκε να οδηγήσει τρεις ημέρες από την Αντίς Αμπέμπα για να φωτογραφίσει τα μέλη της φυλής στο χωριό Ναρεγκιρ, στην Κοιλάδα του Άνω Όμο κοντά στα σύνορα με το Νοτιο Σουδάν.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Το κορίτσια αναλαμβάνουν από πολύ νωρίς την φροντίδα των παιδιών, υπάρχει έντονη σχέση ανάμεσα στις γυναίκες και τα παιδιά της κοινότητας.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Αυτό το κορίτσι από την φυλή των Χάμαρ δεν έχει ακόμα παντρευτεί, όπως δηλώνεται από την απουσία μεταλλικού κοσμήματος στον λαιμό της.
Ένα επικό ταξίδι στην απομακρυσμένη κοιλάδα Όμο της Αιθιοπίας Facebook Twitter
Ανάλογα με την κοινωνική τους θέση και άλλους παράγοντες, οι άνδρες των Χαμάρ μπορούν να έχουν μέχρι τρεις συζύγους. Η θέση της γυναίκας αναγνωρίζεται αμέσως από τα κοσμήματα της. Η πρώτη σύζυγος, όπως η γυναίκα της φωτογραφίας, φοράει στο λαιμό ένα μεταλλικό κολλιέ που καταλήγει σε ένα μακρύ αγκάθι στην άκρη του, ενώ η δεύτερη και τρίτη σύζυγος φοράνε πιο απλά μεταλλικά κοσμήματα.

Πηγή : CNN

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καφέ του Wes Anderson, τo δεινοσαυράκι του Duomo κι άλλες 8 στάσεις σ’ ένα τριήμερο στο Μιλάνο

Ηχητικά Άρθρα / Το καφέ του Wes Anderson, τo δεινοσαυράκι του Duomo κι άλλες 8 στάσεις σ’ ένα τριήμερο στο Μιλάνο

Το Μιλάνο μπορεί να έχει μια απωθητική μουσολινική αισθητική στα κτίρια και τον χειρότερο κόσμο που μπορείς να συναντήσεις σε κέντρο πόλης, αλλά δεν είναι ούτε άσχημο, ούτε αδιάφορο.
M. HULOT
«Βγαίνεις ένα χειμωνιάτικο πρωινό από το σπίτι σου, ο ήλιος ανατέλλει και οι χιονισμένες βουνοκορφές βάφονται ροζ. Τι άλλο να ζητήσει κανείς από τη ζωή»;

Ταξίδια / «Στη Μαντίνεια οι μέρες γεμίζουν με πράγματα που έχουν πραγματική αξία και νόημα»

Όταν ένιωσε ότι ο χρόνος στην Αθήνα φεύγει χωρίς να τον αντιλαμβάνεται, η Μαριλένα Παναγοπούλου επέστρεψε στο χωριό της, αφοσιώθηκε στο κρασί και απολαμβάνει πια τη ζωή σε έναν τόπο όπου ο ήλιος ανατέλλει και οι χιονισμένες βουνοκορφές βάφονται ροζ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Τα Άγραφα είναι ό,τι πιο ατόφιο και αληθινό έχει απομείνει στην Ελλάδα»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Τα Άγραφα είναι ό,τι πιο ατόφιο και αληθινό έχει απομείνει στην Ελλάδα»

Πριν από πέντε χρόνια και μέσα σε μόλις τρεις μέρες, η Βασιλική Κοϊμτζίδου επέλεξε να ζήσει στο ορεινό Πετρίλο που μετρά δέκα μόνιμους κατοίκους και προσπαθεί να δημιουργήσει τις συνθήκες ώστε να τολμήσουν να κατοικήσουν και άλλοι νέοι στο χωριό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Η Ελένη Τσομπανίδου γύρισε στο χωριό της, τα Δίκαια του Έβρου και βρήκε αυτό που έψαχνε χρόνια στο εξωτερικό

Γειτονιές της Ελλάδας / «Σε ένα χωριό με εκατό ανθρώπους, μπορείς να κάνεις τη διαφορά πιο εύκολα»

Αφήνοντας πίσω της τη ζωή στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις, η Ελένη Τσομπανίδου επέστρεψε στα Δίκαια Έβρου και ζωντανεύει ανενεργούς χώρους μέσα από την τέχνη και τη συνεργασία με την τοπική κοινότητα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Οικοτοπία: Η νέα πρωτοβουλία αναβίωσης του Καλοχωρίου στην Ήπειρο δείχνει τον δρόμο για την αναζωογόνηση και άλλων ορεινών χωριών σε όλη την Ελλάδα

Γειτονιές της Ελλάδας / «Θα βάλουμε τα δυνατά μας να αναζωογονήσουμε το Καλοχώρι»

Με ένα συνεργατικό καφενείο και με οργανικά μποστάνια, αναβαθμίζοντας μονοπάτια και ανακαινίζοντας πέτρινες κατοικίες, μια μικρή ομάδα φιλοδοξεί να ξαναζωντανέψει το καταπράσινο χωριό της Ηπείρου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Αν σταθείς ήσυχος στο δάσος, θ' ακούσεις τους ψιθύρους των δέντρων»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Αν σταθείς ήσυχος στο δάσος, θ' ακούσεις τους ψιθύρους των δέντρων»

Έπειτα από μια ανάβαση στο φαράγγι του Ανθοχωρίου, ο Χρήστος Αθανασιάδης ανακάλυψε το ησυχαστήριό του, ένα πετρόχτιστο κονάκι χωρίς ρεύμα, και άφησε πίσω του την Αθήνα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
«Εφόσον ντρέπεσαι να μας πεις από ποιο χωριό είσαι, φρόντισε να μάθουμε το χωριό σου μέσα από την τέχνη σου, για να έρθουμε κιόλας»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Εφόσον ντρέπεσαι να μας πεις από ποιο χωριό είσαι, φρόντισε να το μάθουμε μέσα από την τέχνη σου»

Δύο 26χρονοι επέστρεψαν στον τόπο καταγωγής τους, το Φανάρι Καρδίτσας, και του έδωσαν νέα ζωή μέσα από το καλλιτεχνικό φεστιβάλ Nowstalgism.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ο Νικόλας και η Ευσεβία ευχήθηκαν πριν από 11 χρόνια να αφήσουν την Αθήνα για τη Δημητσάνα και η μοίρα τούς έκανε το χατίρι

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στη Δημητσάνα βρήκαμε μια οικογένεια που πραγματικά νοιάζεται»

Η επαγγελματική υποβάθμιση του Νικόλα έγινε η αρχή για μια νέα, καλύτερη ζωή με την Ευσεβία. Αφήνοντας πίσω τα ακατόρθωτα deadlines, τώρα ανοίγουν το παράθυρό τους κάθε πρωί και βλέπουν ένα ελατόδασος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Αργυρό Πηγάδι

Γειτονιές της Ελλάδας / «Καθημερινά χαιρετώ τον ήλιο που ξεπροβάλλει μέσα από τις κορυφές των βουνών»

Ο Βασίλης Κωνσταντινίδης επέστρεψε στο Αργυρό Πηγάδι Αιτωλοακαρνανίας έπειτα από είκοσι επτά χρόνια στην Αθήνα και πλέον ηγείται του καφενείου και του ξενώνα του χωριού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Στις Ροβιές κάθε μέρα τελειώνει με ένα υπέροχο ηλιοβασίλεμα

Γειτονιές της Ελλάδας / Στις Ροβιές κάθε μέρα τελειώνει με ένα υπέροχο ηλιοβασίλεμα

Ο Άκης Φράγκος κατάφερε να κάνει το πάθος του επάγγελμα και να ζει από τις καταδύσεις, έχοντας γεννηθεί, μεγαλώσει και συνεχίζοντας να μένει στο ίδιο χωριό της Βόρειας Εύβοιας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Η Ρούλα Αντωνίου άφησε τις πόλεις για την Καλλονή, ένα μικρό χωριό στα Τζουμέρκα, εκεί που η ψυχή ανασαίνει ελεύθερα.

Γειτονιές της Ελλάδας / «Στα Τζουμέρκα η ψυχή ανασαίνει ελεύθερα»

Μέλος μιας κοινωνικής συνεταιριστικής επιχείρησης που δραστηριοποιείται στη φιλοξενία, την εστίαση, τη μελισσοκομία και την αγροτική παραγωγή, η Ρούλα Αντωνίου υποστηρίζει πως η ζωή στο χωριό μπορεί να είναι εξίσου γεμάτη, όπως και στην πόλη, αλλά με περισσότερο νόημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ατιμη παγκοσμιοποιηση να θες να εξαφανισεις τις παραδοσεις και τα εθιμα των λαων. Δηλαδη που το κακο να δολοφονειται καποιος αφου ειναι μαγος και τι εγινε που ανηλικα κοριτσια υφιστατο κλιτοριδεκτομη; Αλλα ετσι ειναι αυτα θελουν να μας επιβαλλουν την παγκοσμια κυβερνηση για να μας εκμεταλευονται οικονομικα. Δε θα τους περασει ομως...