Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η πρώτη σωζώμενη φωτογραφία της Ακρόπολης, 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης

2

Δεν είναι πάνω από 70 μέτρα ψηλός, και όμως μοιάζει τεράστιος. Δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένας βράχος. Ένας βράχος όμως σε ένα πολύ ιδιαίτερο σημείο και με ένα πολύ ιδιαίτερο χαρακτηριστικό: ήταν ένα φυσικό οχυρό καθώς ήταν προσβάσιμος μόνο από τη μία πλευρά (τη δυτική) και εντελώς απροσπέλαστος από όλες τις άλλες. Έτσι ήταν όλες οι ακροπόλεις, δεν έχει μόνο η Αθήνα ακρόπολη. Είχε και η Θήβα, η Κόρινθος, το Άργος, ακόμα και η Ρώμη ή η Μπρατισλάβα. Όταν όμως πεις Aκρόπολη χωρίς τοπικό προσδιορισμό εννοείς αυτή των Αθηνών. Και θα γράψεις το άλφα κεφαλαίο.


Οι πρώτοι κάτοικοι θεωρούνται οι Πελασγοί στην αρχή της Νεολιθικής εποχής αλλά ήταν κατά τους Μυκηναϊκούς χρόνους που γίνεται μια πόλη-κράτος. Προς το τέλος αυτής της περιόδου αρχίζουν να χτίζονται οι πρώτοι ναοί και σιγά σιγά και με την σταδιακή επικράτηση του αριστοκρατικού πολιτεύματος ο βράχος παύει να είναι το διοικητικό κέντρο και ο τόπος διαμονής του άρχοντα. Η εξουσία κατρακυλά από το οχυρό προς την ευρύτερη πόλη και η Ακρόπολη γίνεται ο κύριος χώρος θρησκευτικών τελετών.

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Το Μνημείο του Λυσικράτους, γνωστό και ως Φανάρι του Διογένους 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey

Η δαγκεροτυπία της Ακρόπολης, τραβηγμένη ένα πρωινό από το λόφο των Νυμφών, είναι η παλαιότερη φωτογραφία του ιερού βράχου που υπάρχει. Διακρίνεται καθαρά ο Παρθενώνας, πληγωμένος αλλά υπέροχος. Θολός αλλά μαγικός.


Αυτό που ξέρουμε όλοι ως η Ακρόπολη φυσικά, είναι ταυτισμένο με τον Περικλή και το Χρυσό Αιώνα του. Τότε χτίστηκαν το Ερεχθείο, τα Προπύλαια, ο ναός της Απτέρου Νίκης και φυσικά ο Παρθενώνας, όλα αφιερωμένα στην Αθηνά και όλα φτιαγμένα από εξαιρετικό μάρμαρο.

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Πρόσοψη και βόρεια κιονοστοιχία του Παρθενώνα στην Ακρόπολη, Αθήνα, 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey


Αυτό που σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της ανθρωπότητας, πέρασε πολλά μέσα στους αιώνες. Οι Ρωμαίοι μάλλον το σεβάστηκαν προσθέτοντας κάποια κτίσματα που δεν μπόρεσαν να συγκριθούν με αυτά των Φειδία, Μνησικλή, Καλλικράτη και Καλλίμαχου. Οι Βυζαντινοί μετέτρεψαν τον Παρθενώνα σε χριστιανική εκκλησία προκαλώντας σημαντικές αλλοιώσεις στο ναό. Οι σημαντικότερες ζημιές προκλήθηκαν κατά την Τουρκοκρατία, άλλες συνειδητά, άλλες από την ακατανόητη επιλογή να χρησιμοποιηθεί ο ναός ως πυριτιδαποθήκη. Την χαριστική βολή έδωσε ένας λάτρης του ναού ο Thomas Bruce, ο 7ος Κόμης του Έλγιν με τη διαταγή του να ξηλώσουν τη ζωφόρο του Παρθενώνα, μετόπες, αετώματα, μία Καρυάτιδα και έναν κίονα του Ερεχθείου λίγο πριν την επανάσταση του 1821. Ήταν στη διάρκεια της επανάστασης που έγιναν και οι τελευταίες καταστροφές και 13 χρόνια αργότερα, άρχισαν οι πρώτες προσπάθειες αποκατάστασης, ένα χρόνο μόλις μετά την εγκαθίδρυση του Όθωνα στο θρόνο.


Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1842 ο Joseph-Filibert Girault de Prangey, στα 38 του χρόνια επισκέπτεται την Αθήνα. Έχει σπουδάσει ζωγραφική στο École des Beaux-Arts του Παρισιού αλλά αυτό που τον έχει συνεπάρει είναι η τέχνη της φωτογραφίας που έχει διδαχτεί μόλις τον προηγούμενο χρόνο από τον Louis Daguerre τον εφευρέτη της Δαγκεροτυπίας, της πρώτης πρακτικής και εμπορική φωτογραφικής διαδικασίας. Είναι μια επαναστατική τεχνική όπου χάλκινες πλάκες εκτίθενται σε ιώδιο και δημιουργείται το ιωδίδιο του αργύρου το οποίο είναι φωτοευαίσθητο. Η διαδικασία απαιτεί επεξεργασία με υδράργυρο και είναι ιδιαιτέρως τοξική ενώ το τελικό αποτέλεσμα είναι εξαιρετικά ευαίσθητο και πρέπει να καλυφθεί με γυαλί για να προστατευθεί. Ο Γάλλος, μεγάλος λάτρης της αρχιτεκτονικής και της τέχνης ξεκινάει ένα ταξίδι στην Παλαιστίνη, την Αίγυπτο, τη Συρία, την Ιταλία, την Τουρκία και την Ελλάδα. Σκοπός του είναι να αποτυπώσει με την τεχνική που μόλις έχει διδαχθεί την αρχιτεκτονική αλλά και τα τοπία των χωρών αυτών. Θα τραβήξει πάνω από 900 φωτογραφίες που είναι και οι παλαιότερες που σώζονται μέχρι σήμερα.

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η Πύλη της Αθηνάς Αρχηγέτιδος στη Ρωμαϊκή αγορά, 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey

Η δαγκεροτυπία της Ακρόπολης, τραβηγμένη ένα πρωινό από το λόφο των Νυμφών, είναι η παλαιότερη φωτογραφία του ιερού βράχου που υπάρχει. Διακρίνεται καθαρά ο Παρθενώνας, πληγωμένος αλλά υπέροχος. Θολός αλλά μαγικός. Η φωτογραφία είναι και αυτή φθαρμένη, ορατές χαραγματιές δίνουν την εντύπωση μιας βροχής του χρόνου που περνά και φθείρει τα πάντα. Είναι κάποια πράγματα όμως, δημιουργήματα του ανθρώπου που είναι τόσο όμορφα που αντέχουν στη φθορά. Ένα τέτοιο δημιούργημα είναι και ο Παρθενώνας, ένα τέτοιο δημιούργημα είναι αυτή η φωτογραφία. Πολύ πριν την υψηλή ευκρίνεια, όταν η τέχνη ήταν να νοιώθεις.

 
Η δαγκεροτυπία της Ακρόπολης μαζί με τις υπόλοιπες από το ταξίδι του de Prangey ανακαλύφθηκαν σχεδόν 30 χρόνια μετά το θάνατο του, την δεκαετία του 1920, ξεχασμένες σε μια αποθήκη. Σώθηκαν άλλες τέσσερις από το ταξίδι του στην Αθήνα. 

Το Μάιο του 2003, ο Σεΐχης του Κατάρ πλήρωσε το ποσό ρεκόρ των £565,250 για μια δαγκεροτυπία του de Prangey, την ακριβότερη φωτογραφία που πωλήθηκε ποτέ. Όχι, δεν ήταν αυτή, ήταν μία από το ναό του πατέρα της Αθηνάς.

Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η εκκλησία των αγίων Θεοδώρων, 1842. Joseph-Filibert Girault de Prangey
Η ιστορία πίσω από την πρώτη φωτογραφία της Ακρόπολης Facebook Twitter
Ο ναός του Ολυμπίου Διός. Η ακριβότερη φωτογραφία που πωλήθηκε ποτέ. Joseph-Filibert Girault de Prangey.
Φωτογραφία
2

Μαρούσα Θωμά

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια