Πόσο καλά ξέρουμε τη Ρωσία του Πούτιν;

5

 

Πόσο καλά ξέρουμε τη Ρωσία του Πούτιν; Facebook Twitter
Eίναι αδύνατον να καταλάβει κανείς τις επιρροές του Πούτιν, αν δεν γνωρίζει σε βάθος τις ιστορικές καταβολές και τη μακρά και πολύπλοκη ιστορία της Ρωσίας από το Μεσαίωνα έως τη διάλυση της.

Δύσκολα καταλαβαίνεις τι κρύβεται στη ρωσική ψυχή αν δεν δεις μέσα στα μεγάλα κείμενα: τους λογοτέχνες, τους μύστες, τους ποιητές και τους φιλοσόφους. Ακόμα και στην περίπτωση του παντοδύναμου Βλαντιμίρ Πούτιν είναι σημαντικό να γνωρίζει κανείς τις επιρροές του για να καταλάβει πως ακριβώς στήνει το φιλόδοξο, καθολικό πλάνο του. Αυτό ακριβώς πραγματεύεται το άκρως ενδιαφέρον βιβλίο "Στο μυαλό του Βλαντιμίρ Πούτιν" που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Διάμετρος σε μετάφραση Τζίας Καραγεώργου. Μέσα από τη διεισδυτική του μελέτη ο Μισέλ Ελτσανινόφ, αρχισυντάκτης του περίφημου Philosophie και πολύ γνωστός διανοούμενος στη Γαλλία, αποπειράται να προσεγγίσει τις θεωρητικές καταβολές του πολιτικού πλάνου του Ρώσου Προέδρου από τη φιλοσοφία έως τη θρησκεία και από την οικονομία έως τη λογοτεχνία. Για παράδειγμα, από τον Ίλιν ο Πούτιν αντλεί αυτό το μείγμα "χεγκελιανισμού μιλιταρισμού και αυτοκρατορικού εθνικισμού" πρεσβεύοντας όπως ο Ίλιν ότι η Ρωσία είναι "ένας μηχανισμός διαμορφωμένος και πολιτισμικά αιτιολογημένος" στο οποίο βασίζει και τους λόγους του περί ενωμένης Ρωσίας. Από την άλλη, ύστερα από τη μεγάλη σύνοδο που έγινε το 2013, στο Κλαμπ Βαλντάι, ο Πούτιν δείχνει μια έντονη επιστροφή στις χριστιανικές αξίες, στο οποίο στήριξε και το λεγόμενο "πεφωτισμένο συντηρητισμό", όπως είθισται να τον αποκαλεί ο ρωσικός τύπος. "Από ποιους στοχαστές όμως αντλεί την έμπνευσή της η συντηρητική αυτή στροφή;" αναρωτιέται ο συγγραφέας για τον Πούτιν. Μεγάλη επιρροή φαίνεται να έχουν ασκήσει στη σκέψη του οι σύγχρονοι θεολόγοι οι οποίοι είχαν επηρεαστεί τα μάλα από τον Λεόντιεφ-τον γνωστό μυστικιστή και αισθητιστή του οποίο το έργο του "Βυζαντινισμός και σλαβικός κόσμος", παρότι γράφτηκε το 1875, ασκεί τεράστια επίδραση μέχρι σήμερα. Πρόκειται για έναν φιλόσοφο-μυστικιστή διάσημο και στη Δύση καθώς θεωρείται πρόδρομος του Σπένγκλερ (του περίφημου συγγραφέα του "Η παρακμή της Δύσης") . Κατά τα άλλα όμως, όπως σημειώνει και ο συγγραφέας του "Στο Μυαλό του Βλαντιμίρ Πούτιν": "Πέραν των χριστιανικών αρχών, του πατριωτισμού, της προσκόλλησης στην παράδοση, της ανοχής απέναντι στους άλλους λαούς, μέσα σε έναν χώρο πολυεθνικό, η Ρωσία θα πρέπει να έχει τη δική της εκδοχή για τη δημοκρατία. Αγανακτισμένος από τη χρήση της 'δημοκρατικής ορολογίας που χρησιμοποιούν για να επηρεάζει την εσωτερική και εξωτερική μας πολιτική', ο Πούτιν διεκδικεί το δικαίωμα να ερμηνεύσει με τον δικό του τρόπο τις έννοιες των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ελευθερίας της έκφρασης κλπ" γεγονός που εξηγεί και την 'επιλεκτική' ερμηνεία των δικαιωμάτων των μειονοτήτων, των ομοφυλοφίλων κλπ.

Κι είναι άκρως ενδιαφέρον να δει κανείς την πορεία από το βασίλειο της Ρωσίας στην τεράστια ρωσική αυτοκρατορία και σε μια ασύλληπτη έκτασης χώρα που σήμερα λέγεται Ρωσική Ομοσπονδία και συνορεύει από τη μια με την ηπειρωτική Ευρώπη και από την άλλη με τον Ειρηνικό Ωκεανό.

Όσο για τους γνωστούς συμβούλους που βρίσκονται στο πλευρό του Πούτιν ο Ελτσανινόφ καταγράφει τον περίφημο Σολζενίτσιν ο οποίος έχει δείξει στο παρελθόν την υποστήριξή του και τον Λεβ Γκουμιλιόφ, γιο των ποιητών Νικολάι Γκουμιλιόφ και Άννας Αχμάτοβα. Περισσότερο όμως από όλους φάνηκε να επιδρά στη σκέψη του Πούτιν ο Ντοστογιέφσκι τον οποίο διαβάζει από μικρός. Ο Ντοστογιέφσκι δίνει τη δική του απάντηση-και εναλλακτική ανάμεσα στους φιλοδυτικούς και τους σλαβόφιλους, που ήταν τα δυο κεντρικά στρατόπεδα στη ρωσική σκέψη:"Η ρωσική καθολικότητα την οποία επιθυμεί με όλη του την ψυχή κατέστη δυνατή μόνον χάρη στη 'διευρυνόμενη της ματιάς' στην Ευρώπη, που ξεκίνησε με τον Μέγα Πέτρο και ήταν κάτι που όμοιο του δεν υπήρξε σε άλλον λαό στον κόσμο. Οι σλαβόφιλοι, κλεισμένοι στον εθνικισμό τους, στάθηκαν ανίκανοι να σκεφτούν την παγκόσμια αποστολή της Ρωσίας, ενώ οι δυτικόφιλοι, θεωρώντας τη διεύρυνση αυτή μίμηση της Δύσης, δεν κατάλαβαν ότι δεν επιτάχυνε το σωτήριο πεπρωμένο της ρωσικής ορθόδοξης ιδέας. Γι αυτό το διευρυμένο όραμα του εθνικισμού θα υπερθεματίσει ο Ντοστογιέφσκι στην Ομιλία για τον Πούσκιν, κάλεσμα για τη δημιουργία ενός ρωσικού πνεύματος μάλλον πολιτιστικού και φιλειρηνικού παρά πολιτικού και στρατιωτικού". Εννοείται, βέβαια, όπως επισημαίνει και ο συγγραφέας πως "ο Ντοστογιέφσκι είναι μέγιστος συγγραφέας και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατόν να τον προσεταιριστεί καμία ιδεολογία και πολύ περισσότερο ένας εθνικισμός μιας δήθεν επιστημονικής αξίωσης".

Παρόλα αυτά είναι αδύνατον να καταλάβει κανείς τις επιρροές του Πούτιν, αν δεν γνωρίζει σε βάθος τις ιστορικές καταβολές και τη μακρά και πολύπλοκη ιστορία της Ρωσίας από το Μεσαίωνα έως τη διάλυση της. Άκρως διαφωτιστικό και ακριβές είναι το βιβλίο "Η Ιστορία της Ρωσίας" που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αιώρα (σε μετάφραση Θάλειας Σπανού και επιστημονική συνεργασία Νίκου Χρυσίδη). Στην πολύπτυχη μελέτη του ο Paul Bushkovitch, κορυφαίος μελετητής της ρωσικής ιστορίας και καθηγητής του Γέιλ παρακολουθεί όλο τον κοινωνικοπολιτικό μετασχηματισμό της αχανούς χώρας από τον 9ο αιώνα έως τις μέρες μας. Για την ακρίβεια καταγράφει τη μετατροπή της από ένα πριγκιπάτο της ανατολικής Ευρώπης σε μια αυτοκρατορία που απλωνόταν σε ολόκληρη την Ευρασία ενώ εξετάζει σχολαστικά τι είναι αυτό που στοιχειοθέτησε τη δημιουργία της περίφημης Σοβιετικής Ένωσης. Το κοινωνικό αυτό πείραμα, που κατάφερε να καταστεί ιστορικοπολιτική πραγματικότητα, όχι μόνο δεν είχε προηγούμενο αλλά επέδειξε μεγάλη συνοχή για χρόνια, πράγμα που εξηγείται από τον τρόπο που επιστρατεύτηκαν στη διαμόρφωσή του τα γράμματα και οι τέχνες-αλλά και οι επιστήμες. Κι είναι άκρως ενδιαφέρον να δει κανείς την πορεία από το βασίλειο της Ρωσίας στην τεράστια ρωσική αυτοκρατορία και σε μια ασύλληπτη έκτασης χώρα που σήμερα λέγεται Ρωσική Ομοσπονδία και συνορεύει από τη μια με την ηπειρωτική Ευρώπη και από την άλλη με τον Ειρηνικό Ωκεανό. Ως εκ τούτου το βιβλίο του Bushkovitch δεν είναι μόνο πολύτιμο αλλά και άκρως διαφωτιστικό για την κατανόηση του παράδοξου μορφώματος που είναι η Ρωσία του σήμερα.



5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Η διαμάχη ανάμεσα στην Τζόαν Ντίντιον και την Ιβ Μπάμπιτζ συνεχίζεται και μετά θάνατον σε μια «διπλή» βιογραφία

Βιβλίο / Τζόαν Ντίντιον vs. Iβ Μπάμπιτζ: Μια διαμάχη που συνεχίζεται και μετά θάνατον

Η Ντίντιον και η Μπάμπιτζ πέθαναν με διαφορά έξι ημερών τον Δεκέμβριο του 2021: «Θέλω να πιστεύω ότι η Τζόαν Ντίντιον έζησε μια επιπλέον εβδομάδα από κακία», είχε γράψει τότε μια δημοσιογράφος σε ένα tweet που έγινε viral.
THE LIFO TEAM