"Εσύ, η άκληρη"

"Εσύ, η άκληρη" Facebook Twitter
Ας μην πανηγυρίζουν τα γυναικεία κινήματα. Δεν είναι για ανάταση ούτε για περηφάνια ο τρόπος και ο μηχανισμός που ανέδειξε τη Μέι πρωθυπουργό της Βρετανίας.
9

Υπάρχει λόγος, όπως χαρακτηριστικά γράφεται από χθες στα βρετανικά media, που το κόμμα των Συντηρητικών είναι - εκλογικά, τουλάχιστον - η πιο καλολαδωμένη πολιτική μηχανή του δυτικού κόσμου. Το unfair της Άντρεα Λίντσομ έναντι της αντιπάλου της - και από αύριο 2ης γυναίκας πρωθυπουργού στην ιστορία της Αγγλίας - Τερέζα Μέι, αποδεικνύει περίτρανα ακριβώς αυτό, βάσει και των όσων με ενθουσιασμό περιγράφουν βρετανοί πολιτικοί αναλυτές, άντρες ως επί το πλείστον.

Σε αυτή τη φάση, το είδος του unfair, μια ευθεία προσβολή στη γυναικεία φύση (και μάλιστα από γυναίκα), δεν έχει καμία σημασία: εξετάζεται μόνο ως όπλο πολιτικής αυτοκτονίας που ανάγκασε τη Λίντσομ να εγκαταλείψει ντροπιασμένη την κούρσα και να μετατραπεί σε καρικατούρα.  Να, άλλη μια νίκη των Συντηρητικών, αναφέρει ο Guardian: να κερδίζουν από την έλλειψη επιχειρημάτων του εχθρού και να αποθεώνονται από τις δικές του παραφωνίες, δείχνοντας σιδερένια θέληση μέχρι το τέλος. 

Ωστόσο, υπάρχει κάτι πολύ μεγαλύτερο εδώ που λόγω των καταιγιστικών εξελίξεων, δεν προσεγγίζεται παρά με τη δέουσα βρετανική διακριτικότητα. Ο πολιτικός πολιτισμός που εκτρέφεται τα τελευταία χρόνια σε μια χώρα που μίσησε βαθιά τα φουστάνια, ειδικά μετά το σαρωτικό πέρασμα της Θάτσερ από την εξουσία. Τι θα έλεγε άραγε η "σιδηρά κυρία" στη γυναίκα που αύριο θα περάσει το κατώφλι της Ντάουνινγκ Στριτ; Πώς θα σχολίαζε την επίθεση στο γεγονός ότι είναι άτεκνη; Πώς θα αιτιολογούσε αυτού του είδους τον ξεπεσμό του (γυναικείου) πολιτικού λόγου, κάποια που τράβηξε όσο κανείς το σκοινί στη Βρετανία, αλλά σίγουρα ήξερα αρκετά για την πολιτική κεφαλαιοποίηση χαμερπών επιθέσεων;

Ένας ολόκληρος πολιτικός μηχανισμός, καθ' όλα εξωστρεφής, κινήθηκε, όταν στο τραπέζι έπεσε ένα επιχείρημα κακοπροαίρετης γραίας μικρού χωριού. Στα σοκάκια θα κατηγορούσε τη "στέρφα", την "ελαττωματικιά", την "άκληρη", στα σαλόνια "αυτήν που το μέλλον δεν της ανήκει, επειδή δεν έχει παιδιά". Οι αναλογίες αλλάζουν, οι προθέσεις όχι. 

 

Σε όλο το φάσμα του Δυτικού κόσμου, οι αναφορές και δη οι αδιάκριτες στην απόφαση μιας γυναίκας να τεκνοποιήσει ή όχι, μετρούν και ζυγίζουν το ήθος των κοινωνιών. Όποια κι αν είναι η διατύπωση, η μητρότητα θεωρείται και είναι ζήτημα αυστηρά προσωπικό. Στη δεδομένη στιγμή, όλα μοιάζουν να συνέβησαν σωστά μέσα στο λάθος πλαίσιο τους: σε μια στιγμή πολιτικής απελπισίας μια κουτοπόνηρη πολιτικός καθοδηγήθηκε από το επιτελείο της να παίξει αυτό το βρώμικο χαρτί και το παιχνίδι έληξε υπέρ της αντιπάλου.  Γύμνια, με λίγα λόγια και απόδειξη ότι η παρατεταμένη υπολειτουργία των γυναικών της κεντρικής πολιτικής σκηνής της Ευρώπης ισοδυναμεί με άδειες φαρέτρες, όταν καλούνται να αναλάβουν δράση και χαμηλό επίπεδο, όταν φτάνει η ώρα να εμφανιστούν στο προσκήνιο. 

Είναι ωραίο μέσα στην ασχήμια του το προηγούμενο που δημιουργείται σε αυτή τη φάση στη Βρετανία. Χρήσιμο, σχεδόν διδακτικό, και ενώ χρόνια τώρα στο σύνολο της η Ευρώπη παραπονείται για την υποεκπροσώπηση των γυναικών σε υψηλά αξιώματα. Είναι ωραίο γιατί καθρεφτίζει την πραγματική παθογένεια της κατάστασης και των θεσμών: ένας ολόκληρος πολιτικός μηχανισμός, καθ' όλα εξωστρεφής, κινήθηκε, όταν στο τραπέζι έπεσε ένα επιχείρημα κακοπροαίρετης γραίας μικρού χωριού. Στα σοκάκια θα κατηγορούσε τη "στέρφα", την "ελαττωματικιά", την "άκληρη", στα σαλόνια "αυτήν που το μέλλον δεν της ανήκει, επειδή δεν έχει παιδιά". Οι αναλογίες αλλάζουν, οι προθέσεις όχι.

Μικρό χωριό, στενόμυαλων ανθρώπων η Δύση; Η εσωστρέφεια, η επιστροφή στα επιχειρήματα των κλειστών 'καθαρών' οικογενειακών κοινωνιών δεν είναι και για ανάταση, πάντως, ούτε για αισιοδοξία. Όπως δεν είναι και το ότι αναλαμβάνει γυναίκα πρωθυπουργός μετά από τόσα χρόνια. Οι φθηνές και ταπεινές συνθήκες την έχρισαν, μια ώρα αρχύτερα, και η σιωπή της, όταν η αντίπαλος πατούσε τη νάρκη. Δεν είναι και για καμάρι. 

Πρόσωπα
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Το όμορφο αγόρι από την Κοκκινιά που στα λαμπερά '80s ήταν ο σούπερσταρ της μόδας και της αθηναϊκής κοσμικής ζωής ήταν από τα πρώτα θύματα του AIDS στη χώρα μας. Πέθανε σαν σήμερα, στις 13 Ιουνίου του 1987.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

σχόλια

8 σχόλια
Ανεξάρτητα με το περιεχόμενο του κειμένου με το οποίο δε διαφωνώ αναρωτιέμαι γιατί η έκφραση "κλειστές καθαρές οικογενειακές κοινωνίες" αναφέρεται με αρνητισμό? Τόσο κακό, τόσο χλευαστικό είναι πλέον να αναζητεί κανείς κοινωνίες όπου η οικογένεια είναι το κυρίαρχο στοιχείο? Παράξενος κόσμος ανατέλλει!
Συγχαρητήρια στην κυρια Μέι και καλή επιτυχία, αλλά ρε κορίστια 2016 έχουμε, μην κάψετε και τα σουτιέν σας...Δεν καταλαβαίνετε οτι όλα αυτά, γυναικα Πρωθυπουργός ή Πρόεδρος ντε και καλά, ''οι γυναίκες αναλαμβάνουν τα δύσκολα κ.α δείχνουν κόμπλεξ και υποτιμούν πρώτα τις ίδιες τις γυναίκες.. Ποιος είπε οτι μια γυναίκα δε μπορεί να αναλάβει υψηλό αξίωμα;Προσωπικά με ενδιαφέρει αυτος που αναλαμβάνει ενα αξίωμα να είναι ικανός ή ικανη και να σθμφωνώ πολιτικά, οπώς οταν πάει καποιος σε ενα νοσοκομείο δε νομιζω να τον ενδιαφερει αν θα τον αναλάβει άνδρας ή γυναικα γιατρόςΕπίσης, όλες αυτες οι γυναίκες (Μέι, Μερκελ, Χιλαρι κ.α) ασχολούνται με τα προβλήματα των καθημερινών γυναικών (εκεί βρίσκεται η πραγματική ισότητα);Τέλος, ολα αυτά, ''η ακληρη'', ''η ανυπαντρη'', ''που ντυνεται χάλια'', ακούγονται κυριως απο γυναικες...
Είναι φορές που τρομάζει κανείς με την σκληρότητα των γυναικών. Ιδιαίτερα όταν αναφέρονται σε άλλες γυναίκες. Διαβάζω την φράση: “ επιχείρημα κακοπροαίρετης γραίας” γραμμένη από γυναίκα δημοσιογράφο, η οποία αναφέρει πως δημοσιογραφεί από το 1998. ( άρα σαραντάρα πάνω κάτω). Γνωρίζοντας αρκετές γυναίκες ηλικίας 53 ετών (τόσο είναι η Λίντσομ ) ,και πόσο ενεργές και δραστήριες σε κάθε τομέα –αν καταλαβαίνετε τι εννοώ- είναι, θα ήθελα να ρωτήσω την κα Γαλανοπούλου αν πραγματικά πιστεύει, πως όταν θα είναι η ίδια 53 ετών θα δέχεται να την χαρακτηρίζουν “κακοπροαίρετη γραία”-μιας και η ίδια χρησιμοποιεί τη φράση , ή θα επαναστατεί και θα χαλάει τον κόσμο αν την χαρακτηρίζουν έτσι;
Θεωρώ τουλάχιστον αστείο να πιστεύουμε ότι το φύλο ενός πολιτικού παίζει οποιοδήποτε ρόλο στην πολιτική που ασκεί. Το να προμοτάρεται μια γυναίκα πολιτικός βάσει του φύλου της για μένα είναι εξίσου φτηνό όσο το επιχείρημα ότι θα επηρεάζεται από την περίοδό της ή την κλιμακτήριο. Δεν είναι το φύλο, το χρώμα, η σεξουαλική ταυτότητα, η θρησκεία του πολιτικού που παίζουν ρόλο, αυτά απλώς χρωματίζουν ελάσσονες πολιτικές. Η ουσία είναι τα πολιτικά συμφέροντα, οι δυνάμεις που έφεραν τον πολιτικό σε θέση διεκδίκησης υψηλής εξουσίας.
Δεν την κανουν ολοι οι αντρες στα δυσκολα με ελαφρα πηδηματακια, ουτε εχουν οι γυναικες το αποκλειστικο προνομιο να μη φορανε τα παντελονια τους "για πλακα" Ευτραφουλα. 2016 εχουμε, προσπαθουμε να ξεφορτωθουμε τις αχρειαστες εμφυλες διακρισεις, οχι να τους αλλαξουμε προσημο. Καλη τυχη στη νεα πρωθυπουργο, μακαρι να κανει το καλυτερο για τη χωρα της και την Ευρωπη.
Ή πιο απλά, στα δύσκολα οι άντρες την κάνουν με ελαφρά πηδηματάκια και κάποιος πρέπει να βγάλει το φίδι από την τρύπα. Κάποιος που τα παντελόνια δεν τα φοράει για ομορφια, αλλά θα είναι και εύκολος στόχος αν κάτι πάει στραβά.
Είναι αλήθεια ότι με τέτοια ποταπά και φτηνά επιχειρήματα χτυπάμε η μία την άλλη, ειδικά στο χώρο της δουλειάς ("Μα καλά, θα την κάνουν προϊσταμένη; Αυτή δεν ξέρει ούτε να ντυθεί!" και άλλα τέτοια..). Αλλά νομίζω έχει και τη θετική σημασία του το ότι σε τέτοιες κρίσιμες ώρες, γυναίκα είναι αυτή που αναλαμβάνει. Προσπαθώ να θυμηθώ περιπτώσεις γυναικών που έκαναν πίσω την ώρα της ευθύνης (όπως εδώ ο φάρατζ) και δεν μου έρχεται κάποια (δεκτή οποιαδήποτε βοήθεια αν θυμάται κάποιος). Ίσως γιατί οι γυναίκες αυτές δεν είναι ψευτόμαγκες, ίσως γιατί έχουν σκληραγωγηθεί από τον συνεχή αγώνα να αποδεικνύουν κάθε μέρα ότι αξίζουν, πάντως δεν πετάνε το μπαλάκι αλλού.