ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Πολύ δυνατή ανάρτηση. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη

Πολύ δυνατή ανάρτηση. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
H δημοσιογράφος Joanna Rothkopf φωτογραφίζεται για τις ανάγκες ενός ρεπορτάζ στο Jezebel.
2

Πόσο περίεργο πραγματικά φαίνεται το να είσαι νεαρός δημοσιογράφος (ή οποιοσδήποτε είναι ο σωστός και «trending» όρος για τους στρατούς των κακοπληρωμένων και αιωνίως εκπαιδευομένων συντακτών μεγάλης ελαστικότητας και περιορισμένης ειδίκευσης) σ' αυτό το θολό και γεμάτο θόρυβο τοπίο των σύγχρονων media... Ειδικά όταν εκ των συνθηκών το ύφος και η θεματολογία σου επηρεάζονται και φιλτράρονται μέσα από τους «θαλάμους αντήχησης» («echo chambers») των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα διαρκώς μεταβαλλόμενα ήθη και έθιμά τους και τον τερατώδη συναισθηματισμό που συχνά εκπέμπουν οι αναρτήσεις εκεί μέσα, υποβοηθούμενες από τη δυνατότητα άμεσης δημοσίευσης (και άμεσου ξεκαυλώματος) που προσφέρει το Διαδίκτυο. Προσωπικός λόγος δίκην απομνημονευμάτων που, όταν δεν φαίνεται σαν υπολογισμένη και εμφατικά ευάλωτη διατριβή εξομολογητικού ύφους που στόχο έχει να τραβήξει την προσοχή από τα μαλλιά, μοιάζει με κλήση για βοήθεια ή με κραυγή απελπισίας.

Με βάση αυτό το σκεπτικό ενδεχομένως, η νεαρή Αμερικανίδα συνάδελφος (εκ της γενιάς των «millenials») Joanna Rothkopf, απόφοιτη της εγκρίτου Σχολής Δημοσιογραφίας του Columbia και με θητεία ήδη σε «Gawker», «Salon», «Huffington Post» και «New York magazine», επιχείρησε να τρολάρει αυτήν τη σύγχρονη (και ακατανίκητη) τάση, γράφοντας στην πλατφόρμα του Jezebel ένα κείμενο με τίτλο «Ζώντας με τις δικές μου αντιφάσεις» – ουσιαστικά, μια παρωδία τόσων και τόσων μακροσκελών «προσωπικών», αγρίως ναρκισσευόμενων και ελαφρά λογοτεχνιζουσών αναρτήσεων: «Αν μπορούσε να με δει ο νεαρός εαυτός μου τώρα, θα πάθαινε κρίση. Το να ζει κανείς σε μια πόλη σαν κι αυτή –γεμάτη σπασμένα μπουκάλια από επικίνδυνες, ζωντανές νύχτες, άδειες κούπες καφέ από μοναχικά, πονεμένα πρωινά, νεαρούς συγγραφείς απελπισμένους για ένα συμβόλαιο (καθένας τους σίγουρος ότι μόνο εκείνος το αξίζει, αν και εγώ το αξίζω πραγματικά)– τον απελευθερώνει από το βάρος της ταυτότητας... Κάποιες μέρες νιώθω σαν να μην είμαι κανείς, άλλες σαν να είμαι δύο γυναίκες. Όσο με διεγείρει η πόλη, άλλο τόσο με στεγνώνει. Ο χρόνος προχωρά, κι όμως παραμένει επίπεδος, στερεός και εντελώς ακίνητος – σαν βράχος ή σαν οποιοδήποτε έπιπλο...».

Η πλάκα (ή η τραγωδία ίσως) είναι ότι ανάμεσα στα κλεισίματα του ματιού με νόημα και στα σχόλια του τύπου «μας δουλεύει ή τρελάθηκε;» πολλοί από τους αναγνώστες του κειμένου αντέδρασαν σαν να επρόκειτο για αυθόρμητο και άξιο προσοχής εξομολογητικό παραλήρημα.


«... Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι έχω φτάσει στην ηλικία που είμαι. Είμαι τόσο μεγάλη συγκριτικά με το πόσο νέα ήμουν κάποτε, αλλά και τόσο νέα σε σχέση με το πόσο μεγάλη θα γίνω μια μέρα. Αν σκεφτεί όμως κανείς τη βασανιστική έννοια της ειδικής σχετικότητας, είμαι επίσης, κατά κάποιον τρόπο, χωρίς ηλικία. (Ένας κουρασμένος καθηγητής Αστροφυσικής μού το είχε εξηγήσει αυτό το κόνσεπτ –ότι δηλαδή όσο πιο γρήγορα ταξιδεύεις, τόσο πιο αργά περνά ο χρόνος– όταν ήμουν δευτεροετής στο κολέγιο. Λίγα λεπτά αργότερα φασωθήκαμε. Ξεχνώ το όνομά του). Ίσως η πραγματική μου ηλικία ξεκινά από τη σχέση μου με τους ανθρώπους που αγαπώ. Υπάρχει ένα αρχαίο ρητό που λέει ότι "αν έχεις μια ιδέα, χώσε την σ' ένα προσωπικό δοκίμιο σχετικά με τον εαυτό σου". Νομίζω ότι είναι από τη Βίβλο ή μπορεί και να το έβγαλα από το μυαλό μου. Από όπου κι αν προέρχεται πάντως –και μπορώ να μιλήσω μόνο από την εμπειρία της αργοκίνητης, αλλά γόνιμης ύπαρξής μου– μοιάζει αληθινό. Κάποιοι θα έλεγαν ότι η ζωή είναι σκληρή όταν οτιδήποτε κάνεις είναι αξίζει τόσο πολύ να απομνημονευτεί σ' ένα προσωπικό κείμενο. Σ' αυτό εγώ απαντώ: ας είναι. Είμαι παγιδευμένη σε μια φυλακή των δικών μου εσωτερικών αντιφάσεων. Είμαι όμορφη αναμφισβήτητα, αλλά συγχρόνως σαγηνευμένη από τη βαθιά εσωτερική ασχήμια την οποία μόνο μέσω των λέξεων μπορώ να προσεγγίσω. Είμαι ναρκισσιστικό αλλά και παθιασμένο άτομο. Πρέπει να μάθω να αναγνωρίζω τη σημασία μου και να της επιτρέπω να με συνθλίβει. Τι άλλο μπορώ να κάνω παρά να συνεχίσω;»

Η πλάκα (ή η τραγωδία ίσως) είναι ότι ανάμεσα στα κλεισίματα του ματιού με νόημα και στα σχόλια του τύπου «μας δουλεύει ή τρελάθηκε;» πολλοί από τους (υψηλού μορφωτικού και ψαγμένης αντίληψης υποτίθεται) αναγνώστες του κειμένου αντέδρασαν σαν να επρόκειτο για αυθόρμητο και άξιο προσοχής εξομολογητικό παραλήρημα, το οποίο μάλιστα κατόρθωσε να τους εμπνεύσει και να τους βοηθήσει σ' αυτήν τη δύσκολη φάση που περνάνε, όποια κι αν είναι αυτή.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

2

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Η ίσως θα έπρεπε να ξανασκεφτούμε το βαρος και την αξια του δημοσιογραφικού λόγου και το ζήτημα της εξουσίας των ΜΜΕ που απο τα φαινόμενα που περιγράφει το κείμενο φαίνονται να απειλούνται. Η δυνατότητα του καθενός να εκφράζεται σε μια πλατφόρμα υποβαθμιζει- και καλά κανει- την υποτιθέμενη αυθεντία των ειδικων,και μας εισάγει σε μια εποχή οπου μπορεί ο καθένας ισότιμα να εκφράσει δημοσια την άποψη του, και να κριθεί ανάλογα.Οσο για το παρατιθέμενο κείμενο, γιατί θα έπρεπε να εκτιμηθει ως ειλικρινές η φάρσα; Οτι γράφεται έχει την αξία πραγματικοτητας των δυνητικών ερμηνειών του.
Ο George Steiner έκανε λόγο για τα "υψιπετή κουτσομπολιά" και τη "μειλίχια,άτονη λάμψη την οποία τα μέσα ΜΜΕ αντανακλούν για την πνευματική ζωή".Το αναφέρω ως έναν απλώς συνοπτικότερο αφορισμό επί του θέματος.