Γιούκιο Μισίμα: ο άνθρωπος που νόμιζε πως απέτυχε σε όλα

Γιούκιο Μισίμα: ο άνθρωπος που νόμιζε πως απέτυχε σε όλα Facebook Twitter
4

 

Όπως αναφέρει ο Ιβάν Μόρις στο έξοχο ύστατο έργο του The Nobility of Failure, «o Μισίμα ήταν ένας "ακλόνητος" πατριώτης στη γιαπωνέζικη παράδοση των ηρώων. Ήταν ένας άνθρωπος που απέτυχε σε αυτό που έβαλε σκοπό να κάνει. Έχασε το βραβείο Νόμπελ. Απέτυχε πλήρως, την τελευταία του μέρα, στην απόπειρα που έκανε να οργανώσει πραξικόπημα. Ως συγγραφέας και ως στρατιώτης τα έκανε θάλασσα. Το τελευταίο μεγάλο μυθιστόρημά του, μια τετραλογία, ξεκινά καλά, με ένα χαρούμενο πρώτο τόμο, χάνει τη φόρα του στο δεύτερο, συντρίβεται στον τρίτο τόμο και αργοσβήνει στον τέταρτο. Η τελευταία μέρα του, όταν κατέληξε σε αυτή, ήταν ένα φιάσκο. Χρησιμοποίησε ένα τέχνασμα για να πάρει όμηρο ένα στρατηγό τεσσάρων αστέρων στην Ιτσιγκάγια και εξευτέλισε το στρατηγό Μασίτα, χρησιμοποιώντας τον ως όμηρο».

 

Ο Μισίμα, που λάτρευε την Ελλάδα, έζησε μία ζωή θυελλώδη, άφησε πίσω του δύο παιδιά και το πιο μεγάλο του επίτευγμα ήταν η τελευταία μάταιη και αχρείαστη θυσία του.

 

Ο Γιούκιο Μισίμα ωστόσο υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους μυθιστοριογράφους της μεταπολεμικής Ιαπωνίας, ποιητής, συγγραφέας θεατρικών έργων, κινηματογραφικός ηθοποιός, θιασώτης των πολεμικών τεχνών, πολιτικός σχολιαστής, συνθέτης (ενός μόνο τραγουδιού). Αναμφισβήτητα ήταν ο διασημότερος άνθρωπος της Ιαπωνίας τον καιρό του θανάτου του. Γεννημένος Kimitake Hiraoka στην περιοχή Yotsuya του Τόκιο τον Ιανουάριο του 1925 είχε πολύ περίεργη παιδική ηλικία, που σημαδεύτηκε από τη μορφή της γιαγιάς του απ' την πλευρά του πατέρα του, η Natsu, η οποία τον πήρε κοντά της από πολύ νωρίς, χωρίζοντάς τον από την οικογένειά του. Η Natsu ήταν υπεύθυνη για τη γοητεία που του ασκούσε ο θάνατος, του απαγόρευε την επαφή με τον ήλιο, το παιχνίδι με τα άλλα αγόρια και την ασχολία με κάθε είδους σπορ. Ο Μισίμα άρχισε να γράφει από πολύ νωρίς, συχνά κρυφά από τον πατέρα του, που του το είχε απαγορεύσει, και ξεχώρισε ως ιδιαίτερο ταλέντο στο σχολείο. Το ψευδώνυμο τού το έδωσε κάποιος καθηγητής για να τον προστατεύσει από τις αντιδράσεις των άλλων αγοριών (η πρώτη του ιστορία που δημοσιεύτηκε στο αξιόλογο λογοτεχνικό περιοδικό «Bungei-Bunka» ήταν γεμάτη αφορισμούς και μεταφορές, κάτι που τον χαρακτήριζε σε ολόκληρο το έργο του).

 

Ο Μισίμα, που λάτρευε την Ελλάδα, έζησε μία ζωή θυελλώδη, άφησε πίσω του δύο παιδιά και το πιο μεγάλο του επίτευγμα ήταν η τελευταία μάταιη και αχρείαστη θυσία του. Αυτοκτόνησε με τελετουργικό τρόπο το Νοέμβριο του 1970, αφού απέτυχε να γοητεύσει τα πλήθη με το μανιφέστο που εκφώνησε...

Βιβλίο
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Mάταιη και αχρείαστη είναι η θυσία στο μυαλό ενός δυτικού ανθρώπου -και δη μεταμοντέρνου, που αδυνατεί να εικάσει τον κόσμο, έξω από την αντίληψη ότι όλα έχουν μια απτή χρησιμότητα και μετρήσιμη ανταλλακτικότητα.Ο Μισίμα ανήκει στη γενιά των πνευματικών ανθρώπων της Ιαπωνίας (μαζί και ο Καουαμπάτα), που με αυτό τον ακραίο τρόπο διαμαρτυρήθηκαν απεγνωσμένα στον βίαιο και απότομο εξαμερικανισμό της κοινωνίας τους. Αυτό το δηλώνει ρητά ο ίδιος σε πολλά κείμενά του, αλλά και στον τελευταίο λόγο που εκφώνησε στην ταράτσα του Υπουργείου Άμυνας λίγο πριν θέσει τέλος στη ζωή του. Ο δε τελευταίος λόγος δεν είχε σκοπό να γοητεύσει κανένα πλήθος, αλλά ακόμα και σήμερα θα πρέπει να μνημονεύεται ως η τελευταία απέλπιδα κραυγή απέναντι στην χυδαία εκδυτικοποίηση ενός εκ των αρχαιότερων πολιτισμών -μάλιστα, με μοναδικά αξιοσημείωτη συνέχεια μέχρι τον 20ο αιώνα. Και φυσικά, δεν πρόκειται περί "απονενοημένου διαβήματος", αλλά για μια πράξη που σχεδίαζε για καιρό -υπολογίζοντας μέχρι και τα έξοδα υπεράσπισης των ακολούθων του (είχε δημιουργήσει δικό του τάγμα εθνοφρουράς), στα δικαστήρια που θα έτρεχαν μετά την κατάληψη. Αξίζει να διαβάσει κανείς την μαρτυρία του στρατηγού και τον τρόπο που έζησετην ομηρία του και την αξιοπρέπεια της τελευταίας πράξης του μαχητή Μισίμα, που έβλεπε τον εαυτό του ως έναν από τους τελευταίους σαμουράι της Ιαπωνίας.Ακόμα και το "χαρακίρι" είναι μια στρεβλωμένη απόδοση του αρχαίου τελετουργικού εθίμου, που παραπέμπει στην αυτοκτονία και χρησιμοποιείται κυρίως από δυτικούς. Η λέξη με την οποία αναφέρονται οι Ιάπωνες είναι "seppuku", η οποία αντιστοιχεί σε ολόκληρο το τελτουργικό αφαίρεσης των εντοσθίων, και προϋποθέτει έναν ή δύο ακόλουθους στην τέλεση της όλης πράξης. Δεν είναι μια έννοια με αναφορά στο άτομο, individually.Το θέμα είναι ότι με δυο πασαλείμματα σε βιογραφικά από γλώσσες βιβλίων και γουικιπαίδεια, δεν ερμηνεύονται φαινόμενα και μορφές όπως ο Μισίμα και η δημιουργική γενιά του. Πόσο μάλλον οι πιο ιδιαίτερες εκφάνσεις του Ιαπωνικού πολιτισμού. Αντί άλλων αναφορών και πηγών, προτείνω την κατατοπιστικότατη εισαγωγή του Φώτη Τερζάκη στην ελληνική έκδοση του "Η ηθική των σαμουράι στη σύγχρονη Ιαπωνία" του Μισίμα (εκδόσεις Ερατώ) -εξαιρετικού βιβλίου σε κάθε περίπτωση.