Η ζωή και το έργο της «δαιμονικής σοπράνο» Diamanda Galás που γεννήθηκε σαν σήμερα Facebook Twitter
Στα 61 της χρόνια σήμερα η Αδαμαντία Καλογεροπούλου, όπως είναι το ελληνικό της όνομα, με την αρχοντική κοψιά και την αύρα υποχθόνιας Αμαζόνας, εξακολουθεί να συγκλονίζει το είναι σου όλο αν την ακούσεις στη διαπασών.

Diamanda Galás: Η ζωή και το έργο της «δαιμονικής σοπράνο»

2

Την είπαν «ιέρεια του σκότους», «δαιμονική σοπράνο», «διαβολογυναίκα», «μαινάδα», «μάγισσα», βασίλισσα του gothic – η ίδια ωστόσο νιώθει περισσότερο μια σύγχρονη τραγωδός: «Δεν είμαι "Γκοθ", είμαι Ελληνίδα κι αυτό δεν είναι ένα απλό γεωγραφικό γεγονός, αλλά καταρχήν πνευματικό... Οι Έλληνες μιλάνε πάντα δυνατά και ουρλιάζουν συνεχώς, είναι μέρος της κουλτούρας που ακολούθησε την αρχαία τραγωδία. Γι'αυτό και λατρεύω αυτό το ψυχωτικό είδος τέχνης!», λέει η ίδια. Στα 66 της χρόνια σήμερα η Αδαμαντία Καλογεροπούλου (όπως είναι το ελληνικό της όνομα) με την αρχοντική κοψιά, την αύρα υποχθόνιας Αμαζόνας και την 5.5 οκτάβων έκτασης φωνή που συγκλονίζει το είναι σου όλο αν την ακούσεις στη διαπασών, έχει πίσω της όχι μόνο μια λαμπρή παρότι ελάχιστα mainstream καριέρα αλλά και μια αξιόλογη ακτιβιστική δράση εφόσον βρέθηκε στην πρώτη γραμμή του αγώνα κατά του AIDS ήδη από τα «πέτρινα χρόνια» της δεκαετίας του '80, οπότε έχασε εξαιτίας του Συνδρόμου τον αδελφό της - η κατά του HIV στίγματος επική τριλογία The Masque of the Red Death (Mute records 1988) θεωρείται, μάλιστα, το πλέον εμβληματικό της έργο. Κοινωνικά και δικαιωματικά ευαίσθητη, στηλιτεύει με κάθε ευκαιρία τον ρατσισμό, τον μισογυνισμό, την ομοφοβία, την καταστολή και τον αυταρχισμό της εξουσίας. Έχει «ντύσει» μουσικά γνωστές ταινίες και διασκευάσει πολλούς ποιητές με έφεση στους λεγόμενους «καταραμένους», ενώ συχνά χρησιμοποιεί εμπνευσμένες από τη Βίβλο αλληγορίες – είτε ακούς σε πρωτόλειες δημιουργίες της όπως το Deliver me from my Enemies (The Divine Punishment, 1986) είτε πιο πρόσφατες όπως το O Death και άλλα «τραγούδια του θανάτου» από τον τελευταίο της άλμπουμ All the Way (2017), η δισκογραφία της Galás είναι ένα ιδανικό «αντισάουντρακ» για την Εβδομάδα των Παθών, μια αλλότρια «ακολουθία» επίσης σπαρακτική και κατανυκτική αλλά ταυτόχρονα απελευθερωτικά εικονοκλαστική. Δεν έπαψε ποτέ να πειραματίζεται με διάφορα είδη μουσικής, από την τζαζ και τα μπλουζ μέχρι τo χέβι μέταλ, την ηλεκτρονική και την όπερα. Αλησμόνητη έμεινε η πρώτη της επί ελληνικού εδάφους εμφάνιση στον Λυκαβηττό για όλους όσοι ευτυχήσαμε να τη δούμε (Plague Mass, Αύγουστος 1991).

«Ο Θεός είναι πολύ άσπλαχνη σκύλα αφού δεν με έκανε λεσβία... έχω τόσο βαθιά απογοητευθεί από τους άντρες!»

• Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Σαν Ντιέγκο (Καλιφόρνια) από πατέρα μουσικό με σμυρνέικες, αιγυπτιώτικες κι αρμένικες ρίζες και μητέρα με μανιάτικη καταγωγή. Από το 1989 «εδρεύει» στη Νέα Υόρκη, ενώ τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται κυρίως στην Ευρώπη. Έχει επισκεφθεί αρκετές φορές την Ελλάδα είτε για συναυλίες είτε ως επισκέπτρια – αγαπημένος της προορισμός, η Μάνη.


• Είναι ερμηνεύτρια, σοπράνο, περφόρμερ, συνθέτρια, ζωγράφος, παίζει πιάνο, κίμπορντς και εκκλησιαστικό όργανο.

Η ζωή και το έργο της «δαιμονικής σοπράνο» Diamanda Galás που γεννήθηκε σαν σήμερα Facebook Twitter
Η υπαρξιακή ανησυχία, η απελπισία, ο θάνατος, η ψυχική ασθένεια, το AIDS, οι κοινωνικές αδικίες, τα ταμπού, οι απαγορεύσεις, ο δεσποτισμός είναι η κύρια θεματολογία της.


• Ο Έντγκαρ Άλαν Πόε, ο Σαρλ Μποντλέρ και γενικότερα οι «καταραμένοι» ποιητές, η Μαρία Κάλας, η τζαζ, τα μπλουζ, τα γκόσπελ, τα ρεμπέτικα, τα μανιάτικα μοιρολόγια είναι οι κατ' εξοχήν επιρροές της. Στο τελευταίο της live άλμπουμ At Saint Tomas the Apostle Harlem μνημονεύει τον Ιταλό νομπελίστα Τσέζαρε Παβέζε και διασκευάζει το «Άνοιξε Πέτρα» (στίχοι Λευτέρης Παπαδόπουλος, μουσική Μίμης Πλέσσας) που υπήρξε μεγάλη επιτυχία της Μαρινέλλας.


• Η υπαρξιακή ανησυχία, η απελπισία, ο θάνατος, η ψυχική ασθένεια, το AIDS, οι κοινωνικές αδικίες, τα ταμπού, οι απαγορεύσεις, ο δεσποτισμός είναι η κύρια θεματολογία της.


• Συνεργάστηκε με καλλιτέχνες όπως οι John Zorn, Barry Adamson, John Paul Jones (Led Zeppelin), Ianis Xenakis, Recoil, Erasure, Tuxedo Moon, Bobby Bradford, Jim French, Henry Kaiser, Vinko Globokar κ.ά. Σε όπερα του τελευταίου βασισμένη σε ντοκιμαντέρ της Διεθνούς Αμνηστίας για στην ιστορία μιας Τουρκάλας πολιτικής κρατούμενης έκανε την παρθενική της εμφάνιση στο Φεστιβάλ της Αβινιόν (1979).

Η ζωή και το έργο της «δαιμονικής σοπράνο» Diamanda Galás που γεννήθηκε σαν σήμερα Facebook Twitter
Η Diamanda Galás με τον John Paul Jones το 1994


• Έχει κυκλοφορήσει εννέα προσωπικά μουσικά στούντιο άλμπουμ με πρώτο το The Litanies of Satan (1982) και τελευταίο το φετινό All the Way συν οκτώ «ζωντανά», με πρώτο το Plague Mass (ηχογραφημένο στον καθεδρικό του Αγίου Ιωάννη του Θείου στη Νέα Υόρκη το 1991) και πιο πρόσφατο το At Saint Tomas the Apostle Harlem (2017), ηχογραφημένο στην ομώνυμη εκκλησία που σήμερα βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Συμμετείχε σε πολλές μουσικές συλλογές, κυκλοφόρησε επιπλέον δύο βίντεο δουλειές (The Litanies of Satan, 1986 & Judgment Day, 1993) κι ένα βραβευμένο βιβλίο με στίχους και κείμενά της (The Shit of God, High Risk Books 1996).


• Έκανε μεταξύ άλλων φωνητικά στα θρίλερ The Serpent and the Rainbow του Γουέις Κρέιβεν (1988), Δράκουλας του Κόπολα (1992), Ο Αρχηγός της Κόλασης του Κλάιβ Μπάρκερ (1995) καθώς και στην ποιητική δυστοπία του Ντέρεκ Τζάρμαν The Last of England (1988). Κομμάτια της κοσμούν το σάουντρακ της ταινίας Γεννημένοι Δολοφόνοι του Όλιβερ Στόουν (1994), ενώ αποσπάσματα από το άλμπουμ The Divine Punishment «στοιχειώνουν» το δραματικό ντοκιμαντέρ της Ζωής Μαυρουδή Ερείπια: Οροθετικές Γυναίκες – το χρονικό μιας διαπόμπευσης (2013).


• Αγαπημένοι της Έλληνες συνθέτες οι Ξαρχάκος, Χατζιδάκις, Θεοδωράκης και από Έλληνες ποιητές, η Τζένη Μαστοράκη και η Κική Δημουλά. Έχει επίσης ερμηνεύσει το «Υπάρχω» του Καζαντζίδη και το «Άνοιξε γιατί δεν αντέχω» της Σωτηρίας Μπέλλου.

Diamanda Galas - Υπάρχω

 
• Υπέρμαχος των lgbt δικαιωμάτων, «στρατεύθηκε» στον αγώνα κατά του AIDS από πολύ νωρίς, τον έκανε μάλιστα προσωπική της υπόθεση όταν εξαιτίας του Συνδρόμου έχασε to '86 τον αδελφό της, τον ταλαντούχο συγγραφέα και δραματουργό Philip-Dimitri Galas, απώλεια που τη συγκλόνισε βαθιά. Δεν αρκέστηκε στις μαχητικές δηλώσεις και τα αλληλέγγυα κονσέρτα, αλλά συμμετείχε επιπλέον σε δυναμικές κινητοποιήσεις όπως εκείνη που έκανε η Act Up μέσα στον καθεδρικό του Αγίου Πατρικίου στη Νέα Υόρκη την 1η Δεκεμβρίου του '89 εναντίον του τότε καθολικού αρχιεπισκόπου της πόλης, ο οποίος αντιτασσόταν στην εισαγωγή μαθήματος σεξουαλικής αγωγής και τη δωρεάν διανομή προφυλακτικών στα δημόσια σχολεία. Μπούκαρε η αστυνομία συλλαμβάνοντας 53 διαδηλωτές, ανάμεσά τους την Diamanda, που μάλιστα δεν δίστασε να χτυπήσει τατουάζ στο χέρι της το σλόγκαν "We are all HIV+".


• Έχει επίσης τραγουδήσει για τα θύματα της ελληνικής χούντας (Songs of the Blood of those Murdered, 1981) καθώς και για τους διωγμούς των ελληνικών, αρμενικών και ασσυριακών κοινοτήτων της Μικράς Ασίας από τους Τούρκους στις αρχές του 20ού αιώνα (Defixiones, Will and Testament: Orders from the Dead, 2004). Απόγονος και η ίδια προσφύγων από την πλευρά του πατέρα της, έχει κιόλας επικρίνει σε συνεντεύξεις της την άθλια αντιμετώπιση που επιφύλαξαν πολλοί Ελλαδίτες το '22 στους ξεριζωμένους Μικρασιάτες. Το 2010 έγραψε τη μουσική για το πειραματικό φιλμ του Ιταλού κινηματογραφιστή Νταβίντε Πέπε Schrei 27, «πορτρέτο» ενός ανθρώπινου σώματος που υφίσταται βασανιστήρια στην απομόνωση ενώ η τελευταία της μουσική περφόρμανς Das Fieberspital, εμπνευσμένη από το ομώνυμο ποίημα του Γερμανού εξπρεσιονιστή Georg Heym, αναφέρεται στο στίγμα των πασχόντων από κίτρινο πυρετό στην Αφρική.

 
• Παρά τις συχνές αλληγορικές αναφορές της στη Βίβλο δεν είναι θρήσκα, ούτε βέβαια σατανίστρια, όπως φημολογούνταν παλιότερα! Η όλη σκοτεινή της «αύρα» την έκανε αντικείμενο λατρείας για deathάδες, πανκιά, μεταλλάδες, όλα τα καλά παιδιά του Ερέβους!

Η ζωή και το έργο της «δαιμονικής σοπράνο» Diamanda Galás που γεννήθηκε σαν σήμερα Facebook Twitter
Satan's diva: Diamanda Galás, 1991. Αγαπημένοι της Έλληνες συνθέτες οι Ξαρχάκος, Χατζιδάκις, Θεοδωράκης και από Έλληνες ποιητές, η Τζένη Μαστοράκη και η Κική Δημουλά.
Η ζωή και το έργο της «δαιμονικής σοπράνο» Diamanda Galás που γεννήθηκε σαν σήμερα Facebook Twitter
Diamanda Galás, 2008


• Η προσωπική της ιστοσελίδα Diamandagalas.com φιλοξενεί αρκετές πληροφορίες για την ίδια και τη δουλειά της, ανάμεσά τους συνεντεύξεις, στίχους και κείμενά της, καθώς επίσης έργα τέχνης τόσο της Diamanda (το '11 εξέθεσε πίνακές της στο MOMA της Νέας Υόρκης) όσο και καλλιτεχνών που εμπνεύστηκαν από εκείνη.


• Μέσα από τα δικά της λόγια (απάνθισμα): «Ο Θεός είναι πολύ άσπλαχνη σκύλα αφού δεν με έκανε λεσβία... έχω τόσο βαθιά απογοητευθεί από τους άντρες!». «Η ληστεία που γίνεται στον λεγόμενο Τρίτο Κόσμο δεν αφορά μόνο χρήμα ή ανθρώπινη σάρκα. Αφορά επίσης την ψυχική δολοφονία ολόκληρων πολιτισμών που γρήγορα θα πεθάνουν αφού δεν θα έχουν πια δικά τους τραγούδια να τραγουδήσουν». «Αν ορισμένοι νομίζουν ότι φορώ ένα βρωμερό, αισχρό παλτό, ας μάθουν ότι ξέρω να το φοράω καλά». «Μου φαίνεται ανόητο να περιορίζουν κάποιοι τα μουσικά τους ακούσματα. Θα έλεγα ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν ξέρουν να χρησιμοποιούν τα αφτιά τους». «Δεν με ενδιαφέρουν τα νομικά δικαιώματα του βιαστή, δεν με νοιάζει αν είναι μαύρος ή λευκός, πλούσιος ή φτωχός, αν η μάνα του τον κρεμούσε μωρό από τα αρχίδια, θέλω απλώς να τον σκοτώσω! Νομίζω ότι κάθε γυναίκα που έχει βιαστεί θα συμφωνούσε μαζί μου». «Η φωνή μου είναι ένα δώρο που μου δόθηκε για να εμπνέω τους φίλους μου και να βασανίζω τους εχθρούς μου». «Ναι, υπάρχουν φορές που μισώ πραγματικά τη γαμημένη μου δουλειά κι όλες τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από αυτή, τι μπορώ όμως να κάνω;». «Ξυπνώ ένα πρωί και αντικρίζοντας τη μορφή του Σατανά τον ρωτάω "τι ώρα είναι;". "Πόση ώρα νομίζεις ότι χρειάζεσαι;", μου απάντησε».

Diamanda Galas - The Litanies of Satan - Live

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Δεν την ηξερα την κυρια και ειλικρινα συγνωμη . Κ ομως υπαρχει! Τη λατρεψα, καλλιτεχνης πραγματικη, δικο της τελειως αυτο που κανει, δεν εχω ξαναδει κατι παρομοιο εγω προσωπικα. Στο εξης δηλωνω φαν!!!!