O θάνατος θα έρθει και θα έχει τα μάτια σου.

Facebook Twitter
3

Του Πάνου Μιχαήλ

Μπορεί ο πόλεμος στο Ιράκ επίσημα να έληξε (και άλλοι πόλεμοι να συνεχίζονται) ωστόσο όπως όλοι καταλαβαίνουμε οι συνεπειές του θα συνεχίζουν να ταλαιπωρούν και τους εγχώριους πληθυσμούς και αυτούς που αποχώρησαν. 

Αυτό είναι άλλωστε το τίμημα όσο και αν οι μηχανισμοί προπαγάνδας όλων των πλευρών επιχειρούν κατά καιρούς να συσκοτίζουν τον ζόφο του πολέμου και τις επιπτώσεις που έχει στον ανθρώπινο παράγοντα προτάσσοντας δήθεν τις τεχνολογικές προεκτάσεις των σύγχρονων πολεμικών μεθόδων.

Κάτι τέτοιο είχε κατά νου και η φωτογράφος Claire Felicie η οποία ύστερα από την επίδραση που της προκάλεσε το γεγονός της στράτευσης του μεγαλυτερού της γιού στο πόλεμο του Αφγανιστάν αποφάσισε στο πρότζεκτ της με τον τίτλο Marked να καταγράψει αυτή ακριβώς την μεταβολή που προκαλεί στην ανθρώπινη κατάσταση η φρίκη του πολέμου.

 

Για ένα χρόνο ακολούθησε 20 νεαρούς στρατιώτες  φωτογραφίζοντας πορτρέτα τους τα οποία τα χρησιμοποιησε στο τέλος του πρότζεκτ για να σχηματίσει φωτογραφικά τρίπτυχα που αποτυπώνουν τις 3 βασικές ψυχολογικές φάσεις που υποβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της καταταξής τους.

Στα αρχικά πορτρέτα το βλέμμα τους έχει ακόμα την αθωότητα και την ανεμελιά του έξω κόσμου. Τίποτα δεν προοιωνίζει αυτο που θα επακολουθήσει. Στη μεσαία χρονική φάση τα πρώτα σημάδια σωματικής (και ψυχολογικής) κακουχίας αρχίζουν να είναι ορατά (ηλιοκαμένα πρόσωπα, υποψία σκιάς στα πρώην ανέμελα μάτια). Στη τελική φάση η αλλαγή αν συγκρίνεις τα πρόσωπα με την αρχή είναι αποστομωτική. 

Παρατηρώντας το κουρασμένο και παρατημένο βλέμμα τους είναι σαν να βλέπεις να ξετυλίγονται μπροστά σου οι φρικωδίες του πολέμου απέναντι στις οποίες μονάχα οι φαύλοι και οι καθυστερημένοι μένουν ανεπηρέαστοι.

Η Felicie δήλωσε πως οι στρατιώτες της είπαν πως δεν τους είχε επηρεάσει ο πόλεμος. Παρολ' αυτά όταν τους ζήτησε επανειλλημένα να μιλήσουν για αυτά που είχαν ζήσει κατά τη διάρκεια του αρνήθηκαν σθεναρά. Αυτό κάτι λέει αναμφισβήτητα.

 Όταν κοιτάζεις τον θάνατο στα μάτια έστω και για μια φορά το βλέμμα σου ποτέ δε θα παραμείνει το ίδιο.

 

Φωτογραφία
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM

σχόλια

3 σχόλια
«Το νόημα μιας και μόνο νότας σ΄ έναν μουσικό σκοπό, το νόημα μιας και μόνο λέξης μέσα σε μια πρόταση, αποκαλύπτονται μόνο μέσα από το σύνολό τους, την ολότητα του μουσικού σκοπού ή της πρότασης. Το ίδιο ισχύει για τη θέση και το ρόλο ενός πλάνου μέσα στο όλο σώμα μιας κινηματογραφικής ταινίας.» (Μπέλα Μπάλαζ, Η Θεωρία του Φιλμ).http://www.youtube.com/watch?v=grCPqoFwp5kΣτο περίφημο πειραμα Κουλεσόφ ο ηθοποιός είναι ανέκφραστος.