Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού

Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
1

Σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού, χτισμένο το 1920, απέναντι σχεδόν από το ΕΜΣΤ, υπήρχε μια παράξενη κινητικότητα τον τελευταίο καιρό. Οι χίπστερ που κυριαρχούν στα πέριξ του Κουκακίου, περνώντας, έβλεπαν στον αχανή χώρο με τις κηλίδες του λαδιού εμφανείς ακόμη, κάτω από το θεατρικό φως των φεγγιτών, φιγούρες από μέταλλο και χαρτί, σε σχεδόν τελετουργικές αναδιατάξεις – χωρίς να είναι σαφές αν αυτό είναι κάποια νέα γκαλερί ή κάτι άλλο.


Τώρα ξέρουμε. Η πολύμηνη, σχολαστική σαν προσευχή δουλειά ήταν το εικαστικό εγχείρημα μιας γλύπτριας και ζωγράφου που είχε 20 χρόνια να φανεί: της Μαριάννας Λύρα. Συνδυάζοντας ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις και περφόρμανς, η ολιγόλογη, σεμνή καλλιτέχνις, που μιλώντας προσέχει τις λέξεις και αποφεύγει κάθε εξωραϊσμό, πήρε τις μορφές ενός έργου που είχε ζωγραφίσει πριν από δύο δεκαετίες και εμφυσώντας τους τρεις διαστάσεις τις σκόρπισε στην εντροπία του χώρου, να ζήσουν όπως η καθεμία μπορεί: με ορμή, όνειρα, νόμους ή ανομία, ενθουσιασμό ή συντριβή – μέχρι να πεθάνουν ξανά κι ένα άλλο καλλιτεχνικό όνειρο να τις αναστήσει.
Όπως λέει η καλλιτέχνις Μαριάννα Λύρα, «επαναλαμβάνοντας και επανασυναρμολογώντας, μεταξύ χάους και φορμαλισμού, η δημιουργική διαδικασία απελευθερώνεται και οι φιγούρες, αποδεσμευμένες πλέον, αποκτούν τη δική τους "ζωή". Σε μια επαναλαμβανόμενη διαδικασία διαμελισμού, αποκόλλησης, επικόλλησης, φωτοαντιγραφής και μετάθεσης, οι φόρμες ανασυντίθενται ξανά και ξανά, δημιουργώντας καινούργιους κόσμους κάθε φορά, μεταπηδώντας από την ύλη στο άυλο, από το θετικό στο αρνητικό, από το μικρό στο μεγάλο και από το άδειο στο γεμάτο. Μια ασταμάτητη ροή παραλλαγών με άπειρες δυνατότητες και λεπτοφυείς διακυμάνσεις, που ανοίγουν τον δρόμο για νέες αφηγήσεις. Στο πεδίο του προσηλωμένου παιχνιδιού, το ασυνείδητο και η φαντασία δοκιμάζονται και επαληθεύονται, χωρίς να "λογοκρίνονται"».


«Ρει start» είναι ο τίτλος του εικαστικού αυτού εγχειρήματος, παραπέμποντας στη ρήση του Ηράκλειτου, αλλά παίζοντας και με άλλες συνηχήσεις (τις λέξεις art, start κ.λπ.).


Με υλικά τις ψηφιακές εκτυπώσεις εικόνων που αποτυπώνουν τα στάδια της μεταμόρφωσης των χαρακτήρων του Δείπνου, καθώς και το χαρτόνι, το μέταλλο, τα συρμάτινα πλέγματα, τα υφάσματα, το φως και τη σκιά, η Μαριάννα Λύρα, εμπνευσμένη από τον Γουίλιαμ Κέντριτζ, διηγείται ιστορίες οι οποίες επιδέχονται πολλαπλές αναγνώσεις και ολοκληρώνονται τόσο μέσα από οπτικοακουστικές προβολές όσο και μέσα από τη δράση των περφόρμερ, οι οποίοι, ως κινούμενες πηγές φωτός, ξεναγούν τους θεατές σε πρόσθετες αφηγήσεις μέσω των σκιών που προκύπτουν από την κίνησή τους στον χώρο.


Ο πίνακας από τον οποίο ξεκινούν όλα δεσπόζει στον χώρο και παρουσιάζεται για πρώτη φορά μετά από είκοσι χρόνια. Δείχνει μια σκηνή ακινητοποιημένη στον χρόνο, στην καρδιά μιας πόλης, το σούρουπο. Δώδεκα πρόσωπα έχουν μαζευτεί γύρω από το οικογενειακό τραπέζι, όταν ξαφνικά, ανάμεσά τους, πέφτει μια αστραπή. Ήταν το τελευταίο τους δείπνο. Τίποτα δεν θα μείνει όπως ήταν και τίποτα δεν θα είναι πια ίδιο.

Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Άποψη του χώρου
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Ελεύθερη πτώση
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Μνημείο
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Πέρασμα
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Εν Πλω Σκιές
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Χορεύτρια
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Επανεκκίνηση
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Νήσος
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Καθιστή φιγούρα
Το «ρει start» της Μαριάννας Λύρα σε ένα εγκαταλελειμμένο συνεργείο αυτοκινήτων της λεωφόρου Συγγρού Facebook Twitter
Άποψη του χώρου

 

Info:

Μαριάννα Λύρα: «ρει start»

Λεωφ. Συγγρού 114 είσοδος από Φαλήρου 97-99

Διάρκεια: 18/05-30/06

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τετάρτη-Σάββατο 11.00-14.00 & 18.30-22.00 / Δευτέρα-Κυριακή 18.30-22.00 / Τρίτη κλειστά

Περφόρμανς: 19/05-04/06, Δευτέρα, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 21.00

Είσοδος ελεύθερη

Συντελεστές

Σύλληψη & εκτέλεση εικαστικού έργου: Μαριάννα Λύρα

Ομάδα εργασίας: Μαριάννα Λύρα, Μαρκέλλα Μανωλιάδη, Νίκος Ναζίρης

Εγκαταστάσεις, κατασκευές και τεχνική υποστήριξη: Νίκος Ναζίρης, Παναγιώτης Στεφανόπουλος, Περικλής Φραγκιάς

Σύλληψη & σχεδιασμός έκθεσης ψηφιακών εκτυπώσεων: Ιωσήφ Ευφραιμίδης

Συντονισμός & επιμέλεια της περφόρμανς: Μαρκέλλα Μανωλιάδη

Περφόρμερ: Μαρία Παπακωνσταντίνου, Δάφνη Σταθάτου, Μαρία Τσιγγίστρα

Επιμέλεια οπτικοακουστικών προβολών : Τάκης Αναγνωστόπουλος

Φωτισμοί: No Dark

Φωτογραφίες: Τάκης Αναγνωστόπουλος

Σχεδιασμός καταλόγου: Bob Studio

 

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση

Εικαστικά / Ο Πικάσο και η μαγεία της χαρακτικής σε μια μοναδική έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο

Το μουσείο παρουσιάζει εκατό περίπου εκτυπώσεις έργων του Πικάσο, από τις 500 και πλέον που έχει στη συλλογή του, οι οποίες περιλαμβάνουν και έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Εικαστικά / Art Athina 2024 με έμφαση στο design, την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Συνεπής στο ετήσιο ραντεβού της με το φιλότεχνο κοινό της πόλης, μία από τις παλιότερες φουάρ της Ευρώπης, η Art Athina, ανοίγει τις πύλες της στο ιστορικό μέγαρο του Ζαππείου με τη συμμετοχή των σημαντικότερων ελληνικών αιθουσών τέχνης, διεθνών γκαλερί και μια σειρά από παράλληλα πρότζεκτ και δράσεις κάθε είδους για μεγάλους και παιδιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Εικαστικά / Μια έκθεση για την απελευθερωτική γοητεία του γυμνισμού

Είναι άραγε η διαβίωση σε μια κοινότητα γυμνιστών μια επιτυχημένη «συνταγή» ελευθερίας και ευζωίας; Πόσο ταυτίζονται οικολογία, φυσιολατρία και γυμνισμός; Σε αυτά και άλλα ερωτήματα εστιάζει η έκθεση «Paradis naturistes» στο μουσείο Mucem της Μασσαλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ