Ο Τουλούζ-Λοτρέκ και τα τατουάζ

Ο Τουλούζ Λοτρέκ και τα τατουάζ Facebook Twitter
Ο Τουλούζ Λοτρέκ και ένα από τα μοντέλα του. Διακρίνονται οι πίνακεςχAu salon de la rue des Moulins και Femme tirant son bas. Φωτ: Maurice Guibert. PVDE / Bridgeman Images
0

Ο ΤΟΥΛΟΥΖ-ΛΟΤΡΕΚ ΥΠΗΡΞΕ ο καλλιτέχνης που θεωρήθηκε επίσημος εικονογράφος της νυχτερινής ζωής στα καμπαρέ του Παρισιού κατά την Μπελ Επόκ και πρωταγωνιστής της πολύχρωμης παριζιάνικης ζωής. Τα έργα του μας έδωσαν μια συλλογή από συναρπαστικές, κομψές και προκλητικές εικόνες της σύγχρονής του και μερικές φορές παρακμιακής ζωής· είχε το ελεύθερο να μπαίνει όχι μόνο στα άδυτα των οίκων ανοχής και των καμπαρέ αλλά και να ζωγραφίζει τις φίλες του, τα μοντέλα του, χαλαρά και σε πολύ προσωπικές στιγμές. Περίπου εβδομήντα έργα έχουν παραχθεί σε αυτά τα άδυτα, απαθανατίζοντας καθημερινές στιγμές από τη ζωή των γυναικών που εργάζονταν εκεί.

Υπάρχει ένα έργο του, το «La femme tatouée» (Η γυναίκα με τατουάζ), το οποίο βρίσκεται στην ίδια οικογενειακή συλλογή για περισσότερο από 100 χρόνια, αφού αποκτήθηκε από έναν πρόγονο του σημερινού ιδιοκτήτη του το 1922. Πριν από αυτό, ήταν σχεδόν βέβαιο ότι είχε συμπεριληφθεί στην ατομική έκθεση του Τουλούζ-Λοτρέκ στην παρισινή Galerie Manzi-Joyant το 1896. Βγαίνει τον Οκτώβριο σε δημοπρασία από τον οίκο Christie’s στο Λονδίνο.

Η «Γυναίκα με το τατουάζ» υλοποιήθηκε με την τεχνική-σήμα κατατεθέν του Λοτρέκ: αραίωνε τις λαδομπογιές του με νέφτι για να δημιουργήσει ένα ρευστό μέσο που ήταν εύκολο στην εφαρμογή και ταίριαζε με τον γρήγορο τρόπο που εκτελούσε τα έργα του.

Στην έκθεση του 1896, οι πίνακες με θέματα από οίκους ανοχής εκτέθηκαν χωριστά από τα υπόλοιπα έργα του, σε ένα δωμάτιο του οποίου το κλειδί κρατούσε ο Τουλούζ-Λοτρέκ. Τα έδειχνε μόνο σε λίγους προνομιούχους γνώστες και συλλέκτες.

Είπε ότι δεν «ήθελε να δημιουργήσει σκάνδαλο», έχοντας επίγνωση της κριτικής που θα μπορούσε να δεχθεί για την επιλογή των θεμάτων του. 

Το θέμα, το τατουάζ, ήταν μια τάση που αναπτυσσόταν στην ευρωπαϊκή κοινωνία στα τέλη του 19ου αιώνα. Έναν αιώνα νωρίτερα ο Άγγλος εξερευνητής, θαλασσοπόρος, χαρτογράφος και καπετάνιος του βρετανικού βασιλικού ναυτικού Τζέιμς Κουκ (James Cook) και το πλήρωμά του είχαν συναντήσει στον Ειρηνικό ανθρώπους που ανήκαν στη φυλή των Μαορί, οι οποίοι έφεραν καλλιτεχνικά σημάδια σε όλο τους το σώμα. Ο ίδιος εισήγαγε τη λέξη «tattoo» όταν επέστρεψε το 1769 από το πρώτο του ταξίδι στην Αϊτή και τη Νέα Ζηλανδία. Στην αφήγησή του για το ταξίδι αναφέρεται σε μια δραστηριότητα που ονομάζεται «tatau», η οποία, παλιότερα, περιγραφόταν ως σημάδεμα, ζωγραφική ή χρώση.

H δερματοστιξία διείσδυσε όλα τα επίπεδα της κοινωνίας. Ο τσάρος Νικόλαος Β', η βασίλισσα Όλγα της Ελλάδας και ο βασιλιάς Όσκαρ της Σουηδίας είχαν ο καθένας από ένα τατουάζ. Φημολογείται ότι η βασίλισσα Βικτόρια, η μονάρχης της Μεγάλης Βρετανίας και της Ιρλανδίας, είχε κι εκείνη ένα, μια τίγρη της Βεγγάλης που πολεμούσε έναν πύθωνα. Για να συμβαδίσει με τη ζήτηση, ο Αμερικανός Samuel O'Reilly κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας μια ηλεκτρική μηχανή τατουάζ το 1891.

Ο πίνακας του Τουλούζ-Λοτρέκ

Ο Τουλούζ-Λοτρέκ και τα τατουάζ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), La femme tatouée, 1894. Peinture à l’essence on board. 24¾ x 19 in (62.8 x 48.3 cm). Η αξία του εκτιμάται μεταξύ £2,500,000-3,500,000. Θα δημοπρατηθεί στις 9 Οκτωβρίου 2024 στον οίκο Christie’s του Λονδίνου.

Τρία χρόνια αργότερα, μια γυναίκα με τατουάζ έδωσε τον τίτλο σε έναν αξιόλογο πίνακα του Τουλούζ-Λοτρέκ. Γινόμαστε μάρτυρες μιας ήρεμης σχέσης ανάμεσα σε δύο φιγούρες, καθώς η μία από αυτές ντύνεται. Η γυναίκα στο βάθος βοηθά εκείνη που βρίσκεται σε πρώτο πλάνο να δέσει τους περίτεχνους κόκκινους φιόγκους και τις κορδέλες της πουκαμίσας της. Προφανώς υπάρχει οικειότητα στη σχέση τους καθώς ετοιμάζονται να βγουν, κι αυτό υποδηλώνει ότι γνωρίζονται καλά. Το ίδιο ανώνυμο δίδυμο εμφανίζεται σε μία άλλη από τις συνθέσεις του καλλιτέχνη αυτής της περιόδου, στη «Femme tirant son bas», που σήμερα αποτελεί μέρος της συλλογής του Musée d'Orsay στο Παρίσι.

Η «Γυναίκα με το τατουάζ» υλοποιήθηκε με την τεχνική-σήμα κατατεθέν του Λοτρέκ: αραίωνε τις λαδομπογιές του με νέφτι για να δημιουργήσει ένα ρευστό μέσο που ήταν εύκολο στην εφαρμογή και ταίριαζε με τον γρήγορο τρόπο που εκτελούσε τα έργα του.

Όπως και με τις περίφημες σκηνές του σε νυχτερινά κέντρα και αίθουσες χορού, ο Τουλούζ-Λοτρέκ εδώ εστιάζει κυρίως στις φιγούρες. Οι γύρω λεπτομέρειες του κλειστού «σπιτιού» αποδίδονται χαλαρά, π.χ. μια μικρή γλάστρα σε έναν μπουφέ, κάτι που μοιάζει με καθρέφτη σε έναν τοίχο, στον οποίο αντικατοπτρίζονται οι δύο γυναίκες.

Όταν επρόκειτο για μορφές, ο καλλιτέχνης ήταν ειδικός στο να τις περιορίζει στην ουσία τους και να εστιάζει σε μερικά βασικά φυσικά χαρακτηριστικά τους. Η φερώνυμη ξανθιά γυναίκα στο έργο αυτό έχει μικρή μύτη, γεμάτα μάγουλα, ζουμερά χείλη, μαλακό σαγόνι και, φυσικά, ένα τατουάζ στο μπράτσο.

Ο Τουλούζ-Λοτρέκ και τα τατουάζ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Femme tirant son bas (Γυναίκα φοράει τις κάλτσες της), 1894. Musée d’Orsay, Paris. Φωτ.: Bridgeman Images

Αυτό το τατουάζ αποτελείται από ένα ημι-αφηρημένο μοτίβο αλληλένδετων γραμμών που στροβιλίζονται και κάτω από αυτό υπάρχει μια σειρά από σημάδια που μπορεί να είναι αριθμοί, αρχικά ή ένα όνομα, ίσως μια ωδή σε ένα αγαπημένο πρόσωπο. Ενώ το νόημα αυτών των σημαδιών μάς διαφεύγει, ο Λοτρέκ τους δίνει εξέχουσα θέση, τονίζοντας τον τρόπο με τον οποίο το σκούρο μελάνι διακρίνεται στο χλωμό δέρμα της γυναίκας.

Όπως και αλλού στην Ευρώπη, τα τατουάζ ήταν πολύ της μόδας στο Παρίσι την εποχή που ζωγραφίστηκε αυτός ο πίνακας και είχαν επηρεαστεί εν μέρει από ναυτικούς και αξιωματικούς που επέστρεφαν από ταξίδια στον Ειρηνικό. Επαγγελματίες καλλιτέχνες του τατουάζ δημιουργούσαν σε ειδικά καταστήματα και σαλόνια σε όλη την πόλη.

Μέρος της έμπνευσης του Λοτρέκ μπορεί επίσης να προήλθε από τις ιαπωνικές ξυλογραφίες ukiyo-e, οι οποίες πολλαπλασιάστηκαν στο Παρίσι κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Ο ίδιος ήταν φανατικός συλλέκτης και μπορούσε κανείς να δει την επιλογή των θεμάτων του στο εσωτερικό των οίκων ανοχής ως φόρο τιμής στις εταίρες του Έντο, οι οποίες εμφανίζονταν σε έργα όπως αυτά της σειράς του Kitagawa Utamaro, «The twelve hours in the Pleasure Quarter», του 1794.

Ο Τουλούζ-Λοτρέκ και τα τατουάζ Facebook Twitter
Kitagawa Utamaro (1754-1806), Seiro juni toki tsuzuki (Οι δώδεκα ώρες στη συνοικία των απολαύσεων). Πλήρης σειρά από 12 ξυλογραφίες, η καθεμία υπογεγραμμένη από τον Utamaro hitsu, γύρω στο 1794. Πουλήθηκε έναντι 226.800 δολαρίων στις 21 Μαρτίου 2023 στον οίκο Christie's στη Νέα Υόρκη.

Σε ορισμένες από αυτές τις σκηνές οι Γιαπωνέζες εταίρες έκαναν τατουάζ που παρέπεμπαν συχνά στον εραστή που απασχολούσε τις σκέψεις τους. Δεδομένου ότι η πρωταγωνίστρια του Λοτρέκ έχει τα μάτια της κλειστά, είναι δυνατό να έχει χαθεί στις αναμνήσεις της, να ονειρεύεται το πρόσωπο που κατέκτησε την καρδιά της και ενέπνευσε το τατουάζ στο χέρι της.

«Αυτές οι γυναίκες είναι ζωντανές», έλεγε ο Λοτρέκ για τα θέματά του από τους οίκους ανοχής. Αντίθετα, θεωρούσε ότι τα μοντέλα των καλλιτεχνών ήταν τόσο άψυχα που έμοιαζαν «σαν βαλσαμωμένα».

Είχε αξιοσημείωτη πρόσβαση στα σπίτια που επισκεπτόταν, περνώντας μεγάλα χρονικά διαστήματα εκεί. Είναι εμφανές στα έργα του ότι οι γυναίκες ήταν χαλαρές, απολάμβαναν την παρέα του και ένιωθαν άνετα καθώς τις παρατηρούσε και τις απεικόνιζε στις καθημερινές τους δραστηριότητες, από τα γεύματα μέχρι τον ύπνο. Οι άνδρες απουσιάζουν αισθητά από τις συνθέσεις, όπως και κάθε αίσθηση ερωτισμού. «Ήταν φίλες του, είχε μια αναζωογονητική επίδραση πάνω τους και τις αντιμετώπιζε ως ίσες», είχε δηλώσει η χορεύτρια καμπαρέ Τζέιν Αβρίλ για τα θέματα που απεικόνιζαν οίκους ανοχής.

Ο Τουλούζ-Λοτρέκ και τα τατουάζ Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Rue des Moulins, 1894. National Gallery of Art, Washington. Chester Dale Collection. Φωτ.: Courtesy National Gallery of Art, Washington

Ο Τουλούζ-Λοτρέκ γεννήθηκε σε μια αριστοκρατική οικογένεια στην πόλη Albi της νοτιοδυτικής Γαλλίας το 1864. Δυστυχώς, εξαιτίας μιας συγγενούς ασθένειας των οστών, δεν μπορούσε να απολαύσει το κυνήγι και άλλες υπαίθριες ασχολίες με τον τρόπο που το έκαναν οι άρρενες πρόγονοί του. Δεν ψήλωσε περισσότερο από το 1.50 μ. και περπατούσε με οδυνηρή δυσκολία.

«Αν τα πόδια μου ήταν λίγο πιο μακριά, δεν θα είχα ασχοληθεί ποτέ με τη ζωγραφική», είπε κάποτε. Αποδείχθηκε, ωστόσο, ότι ήταν πολύ καλός στη ζωγραφική. Στις αρχές της δεκαετίας του 1880 μετακόμισε στο Παρίσι, όπου έγινε φίλος με τον Βίνσεντ βαν Γκογκ, συμφοιτητή του στο ατελιέ του Φερνάν Κορμόν. Ωστόσο, ο Τουλούζ-Λοτρέκ προτιμούσε να απεικονίζει τη ζωή που ζούσε γύρω του.

Έζησε κυρίως στη Μονμάρτρη, που αποτελούσε το κυρίαρχο κέντρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του αντιμετώπιζε πρόβλημα αλκοολισμού και πέθανε σε ηλικία 36 ετών, έχοντας προσβληθεί από σύφιλη.

Με στοιχεία από το Christie’s

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM