«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Structural 47, 2023, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως 120 x 120 x 10 εκατοστά

«Μονοπάτια Αναπνοής»: Μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία

0

Όσοι περνούν από τον σταθμό του ΗΣΑΠ στα Κάτω Πατήσια συναντούν το έργο «Φάρος» της Αντωνίας Παπατζανάκη, μια εξαιρετικά επιτυχημένη επέμβαση που έγινε στο σύνολο των σταθμών του Ηλεκτρικού. «Γνώρισα τη δουλειά της Αντωνίας Παπατζανάκη προ εικοσαετίας, γύρω στο 2004. Ο “Φάρος” της στον σταθμό με συντρόφευε καθημερινά και ήταν κυριολεκτικά ένας φάρος ελπίδας και φωτός σε μια μουντή γειτονιά της πόλης. Λίγα δημόσια γλυπτά της Αθήνας αλληλεπιδρούν τόσο αποτελεσματικά με τον περιβάλλοντα χώρο. Όπως ο “Φάρος”, έτσι και τα έργα που παρουσιάζει σήμερα στο ΚΑΜ συνδυάζουν το στιβαρό με το αέρινο, το συμπαγές με το διάφανο, το ανόργανο με το οργανικό, το γήινο με το ουράνιο, την τεχνολογία με τη χειρωναξία. Η Παπατζανάκη είναι μια δυναμική καλλιτέχνιδα με συγκροτημένη σκέψη και συνεκτικό έργο που αντέχει στον χρόνο. Εστιάζει σε αδιόρατες όψεις και πτυχές, φέρνοντας στο φως –και μέσω του φωτός, με βασικό εργαλείο το φως– εικόνες σπάνιας ομορφιάς (μιας “λειτουργικής ομορφιάς”, όπως λέει και η ίδια), οι οποίες, ενώ περνούν απαρατήρητες, είναι ζωτικής σημασίας για την ύπαρξή μας και την ποιότητα της ζωής μας», λέει ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής της έκθεσης «Breathlines» («Μονοπάτια Αναπνοής») της διακεκριμένης γλύπτριας, Χριστόφορος Μαρίνος, που γίνεται στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου (ΚΑΜ) στα Χανιά, τόπο καταγωγής της Παπατζανάκη.

Με αυτήν προσεγγίζει το φλέγον ζήτημα της περιβαλλοντικής κρίσης, αναδεικνύοντας τον ζωτικό ρόλο των φυτών τόσο για την υγεία μας όσο και για τη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας του πλανήτη.

Περιλαμβάνει μια σειρά από ελαιογραφίες μικρής κλίμακας και φωτεινά γλυπτά της σειράς «Structural» («Δομικό»), μια εγκατάσταση με τίτλο «Vital Lace» («Ζωτική δαντέλα»), που αποτελείται από οκτώ μεγάλης κλίμακας επίτοιχα γλυπτά από ανοξείδωτο χάλυβα κομμένο με λέιζερ, πλεξιγκλάς και φως, καθώς και ένα βίντεο με τα ψηφιακά έργα της σειράς «Xylem». 

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πραγματικό θέμα της έκθεσης «Breathlines» είναι η αναγκαιότητα των φυτών, με τον ίδιο τρόπο που η τέχνη είναι αναγκαία για τη ζωή μας. Εδώ τα φυτά γίνονται τέχνη, μεταμορφώνονται σε έργα τέχνης, με σκοπό να διεκδικήσουν τη σπουδαιότητα της παρουσίας τους στον κόσμο. Προσφέροντας στους ανθρώπους οξυγόνο μέσω της φωτοσύνθεσης, εξασφαλίζοντας την αναπνοή μας, συμβάλλουν στη διατήρηση της ζωής και της οικολογικής ισορροπίας.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί στρογγυλό τραπέζι με τίτλο «Κλιματική κρίση: Τα χρόνια της αφόρητης ζέστης», το οποίο θα συντονίσει η δρ Θαλάσσιας Βιολογίας Νίνα Φραγκοπούλου.

Αντλώντας έμπνευση από τη βιολογία, η Αντωνία Παπατζανάκη δημιουργεί έργα που αναζητούν τα μονοπάτια της αναπνοής –τις κυτταρικές δομές και τη ροή οξυγόνου– από τα φυτά στους ανθρώπους. Οι ελαιογραφίες της σειράς «Structural» και η «Xylem» διερευνούν τα μοτίβα που βρίσκονται στα δομικά στοιχεία της φύσης. Οι εικόνες τους είναι εμπνευσμένες από τον τρόπο που φαίνονται οι εσωτερικές δομές που χρησιμοποιεί η φύση για να δημιουργήσει πολυπλοκότητα και ζωή μέσα από το μικροσκόπιο. Από την άλλη, τα φωτεινά γλυπτά «Vital Lace» και «Structural» χρησιμοποιούν αδιαφανή και ημιδιαφανή υλικά που επιτρέπουν τη διάχυση και τη μετάδοση του φωτός, υπογραμμίζοντας τον ρόλο του στην ύπαρξη της ζωής και δημιουργώντας μια δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ του έργου τέχνης και της αρχιτεκτονικής του περιβάλλοντός του.

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Structural 44, 2022, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως, 120 x 120 x 10 εκ.

Όσοι είναι εξοικειωμένοι με την ιστορία της τέχνης γνωρίζουν ότι το βιβλίο «Ανάπτυξη και μορφή στο φυσικό κόσμο» («On Growth and Form», 1917) του Σκωτσέζου βιολόγου D'Arcy Wentworth Thompson επηρέασε βαθύτατα τον Richard Hamilton και γέννησε μία από τις πιο πρωτοποριακές μεταπολεμικές εκθέσεις, την περίφημη «Growth and Form», που πραγματοποιήθηκε στο ICA του Λονδίνου το 1951. «Ο Thompson μελέτησε τα σχήματα (patterns) και τις σωματικές δομές στα φυτά και τα ζώα, οι οποίες δεν είναι ορατές διά γυμνού οφθαλμού. Εστίασε στην ανατομική δομή των ιστών, των κυττάρων και των οργανισμών, στον τρόπο που σχηματίζεται η μορφή τους ("μορφογένεση"), χρησιμοποιώντας τη μικροσκοπική φωτογραφία και τις διαγραμματικές περιγραφές. Σύμφωνα με τη θεώρησή του, κάθε μορφή ζωής έχει τους δικούς της ρυθμούς και τις δικές της αναλογίες», γράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος. 

«Η Αντωνία Παπατζανάκη αντλεί έμπνευση από τη βιολογία και, όπως ο Hamilton, γοητεύεται από τη μικροσκοπική φωτογραφία, αξιοποιώντας τις δυνατότητές της. Κοιτάει στο εσωτερικό των φυτών και των δέντρων και είτε ζωγραφίζει την κρυφή τους όψη είτε την αναδεικνύει μέσω του φωτός, δημιουργώντας φωτεινά γλυπτά. Τα φυτά είναι συνυφασμένα με τη ζωή και την ύπαρξη και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που, όπως υποστηρίζει ο φιλόσοφος Emanuele Coccia, σε βοηθούν να κατανοήσεις τη θέση σου στον κόσμο. Ο απώτερος στόχος της Παπατζανάκη με την παρούσα έκθεση μοιάζει, λοιπόν, να είναι αυτός: μια απόπειρα να κατανοήσει (η ίδια) και να δείξει (στους άλλους) τι σημαίνει να ζεις στον φυσικό κόσμο. Με άλλα λόγια, η ανάδειξη της σημασίας των φυτών είναι –σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά– ένα οντολογικό ζήτημα που απασχολεί τους καλλιτέχνες που προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη. Μια τέτοια περίπτωση καλλιτέχνιδας είναι και η Παπατζανάκη.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πραγματικό θέμα της έκθεσης "Breathlines" είναι η αναγκαιότητα των φυτών, με τον ίδιο τρόπο που η τέχνη είναι αναγκαία για τη ζωή μας. Εδώ τα φυτά γίνονται τέχνη, μεταμορφώνονται σε έργα τέχνης, με σκοπό να διεκδικήσουν τη σπουδαιότητα της παρουσίας τους στον κόσμο: προσφέροντας στους ανθρώπους οξυγόνο μέσω της φωτοσύνθεσης, εξασφαλίζοντας την αναπνοή μας, συμβάλλουν στη διατήρηση της ζωής και της οικολογικής ισορροπίας. Αλλά τα "Μονοπάτια της αναπνοής" δεν αναφέρονται μόνο στο φλέγον ζήτημα της περιβαλλοντικής κρίσης, στον ρόλο και στη συμβολή των φυτών στην επιβίωσή μας σε έναν ταλαιπωρημένο πλανήτη. Την ίδια στιγμή, πίσω από το μήνυμα κινδύνου που στέλνει η καλλιτέχνις, οι θεατές έχουν την ευκαιρία της ενατένισης, της αισθητικής απόλαυσης ωραίων εικόνων που συνδιαλέγονται με την ιστορία της αφαιρετικής ζωγραφικής. Η Παπατζανάκη εστιάζει στην αδιόρατη όψη των φυτών και του ανθρώπινου σώματος, φέρνοντας στο φως –και με βασικό εργαλείο το φως– εικόνες μιας "λειτουργικής ομορφιάς"», όπως λέει και η ίδια, «οι οποίες, ενώ περνούν απαρατήρητες, είναι ζωτικής σημασίας για την ύπαρξή μας και την ποιότητα της ζωής μας». 

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Εγκατάσταση Structural 2, λάδι σε καμβά Αντωνία Παπατζανάκη, Μεταβλητές διαστάσεις , 30 x 30 εκ. έκαστο

Γεφυρώνοντας τέχνη και επιστήμη, η Αντωνία Παπατζανάκη αναζητά τη βάση της ζωής, «εκεί όπου γίνεται το θαύμα». Αν και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, η δουλειά της είναι κατά βάση αισιόδοξη, όπως και η ματιά της. Η εμπειρία που προσφέρει η έκθεσή της στο ΚΑΜ είναι αναζωογονητική, αν όχι θεραπευτική. Αλλά για να κατανοήσεις μια τέτοια έκθεση, για να καταλάβεις τα φυτά και την αξία της αναπνοής, θα πρέπει να έχεις πρώτα αφομοιώσει τη μαγεία του κόσμου μας, το θαύμα της ύπαρξης.  Όπως ο ποιητής Octavio Paz, η Παπατζανάκη μας καλεί να κοιτάξουμε με ιδιαίτερη προσοχή το «Μέσα δέντρο» και να ακούσουμε σοβαρά τι έχει να μας πει: «Φύτρωσε ένα δέντρο μέσα στο κεφάλι μου./ Φύτρωσε ένα δέντρο μέσα./ Οι ρίζες του είναι φλέβες,/ τα κλαδιά του νεύρα,/ σκέψεις η μπλεγμένη του φυλλωσιά / Πιάνει φωτιά με τη ματιά σου,/ και τα φρούτα του τα σκιερά / είναι πορτοκάλια βαθυκόκκινα / και ρόδια φλογερά».  

Τα γλυπτά της Παπατζανάκη εκπέμπουν φως, το οποίο διαχέεται στον εκθεσιακό χώρο. Η σταθερή λάμψη του τεχνητού φωτός των έργων συνομιλεί με το κυμαινόμενο φυσικό φως, αλλάζοντας την αντίληψη τόσο των έργων όσο και του περιβάλλοντος χώρου μέσω της συνεχούς, μεταβαλλόμενης ροής του ηλιακού φωτός και των καιρικών συνθηκών. Μια έντονη εμπειρία που προκαλεί και τροφοδοτεί τη σκέψη περιμένει τους θεατές σε αυτό το συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Vital Lace 7, 2020, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως, 60 x 200 x 10 εκ.
«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Vital Lace 8, 2020, ανοξείδωτος χάλυβας, πλεξιγκλάς, φως, 60 x 200 x 10 εκ.

Η επιστημονική συζήτηση με τίτλο «Κλιματική κρίση: Τα χρόνια της αφόρητης ζέστης» θα πραγματοποιηθεί στον συνεδριακό χώρο του ΚΑΜ στις 14 Σεπτεμβρίου, 19:30-21:00 με τη συμμετοχή των ειδικών για το θέμα Γ. Φίλη (Πολυτεχνείο Κρήτης), Πέτρου Λυμπεράκη (Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης), Γιώργου Καραμπουρνιώτη (Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και Νίνας Φραγκοπούλου (Δρ Θαλάσσιας Βιολογίας). Μέσα από τις παρουσιάσεις και την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των ομιλητών και του κοινού θα κατανοήσουμε την κλιματική κρίση και τις επιπτώσεις της στον πλανήτη και στην Ελλάδα και θα ανταλλάξουμε ιδέες για την προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης, θα καταλάβουμε τον ρόλο των φυτών στη ζωή και την κλιματική κρίση.

Η έκθεση πλαισιώνεται από εκδηλώσεις ανοιχτές στο κοινό και εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Κύτταρο & φως: Πηγή ζωής και έμπνευσης» που επιμελείται η Νίνα Φραγκοπούλου και συντονίζει η Άννα Νεμπαυλάκη, ειδική συνεργάτιδα του δημάρχου Χανίων σε θέματα παιδείας. Οι δραστηριότητες συμμετοχής του κοινού και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρέχουν ευκαιρίες για διάλογο και ενημέρωση πάνω στον κρίσιμο ρόλο που παίζουν τα φυτά στη διατήρηση της υγείας των οικοσυστημάτων, στην αναπνοή και στη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ενώ στόχο έχουν να παρακινήσουν τους θεατές –ενήλικες και παιδιά– να αναλάβουν ενεργό ρόλο για την προστασία και την αποκατάσταση του τοπικού φυσικού περιβάλλοντος της πόλης. Για τον λόγο αυτόν θα μοιραστούν φυτά της τοπικής χλωρίδας από την καλλιτέχνιδα στους επισκέπτες, με τη δέσμευση να τα φροντίσουν για να αναπτυχθούν.

«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, εγκατάσταση Structural 3, λάδι σε καμβά. Μεταβλητές διαστάσεις , 30 x 30 εκ. έκαστο
«Μονοπάτια Αναπνοής» μια έκθεση για την οικολογική ισορροπία Facebook Twitter
Αντωνία Παπατζανάκη, Εγκατάσταση Structural 1, λάδι σε καμβά. Μεταβλητές διαστάσεις , 30 x 30 εκ. έκαστο

Λίγα λόγια για την Αντωνία Παπατζανάκη

Η Αντωνία Παπατζανάκη γεννήθηκε στα Χανιά της Κρήτης. Είναι μια διακεκριμένη, διεθνής Ελληνίδα καλλιτέχνις που ζει και εργάζεται στην Νέα Υόρκη. Είναι γνωστή για τα φωτεινά γλυπτά της που εξερευνούν τις υλικές ιδιότητες, τις μορφολογικές ποιότητες και τις εννοιολογικές περιπλοκές του φωτός. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, στην Hochschule für Angewandte Kunst στη Βιέννη και απέκτησε Master of Fine Arts στο Pratt Institute στη Νέα Υόρκη. Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις και έχει κερδίσει το πρώτο βραβείο σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς για τη δημιουργία γλυπτών σε δημόσιους χώρους.

Η Αντωνία Παπατζανάκη
Η Αντωνία Παπατζανάκη

Η φωτεινή εγκατάστασή της «Αγορά» εκτέθηκε στο Battery Park το 2000-2001 στο πλαίσιο του προγράμματος Temporary Public Art της Νέας Υόρκης. Υπαίθρια δημόσια έργα της είναι μόνιμα εγκατεστημένα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένου του γλυπτού «Φάρος» στην πλατεία του σταθμού μετρό στα Κάτω Πατήσια στην Αθήνα. Έχει εκθέσει ευρέως δουλειά της. Μεταξύ των πολλών ατομικών εκθέσεών της είναι οι εξής: «Απειροελάχιστοι Σχηματισμοί», Donopoulos International Fine Arts, Θεσσαλονίκη, 2024 / «Thank you for my breaths, επιλεγμένες ψηφιακές οθόνες στάσεων λεωφορείου», Μανχάταν, Νέα Υόρκη, 2021 / «Microscopies», Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, 2019 / «Cellular», Μουσείο Ηρακλειδών, Αθήνα, 2019 / «Φωτομετρίες», Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, 2018-2019 / «Stratifications», John Jay College for Criminal Justice, Νέα Υόρκη, 2016 / «Διαθλάσεις», Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου, Αθήνα 2013. Επίσης, έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη, στην Ασία και στις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων των «Nutri Delicious Art» (Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Αθήνα, 2023), «Art Dagao 1 - 2019» (Chengde, Κίνα, 2019-20), «Transplants: Greek Diaspora Artists» (John Jay College, Νέα Υόρκη, 2018), «Το εγχείρημα των Μουσών - Ένας διάλογος μεταξύ τέχνης και επιστήμης» (Το Σπίτι της Κύπρου - Πρεσβεία της Κύπρου, Αθήνα, 2017), «Το δικαίωμα να είσαι άνθρωπος» (Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης - Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη, 2017, μεταξύ άλλων. Έργα της βρίσκονται σε πολυάριθμες ιδιωτικές συλλογές, καθώς και σε αξιόλογα ιδρύματα, όπως στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Αθήνας, στο Μουσείο Βορρέ, στη Συλλογή της οικογένειας Κοπελούζου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδας, στο Μουσείο Ηρακλείου και στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων.

Η έκθεση Μονοπάτια Αναπνοής της Αντωνίας Παπατζανάκη πραγματοποιείται στο Μεγάλο Αρσενάλι στα Χανιά. Διάρκεια έκθεσης: 7 Σεπτεμβρίου – 3 Οκτωβρίου 2024

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η  πολυσυλλεκτική Αrt Athina 2024 θα ενεργοποιήσει αθέατες γωνιές του Ζαππείου

Πολιτισμός / Η  πολυσυλλεκτική Αrt Athina 2024 θα ενεργοποιήσει αθέατες γωνιές του Ζαππείου

Μεγαλύτερη κατά μία ημέρα, με συμμετοχή 71 αιθουσών τέχνης από την Ελλάδα, 10 ακόμη χώρες και διευρυμένο παράλληλο πρόγραμμα η  Art Athina επιστρέφει από τις 19 έως τις 23 Σεπτεμβρίου.  
LIFO NEWSROOM
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Aγίοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Εικαστικά / Άγιοι και αρχαγγέλοι, παραθεριστές και ψαράδες: Τα νέα έργα του Luke Edward Hall στο φως της Πάτμου

Μυθικές φιγούρες, η νησιωτική ζωή και η μυστηριώδης ενέργεια της Πάτμου εμπνέουν το πολύχρωμο και βαθιά ρομαντικό έργο του 35χρονου Βρετανού καλλιτέχνη που αγαπά ιδιαίτερα τον Αλέκο Φασιανό και τον Γιάννη Τσαρούχη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ