«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα

«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Λιοντάρι από την Πύλη της Ιστάρ (Περσικά : دروازه ایشتار) (Αραβικά : بوابة عشتار) την όγδοη πύλη προς το κέντρο της πόλης της Βαβυλώνας. Χτίστηκε γύρω στο 575 π.Χ. με διαταγή του βασιλιά Ναβουχοδονόσορα του Β΄ στη βόρεια πλευρά της πόλης. Το ανώτερο μέρος της εκτίθεται στο Μουσείο της Περγάμου, στο Νησί των Μουσείων, στο Βερολίνο και τμήματά της σε πολλά μουσεία σε όλο τον κόσμο.
4

Όμορφο βιβλίο. Και αυτό όχι μόνο γιατί προσπαθεί να ξεπεράσει τις προκαταλήψεις που μπορεί να έχουμε για το σύγχρονο Ιράν από τις ερμηνείες για τον ισλαμικό φανατισμό, τις εθνικιστικές ενατενίσεις και ενίοτε τον απομονωτισμό.

Η εύληπτη κειμενική γλώσσα που διαρθρώνεται μέσα από ανάλαφρα δοσμένα κεφάλαια με τίτλους όπως «Κύρος με χρυσό χαβιάρι», ώστε το βιβλίο να διαβαστεί από όλο τον κόσμο και όχι μόνο από τους ειδικούς, καθιστά τους Πέρσες των Τζέφρυ και Μπρέντα Πάρκερ (που κυκλοφορεί από τις Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης σε ωραία μετάφραση του Παναγιώτη Σουλτάνη) μια σπάνια και πολύτιμη προσφορά.

Οι συγγραφείς, Βρετανοί καθηγητές στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, δεν αρνούνται, στο πλαίσιο και των μετα-αποικιοκρατικών προσεγγίσεων που διατρέχουν τις σύγχρονες ανθρωπιστικές σπουδές, ότι οι μέχρι τώρα ιστορικές αναλύσεις προσπερνούσαν τις πολλαπλές διαστάσεις ενός σπουδαίου πολιτισμού, όπως ο περσικός.

Γι' αυτό και φροντίζουν, εκτός από το να καταγράψουν την ιστορία του Ιράν, να φωτίσουν την επιρροή του περσικού πολιτισμού στη Δύση, από τα εξαιρετικά ποιητικά μνημεία Σεχραζάτ, Σοχράμπ και Ρουστούμ έως την ανατολική τεχνοτροπία που ενέπνευσε το κίνημα arts & crafts του Γουίλιαμ Μόρις.

Το βιβλίο θυμίζει ότι πρώτοι οι Πέρσες έκαναν γνωστή σε όλο τον κόσμο την ύπαρξη του επίγειου παραδείσου κυρίως μέσω με των επιβλητικών κήπων, με αποκορύφωμα τους Κήπους της Βαβυλώνας, ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου.

Τα περίφημα περσικά χαλιά δεν ήταν απλώς χρηστικά εργαλεία αλλά σπάνια παραδείγματα μιας υπέροχης τεχνοτροπίας, βλέπε τον χαρακτηριστικό τάπητα αρνταμπίλ, ένα από τα πιο φημισμένα τέχνεργα από την εποχή των Σαφαβιδών.

Επιπλέον, οι Τζέφρυ και Μπρέντα Πάρκερ επιμένουν ότι ο Μακιαβέλι είχε στο μυαλό του τον Κύρο όταν έγραφε τον Ηγεμόνα, όπως αντίστοιχα συνέβαινε με άλλους περίοπτους συγγραφείς της Αναγέννησης.

«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Χρυσό κόσμημα που αναπαριστά κεφαλή λιονταριού. Πολιτισμός των Αχαιμενιδών. Πολιτισμός των Αχαιμενιδών, Ιράν, 6ος - 4ος π.Χ. αιώνας. Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης.

Και φυσικά σπεύδουν να υπερτονίσουν τον σπάνιο μυθολογικό πλούτο του περσικού πολιτισμού, με αποκορύφωμα το Σαχναμέ, το σπουδαιότερο έπος τους, ανάλογο με τη δική μας Ιλιάδα και την Οδύσσεια.

Εκτός, όμως, από την επική ενατένιση του κόσμου, είναι γνωστή η άμεση σύνδεση ελληνικού και περσικού πολιτισμού σε κάθε επίπεδο.

Μνημειώδεις είναι οι πολεμικές συγκρούσεις των ελληνικών πόλεων με τους Πέρσες ηγεμόνες, αν και, όπως τονίζει το βιβλίο, ανέκαθεν υπήρχε αμοιβαίος σεβασμός ανάμεσα σε αυτούς τους δύο κόσμους, όπως καταδεικνύουν τα αρχαιοελληνικά κείμενα, από τον Ηρόδοτο έως τη γνωστή τραγωδία του Αισχύλου Πέρσες.

Η ήττα των Ελλήνων στη μάχη των Θερμοπυλών ήταν τραυματική και ενδεχομένως να έδωσε το βασικό έναυσμα στον Μέγα Αλέξανδρο, πέρα από την ανάγκη επεκτατισμού, για να καταφέρει συντριπτική νίκη κατά των Περσών στην πεδιάδα των Γαυγαμήλων, κοντά στην αρχαία ασσυριακή πρωτεύουσα Νινευί το 331 π.Χ.

«Η ελληνική φάλαγγα, τελειοποιημένη από τους Μακεδόνες, συνέβαλε αποφασιστικά στην υπεράσπιση των μακεδονικών δυνάμεων απέναντι στην αριθμητικά τεράστια δύναμη που είχαν παρατάξει οι Πέρσες» γράφουν χαρακτηριστικά οι συγγραφείς.

Ωστόσο, για εντελώς αψυχολόγητους λόγους, ο Αλέξανδρος διέταξε, αμέσως μετά τους εορτασμούς, να καταστραφεί η Περσέπολη, στην οποία θα αναβίωναν με συμβολικό τρόπο, αιώνες αργότερα, οι επίσημοι εορτασμοί για τα 2.500 χρόνια από τον σάχη.

Ίσως αυτή η καταστροφική κίνηση του νέου θριαμβευτή Αλέξανδρου να σήμαινε με τον πιο αποφασιστικό τρόπο το τέλος του κράτους των Αχαιμενιδών και την προσπάθεια αναβίωσης του ελληνισμού.

«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Ανάγλυφη αναπαράσταση πολεμιστών. Περσέπολη, Ιράν, Getty Images

Είναι γνωστό, όμως, ότι μετά τον πρόωρο θάνατό του δεν βρέθηκε ο ηγέτης που θα μπορούσε να τον διαδεχθεί κι έτσι οι ελληνιστικές πόλεις που ίδρυσε ο στρατηλάτης δέχτηκαν εισβολή από την Κεντρική Ασία, από τους Τούρκους, του Πάρθους και τους Μογγόλους και αποδεκατίστηκαν.

Παρ' όλα αυτά: «Η περσική επίδραση αποτέλεσε τον καταλύτη μιας μεγάλης αλλαγής: ο τόπος όπου πρώτα κυριαρχούσαν οι νομάδες κτηνοτρόφοι ‒οι "βάρβαροι", όπως θα τους αποκαλούσαν οι αρχαίοι Έλληνες‒ έγινε η κοιτίδα ενός από τους λίγους μεγάλους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν στην καρδιά της ίδιας της Ασίας».

Επί Δαρείου αξιοποιήθηκε ένα πλήρες οργανωτικό σύστημα διακυβέρνησης με τις λεγόμενες σατραπείες, ενώ οι πόλεις άνθησαν εμπορικά και πολιτισμικά, καθώς πολλές βρίσκονταν πάνω στον περίφημο Δρόμο του Μεταξιού.

Το βιβλίο θυμίζει επίσης ότι πρώτοι οι Πέρσες έκαναν γνωστή σε όλο τον κόσμο την ύπαρξη του επίγειου παραδείσου κυρίως μέσω με των επιβλητικών κήπων, με αποκορύφωμα τους Κήπους της Βαβυλώνας, ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου.

Ο πλούτος της Μεσοποταμίας είχε εν πολλοίς να κάνει με την αξιοθαύμαστη εκ μέρους των Περσών ανάπτυξη των τεχνικών της άρδευσης που εφαρμόστηκε, για πρώτη φορά, σε ερημικές περιοχές του υψιπέδου, μεταφέροντας νερό από πολύ μακρινές αποστάσεις (η περσική επινόηση αφορούσε στις υδρομαστευτικές στοές, γνωστές ως Κανάτ, που αναπτύχθηκαν και τελειοποιήθηκαν από τον 10ο έως τον 8ο αιώνα).

Γνωστή είναι και η επίδραση των περσικών ποιητικών κειμένων αλλά και των θρησκευτικών αντιλήψεων που έκαναν τους ανθρώπους της Δύσης και τον Νίτσε να γράψουν το Τάδε έφη Ζαρατούστρα, ξεδιπλώνοντας την καταλυτική επίδραση που άσκησε ο ζωροαστρισμός, η θρησκεία των αρχαίων Περσών, στο σύνολο της σύγχρονης σκέψης.

«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Χρυσή πλάκα με παράσταση γρύπα. Οι ισχυροί δακτύλιοι που φέρει μαρτυρούν πως τη φορούσαν πάνω σε δερμάτινη ζώνη. Πολιτισμός των Αχαιμενιδών, Ιράν, 6ος - 4ος π.Χ. αιώνας. Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης.

Θεός του ζωροαστρικού σύμπαντος, το οποίο μοιράζεται στο καλό πνεύμα (Σπέντα Μαϊνιού) και στο κακό (Άνγκρα Μαϊνιού) είναι ο Ωρομάσδης, ο οποίος υποτίθεται πως έδινε την εντολή στον Βασιλέα των Βασιλέων, Σαχανσάχ, και στους Αχαιμενίδες.

Ακόμα και σήμερα, αν αναλύσει κανείς βιβλία επιστημονικής φαντασίας, μέχρι και το Star Wars, θα δει αναφορές στις παλιές ζωροαστρικές θεωρίες.

Βέβαια, για τους συγγραφείς ενός βιβλίου που φέρει τον τίτλο Οι Πέρσες αυτές είναι ενδεικτικές της άμεσης σύνδεσης που είχαν με τις αμέτρητες δυναστείες οι οποίες κυριάρχησαν στην περιοχή, έως τη σύγχρονη δυναστεία των Κατζάρ, καθώς οι αυτοκράτορες ήταν εντολοδόχοι του απόλυτου θεού του Ήλιου.

Ωστόσο σημείο ιστορικής αναφοράς ήταν για τους Πέρσες η επέλαση των Αράβων, η οποία, όπως εξηγούν, δεν είναι τόσο μονοδιάστατη όσο ακούγεται.

Η υπερφορολόγηση και η ταξική ανισότητα που είχαν επιβάλει οι δυναστείες έκαναν πιο εύκολη την κατίσχυση του Ισλάμ, το οποίο ενδυναμώθηκε μέσω του σιισμού, της άποψης δηλαδή ότι ο χαλίφης θα έπρεπε να έχει γενεαλογική συγγένεια με τον Μωάμεθ.

«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Ο Βασιλιάς Αρταξέρξης στέκει πάνω στο κεφάλι του νεκρού εχθρού του. Ανατολικό ιράν. Getty Images.

Αυτό έδινε τη δυνατότητα στη νέα θρησκεία, λόγω της γενεαλογικής της σύνθεσης, να ενισχύσει ‒ή μήπως να αναπυρώσει;‒ τον εθνικισμό με διάφορους τρόπους, π.χ. με τους ισμαηλίτες (οι οποίοι άσκησαν έντονη επίδραση στη βόρεια Περσία).

Οι συγγραφείς επιμένουν ότι οι νέοι αυτοί ισλαμιστές δεν ήταν τόσο αιμοβόροι όσο θέλουν να τους παρουσιάζουν, καθώς «επιχείρησαν να συμφιλιώσουν τον ελληνιστικό γνωστικισμό με το Ισλάμ και επηρέασαν βαθιά τη μεταγενέστερη εξέλιξη της ισλαμικής σκέψης».

Ωστόσο δεν κατάφεραν να στηρίξουν το βάρος της αυτοκρατορίας ούτε να αναχαιτίσουν τις επιδρομές των βαρβάρων, όπως αυτές των Μογγόλων, με αποτέλεσμα μετά τον 16ο αιώνα η Περσία να κινηθεί «σε μια κατεύθυνση παραπλήσια εκείνης των χωρών της Ευρώπης.

Εκεί, με τον κατακερματισμό του χριστιανικού κόσμου και τον σχηματισμό εθνικών κρατών, όπως η Αγγλία και η Γαλλία, βρισκόταν υπό διαμόρφωση μια μετα-αυτοκρατορική κατάσταση.

Όσα περσικά στοιχεία είχαν επιβιώσει χρησιμοποιούνταν έτσι ώστε να διαμορφωθεί μια διαφορετική και πιο νεωτερική πολιτική οντότητα που τους επόμενους αιώνες απηχούσε περισσότερο τις γεωπολιτικές δομές της Ευρώπης παρά της Μέσης Ανατολής.

«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Οι τάφοι του Δαρείου και των προκατόχων του στο Νακσ - ι Ρουστάμ. Περσέπολη, Ιράν.

Παρ' όλα αυτά, τον 20ό αιώνα η μνήμη του ένδοξου παρελθόντος αποδείχτηκε πιο ισχυρή απ' ό,τι η επιθυμία συγκρότησης ενός σύγχρονου κράτους και πάνω σε τούτη τη βάση έγινε μια ύστατη απόπειρα ανασύστασης της αρχαίας αυτοκρατορίας.

Σε κάθε περίπτωση, η Περσία δεν έπαψε ποτέ να έχει βαρύνουσα σημασία στον ασιατικό χώρο, επηρεάζοντας καθοριστικά τον τρόπο με τον οποίο μεγάλα τμήματα της ηπείρου εξελίχθηκαν κατά τους νεότερους χρόνους».

Η ανάγκη επανεφεύρεσης του ένδοξου αρχαίου παρελθόντος έφτασε στην αποκορύφωσή της με τις υπερβολές των εορτασμών που οργάνωσε ο σάχης το 1971 για τα 2.500 χρόνια από την ίδρυση της Περσικής Αυτοκρατορίας από τον Κύρο (και όχι τον Δαρείο).

Το Κόμμα της Εθνικής Αναγέννησης που είχε ιδρυθεί μόλις έναν χρόνο πριν είχε σχεδόν αποκλειστικό σκοπό την αποκατάσταση του μεγαλείου του Ιράν σε ολόκληρο τον κόσμο και αυτό φάνηκε πολύ με τους εορτασμούς, που περιλάμβαναν όχι μόνο το κάλεσμα των ηγετών αλλά και την κατασκευή του Πύργου Σαχγιάντ που δεσπόζει ακόμα στην Τεχεράνη.

Όλα αυτά, όμως, αντί να τονώσουν το πεσμένο ηθικό του περσικού κόσμου απλώς πυροδότησαν την απαρχή της λεγόμενης ιρανικής επανάστασης, με τη γνωστή κατάληξη.

«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Σκηνή μάχης σε βιβλίο που κατασκευάστηκε στο Ιράν. (1530–35)

Ωστόσο οι συγγραφείς θυμίζουν πως στις απαρχές της η λεγόμενη ισλαμική δημοκρατία είχε συμπεριλάβει ένα πιο μετριοπαθές κομμάτι των Μουτζαχεντίν, οι οποίοι είχαν συγκρουστεί σοβαρά με τον Χομεϊνί (είναι γνωστές, άλλωστε, οι διαδηλώσεις που έγιναν σε όλα τα μέρη της Δύσης υπέρ της επανάστασης).

Η κατάληξη, όμως, του αρχικά υποτιθέμενου ριζοσπαστικού κινήματος ήταν και πάλι η αναχρονιστική επιβολή ενός θεοκρατικού καθεστώτος με τις γνωστές προεκτάσεις, όπως οι απηνείς διωγμοί και η θέση των γυναικών ως υποτελών.

Το κακό είναι, όπως επισημαίνεται στο βιβλίο, ότι «δεν σαρώθηκε το παρελθόν αλλά το ένα παρελθόν αντικαταστάθηκε από ένα άλλο.

Ενώ οι Παχλαβί, για να δικαιολογήσουν τις ενέργειές τους, επικαλούνταν το παρελθόν των Αχαιμενιδών, το νέο καθεστώς βασιζόταν στο ισλαμικό.

Όπως ο σάχης είχε αναζητήσει έμπνευση επιστρέφοντας στον Κύρο, έτσι και ο Χομεϊνί αναζήτησε και εκείνος έμπνευση επιστρέφοντας στον Προφήτη Μωάμεθ».


Όπως και να 'χει, και παρά τις αδιέξοδες πολιτικές που έχουν επιβληθεί στην Περσία, ο ιρανικός πολιτισμός είναι αξιοθαύμαστος και από αυτόν έχουμε διδαχτεί και εξακολουθούμε να διδασκόμαστε.

«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Η Μάχη των Γαυγαμήλων. Ο Μέγας Αλέξανδρος πολέμα τον Δαρείο. Ρωμαϊκό μωσαϊκό που βρέθηκε στην Πομπηΐα. Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης.
«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Η επανάσταση ξέσπασε στο Ιράν το 1979. Ο Πύργος Σαχγιάντ στο βάθος μετονομάστηεκ σε Πύργος της Ελευθερίας.
«Οι Πέρσες»: Η αξιοθαύμαστη ιστορία του περσικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα Facebook Twitter
Ο Μοχάμεντ Ρεζά Παχλαβί, ο Σάχης της Περσίας.

Info:

Οι Πέρσες: Από την Περσέπολη στην Τεχεράνη

Τζέφρυ Πάρκερ & Μπρέντα Πάρκερ

Μτφρ.: Παναγιώτης Σουλτάνης

Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

Σελ.: 262

 

Βιβλίο
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πλάνητας λίθος: Η Ιστορία των Αυτομόλων, μιας άγνωστης κοινότητας Ελλήνων στρατιωτών στην Αρχαία Αίγυπτο

Βιβλίο / Πλάνητας λίθος: Η Ιστορία των Αυτομόλων, μιας άγνωστης κοινότητας Ελλήνων στρατιωτών στην Αρχαία Αίγυπτο

Πώς συνδέονται με τον Καβάφη, τους Αιγυπτιώτες πρόσφυγες και ένα σπάνιο υποείδος της τζαζ μουσικής; Η συναρπαστική ιστορία που δημοσιεύεται για πρώτη φορά στη LIFO, είναι του Δημοσθένη Παπαμάρκου, ιστορικού και διακεκριμένου συγγραφέα του «Γκιακ».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ