Old Town Road: Πώς ένα κιτς μείγμα ραπ και country έσπασε το απόλυτο ρεκόρ στο Billboard

Old Town Road: Πώς ένα κιτς μείγμα ραπ και country έσπασε το απόλυτο ρεκόρ στο Billboard Facebook Twitter
Μέσα σε όλα έκανε coming out ως γκέι στο απόγειο της δόξας του και προκάλεσε ακόμη περισσότερες αντιδράσεις από το πιο συντηρητικό ακροατήριο του.
4

Ο ραπερ Lil Nas X πρέπει να αισθάνεται ο πιο τυχερός άνθρωπος στον πλανήτη αυτήν τη στιγμή. Το τραγούδι του "Old Town Road", αυτή η κιτς μίξη ραπ με country που έχει κοκαλώσει εδώ και 17 εβδομάδες στη θέση νούμερο 1 του Billboard, σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Και δεν το ρίχνει τίποτα από εκεί ούτε η Taylor Swift, που εδώ που τα λέμε η νέα της δουλειά δεν λέει και πολλά, αλλά ούτε και το "Bad Guy" της ανερχόμενης χαϊδεμένης της Αμερικής, Billie Eilish.


Δεν ξέρω, βέβαια, πόσα μουσικά ρεκόρ έχουν απομείνει μετά την επέλαση του Drake αλλά από ό,τι φαίνεται υπήρχαν κι άλλα σημαντικά, όπως αυτό της Mariah Carey από το 1996, με το κομμάτι που έλεγε με τους Boyz II Men, το "One Sweet Day", το κομμάτι με τις περισσότερες βδομάδες στην κορυφή του Billboard. Και ο τρόπος που το έσπασε ήταν ανορθόδοξος και πέρα για πέρα σκανδαλώδης.

Το "Old Town Road" είναι ένα viral φαινόμενο που ξεπήδησε μέσα από την κινέζικη πλατφόρμα TikTok, το πιο πρόσφατο διαδικτυακό εργοστάσιο memes και μικρής διάρκειας βίντεο. Άρχισαν να το χρησιμοποιούν ως σάουντρακ σε μια σειρά από χαζά βίντεο με γουέστερν θεματική χιλιάδες χρήστες. Έμοιαζε κάτι σαν το "Gangnam Style" του 2019 με καουμπόηδες αντί για Κορεάτες και γιγαντώθηκε τόσο που βρέθηκε μέχρι τα τσαρτ. Τα country τσαρτ του Billboard, συγκεκριμένα.

Ο Hill πάντως δεν έσκασε κιόλας μετά από το σνομπάρισμα που έφαγε. Σε μια κρίσιμη ερώτηση που του έκαναν τι ακριβώς θεωρεί ότι είναι το κομμάτι απάντησε διπλωματικά «Δεν είναι country, ούτε χιπ χοπ. Είναι και τα δύο!».


Η χρονική στιγμή που βγήκε συνέπεσε με την εμφάνιση της "yee-haw agenda", ενός trend ή καλύτερα ενός φωτογραφικού πρότζεκτ της Bri Malandro που κατέληξε να γίνει μόδα και απεικόνιζε την κουλτούρα των μαύρων καουμπόι, που όσο κι αν η λευκή redneck Αμερική δεν θέλει να αποδεχτεί, υπάρχουν. Στη μουσική τους συναντούσε κανείς το φετινό visual album της Solange, που ήταν μια σουρεαλιστική ωδή στο Τέξας, την πόλη που μεγάλωσε, τις κακόγουστες ενδυματολογικές εμφανίσεις της Cardi B που έκανε sold-out στο πιο μεγάλο ροντέο του κόσμου, που βρίσκεται στο Χιούστον. Μέχρι και η Swift θυμήθηκε το ένδοξο country παρελθόν της φορώντας και αυτή στις συναυλίες της ένα τζάκετ με κρόσσια στα χρώματα του ουράνιου τόξου – κι ας μην είναι στην ουσία μαύρη!

Old Town Road: Πώς ένα κιτς μείγμα ραπ και country έσπασε το απόλυτο ρεκόρ στο Billboard Facebook Twitter
Η Taylor Swift θυμήθηκε το ένδοξο country παρελθόν της φορώντας και αυτή στις συναυλίες της ένα τζάκετ με κρόσσια στα χρώματα του ουράνιου τόξου


O Lil Nas X που το πραγματικό του όνομα είναι Montero Hill προσπαθούσε να κάνει καριέρα στο Διαδίκτυο πριν δηλώσει στον πατέρα του ότι η πραγματική του κλίση ήταν το χιπ-χοπ και ότι παρατάει τις σπουδές του για να αφοσιωθεί εξολοκλήρου στο όνειρο του. Ο πατέρας του φυσικά δεν ήταν και τόσο σύμφωνος. Παρά όμως τις αντιρρήσεις του και τα επιχειρήματα του ότι θα τον φάει ο ανταγωνισμός, ο 19χρονος γιος του τον διέψευσε.


Αγόρασε στην πιο δύσκολη φάση της ζωής του –τότε ζούσε σχεδόν άφραγκος και καταθλιπτικός, μαζί με την αδερφή του, χωρίς στον ήλιο μοίρα– ένα φτηνό beat που του στοίχισε μόλις 30 δολάρια από έναν Ολλανδό παραγωγό με το όνομα Υoungkio.


To beat σάμπλαρε τον ρυθμό ενός μπάντζο από ένα παλιό και ξεχασμένο κομμάτι των Nine Inch Nails και στα δυο λεπτά που διαρκεί ο Hill κόλλησε στίχους του στυλ "I'm gonna take my horse to the old town road / I'm gonna ride it till I can't no more" (Θα πάρω το άλογο μου στον παλιό δρόμο της πόλης και θα το καβαλάω μέχρι να μην μπορώ άλλο). Άνετα πλησίαζε τα όρια του γελοίου, όπως έγραψαν στο New Yorker. Έλα μου ντε όμως που αποδείχθηκε άκρως κολλητικό, τουλάχιστον για το αμερικάνικο ακροατήριο που τελικά δεν το αντιμετώπισε καθόλου σαν τρολιά, αντίθετα το μετέτρεψε στην μεγαλύτερη επιτυχία των τελευταίων χρόνων.

 

Lil Nas X - Old Town Road (Official Movie) ft. Billy Ray Cyrus


Συνέβαλαν σε αυτό και διάφορες σκοτεινές δυνάμεις. Όταν άρχισε να ανεβαίνει σιγά-σιγά στο Hot Country Songs του Billboard, το πιο έγκυρο τσαρτ της country μουσικής στη χώρα, σε μια από τις πιο αμφιλεγόμενες αποφάσεις που έχουν παρθεί ποτέ στην ιστορία του αποφασίστηκε να το αποσύρουν με την αιτιολογία ότι δεν ήταν "country" αρκετά. Πιο αναλυτικά, είπαν:


«Όταν καθορίζουμε τα [μουσικά] είδη, εξετάζονται διάφοροι παράγοντες αλλά κυρίως το ότι είναι μια μουσική σύνθεση. Αν και το "Old Time Road" έχει αναφορές στην country και έχει μια καουμπόικη αισθητική, δεν υιοθετεί αρκετά στοιχεία της σύγχρονης country μουσικής στην τωρινή εκδοχή του για να συμπεριληφθεί στο συγκεκριμένο τσαρτ».

Το αποτέλεσμα ήταν να μαζέψει μεγαλύτερη δημοσιότητα από ότι θα περίμενε κανείς, να πάει δηλαδή σε περισσότερο κόσμο με αυτό τον τρόπο.

Φυσικά, ξεσηκώθηκε θύελλα αντιδράσεων από μουσικοκριτικούς. Το κυριότερο όμως είναι ότι φανέρωσε ένα διαφορετικό πρόσωπο των τσαρτ και της country μουσικής που κανείς δεν φαίνεται να άγγιζε μέχρι πρόσφατα. Το Billboard ή οι ειδικές κατηγορίες του έδειξαν την αδυναμία και την ανικανότητά τους να ενσωματώσουν τα μουσικά υβρίδια που πλέον με το Διαδίκτυο γίνονται ο κανόνας, όχι οι εξαιρέσεις, ενώ όσον αφορά την country, πλέον μιλάμε ξεκάθαρα για τις διακρίσεις και τον ρατσισμό που μαστίζουν τη σκηνή εδώ και δεκαετίες. Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός ότι δεν είχε ανάλογη μεταχείριση η Taylor Swift όταν ανέβηκε στο ίδιο τσαρτ με το πρώτο της αμιγώς ποπ κομμάτι, το "We Are Never Ever Getting Back Together", την εποχή που είχε γυρίσει την πλάτη της στην country, το είδος από το οποίο έγινε σταρ. Από την άλλη, τα ιδιαίτερα αναζωογονητικά country κομμάτια της εξαιρετικής και πολυβραβευμένης Kacey Musgraves είναι ακριβοθώρητα στο Hot Country Songs.

Old Town Road: Πώς ένα κιτς μείγμα ραπ και country έσπασε το απόλυτο ρεκόρ στο Billboard Facebook Twitter
O Lil Nas X με τον Billy Ray Cyrus.


Ο Hill πάντως δεν έσκασε κιόλας μετά από το σνομπάρισμα που έφαγε. Σε μια κρίσιμη ερώτηση που του έκαναν, τι ακριβώς θεωρεί ότι είναι το κομμάτι, απάντησε διπλωματικά «Δεν είναι country, ούτε χιπ-χοπ. Είναι και τα δύο!». Δεν άργησε να βρει σύμμαχο στο πρόσωπο του βετεράνου της country Billie Ray Cyrus –πατέρα της Miley–, για να κάνουν μαζί ένα remix, και τα υπόλοιπα είναι «μουσική ιστορία» όπως γράφουν στο New Yorker. Στην ουσία «γονάτισε» το Billboard που πλήρωσε για τη στενομυαλιά του.


Μέσα σε όλα έκανε coming out ως γκέι στο απόγειο της δόξας του και προκάλεσε ακόμη περισσότερες αντιδράσεις από το πιο συντηρητικό ακροατήριο του. Το "Old Town Road' έχει γίνει τόσο μεγάλο χιτ που δεν το αγγίζει τίποτα πια, κατατρόπωσε δε ακόμη και τον Drake για όσους αναρωτιούνται.


«Και σιγά το κομμάτι» μπορεί να πει κάποιος και να έχει και δίκιο. Και άντε, ok, θα πω προσωπικά για τα καουμπόικα καπέλα. Ήταν και είναι κουλ. Αυτό που δεν χωνεύεται πραγματικά καθόλου και με τίποτα είναι η απαίσια αμφίεση γελαδάρη που έχουν ανακαλύψει όλα τα celebrities και μας βομβαρδίζουν συνέχεια, τελευταία με κάθε απίθανο συνδυασμό, χρώμα και μήκος κροσσιού. Τύφλα να 'χει ο Λούκι Λουκ!

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ