Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Άποψη του Γ' Τάγματος Σκαπανέων 15.06.1948 © Αρχείο ΑΣΚΙ/φωτογραφικό αρχείο Νίκου Μάργαρη
0

Στη Μακρόνησο λειτουργεί για πρώτη φορά στρατόπεδο το 1947, κατά την περίοδο του Εμφυλίου. Βασικός σκοπός είναι η «αναμόρφωση» των κομμουνιστών ώστε να αποκηρύξουν την πολιτική τους ιδεολογία και να φύγουν από εκεί διαλυμένοι ηθικά και ψυχολογικά, και να μην μπορούν να συνεχίσουν τη «δράση» τους.

Μέχρι σήμερα δεν ξέρουμε πόσοι ακριβώς πέρασαν από αυτή την κόλαση. Η πρώτη επίσημη εκτίμηση γίνεται το 1950 με στοιχεία του Παναγιώτη Κανελλόπουλου και του Γεώργιου Παπανδρέου, που κάνουν λόγο για περίπου 40 χιλιάδες κρατούμενους από τα μέσα του 1947 μέχρι τις αρχές του 1950. Εκτιμήσεις που έχουν γίνει και μαρτυρίες ανθρώπων που βρέθηκαν εκεί κάνουν λόγο έως και για 100 χιλιάδες φυλακισμένους, που εξορίστηκαν καθ' όλη την περίοδο λειτουργίας του στρατοπέδου. Δηλαδή από το 1947 μέχρι το 1957.

Το ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο άνοιξε τις «πύλες» του για πρώτη φορά πριν από έξι χρόνια. Οι συλλογές εμπλουτίστηκαν και σήμερα περισσότερες από 1.000 εικόνες μαρτυρούν και τεκμηριώνουν τις συνθήκες επιβίωσης και τον παραλογισμό. 

Οι κρατούμενοι που βρίσκονταν σε απομόνωση περνούσαν την ημέρα με εξαντλητικές αγγαρείες, ενώ το απόγευμα και το βράδυ ήταν υποχρεωμένοι να παραμένουν μέσα στη σκηνή χωρίς φως.

Κατά την «περιήγηση» στο ψηφιακό μουσείο μαθαίνει κανείς όλο το ιστορικό τόσο πριν όσο και μετά τη λειτουργία του στρατοπέδου. Μαθαίνει τι ακριβώς συνέβη με ιστορικά τεκμήρια, κείμενα, πλούσιο και σπάνιο φωτογραφικό υλικό, μαρτυρίες, τοπογραφικά και διάφορα άλλα στοιχεία, όπως τα περιοδικά προπαγάνδας που μοίραζαν στους φυλακισμένους.

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Xειρόγραφο τοπογραφικό του Νίκου Μάργαρη το 1966.

Γίνεται αναφορά σε έργα που δημιουργήθηκαν στη Μακρόνησο αλλά και για τη Μακρόνησο, καθώς και στην παρακαταθήκη του Νίκου Μάργαρη, στον οποίο οφείλουμε πολλές φωτογραφίες από την περίοδο λειτουργίας (αλλά και μετέπειτα), αφού και ο ίδιος φυλακίστηκε εκεί για περισσότερα από 3 χρόνια και ασχολήθηκε με ερευνητική ματιά με το θέμα και τα χρόνια που ακολούθησαν, συλλέγοντας σημαντικό υλικό και καταγράφοντας σε χειρόγραφα τοπογραφικά τις εγκαταστάσεις.

Υπάρχει επίσης ένας μακρύς κατάλογος με εκατοντάδες ανθρώπους που πέρασαν από τη Μακρόνησο, στους οποίους αντιστοιχούν και σχετικές φωτογραφίες. Εκείνες με τα μεγάλα τους χαμόγελα δίνουν ακόμα πιο δραματικό τόνο στην «περιήγηση»… 

Βλέπουμε για παράδειγμα τον Θανάση Βέγγο σε στιγμιότυπα από τη θεατρική παράσταση «Πειρασμός» του Γρηγόριου Ξενόπουλου (συμμετείχε στην παράσταση κρατουμένων καθώς υπηρετούσε με δυσμενή μετάθεση εκεί ως φύλακας, λόγω του αριστερού παρελθόντος του πατέρα του. Περισσότερα στο podcast της Σεμίνας Διγενή στη LiFO). 

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Ο Θανάσης Βέγγος, δεύτερος από αριστερά, σε στιγμιότυπο από την παράσταση “Πειρασμός” του Γρηγόριου Ξενόπουλου στο υπαίθριο θέατρο της Μακρονήσου στο Β' Τάγμα Σκαπανέων. Δίπλα του, αριστερά, ο Παναγιώτης Σκουρτέλης. Αρχείο © ΑΣΚΙ / Δωρεά Μάρκου Μπουκετσίδη-Σκουρτέλη

Σε ένα από τα κείμενα για την απομόνωση στη Μακρόνησο μαθαίνουμε: 

«Οι τόποι της απομόνωσης βρίσκονταν έξω από τον κυρίως χώρο των στρατοπέδων και οι κρατούμενοι τους αποκαλούσαν "σύρματα", επειδή συνήθως οι τόποι αυτοί ήταν περιφραγμένοι με συρματοπλέγματα. Στα "σύρματα" διαβιούσαν μικρές ομάδες κρατουμένων σε σκηνές, υπό την άγρυπνη επιτήρηση σκοπών και ανδρών της Αστυνομίας Μονάδας (ΑΜ). Οι κρατούμενοι που βρίσκονταν σε απομόνωση περνούσαν την ημέρα με εξαντλητικές αγγαρείες, ενώ το απόγευμα και το βράδυ ήταν υποχρεωμένοι να παραμένουν μέσα στη σκηνή χωρίς φως.

Για κάθε ομάδα των απομονωμένων υπήρχε μόνο ένας κουβάς με πόσιμο νερό για τις ανάγκες τους, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι να είναι για πολλές μέρες άπλυτοι και αξύριστοι. Όσοι βρίσκονταν στην απομόνωση γίνονταν εύκολος στόχος επιθέσεων και βασανιστηρίων. Πολύ συχνά κατά τη διάρκεια της νύχτας δέχονταν αιφνιδιαστικές επιθέσεις από τους στρατιώτες της ΑΜ, οι οποίοι τους γκρέμιζαν τις σκηνές, τους ξυλοκοπούσαν και τους πετούσαν στη θάλασσα με τα ρούχα».

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Χάρτης των στρατοπέδων της Μακρονήσου.

Όλα αυτά τα παρακολουθεί κανείς σήμερα με σφιγμένο στομάχι, χαϊδεύοντας την οθόνη του κινητού ή το ποντίκι με το δάχτυλο. Κανένα από αυτά τα χάδια όμως δεν μπορεί να πάρει έστω λίγο από τον πόνο και τη φρίκη που έζησαν οι εξόριστοι στη Μακρόνησο. 

Μέσα στο ψηφιακό μουσείο διαβάζουμε ότι από το καλοκαίρι του 1950 ξεκινάει η σταδιακή αποχώρηση των κρατουμένων. Οι χιλιάδες πολιτικοί εξόριστοι μεταφέρθηκαν από τη Μακρόνησο στον Άγιο Ευστράτιο (οι άνδρες) και το Τρίκερι (οι γυναίκες). 

Τα στρατόπεδα όμως συνέχισαν να λειτουργούν μέχρι το 1957, ενώ στη συνέχεια, και μέχρι τον Οκτώβριο του 1960, λειτουργούσαν μόνο οι στρατιωτικές φυλακές.

Τελικά, οι τελευταίοι στρατιώτες που φρουρούσαν τις εγκαταστάσεις έφυγαν μια για πάντα τον Φεβρουάριο του 1961.  

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Φωτογραφία του Νίκου Μάργαρη. Στο πίσω μέρος αναφέρει "Νεοσύλλεκτοι προερχόμενοι από πολιτική εξορία στο ΚΕΝ με τον επιλοχία Κουρόπουλο. Στην άκρη αριστερά ο Μίκης Θεοδωράκης" © ΑΣΚΙ
Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Άποψη του Γ' Τάγματος Σκαπανέων 30.10.1947 © Αρχείο ΑΣΚΙ/φωτογραφικό αρχείο Νίκου Μάργαρη
Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Σκαρίφημα της Απομόνωσης του Α' Τάγματος Σκαπανέων από τον Νίκο Μάργαρη.
Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Άποψη του Α' Ειδικου Τάγματος Οπλιτών κατά την επίσκεψη του βασιλικού ζεύγους © Αρχείο ΑΣΚΙ/φωτογραφικό αρχείο Νίκου Μάργαρη
Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Άποψη του Β' Τάγματος Σκαπανέων 3.9.1948 © Αρχείο ΑΣΚΙ/φωτογραφικό αρχείο Νίκου Μάργαρη

Το ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο βρίσκεται στη διεύθυνση www.makronissos.org

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους

Ένας νέος κόμβος δεδομένων των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας φέρνει στο φως ένα θησαυρό ψηφιοποιημένων ντοκουμέντων από μια εποχή εξοριών και μισαλλοδοξίας
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ