Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Άποψη του Γ' Τάγματος Σκαπανέων 15.06.1948 © Αρχείο ΑΣΚΙ/φωτογραφικό αρχείο Νίκου Μάργαρη
0

Στη Μακρόνησο λειτουργεί για πρώτη φορά στρατόπεδο το 1947, κατά την περίοδο του Εμφυλίου. Βασικός σκοπός είναι η «αναμόρφωση» των κομμουνιστών ώστε να αποκηρύξουν την πολιτική τους ιδεολογία και να φύγουν από εκεί διαλυμένοι ηθικά και ψυχολογικά, και να μην μπορούν να συνεχίσουν τη «δράση» τους.

Μέχρι σήμερα δεν ξέρουμε πόσοι ακριβώς πέρασαν από αυτή την κόλαση. Η πρώτη επίσημη εκτίμηση γίνεται το 1950 με στοιχεία του Παναγιώτη Κανελλόπουλου και του Γεώργιου Παπανδρέου, που κάνουν λόγο για περίπου 40 χιλιάδες κρατούμενους από τα μέσα του 1947 μέχρι τις αρχές του 1950. Εκτιμήσεις που έχουν γίνει και μαρτυρίες ανθρώπων που βρέθηκαν εκεί κάνουν λόγο έως και για 100 χιλιάδες φυλακισμένους, που εξορίστηκαν καθ' όλη την περίοδο λειτουργίας του στρατοπέδου. Δηλαδή από το 1947 μέχρι το 1957.

Το ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο άνοιξε τις «πύλες» του για πρώτη φορά πριν από έξι χρόνια. Οι συλλογές εμπλουτίστηκαν και σήμερα περισσότερες από 1.000 εικόνες μαρτυρούν και τεκμηριώνουν τις συνθήκες επιβίωσης και τον παραλογισμό. 

Οι κρατούμενοι που βρίσκονταν σε απομόνωση περνούσαν την ημέρα με εξαντλητικές αγγαρείες, ενώ το απόγευμα και το βράδυ ήταν υποχρεωμένοι να παραμένουν μέσα στη σκηνή χωρίς φως.

Κατά την «περιήγηση» στο ψηφιακό μουσείο μαθαίνει κανείς όλο το ιστορικό τόσο πριν όσο και μετά τη λειτουργία του στρατοπέδου. Μαθαίνει τι ακριβώς συνέβη με ιστορικά τεκμήρια, κείμενα, πλούσιο και σπάνιο φωτογραφικό υλικό, μαρτυρίες, τοπογραφικά και διάφορα άλλα στοιχεία, όπως τα περιοδικά προπαγάνδας που μοίραζαν στους φυλακισμένους.

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Xειρόγραφο τοπογραφικό του Νίκου Μάργαρη το 1966.

Γίνεται αναφορά σε έργα που δημιουργήθηκαν στη Μακρόνησο αλλά και για τη Μακρόνησο, καθώς και στην παρακαταθήκη του Νίκου Μάργαρη, στον οποίο οφείλουμε πολλές φωτογραφίες από την περίοδο λειτουργίας (αλλά και μετέπειτα), αφού και ο ίδιος φυλακίστηκε εκεί για περισσότερα από 3 χρόνια και ασχολήθηκε με ερευνητική ματιά με το θέμα και τα χρόνια που ακολούθησαν, συλλέγοντας σημαντικό υλικό και καταγράφοντας σε χειρόγραφα τοπογραφικά τις εγκαταστάσεις.

Υπάρχει επίσης ένας μακρύς κατάλογος με εκατοντάδες ανθρώπους που πέρασαν από τη Μακρόνησο, στους οποίους αντιστοιχούν και σχετικές φωτογραφίες. Εκείνες με τα μεγάλα τους χαμόγελα δίνουν ακόμα πιο δραματικό τόνο στην «περιήγηση»… 

Βλέπουμε για παράδειγμα τον Θανάση Βέγγο σε στιγμιότυπα από τη θεατρική παράσταση «Πειρασμός» του Γρηγόριου Ξενόπουλου (συμμετείχε στην παράσταση κρατουμένων καθώς υπηρετούσε με δυσμενή μετάθεση εκεί ως φύλακας, λόγω του αριστερού παρελθόντος του πατέρα του. Περισσότερα στο podcast της Σεμίνας Διγενή στη LiFO). 

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Ο Θανάσης Βέγγος, δεύτερος από αριστερά, σε στιγμιότυπο από την παράσταση “Πειρασμός” του Γρηγόριου Ξενόπουλου στο υπαίθριο θέατρο της Μακρονήσου στο Β' Τάγμα Σκαπανέων. Δίπλα του, αριστερά, ο Παναγιώτης Σκουρτέλης. Αρχείο © ΑΣΚΙ / Δωρεά Μάρκου Μπουκετσίδη-Σκουρτέλη

Σε ένα από τα κείμενα για την απομόνωση στη Μακρόνησο μαθαίνουμε: 

«Οι τόποι της απομόνωσης βρίσκονταν έξω από τον κυρίως χώρο των στρατοπέδων και οι κρατούμενοι τους αποκαλούσαν "σύρματα", επειδή συνήθως οι τόποι αυτοί ήταν περιφραγμένοι με συρματοπλέγματα. Στα "σύρματα" διαβιούσαν μικρές ομάδες κρατουμένων σε σκηνές, υπό την άγρυπνη επιτήρηση σκοπών και ανδρών της Αστυνομίας Μονάδας (ΑΜ). Οι κρατούμενοι που βρίσκονταν σε απομόνωση περνούσαν την ημέρα με εξαντλητικές αγγαρείες, ενώ το απόγευμα και το βράδυ ήταν υποχρεωμένοι να παραμένουν μέσα στη σκηνή χωρίς φως.

Για κάθε ομάδα των απομονωμένων υπήρχε μόνο ένας κουβάς με πόσιμο νερό για τις ανάγκες τους, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι να είναι για πολλές μέρες άπλυτοι και αξύριστοι. Όσοι βρίσκονταν στην απομόνωση γίνονταν εύκολος στόχος επιθέσεων και βασανιστηρίων. Πολύ συχνά κατά τη διάρκεια της νύχτας δέχονταν αιφνιδιαστικές επιθέσεις από τους στρατιώτες της ΑΜ, οι οποίοι τους γκρέμιζαν τις σκηνές, τους ξυλοκοπούσαν και τους πετούσαν στη θάλασσα με τα ρούχα».

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Χάρτης των στρατοπέδων της Μακρονήσου.

Όλα αυτά τα παρακολουθεί κανείς σήμερα με σφιγμένο στομάχι, χαϊδεύοντας την οθόνη του κινητού ή το ποντίκι με το δάχτυλο. Κανένα από αυτά τα χάδια όμως δεν μπορεί να πάρει έστω λίγο από τον πόνο και τη φρίκη που έζησαν οι εξόριστοι στη Μακρόνησο. 

Μέσα στο ψηφιακό μουσείο διαβάζουμε ότι από το καλοκαίρι του 1950 ξεκινάει η σταδιακή αποχώρηση των κρατουμένων. Οι χιλιάδες πολιτικοί εξόριστοι μεταφέρθηκαν από τη Μακρόνησο στον Άγιο Ευστράτιο (οι άνδρες) και το Τρίκερι (οι γυναίκες). 

Τα στρατόπεδα όμως συνέχισαν να λειτουργούν μέχρι το 1957, ενώ στη συνέχεια, και μέχρι τον Οκτώβριο του 1960, λειτουργούσαν μόνο οι στρατιωτικές φυλακές.

Τελικά, οι τελευταίοι στρατιώτες που φρουρούσαν τις εγκαταστάσεις έφυγαν μια για πάντα τον Φεβρουάριο του 1961.  

Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Φωτογραφία του Νίκου Μάργαρη. Στο πίσω μέρος αναφέρει "Νεοσύλλεκτοι προερχόμενοι από πολιτική εξορία στο ΚΕΝ με τον επιλοχία Κουρόπουλο. Στην άκρη αριστερά ο Μίκης Θεοδωράκης" © ΑΣΚΙ
Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Άποψη του Γ' Τάγματος Σκαπανέων 30.10.1947 © Αρχείο ΑΣΚΙ/φωτογραφικό αρχείο Νίκου Μάργαρη
Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Σκαρίφημα της Απομόνωσης του Α' Τάγματος Σκαπανέων από τον Νίκο Μάργαρη.
Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Άποψη του Α' Ειδικου Τάγματος Οπλιτών κατά την επίσκεψη του βασιλικού ζεύγους © Αρχείο ΑΣΚΙ/φωτογραφικό αρχείο Νίκου Μάργαρη
Το «ανακαινισμένο» ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο Facebook Twitter
Άποψη του Β' Τάγματος Σκαπανέων 3.9.1948 © Αρχείο ΑΣΚΙ/φωτογραφικό αρχείο Νίκου Μάργαρη

Το ψηφιακό μουσείο για τη Μακρόνησο βρίσκεται στη διεύθυνση www.makronissos.org

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πλήθος άγνωστες φωτογραφίες από την Μακρόνησο στο διαδίκτυο για όλους

Ένας νέος κόμβος δεδομένων των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας φέρνει στο φως ένα θησαυρό ψηφιοποιημένων ντοκουμέντων από μια εποχή εξοριών και μισαλλοδοξίας
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ