Μαντάμ Ντι Μπαρί, η μυστική εξωφρενική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ΄ Facebook Twitter

Μαντάμ Ντι Μπαρί: Η εξωφρενική μυστική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ'

0

Η επίσημη ερωμένη του Λουδοβίκου ΙΕ’ βγαίνει από τη σκιά, καθώς η αποκατάσταση του διαμερίσματός της στις Βερσαλίες αποκαλύπτει τη μυστική της ζωή. H κατά κόσμον Ζαν ντι Μπαρί, η ζωή της οποίας αποτελεί το θέμα μιας νέας ταινίας του Netflix με τον Τζόνι Ντεπ στον ρόλο του Λουδοβίκου και τη Γαλλίδα Μαϊγουέν στη σκηνοθεσία και τον ομώνυμο ρόλο, ήταν η τελευταία ερωμένη του Λουδοβίκου ΙΕ’ στην Αυλή των Βερσαλιών, μετά τη Μαντάμ ντε Πομπαντούρ.

Το Παρίσι έχει μια αφορμή για να γιορτάσει αυτό τον Οκτώβριο τους Λουδοβίκους και τα παλάτια τους που βρίσκονται πολύ ψηλά στη λίστα της δημοφιλίας ανάμεσα σε Γάλλους και επισκέπτες της χώρας, αφού στα τέλη του Οκτωβρίου του 1722 έγινε η στέψη του Λουδοβίκου ΙΕ’ στον καθεδρικό ναό της Ρεμς.

Τριακόσια χρόνια μετά το Παλάτι των Βερσαλιών γιορτάζει την επέτειο με μια έκθεση  που περιλαμβάνει 400 έργα και αντικείμενα που αποκαλύπτουν την ιδιωτική ζωή ενός μονάρχη του οποίου ο τρόπος ζωής και η πολιτική του άνοιξαν τον δρόμο για τη Γαλλική Επανάσταση.

«Κόσμημα» της έκθεσης και πιο σκαμπρόζικο «έκθεμα» είναι τα ανακαινισμένα δωμάτια της Μαντάμ Ντι Μπαρί, τα οποία είναι πλήρως ανοιχτά στο κοινό για πρώτη φορά.

Ζούσε σε μια σουίτα δεκατεσσάρων δωματίων ακριβώς πάνω από τα ιδιωτικά διαμερίσματα του κατά είκοσι οκτώ χρόνια μεγαλύτερού της Λουδοβίκου. Έβλεπε στην κεντρική μαρμάρινη αυλή του κάστρου και η πρόσβαση σε αυτό γινόταν από πέντε πόρτες: μία για τους επισκέπτες, μία για τους υπηρέτες και τρεις για τον βασιλιά, συμπεριλαμβανομένης μιας μυστικής σκάλας που οδηγούσε απευθείας στην κρεβατοκάμαρα.

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαοκτώ μηνών, και με κόστος πέντε εκατομμύρια ευρώ, οι Παριζιάνοι ειδικοί στην αποκατάσταση Ateliers Gohard ανακαίνισαν το σπίτι του δέκατου όγδοου αιώνα, αφαιρώντας τις στρώσεις των χρωμάτων για να αποκαλύψουν αυτά που είχε επιλέξει η ερωμένη του βασιλιά.

Για να ολοκληρωθεί η αποκατάσταση, παρασκευάστηκαν χρώματα που ταιριάζουν με τις συνταγές του δέκατου όγδοου αιώνα, με τη χρήση φυσικών χρωστικών ουσιών, και στη συνέχεια εφαρμόστηκαν πάνω από ένα στρώμα κόλλας από δέρμα κουνελιού και κιμωλία από τα αυθεντικά λατομεία στο γειτονικό Mεντόν. Το επίχρυσο έχει στιλβωθεί και τα φύλλα χρυσού που λείπουν έχουν αντικατασταθεί σχολαστικά. Το διαμέρισμα έχει διακοσμηθεί με αντικείμενα εποχής από τις αποθήκες των Βερσαλιών.

Ζούσε σε μια σουίτα δεκατεσσάρων δωματίων ακριβώς πάνω από τα ιδιωτικά διαμερίσματα του κατά είκοσι οκτώ χρόνια μεγαλύτερού της Λουδοβίκου. Έβλεπε στην κεντρική μαρμάρινη αυλή του κάστρου και η πρόσβαση σε αυτό γινόταν από πέντε πόρτες: μία για τους επισκέπτες, μία για τους υπηρέτες και τρεις για τον βασιλιά, συμπεριλαμβανομένης μιας μυστικής σκάλας που οδηγούσε απευθείας στην κρεβατοκάμαρα.

Η κρεβατοκάμαρα και οι κύριοι χώροι υποδοχής ήταν βαμμένοι λευκοί, με διακόσμηση και καλούπια που είχαν διακοσμηθεί με φύλλα χρυσού. Άλλα δωμάτια, όπως η βιβλιοθήκη και η αίθουσα για τα παιχνίδια, είχαν διακριτικά πράσινα, μπλε και λιλά ροζ χρώματα. Το μπάνιο διακοσμήθηκε με αδιάβροχο γυαλιστερό βερνίκι σε πρωσικό μπλε.

Διαθέτει –και είναι αξιοσημείωτο για την εποχή– ζεστό και κρύο τρεχούμενο νερό και δύο μπανιέρες: μία για σαπούνισμα και μία για ξέπλυμα. Ένα τζάκι ήταν σμιλευμένο σε κόκκινο μάρμαρο με σπάνια μοτίβα φοινικόδεντρων, ενώ ένα σαλόνι ήταν επιπλωμένο σε στυλ Chinoiserie.

Μαντάμ Ντι Μπαρί, η μυστική εξωφρενική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ΄ Facebook Twitter
Ο κεντρικός χώρος υποδοχής στο διαμέρισμα της Mαντάμ ντι Μπαρί. Φωτο: © Thomas Garnier

Η Μαντάμ ντι Μπαρί γεννήθηκε μέσα στη φτώχεια το 1743 στο Βοκουλέρ, 300 χιλιόμετρα ανατολικά του Παρισιού, με το όνομα Ζαν Μπεκί. Ήταν η νόθα κόρη μιας φτωχής μοδίστρας και ενός μοναχού μάλλον.

Ένας από τους γνωστούς της μητέρας της και πιθανώς πρόσκαιρος εραστής της, ο Ντιμονσό, πήρε εκείνη και την τρίχρονη Ζαν υπό την προστασία του όταν ταξίδεψε από το Βοκουλέρ στο Παρίσι. Εκεί η μητέρα της τοποθετήθηκε ως μαγείρισσα στο σπίτι του, ενώ η μικρή Ζαν ήταν υπό την προστασία της ερωμένης του Ντιμονσό, η οποία φρόντισε τη Ζαν.

Η εκπαίδευση της Ζαν ξεκίνησε σε ένα μοναστήρι που ονομαζόταν Couvent de Saint Aurea, το οποίο εγκατέλειψε όταν θεωρήθηκε ότι ολοκληρώθηκε η εκπαίδευσή της, σε ηλικία δεκαπέντε ετών, και είχε «ενηλικιωθεί». Μητέρα και κόρη εκδιώχθηκαν από το νοικοκυριό του Ντιμονσό μάλλον για λόγους ερωτικής αντιζηλίας και η νεαρή Ζαν γύριζε τους δρόμους του Παρισιού ως μικροπωλήτρια ψευτοκοσμημάτων και μπιχλιμπιδιών. Δούλεψε ως βοηθός ενός κομμωτή, ως dame de compagnie (συνοδός) σε μια ηλικιωμένη χήρα, ως βοηθός μυλωνά και πωλήτρια σε κατάστημα με είδη μαναβικής.

Όπως αποτυπώνεται στην τέχνη της εποχής, ήταν μια εξαιρετικά ελκυστική ξανθιά γυναίκα με πυκνές χρυσές μπούκλες και αμυγδαλωτά μπλε μάτια. Η ομορφιά της τράβηξε την προσοχή του Γκιγιόμ ντι Μπαρί, που ήταν ιδιοκτήτης καζίνο και τη συνάντησε όταν διασκέδαζε σε ένα πορνείο-καζίνο. Σύντομα την εγκατέστησε στο σπιτικό του και την έκανε ερωμένη του. Δίνοντάς της το προσωνύμιο Μαντεμουαζέλ Λανς, τη βοήθησε να καθιερωθεί ως εταίρα στους υψηλότερους κύκλους της παρισινής κοινωνίας, όπου είχε αρκετούς αριστοκράτες ως σύντομους εραστές ή πελάτες.

Μαντάμ Ντι Μπαρί, η μυστική εξωφρενική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ΄ Facebook Twitter
Προσωπογραφία της Μαντάμ Ντι Μπαρί από τον François-Hubert Drouais, 1769. © Château de Versailles

Είχε πολλούς εραστές, από τους υπουργούς του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΕ’ μέχρι τους ίδιους τους αυλικούς του, με σημαντικότερο τον καρδινάλιο Ρισελιέ. Ο Λουδοβίκος την αντιλήφθηκε το 1768, όταν επισκέφθηκε τις Βερσαλίες και έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τη νεαρή Ζαν που άρχισε να επισκέπτεται συχνά το βασιλικό μπουντουάρ, ενώ ο δεσμός αυτός φαινόταν να γίνεται κάτι περισσότερο από μια περαστική περιπέτεια.

Σε κάθε περίπτωση, η Ζαν δεν μπορούσε να χαρακτηριστεί ως maîtresse-en-titre, αφού αποκαλύφθηκε ότι δεν ήταν παρά μια πόρνη, ωστόσο ο βασιλιάς διέταξε να παντρευτεί με έναν άνδρα ισχυρής καταγωγής για να μπορεί να οδηγηθεί στην Αυλή, σύμφωνα με το πρωτόκολλο. Το πρόβλημα λύθηκε με τον γάμο της την 1η Σεπτεμβρίου 1768 με τον κόμη Γκιγιόμ ντι Μπαρί.

Η τελετή βασίστηκε σε ένα πλαστό πιστοποιητικό γέννησης που έφτιαξε ο ίδιος ο Ντι Μπαρί, κανοντας τη Ζαν νεότερη κατά τρία χρόνια και δίνοντάς της ψεύτικη ευγενή καταγωγή.

Οι ευγενείς της Αυλής δεν καταδέχονταν να τη γνωρίσουν γιατί κανείς δεν μπορούσε να δεχτεί το γεγονός ότι μια γυναίκα της πιάτσας είχε το θράσος να συνομιλεί και να συναναστρέφεται με αυτούς που ήταν ανώτεροί της και προσπαθεί να τους μοιάσει.

Τελικά βρέθηκαν γυναίκες της αριστοκρατίας που δωροδοκήθηκαν για να σχηματίσουν τη συνοδεία της και η Ζαν παρουσιάστηκε στην Αυλή των Βερσαλιών στις 22 Απριλίου 1769, μια περίσταση που αναμενόταν από καιρό από το συγκεντρωμένο έξω από τις πύλες του παλατιού πλήθος και από τους κουτσομπόληδες αυλικούς στην Αίθουσα των Κατόπτρων.

Μαντάμ Ντι Μπαρί, η μυστική εξωφρενική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ΄ Facebook Twitter
Πορτρέτο της Μαντάμ Ντι Μπαρί στις Βερσαλίες. Φωτο: © CCI PIDF / Côme Sittler
Μαντάμ Ντι Μπαρί, η μυστική εξωφρενική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ΄ Facebook Twitter
Ο Λουδαβίκος ΙΕ’.

Φορούσε ένα λευκό χρυσοκέντητο φόρεμα, στολισμένο με κοσμήματα που είχε στείλει ο βασιλιάς το προηγούμενο βράδυ. Όπως ήταν αναμενόμενο, η Ζαν συνήθισε γρήγορα τη ζωή στην πολυτέλεια και ο Λουδοβίκος της είχε δώσει έναν νεαρό σκλάβο από τη Βεγγάλη, τον Ζαμόρ, τον οποίο έντυσε με κομψά ρούχα, για να τον επιδείξει.

Η σχέση της Ζαν με τη Μαρία Αντουανέτα ήταν αμφιλεγόμενη. Η πρώτη συνάντηση των δύο έγινε κατά τη διάρκεια ενός οικογενειακού δείπνου, μία ημέρα πριν από τον γάμο της Μαρίας Αντουανέτας με τον Λουδοβίκο-Αύγουστο.

Η Μαρία Αντουανέτα πρόσεξε τη Ζαν, η οποία ξεχώριζε από το υπόλοιπο πλήθος με την εξωφρενική της εμφάνιση και τη φωνή της. Η κόμισσα ντε Νοάιγ ενημέρωσε τη Μαρία Αντουανέτα ότι ο ρόλος της Ζαν ήταν να προσφέρει ευχαρίστηση στον βασιλιά και η 14χρονη τότε αρχιδούκισσα τη μίσησε ως ανήθικη και αψήφησε το πρωτόκολλο της αυλής αρνούμενη να της μιλήσει. Χρειάστηκε να παρέμβει ο βασιλιάς και ο Αυστριακός πρεσβευτής για να χαλαρώσουν οι τεταμένες σχέσεις των δυο γυναικών.

Μια εξωφρενικά πολυτελής καθημερινότητα και ένα άδοξο τέλος

Σύμφωνα με τη βιογραφία «Ντι Μπαρί» του Stanley Loomis, η καθημερινή ρουτίνα της Ζαν ξεκινούσε στις εννιά το πρωί με ένα φλιτζάνι σοκολάτα. Στη συνέχεια ντυνόταν με ένα ωραίο φόρεμα της επιλογής της και έβαζε τα κοσμήματά της. Είχε δυο κομμώτριες, μία για τις ειδικές περιστάσεις και μία για το καθημερινό στυλ, που έφτιαχναν τα μαλλιά της με μπούκλες. Δεχόταν φίλους, μοδίστρες, κοσμηματοπώλες και καλλιτέχνες που της παρουσίαζαν τα νέα τους προϊόντα, ελπίζοντας ότι θα ενδιαφερόταν να αγοράσει κάτι απ' όσα της πρόσφεραν. Ήταν πράγματι σπάταλη, αλλά με καλό χαρακτήρα και ευσπλαχνική. Ζήτησε χάρη, για παράδειγμα, και κατάφερε να αθωωθεί μια νεαρή κοπέλα που είχε καταδικαστεί σε θάνατο δι’ απαγχονισμού για παιδοκτονία, επειδή γέννησε ένα νεκρό παιδί και δεν ενημέρωσε τις Αρχές.

Η Ζαν ξόδευε ασταμάτητα, εξαντλώντας το βασιλικό θησαυροφυλάκιο ως maîtresse déclarée του βασιλιά, φορώντας πανάκριβα κοσμήματα με διαμάντια, αποκτώντας φίλους και εχθρούς, και κατείχε αυτήν τη θέση στην Αυλή με πιο σοβαρή αντίπαλό της τη Δούκισσα ντε Γκραμόν, η οποία μάταια είχε προσπαθήσει με κάθε τρόπο να αποκτήσει τη θέση της μαρκησίας ντε Πομπαντούρ και συνωμοτούσε για την απομάκρυνση της Ζαν, πετώντας ακόμα και φέιγ βολάν στα παρισινά πεζοδρόμια.

Μαντάμ Ντι Μπαρί, η μυστική εξωφρενική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ΄ Facebook Twitter
Διαμαντένιο περιδέραιο που παρήγγειλε ο βασιλιάς Λουδοβίκος ΙΕ' για τη Μαντάμ Ντι Μπαρί.

Αν και η Ζαν διέφερε από την αείμνηστη προκάτοχό της, την Πομπαντούρ, ως προς το ότι δεν ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για την πολιτική, ο βασιλιάς την είχε αφήσει να συμμετέχει σε κρατικά συμβούλια, κάτι που δημιουργούσε δυσφορία σε συμβούλους και αυλικούς, κυρίως λόγω των υπέρογκων χρεών της, παρά το τεράστιο μηνιαίο εισόδημά της από τον βασιλιά, που το σπαταλούσε διαρκώς σε κοσμήματα.

Παρέμεινε ωστόσο στη θέση της μέχρι τον θάνατο του βασιλιά, ο οποίος άρχισε να σκέπτεται ολοένα και περισσότερο τον θάνατο και τη μετάνοια και άρχισε να μην πηγαίνει στο Petit Trianon, εκεί όπου ένιωσε τα πρώτα συμπτώματα ευλογιάς. Όταν τον μετέφεραν στο παλάτι δίπλα του ήταν η Ζαν και οι τρεις κόρες του. Στις 4 Μαΐου 1774, ο βασιλιάς πρότεινε στην Μαντάμ Ντι Μπαρί να φύγει από τις Βερσαλίες, τόσο για να την προστατεύσει από τη μόλυνση όσο και για να μπορέσει να προετοιμαστεί για την εξομολόγηση και την τελευταία κοινωνία.

Μετά τον θάνατο του Λουδοβίκου ΙΕ’ και την άνοδο του εγγονού του στον θρόνο, η Μαρία Αντουανέτα έβαλε τον σύζυγό της να εξορίσει τη Ζαν στο Αββαείο του Pont-aux-Dames, κοντά στο Μο αν Μπρί. Στην αρχή δεν την υποδέχτηκαν θερμά οι μοναχές, οι οποίες γνώριζαν ότι ανάμεσά τους είχαν την 31χρονη πρώην βασιλική ερωμένη, αλλά σύντομα συνήθισαν τους τρόπους της και την αποδέχτηκαν.

Μαντάμ Ντι Μπαρί, η μυστική εξωφρενική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ΄ Facebook Twitter
Ανάμεσα στα εκθέματα της έκθεσης είναι και ένα αστρονομικό εκκρεμές.

Μετά από έναν χρόνο στο μοναστήρι, η Ζαν μπορούσε να φύγει από τη μονή, αλλά δεν μπορούσε να πλησιάσει τις Βερσαλίες πιο κοντά από δέκα μίλια. Αγόρασε ένα ακίνητο και μετακόμισε στο Λουβεσιέν, ενώ ήταν περίφημο το ménage-a-trois που είχε με τον Ερκίλ Τιμολεόν ντε Κοσέ Μπρισάκ και τον Χένρι Σέιμουρ του Ρέντλαντ.

Κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης, ο Μπρισάκ συνελήφθη ενώ επισκεπτόταν το Παρίσι και σφαγιάστηκε από τον όχλο. Αργά μια νύχτα η Ζαν άκουσε τον ήχο του μεθυσμένου πλήθους να πλησιάζει τον πύργο της. Από το ανοιχτό παράθυρο κάποιος πέταξε ένα αιματοβαμμένο πανί στο οποίο είχε τυλιγμένο το κεφάλι του Μπρισάκ. Το προσωπικό της είχε ενταχθεί στη λέσχη των Ιακωβίνων και την κατήγγειλαν ως ύποπτη για την οικονομική ενίσχυση εμιγκρέδων που είχαν ξεφύγει από τη Γαλλική Επανάσταση.

Μαντάμ Ντι Μπαρί, η μυστική εξωφρενική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ΄ Facebook Twitter
Η Μαντάμ Ντι Μπαρί οδηγείται στο ικρίωμα.

Η Μαντάμ ντι Μπαρί συνελήφθη το 1793, όταν το Επαναστατικό Δικαστήριο του Παρισιού την κατηγόρησε για προδοσία και την καταδίκασε σε θάνατο. Προσπάθησε μάταια να σωθεί, αποκαλύπτοντας τη θέση πολύτιμων λίθων που είχε κρύψει.

Στις 8 Δεκεμβρίου 1793 αποκεφαλίστηκε στην Place de la Révolution. Καθ' οδόν προς την γκιλοτίνα κατέρρευσε και, τρομοκρατημένη, ούρλιαζε για έλεος και ζητούσε από το πλήθος που την παρακολουθούσε βοήθεια. Τα τελευταία της λόγια προς τον δήμιο λέγεται ότι ήταν: «Ένα λεπτό ακόμα, σας ικετεύω!». Θάφτηκε στο νεκροταφείο Μαντλέν, όπως και πολλοί άλλοι που εκτελέστηκαν κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου, μεταξύ των οποίων ο Λουδοβίκος ΙΣΤ' και η Μαρία Αντουανέτα.

Μετά τον θάνατό της τα υπάρχοντά της σκορπίστηκαν στις αίθουσες δημοπρασιών του Παρισιού. Τα περισσότερα δεν ανακτήθηκαν ποτέ. Τα κοσμήματά της που είχε βγάλει λαθραία από τη Γαλλία στην Αγγλία πωλήθηκαν σε δημοπρασία του οίκου Christie's στο Λονδίνο, το 1795.

Μαντάμ Ντι Μπαρί, η μυστική εξωφρενική ζωή της ερωμένης του Λουδοβίκου ΙΕ΄ Facebook Twitter
Άμαξα από επιχρυσωμένο ξύλο, 1720-1730.

Η έκθεση «Λουδοβίκος ΙΕ’, Τα ενδιαφέροντα και τα πάθη ενός βασιλιά» στο Παλάτι των Βερσαλιών, στο Παρίσι, θα διαρκέσει έως τις 19 Φεβρουαρίου 2023.

Louis XV - Le Roi secret (The Secret King)

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ζακ Λουί Νταβίντ: Ένας ολοκληρωμένος σχεδιαστής, ένας συναρπαστικός ζωγράφος σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Ζακ Λουί Νταβίντ: Ένας συναρπαστικός ζωγράφος σε μια νέα έκθεση στο Met

Η τέχνη του Ζακ Λουί Νταβίντ ενσαρκώνει το στυλ που είναι γνωστό ως νεοκλασικισμός, το οποίο άκμασε στη Γαλλία κατά τα τέλη του δέκατου όγδοου και στις αρχές του δέκατου ένατου αιώνα. 80 σχέδια παρουσιάζουν τον ιδιοφυή ζωγράφο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
5 Μαΐου 1821 – 200 χρόνια από τον θάνατο του Μεγάλου Ναπολέοντα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέγας Ναπολέων: O μύθος του συναρπάζει ακόμα

Σκέψεις και ιστορίες για την προσωπικότητα του Μεγάλου Ναπολέοντα -που πέθανε σαν σήμερα- αποφεύγοντας τα πεδία των στρατιωτικών συρράξεων και ακολουθώντας μονοπάτια που συνέδεαν τα πεδία των προσωπικών μαχών του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Ποσό ρεκόρ για τα κοσμήματα της Μαρίας Αντουανέτας

Διεθνή / Ποσό ρεκόρ για τα κοσμήματα της Μαρίας Αντουανέτας

«Η εγγενής ομορφιά των κοσμημάτων, τα πολύτιμα πετράδια που τα κοσμούν και η εξαιρετική δεξιοτεχνία με την οποία κατασκευάστηκαν, επιδεικνύουν πως από μόνα τους είναι εκπληκτικά» σχολιάζει εκπρόσωπος του Sotheby's.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM
Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Οι «ερωτοφωλιές» στην Αθήνα του Μεσοπολέμου

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Εύα Γανίδου και τον Τάσο Θεοφίλου για τις γκαρσονιέρες, τα σεπαρέ και τα απρόσμενα μέρη στην πόλη τα οποία επέλεγαν οι Αθηναίοι για τις ερωτικές συνευρέσεις τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κλάους-Μίκαελ Κουν

Iστορία / Κλάους-Μίκαελ Κουν: Οι ναζιστικές ρίζες του πιο πλούσιου Γερμανού στον κόσμο

Ο πατέρας του Γερμανού μεγιστάνα έχτισε μεγάλο μέρος της οικογενειακής επιχείρησης επωφελούμενος από τις διώξεις και τη γενοκτονία των Εβραίων. Αντίθετα όμως με άλλες μεγάλες γερμανικές εταιρείες όπως η Volkswagen και η Deutsche Bank, η εταιρεία του αρνείται να ανοίξει τα σκοτεινά αρχεία της.
THE LIFO TEAM