ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη

Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Τι πραγματικά μπορεί να ευθύνεται πέρα από την ιστορική άγνοια και τη βλακεία πίσω από τον αποκεφαλισμό της προτομής;
5

Γιατί κάποιος να θέλει να καταστρέψει ένα άγαλμα, πόσω μάλλον την προτομή μιας γυναίκας, που το όνομα της γράφτηκε με αίμα στη λίστα των αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης; Το ερώτημα επανήλθε, όταν τη Δευτέρα έγινε γνωστό ότι άγνωστοι βανδάλισαν την προτομή της Λέλας Καραγιάννη επί της οδού Τοσίτσα στα Εξάρχεια, κυριολεκτικά αποκεφαλίζοντας τη. Ακολούθησαν οργισμένες ανακοινώσεις από την πλευρά του Δήμου Αθηναίων, επίσης οργισμένα tweets από τον Δήμαρχο, Γιώργο Καμίνη, υπάρχει και σε εξέλιξη το σχετικό πρόγραμμα της δημοτικής αρχής (περί μεταφοράς αγαλμάτων και προτομών σε δημόσια κτήρια μέχρι να διασφαλιστεί η αστυνόμευση τους) και μέχρι εκεί. 

Οι περαστικοί στάθηκαν με αποτροπιασμό μπροστά στην αποκεφαλισμένη προτομή, στο άκουσμα της είδησης πολλοί κούνησαν με απογοήτευση το κεφάλι - και ας είμαστε ειλικρινείς - αρκετοί από τους νεότερους ίσως να αναρωτήθηκαν ποια να ήταν η Λέλα Καραγιάννη, που "όπλισε" για δεύτερη φορά το χέρι κάποιων εναντίον της "Μπουμπουλίνας" του '40. Η ζωή συνεχίζεται, η Αθήνα στον κόσμο και τους ρυθμούς της, όμως είτε αρέσει είτε όχι, η αμάθεια, η άγνοια και οι κτηνώδεις συμπεριφορές - όχι απλώς απέναντι στην προτομή, αλλά σ' αυτό που συμβολίζει - δεν καταπολεμούνται με tweets και θεσμική οργή.

Το πολυτιμότερο σχόλιο που άκουσα ποτέ για ταινία μου ήταν για το ντοκιμαντέρ αυτό, από ένα μικροκαμωμένο παιδί της Β' Γυμνασίου επαρχιακής πόλης στη συζήτηση που ακολούθησε μετά την προβολή στο σχολείο του: «Μα κύριε, αυτή η γυναίκα, η Λέλα Καραγιάννη, μου θυμίζει τη μαμά μου! Θα μπορούσε να ήταν η μαμά μου!»

Την ωραιότερη, ωριμότερη και πιο επιμορφωτική απάντηση σε αυτό που συνέβη - όχι για να ευαισθητοποιηθούν αυτοί που το προκάλεσαν, προφανώς και γι' αυτούς δεν υπάρχει ελπίδα - αλλά για να γνωρίσει εκ νέου ο κόσμος τη Λέλα Καραγιάννη, μοιραία την έδωσε ο σκηνοθέτης Βασίλης Λουλές μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook και με ένα κείμενο με τίτλο "Talking Heads / Ομιλούσες Κεφαλές". Είναι ο άνθρωπος που μια δεκαετία πίσω, στο πλαίσιο του ντοκιμαντέρ "Συναντήσεις με τη μητέρα μου" άκουσε από πρώτο χέρι και κινηματογράφησε τη μαρτυρία του επίσης αγωνιστή γιου της Λέλας Καραγιάννη, Γιώργου. 

«Η είδηση ήταν ότι άγνωστοι αποκεφάλισαν την προτομή της Λέλας Καραγιάννη, της ηρωίδας της Αντίστασης. Το κεφάλι βρέθηκε πεσμένο στη βάση του μνημείου, σε κακό χάλι. Στην Αθήνα, στην οδό Τοσίτσα.

Πέρα από απορία και θυμό, ένοιωσα φρίκη. Σχεδόν σα να επρόκειτο για αληθινό αποκεφαλισμό. Έχω τόσο ζωντανή μπροστά μου τη μορφή αυτής της γυναίκας που ένοιωσα πόνο στο σώμα μου.

Ύστερα άρχισαν να καταφθάνουν τα μηνύματα από φίλους, αλλά και αγνώστους — μηνύματα αποτροπιασμού, οργής και θλίψης.

Όλοι έγραφαν σε μένα επειδή ξέρουν πως είχα κάνει το 2005 το ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη». Μια ταινία που προβλήθηκε πάνω από είκοσι φορές από τα κρατικά κανάλια, που προβάλλεται σε σχολεία κάθε χρόνο, που ταξιδεύει μαζί μου στην Αμερική (παρέα με το ντοκιμαντέρ «Φιλιά εις τα παιδιά»), που παίχτηκε και συζητήθηκε στο Χάρβαρντ και στην Ιντιάνα, στη Φλόριντα και στην Οκλαχόμα, στη Νέα Υόρκη (αρκετές φορές), στο Σαν Φρανσίσκο, στο Λος Άντζελες, στο Τορόντο του Καναδά και σε τόσα άλλα μέρη.

Μια ταινία πολύ απλή στη μορφή της: ένα "κεφάλι" (talking head, όπως λέμε στη γλώσσα του κινηματογράφου) μιλά για τη Λέλα. Ο γιος της Γιώργος Καραγιάννης, σε ηλικία 85 χρονών, αφηγείται ιστορίες — για τη Μητέρα περισσότερο, παρά για την Ηρωίδα. Η μουσική που της άρεσε, το άρωμα που μύριζαν τα ρούχα της, οι άσπρες τριχούλες στο κεφάλι της, η αγάπη της για τα παιδιά κι ένα σωρό ακόμα λεπτομέρειες φτιάχνουν έναν οικείο κόσμο, έναν κόσμο που όλοι μας αγαπάμε και αποζητάμε, έναν κόσμο φωτεινό, εν μέσω ενός ζοφερού τοπίου Κατοχής. Ενός τοπίου γεμάτου από σκοτωμούς και πείνα, αλλά και από προδότες και λιπόψυχους. 

Κι ανάμεσα σ' αυτούς και γενναίοι αγωνιστές, σαν τη Λέλα, που ζούσε την καθημερινή αγωνία για την τύχη των επτά παιδιών της και των εκατοντάδων μελών της αντιστασιακής οργάνωσης που έστησε η ίδια. Μια γυναίκα πλασμένη κι αυτή από σάρκα και φόβο, που όμως άντεξε τα φρικτά βασανιστήρια που υπέστη από τους Γερμανούς, που στάθηκε γενναία μέχρι ακόμα και τη στιγμή που την έστηναν μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα.

Αυτό λοιπόν το ντοκιμαντέρ το έχουν δει εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι στην Ελλάδα και κάποιες χιλιάδες στο εξωτερικό. Οι περισσότεροι από αυτούς ίσως για πρώτη φορά ένοιωσαν τέτοια οικειότητα με ένα Ιστορικό πρόσωπο. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία της Λέλας Καραγιάννη έπαψε να είναι ένα βωβό πορτραίτο ή ένα ιερό φετίχ απρόσιτο ψηλά σε κάποιο βάθρο, αλλά απέκτησε φωνή και χρώμα, γεύση και αφή. 

Μέσα από την αγάπη, την εκφραστική δύναμη και το φως της μιας "ομιλούσας κεφαλής", του γιου της Γιώργου, έγινε κι αυτή "ομιλούσα" και απαστράπτουσα.


Το πολυτιμότερο σχόλιο που άκουσα ποτέ για ταινία μου ήταν για το ντοκιμαντέρ αυτό, από ένα μικροκαμωμένο παιδί της Β' Γυμνασίου επαρχιακής πόλης στη συζήτηση που ακολούθησε μετά την προβολή στο σχολείο του: «Μα κύριε, αυτή η γυναίκα, η Λέλα Καραγιάννη, μου θυμίζει τη μαμά μου! Θα μπορούσε να ήταν η μαμά μου!», είπε με ορθάνοιχτα μάτια γεμάτα απορία και θαυμασμό.

Το παιδί εκείνο δεν μου έγραψε σήμερα μήνυμα, αλλά είμαι απολύτως βέβαιος ότι αν μάθαινε τον αποκεφαλισμό του αγάλματος θα θυμόταν αυτομάτως το ανθρώπινο πρόσωπο της ηρωίδας που γνώρισε μέσα από την ταινία.


Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσοι άνθρωποι μού μετέφεραν την οργή και τη θλίψη τους — ήταν σα να έχασαν έναν δικό τους άνθρωπο. Και, μαζί μ' αυτά τα συναισθήματα υπήρχε και κάτι το αστείο: μια έκφραση διακριτικής συμπαράστασης σε μένα — σα να ήμουν εγώ ο κοντινότερος συγγενής του αγάλματος, ο πλησιέστερος συγγενής της Λέλας! Αυτό είναι το πιο τιμητικό που θα μπορούσε να μου συμβεί.

Νοιώθουμε αποτροπιασμό για μια πράξη μόνο όταν τη βιαιότητα την υφίσταται κάποιος ή κάτι που θεωρούμε ότι έχει ψυχή. Αυτό το άγαλμα λοιπόν, στα μάτια όσων έχουν δει την ταινία «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη» έχει ψυχή, έχει φωνή. Δεν είναι ένα κομμάτι μάρμαρο. Είναι μια ομιλούσα κεφαλή — χωρίς εισαγωγικά πλέον.
Και αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ.»

Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Η μαρμάρινη προτομή της Λέλας Καραγιάννη, έργο της Λουκίας Γεωργαντή, τοποθετημένο επί της Τοσίτσα το 1963.
Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Η προτομή μετά την επίθεση

Ο αντίκτυπος σ' αυτό το κείμενο ήταν συγκινητικός, τα μηνύματα - και ειδικά από νέους ανθρώπους -, θα μπορούσαν να γίνουν και ένα μικρό εγχειρίδιο για το πώς καταπολεμάται (ειδικά στην εποχή των social media) η ιστορική άγνοια και η ρίζα της βίας. Μιλώντας με τον Βασίλη Λουλέ, για εκείνη την περίοδο, της κινηματογράφησης της μαρτυρίας του Γιώργου Καραγιάννη, ενός από τα 7 παιδιά της αγωνίστριας, αντιλαμβάνεσαι τους τρόπους με τους οποίους η ιστορία δεν είναι σχολικό μάθημα, στο οποίο θα εξεταστείς. Είναι τα πρόσωπα της, συναρπαστικά, παθιασμένα, ηρωικά: όσο πιο κοντά στη γραμμή αίματος βρεθείς, τόσο καταλήγεις να αγαπάς το πρόσωπο που σε 'σένα καταλήγει ως ιστορία. Αυτή, άλλωστε, είναι και το στοιχείο που κάνει αυτού του είδους τα ντοκιμαντέρ τόσο δημοφιλή.

"Με τον Γιώργο Καραγιάννη κάναμε γυρίσματα επί 10 μέρες. Ένα από αυτά ήταν και στην οδό Τοσίτσα, στην προτομή της Λέλας. Εκεί, καθισμένος στη βάση του αγάλματος, μου μίλησε (και πάλι) για τα βασανιστήρια που υπέστη η μητέρα του στα χέρια της Γκεστάπο. Συνελήφθη τον Ιούνιο του 1944, ήταν τότε 45 χρονών γυναίκα", θυμάται ο σκηνοθέτης και συνεχίζει, δίνοντας λίγα στοιχεία ακόμη για την οικογένεια εκείνης της ηρωικής γυναίκας: "Δεδομένου ότι και ο ίδιος ο Γιώργος είχε συλληφθεί σε προγενέστερη φάση της Κατοχής (το 1941, σε ηλικία 20 ετών) και είχε βασανιστεί, αλλά κατάφερε να αποδράσει, μιλήσαμε για το πώς νιώθει κάποιος εκείνες τις ώρες που τον βασανίζουν φρικτά. Του ζήτησα να μου μιλήσει με λεπτομέρειες. Θυμάμαι σαν τώρα ότι αυτός ο κοντούλης, μικροκαμωμένος γεράκος -ο ίδιος που σε άλλες στιγμές της αφήγησης μεταμορφωνόταν σε έναν ψηλό άντρα με διαπεραστικό φλογερό βλέμμα ή σε ένα παιδί που λάμπει μέσα από το βλέμμα της μητέρας του- σκοτείνιασε ολόκληρος. "Ένοιωθα μίσος για τον βασανιστή μου. Ένα απέραντο μίσος. Αυτό με κρατούσε όρθιο: η δίψα να ζήσω για να τον σκοτώσω εγώ με τα χέρια μου". -"Και ο φόβος;", τον ρώτησα. -"Φοβόμουν, έτρεμα. Ο φόβος είναι το χειρότερο συναίσθημα που μπορεί να νοιώσει ο άνθρωπος. Μίσησα τον βασανιστή μου γιατί με έκανε να νοιώσω τον φόβο. Αυτός ο φόβος που γνώρισα τότε με έκανε να μισήσω τον φόβο. Δεν μπορώ πια, δεν ανέχομαι να τον βλέπω στο βλέμμα κάποιου άλλου ανθρώπου ή ακόμα κι ενός ζώου".

Τι πραγματικά, λοιπόν, μπορεί να ευθύνεται πέρα από την ιστορική άγνοια και τη βλακεία πίσω από τον αποκεφαλισμό της προτομής; "Ειλικρινά δεν ξέρω αν χρειάζεται κάτι περισσότερο, από αυτά τα δύο, προκειμένου να καταστρέψεις κάτι. Δεν παλεύονται με τίποτα. Όλα τα υπόλοιπα -υποχθόνια σχέδια, συμφέροντα, υστεροβουλία, κ.λπ- παλεύονται", καταλήγει ο Βασίλης Λουλές.

Ρίχνοντας μια ματιά στις φωτογραφίες της Καραγιάννη, στις φωτογραφίες των θυγατέρων της, που συγκινημένος κρατά στο ντοκιμαντέρ ο γιος της, γίνεται πιο κοντινή, πιο μέσα στο σήμερα η ιστορία της γυναίκας, που από μία πράξη καλοσύνης, έφτασε να γίνει σύμβολο της Εθνικής Αντίστασης και το σπίτι και η οικογένεια της, η έδρα του. Ας γίνει και πάλι η αφορμή, για να διδαχθούμε από την αρχή, γιατί το να πληγώνουμε τ' αγάλματα δεν αποτελεί απλώς βανδαλισμό, αλλά πράξη βίας εναντίον κοινωνίας και ιστορίας μαζί.

Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Γιώργος Καραγιάννης
Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Λέλα Καραγιάννη
5

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ
Φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαίο φυλαχτό που απεικονίζει τον Σολομώντα σε μάχη με τον διάβολο βρέθηκε στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας

Το σπάνιο τεχνούργημα βρέθηκε κατά τη διάρκεια ενός συνεχιζόμενου ανασκαφικού έργου στην Αδριανούπολη της Παφλαγονίας στη Μικρά Ασία και χρονολογείται στον πέμπτο αιώνα
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM