Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη

Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Τι πραγματικά μπορεί να ευθύνεται πέρα από την ιστορική άγνοια και τη βλακεία πίσω από τον αποκεφαλισμό της προτομής;
5

Γιατί κάποιος να θέλει να καταστρέψει ένα άγαλμα, πόσω μάλλον την προτομή μιας γυναίκας, που το όνομα της γράφτηκε με αίμα στη λίστα των αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης; Το ερώτημα επανήλθε, όταν τη Δευτέρα έγινε γνωστό ότι άγνωστοι βανδάλισαν την προτομή της Λέλας Καραγιάννη επί της οδού Τοσίτσα στα Εξάρχεια, κυριολεκτικά αποκεφαλίζοντας τη. Ακολούθησαν οργισμένες ανακοινώσεις από την πλευρά του Δήμου Αθηναίων, επίσης οργισμένα tweets από τον Δήμαρχο, Γιώργο Καμίνη, υπάρχει και σε εξέλιξη το σχετικό πρόγραμμα της δημοτικής αρχής (περί μεταφοράς αγαλμάτων και προτομών σε δημόσια κτήρια μέχρι να διασφαλιστεί η αστυνόμευση τους) και μέχρι εκεί. 

Οι περαστικοί στάθηκαν με αποτροπιασμό μπροστά στην αποκεφαλισμένη προτομή, στο άκουσμα της είδησης πολλοί κούνησαν με απογοήτευση το κεφάλι - και ας είμαστε ειλικρινείς - αρκετοί από τους νεότερους ίσως να αναρωτήθηκαν ποια να ήταν η Λέλα Καραγιάννη, που "όπλισε" για δεύτερη φορά το χέρι κάποιων εναντίον της "Μπουμπουλίνας" του '40. Η ζωή συνεχίζεται, η Αθήνα στον κόσμο και τους ρυθμούς της, όμως είτε αρέσει είτε όχι, η αμάθεια, η άγνοια και οι κτηνώδεις συμπεριφορές - όχι απλώς απέναντι στην προτομή, αλλά σ' αυτό που συμβολίζει - δεν καταπολεμούνται με tweets και θεσμική οργή.

Το πολυτιμότερο σχόλιο που άκουσα ποτέ για ταινία μου ήταν για το ντοκιμαντέρ αυτό, από ένα μικροκαμωμένο παιδί της Β' Γυμνασίου επαρχιακής πόλης στη συζήτηση που ακολούθησε μετά την προβολή στο σχολείο του: «Μα κύριε, αυτή η γυναίκα, η Λέλα Καραγιάννη, μου θυμίζει τη μαμά μου! Θα μπορούσε να ήταν η μαμά μου!»

Την ωραιότερη, ωριμότερη και πιο επιμορφωτική απάντηση σε αυτό που συνέβη - όχι για να ευαισθητοποιηθούν αυτοί που το προκάλεσαν, προφανώς και γι' αυτούς δεν υπάρχει ελπίδα - αλλά για να γνωρίσει εκ νέου ο κόσμος τη Λέλα Καραγιάννη, μοιραία την έδωσε ο σκηνοθέτης Βασίλης Λουλές μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook και με ένα κείμενο με τίτλο "Talking Heads / Ομιλούσες Κεφαλές". Είναι ο άνθρωπος που μια δεκαετία πίσω, στο πλαίσιο του ντοκιμαντέρ "Συναντήσεις με τη μητέρα μου" άκουσε από πρώτο χέρι και κινηματογράφησε τη μαρτυρία του επίσης αγωνιστή γιου της Λέλας Καραγιάννη, Γιώργου. 

«Η είδηση ήταν ότι άγνωστοι αποκεφάλισαν την προτομή της Λέλας Καραγιάννη, της ηρωίδας της Αντίστασης. Το κεφάλι βρέθηκε πεσμένο στη βάση του μνημείου, σε κακό χάλι. Στην Αθήνα, στην οδό Τοσίτσα.

Πέρα από απορία και θυμό, ένοιωσα φρίκη. Σχεδόν σα να επρόκειτο για αληθινό αποκεφαλισμό. Έχω τόσο ζωντανή μπροστά μου τη μορφή αυτής της γυναίκας που ένοιωσα πόνο στο σώμα μου.

Ύστερα άρχισαν να καταφθάνουν τα μηνύματα από φίλους, αλλά και αγνώστους — μηνύματα αποτροπιασμού, οργής και θλίψης.

Όλοι έγραφαν σε μένα επειδή ξέρουν πως είχα κάνει το 2005 το ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη». Μια ταινία που προβλήθηκε πάνω από είκοσι φορές από τα κρατικά κανάλια, που προβάλλεται σε σχολεία κάθε χρόνο, που ταξιδεύει μαζί μου στην Αμερική (παρέα με το ντοκιμαντέρ «Φιλιά εις τα παιδιά»), που παίχτηκε και συζητήθηκε στο Χάρβαρντ και στην Ιντιάνα, στη Φλόριντα και στην Οκλαχόμα, στη Νέα Υόρκη (αρκετές φορές), στο Σαν Φρανσίσκο, στο Λος Άντζελες, στο Τορόντο του Καναδά και σε τόσα άλλα μέρη.

Μια ταινία πολύ απλή στη μορφή της: ένα "κεφάλι" (talking head, όπως λέμε στη γλώσσα του κινηματογράφου) μιλά για τη Λέλα. Ο γιος της Γιώργος Καραγιάννης, σε ηλικία 85 χρονών, αφηγείται ιστορίες — για τη Μητέρα περισσότερο, παρά για την Ηρωίδα. Η μουσική που της άρεσε, το άρωμα που μύριζαν τα ρούχα της, οι άσπρες τριχούλες στο κεφάλι της, η αγάπη της για τα παιδιά κι ένα σωρό ακόμα λεπτομέρειες φτιάχνουν έναν οικείο κόσμο, έναν κόσμο που όλοι μας αγαπάμε και αποζητάμε, έναν κόσμο φωτεινό, εν μέσω ενός ζοφερού τοπίου Κατοχής. Ενός τοπίου γεμάτου από σκοτωμούς και πείνα, αλλά και από προδότες και λιπόψυχους. 

Κι ανάμεσα σ' αυτούς και γενναίοι αγωνιστές, σαν τη Λέλα, που ζούσε την καθημερινή αγωνία για την τύχη των επτά παιδιών της και των εκατοντάδων μελών της αντιστασιακής οργάνωσης που έστησε η ίδια. Μια γυναίκα πλασμένη κι αυτή από σάρκα και φόβο, που όμως άντεξε τα φρικτά βασανιστήρια που υπέστη από τους Γερμανούς, που στάθηκε γενναία μέχρι ακόμα και τη στιγμή που την έστηναν μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα.

Αυτό λοιπόν το ντοκιμαντέρ το έχουν δει εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι στην Ελλάδα και κάποιες χιλιάδες στο εξωτερικό. Οι περισσότεροι από αυτούς ίσως για πρώτη φορά ένοιωσαν τέτοια οικειότητα με ένα Ιστορικό πρόσωπο. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία της Λέλας Καραγιάννη έπαψε να είναι ένα βωβό πορτραίτο ή ένα ιερό φετίχ απρόσιτο ψηλά σε κάποιο βάθρο, αλλά απέκτησε φωνή και χρώμα, γεύση και αφή. 

Μέσα από την αγάπη, την εκφραστική δύναμη και το φως της μιας "ομιλούσας κεφαλής", του γιου της Γιώργου, έγινε κι αυτή "ομιλούσα" και απαστράπτουσα.


Το πολυτιμότερο σχόλιο που άκουσα ποτέ για ταινία μου ήταν για το ντοκιμαντέρ αυτό, από ένα μικροκαμωμένο παιδί της Β' Γυμνασίου επαρχιακής πόλης στη συζήτηση που ακολούθησε μετά την προβολή στο σχολείο του: «Μα κύριε, αυτή η γυναίκα, η Λέλα Καραγιάννη, μου θυμίζει τη μαμά μου! Θα μπορούσε να ήταν η μαμά μου!», είπε με ορθάνοιχτα μάτια γεμάτα απορία και θαυμασμό.

Το παιδί εκείνο δεν μου έγραψε σήμερα μήνυμα, αλλά είμαι απολύτως βέβαιος ότι αν μάθαινε τον αποκεφαλισμό του αγάλματος θα θυμόταν αυτομάτως το ανθρώπινο πρόσωπο της ηρωίδας που γνώρισε μέσα από την ταινία.


Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσοι άνθρωποι μού μετέφεραν την οργή και τη θλίψη τους — ήταν σα να έχασαν έναν δικό τους άνθρωπο. Και, μαζί μ' αυτά τα συναισθήματα υπήρχε και κάτι το αστείο: μια έκφραση διακριτικής συμπαράστασης σε μένα — σα να ήμουν εγώ ο κοντινότερος συγγενής του αγάλματος, ο πλησιέστερος συγγενής της Λέλας! Αυτό είναι το πιο τιμητικό που θα μπορούσε να μου συμβεί.

Νοιώθουμε αποτροπιασμό για μια πράξη μόνο όταν τη βιαιότητα την υφίσταται κάποιος ή κάτι που θεωρούμε ότι έχει ψυχή. Αυτό το άγαλμα λοιπόν, στα μάτια όσων έχουν δει την ταινία «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη» έχει ψυχή, έχει φωνή. Δεν είναι ένα κομμάτι μάρμαρο. Είναι μια ομιλούσα κεφαλή — χωρίς εισαγωγικά πλέον.
Και αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ.»

Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Η μαρμάρινη προτομή της Λέλας Καραγιάννη, έργο της Λουκίας Γεωργαντή, τοποθετημένο επί της Τοσίτσα το 1963.
Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Η προτομή μετά την επίθεση

Ο αντίκτυπος σ' αυτό το κείμενο ήταν συγκινητικός, τα μηνύματα - και ειδικά από νέους ανθρώπους -, θα μπορούσαν να γίνουν και ένα μικρό εγχειρίδιο για το πώς καταπολεμάται (ειδικά στην εποχή των social media) η ιστορική άγνοια και η ρίζα της βίας. Μιλώντας με τον Βασίλη Λουλέ, για εκείνη την περίοδο, της κινηματογράφησης της μαρτυρίας του Γιώργου Καραγιάννη, ενός από τα 7 παιδιά της αγωνίστριας, αντιλαμβάνεσαι τους τρόπους με τους οποίους η ιστορία δεν είναι σχολικό μάθημα, στο οποίο θα εξεταστείς. Είναι τα πρόσωπα της, συναρπαστικά, παθιασμένα, ηρωικά: όσο πιο κοντά στη γραμμή αίματος βρεθείς, τόσο καταλήγεις να αγαπάς το πρόσωπο που σε 'σένα καταλήγει ως ιστορία. Αυτή, άλλωστε, είναι και το στοιχείο που κάνει αυτού του είδους τα ντοκιμαντέρ τόσο δημοφιλή.

"Με τον Γιώργο Καραγιάννη κάναμε γυρίσματα επί 10 μέρες. Ένα από αυτά ήταν και στην οδό Τοσίτσα, στην προτομή της Λέλας. Εκεί, καθισμένος στη βάση του αγάλματος, μου μίλησε (και πάλι) για τα βασανιστήρια που υπέστη η μητέρα του στα χέρια της Γκεστάπο. Συνελήφθη τον Ιούνιο του 1944, ήταν τότε 45 χρονών γυναίκα", θυμάται ο σκηνοθέτης και συνεχίζει, δίνοντας λίγα στοιχεία ακόμη για την οικογένεια εκείνης της ηρωικής γυναίκας: "Δεδομένου ότι και ο ίδιος ο Γιώργος είχε συλληφθεί σε προγενέστερη φάση της Κατοχής (το 1941, σε ηλικία 20 ετών) και είχε βασανιστεί, αλλά κατάφερε να αποδράσει, μιλήσαμε για το πώς νιώθει κάποιος εκείνες τις ώρες που τον βασανίζουν φρικτά. Του ζήτησα να μου μιλήσει με λεπτομέρειες. Θυμάμαι σαν τώρα ότι αυτός ο κοντούλης, μικροκαμωμένος γεράκος -ο ίδιος που σε άλλες στιγμές της αφήγησης μεταμορφωνόταν σε έναν ψηλό άντρα με διαπεραστικό φλογερό βλέμμα ή σε ένα παιδί που λάμπει μέσα από το βλέμμα της μητέρας του- σκοτείνιασε ολόκληρος. "Ένοιωθα μίσος για τον βασανιστή μου. Ένα απέραντο μίσος. Αυτό με κρατούσε όρθιο: η δίψα να ζήσω για να τον σκοτώσω εγώ με τα χέρια μου". -"Και ο φόβος;", τον ρώτησα. -"Φοβόμουν, έτρεμα. Ο φόβος είναι το χειρότερο συναίσθημα που μπορεί να νοιώσει ο άνθρωπος. Μίσησα τον βασανιστή μου γιατί με έκανε να νοιώσω τον φόβο. Αυτός ο φόβος που γνώρισα τότε με έκανε να μισήσω τον φόβο. Δεν μπορώ πια, δεν ανέχομαι να τον βλέπω στο βλέμμα κάποιου άλλου ανθρώπου ή ακόμα κι ενός ζώου".

Τι πραγματικά, λοιπόν, μπορεί να ευθύνεται πέρα από την ιστορική άγνοια και τη βλακεία πίσω από τον αποκεφαλισμό της προτομής; "Ειλικρινά δεν ξέρω αν χρειάζεται κάτι περισσότερο, από αυτά τα δύο, προκειμένου να καταστρέψεις κάτι. Δεν παλεύονται με τίποτα. Όλα τα υπόλοιπα -υποχθόνια σχέδια, συμφέροντα, υστεροβουλία, κ.λπ- παλεύονται", καταλήγει ο Βασίλης Λουλές.

Ρίχνοντας μια ματιά στις φωτογραφίες της Καραγιάννη, στις φωτογραφίες των θυγατέρων της, που συγκινημένος κρατά στο ντοκιμαντέρ ο γιος της, γίνεται πιο κοντινή, πιο μέσα στο σήμερα η ιστορία της γυναίκας, που από μία πράξη καλοσύνης, έφτασε να γίνει σύμβολο της Εθνικής Αντίστασης και το σπίτι και η οικογένεια της, η έδρα του. Ας γίνει και πάλι η αφορμή, για να διδαχθούμε από την αρχή, γιατί το να πληγώνουμε τ' αγάλματα δεν αποτελεί απλώς βανδαλισμό, αλλά πράξη βίας εναντίον κοινωνίας και ιστορίας μαζί.

Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Γιώργος Καραγιάννης
Σκοτώνοντας για δεύτερη φορά τη Λέλα Καραγιάννη Facebook Twitter
Λέλα Καραγιάννη
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ