Αποστολή στις Κάννες: Έρωτας (και ακτιβισμός) στα χρόνια της χολέρας

Αποστολή στις Κάννες: Έρωτας (και ακτιβισμός) στα χρόνια της χολέρας Facebook Twitter
Tο 120 Χτύποι το Λεπτό ξεχωρίζει στο πρώτο πενθήμερο του επετειακού Φεστιβάλ, και δεν βλέπω το λόγο να φύγει χωρίς μεγάλο βραβείο από τις Κάννες
0

Συγκρατήστε το όνομα: Ρομπέν Καμπιλό. Είναι ο σκηνοθέτης του δραματικού χρονικού του AIDS, 120 Battements par Minute, λίγα χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, στα μέσα προς τέλη της δεκαετίας του 80. Δεν είναι άγνωστος. Το ντεμπούτο του, με το Eastern Boys έθετε τα προβλήματα μιας άνισης gay σχέσης στις σωστές κοινωνικές παραμέτρους. Έγραψε επίσης το σενάριο του Ανάμεσα στους Τοίχους, τον Χρυσό Φοίνικα του Λοραν Καντέ, και ο απόηχος της έντονης ανταλλαγής επιχειρημάτων σε εκείνη την ταινία φάινεται και στο 120 Χτύποι το Λεπτό, τη ρυθμική ραχοκοκκαλιά της club μουσικής εκείνης της περιόδου. Πολύ πιο δυναμική και άμεση από θεματικά παρεμφερείς, κυρίως αμερικανικές ταινίες, η γαλλική εκδοχή της αντιμετώπισης και διαχείρισης της ασθένειας από τον Καμπιλό εστιάζει στο παρισινό παράρτημα της Act Up και σε μια ομάδα ακτιβιστών οροθετικών (εκτός από έναν, τον Νατάν), που παλεύουν καθημερινά για πληροφόρηση αναλαμβάνοντας δράση ενάντια στην συγκάληψη της κυβέρνησης Μιτεράν, την άγνοια και την καχυποψία των πολιτών. Ωστόσο, η πολιτκή διάσταση της ταινίας μπλέκει εξαίσια με το προσωπικό στοιχείο, τον έρωτα, το φόβο και το σέξ που ξεδιπλώνονται οργανικά και ειλικρινώς, συγκινώντας χωρίς τραβηγμένες κορώνες και μελοδραματικές ευκολίες. Η έλλειψη συγκατάβασης είναι δραματουργικά εντυπωσιακή, και απολύτως δικαιολογημένη, αφού ο Καμπιλό υπήρξε πρόεδρος της Act Up μέχρι το 1990 και γνωρίζει πολύ καλά τι γινόταν. Και μάλιστα, δε μένει μόνο στις διαδικασίες, τις αντιρρήσεις για τον αυθεντικό, επιθετικό ριζοσπαστισμό μιας μερίδας της οργάνωσης κόντρα στην πιο οργανωμένη δράση της αντίπαλης όχθης, αλλά σκύβει στα σώματα και τις ψυχές, στην καρδιά των θυμάτων, χωρίς να θυματοποιεί κανέναν. Μαζί με το Loveless του Σβιάγκιντσεφ, το 120 Χτύποι το Λεπτό ξεχωρίζει στο πρώτο πενθήμερο του επετειακού Φεστιβάλ, και δεν βλέπω το λόγο να φύγει χωρίς μεγάλο βραβείο από τις Κάννες, με ένα θέμα τόσο δυνατό- και Πρόεδρο της επιτροπής τον Πέδρο Αλμοδόβαρ.

 

Μαζί με το Loveless του Σβιάγκιντσεφ, το 120 Χτύποι το Λεπτό ξεχωρίζει στο πρώτο πενθήμερο του επετειακού Φεστιβάλ, και δεν βλέπω το λόγο να φύγει χωρίς μεγάλο βραβείο από τις Κάννες, με ένα θέμα τόσο δυνατό- και Πρόεδρο της επιτροπής τον Πέδρο Αλμοδόβαρ.

Αποστολή στις Κάννες: Έρωτας (και ακτιβισμός) στα χρόνια της χολέρας Facebook Twitter
Στο Square σε μια σκηνή ένας καλλιτέχνης που προσποιείται τον γορίλα ξεφτιλίζει τους συνδαιτημόνες που πιστεύουν πως θα δουν μια ακόμη παράσταση προχωρημένου στοχασμού από ασφαλή απόσταση- και ταυτόχρονα, φέρνει εμάς, τους θεατές, σε παρόμοια αμηχανία.
 

Το Square του Ρούμπεν Όστλουντ ακολουθεί την προπέρσινη επιτυχία του, Ανωτέρα Βία, και κατακεραυνώνει, όχι μόνο το "Σουηδισμό" της ορθής ψυχρότητας, αλλά και της πολύπλευρης εκμετάλλευσης, σε μια χώρα με βαθιά θέματα και μια επίφαση πολιτισμένης ανωτερότητας. Ο αρνητικός ήρωας είναι επιμελητής στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και μια κλοπή τον οδηγεί σε μια πικρότατη συνειδητοποίηση της αμετροέπειάς του, όταν ζητάει με έξυπνο, και άκομψο τρόπο, το κινητό και το πορτοφόλι του πίσω, τοποθετώντας φυλλάδια καμουφλαρισμένης απειλής στις πόρτες μιας εργατικής πολυκατοικίας στα προάστεια, εκεί όπου ο locator τον ειδοποιεί πως βρίσκεται η συσκευή του. Το σύστημα του καταρρέει σαν χάρτινη ψευδαίσθηση, όλα του πάνε στραβά, και ο πραγματικός κόσμος, με την ανέχειακαι τα κρουστά προβλήματα, καραδοκεί στις παρυφές της κάλπικης καλλιτεχνικής παρέμβασης, αφού το Τετράγωνο που διαφημίζει ως έργο αιχμής στο μουσείο του δεν είναι παρά μιά προσβλητική, εικονική προσομοίωση της κοινωνικής πραγματικότητας. Ο Όστλουντ συγκρούεται μετωπικά με τους αριστερούς του χαβιαριού, που λένε και οι Γάλλοι, και τους "δίνει" κανονικά, ειδικά με μια σκληρή σκηνή ανθολογίας, όπου ένας καλλιτέχνης που προσποιείται τον γορίλα ξεφτιλίζει τους συνδαιτημόνες που πιστεύουν πως θα δουν μια ακόμη παράσταση προχωρημένου στοχασμού από ασφαλή απόσταση- και ταυτόχρονα, φέρνει εμάς, τους θεατές, σε παρόμοια αμηχανία, χωρίς να μας εξηγήσει πού κολλάει όλο αυτό το μαρτύριο. Συνολικά ωστόσο, δεν φροντίζει να μαζέψει το μακρύ υλικό και τις καλές ιδέες του, που απλώνονται σε 2μιση ώρες και χάνουν συχνά την ισορροπία τους στο ήδη γνωστό, τεντωμένο σκοινί της αφαιρετικής διανόησης.

 

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ