Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του

Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του Facebook Twitter
1

Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του Facebook Twitter

 

Η πιο χίπικη ελληνική ταινία δεν ήταν ούτε το Αλδεβαράν (1976) του Ανδρέα Θωμόπουλου, ούτε η Θεία μου η χίπισσα (1970) του Αλέκου Σακελλάριου με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Αν υπολογίσει κανείς ότι τα μηνύματα των παιδιών των λουλουδιών έφτασαν στη χώρα μας με τουλάχιστον μία πενταετία καθυστέρηση, το δρόμο άνοιξε ο Θανάσης Βέγγος με τη ξεκαρδιστική κωμωδία του Επιχείρησις Γης Μαδιάμ της σουρεαλιστικής σειράς Θου- Βου! Η ταινία αυτή γυρίστηκε το 1968, ένα χρόνο δηλαδή πριν από το Woodstock και προβλήθηκε την επόμενη χρονιά.

 

Η κάμερα του Θανάση (διότι ο Βέγγος υπογράφει τη σκηνοθεσία) βρίσκεται μέσα σε ένα δισκοπωλείο της εποχής. Μια κοπέλα με μίνι φούστα φεύγει κρατώντας στα χέρια της το άλμπουμ του Γιώργου Ρωμανού Στα Διονύσια και το στούντιο σε τραγούδια Μάνου Χατζιδάκι και δικά του, επίσης του ΄68 από το label Zodiac της Lyra!

 

Ούτε που θα φανταζόταν ο δημιουργός της ότι ακόμη ένα χρόνο μετά, το 1970, η πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ από το Woodstock θα προξενούσε βίαια επεισόδια έξω από τους αθηναϊκούς κινηματογράφους! Ο μουσικός παραγωγός Ιλάν θυμάται χαρακτηριστικά τη χουντική αστυνομία να εισβάλλει σε ένα σινεμά και να προβαίνει σε κατάσχεση της κόπιας! Γιατί όμως ο Βέγγος θεωρείται κατά τη γνώμη μου πρωτοπόρος του εν Ελλάδι...χιπισμού; Είναι σίγουρο πως μιας και το Woodstock δεν είχε πραγματοποιηθεί ακόμη, ο Βέγγος είχε δει, πιθανώς και μελετήσει, το αντίστοιχο ντοκιμαντέρ του D.A. Pennebaker από το Monterey International Pop Festival του 1967 - αυτό είχε ισχυριστεί σε σχετική μας συζήτηση και ο σκηνοθέτης Γιάννης Σολδάτος, βιογράφος του Βέγγου! Έτσι εξηγείται το ψυχεδελικά ζωγραφισμένο αμάξι, ακριβές αντίγραφο των χίπικων βαν του Frisco, που χρησιμοποιούν με τον ανεκδιήγητο βοηθό του, Αντώνη Παπαδόπουλο, στις εξορμήσεις τους.

 

Η χίπικη πλευρά του Θανάση Βέγγου, 5 χρόνια από το θάνατο του Facebook Twitter

 

Επίσης, είναι η πρώτη φορά που σε ταινία του ελληνικού εμπορικού κινηματογράφου ακούγεται ηχογράφηση της Janis Joplin! Όση ώρα δηλαδή παρακολουθούμε το φοβερό δίδυμο των πρακτόρων της συμφοράς on the road, στο ψυχεδελικό- όπως είπαμε- όχημα τους, ακούμε το κομμάτι Combination of the two από το άλμπουμ Cheap Thrills του ΄68, τον δεύτερο δίσκο της Joplin με τους Big Brother & The Holding Company!

 

Το πιο σημαντικό όμως στοιχείο που καθιστά την ταινία Θου- Βου: Επιχείρησις γης μαδιάμ γνήσια χίπικη είναι ένα πλάνο που διαρκεί κλάσματα δευτερολέπτου! Η κάμερα του Θανάση (διότι ο Βέγγος υπογράφει τη σκηνοθεσία) βρίσκεται μέσα σε ένα δισκοπωλείο της εποχής. Μια κοπέλα με μίνι φούστα φεύγει κρατώντας στα χέρια της το άλμπουμ του Γιώργου Ρωμανού Στα Διονύσια και το στούντιο σε τραγούδια Μάνου Χατζιδάκι και δικά του, επίσης του ΄68 από το label Zodiac της Lyra! Δεδομένου ότι ο Ρωμανός υπήρξε η πρώτη αξιόλογη περίπτωση Έλληνα ψυχεδελικού rocker, ο Βέγγος τον ενέταξε μ' αυτό τον τρόπο στην κωμωδία του, θέλοντας να αποτυπώσει 100% το στίγμα της Flower Power και στη μικρή χώρα μας! Εν κατακλείδι, μερικά χρόνια πριν από την απόλυτη κυριαρχία του ΝΕΚ που ασπάστηκε εν πολλοίς τα χίπικα ιδεώδη, αλλά και τη μαζική παραγωγή των σοφτ- πορνό του Όμηρου Ευστρατιάδη, όπου το εγχώριο μουσικό underground πέρασε μπροστά από το φακό, ο Θανάσης Βέγγος (εν αγνοία του;) μας χάρισε ένα μεγάλο ντοκουμέντο για μια κατάσταση που πήγαινε να φτιαχτεί και στην Ελλάδα, μεσούσης της δικτατορίας!

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ

σχόλια

1 σχόλια