Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

JASON MOMOA Facebook Twitter
Βασισμένη στο ομώνυμο παιχνίδι που εξακολουθεί να κάνει θραύση, στην ταινία(;) δεν υπάρχει ούτε υποψία αφηγηματικής συνοχής, κατασκευαστικής μέριμνας ή δραματουργικής συνέπειας.
0

Αν ασχολείστε με την κινηματογραφική βιομηχανία και διαβάζετε σχετικές ιστοσελίδες, σίγουρα θα έχετε πέσει πάνω σε κάποιο από τα δεκάδες άρθρα για τον «κορεσμό του υπερηρωικού σινεμά» που δημοσιεύτηκαν την τελευταία τριετία με αφορμή τις οικτρές εισπρακτικές επιδόσεις αρκετών ταινιών του είδους. Φυσικά, θα συνεχίσουν να γυρίζονται περιπέτειες με υπερήρωες, ίσως προκύψουν και μερικές καλές, όταν τα στούντιο και οι δημιουργοί θυμηθούν ότι το υπερηρωικό υποείδος είναι απλώς η φόρμα για να πεις μια ιστορία με ένα θέμα και να καταθέσεις και κάτι γύρω από αυτό, αντί να προσεγγίζουν τη φόρμα ως αυτοσκοπό – τουλάχιστον στην κυρίαρχη και μέχρι πρότινος «ασφαλή» εκδοχή της. Ανεξάρτητα από αυτό, οι συγκεκριμένες ταινίες δεν αποτελούν πια σίγουρο εμπορικό χαρτί για τα στούντιο και μόνο όταν πείσουν πως αποτελούν events θα φέρουν τα νούμερα του παρελθόντος – όπως το περσινό «Deadpool & Wolverine», ενδεχομένως και οι προσεχείς «Avengers».

Στο ερώτημα από τι θα αντικατασταθούν, για όποιον παρακολουθεί και αναλύει τα αποτελέσματα του box-office και όσα «υποδεικνύουν», η αγορά έχει απαντήσει ήδη από πρόπερσι, οπότε καμία έκπληξη δεν προξενούν τα 300 εκατομμύρια δολάρια που έβγαλε το «Minecraft: The Movie» στο παγκόσμιο box-office το περασμένο τετραήμερο. Να θυμίσουμε, λοιπόν, ότι οι δύο εμπορικότερες ταινίες του 2023 ήταν το «Super Mario Bros» και η «Barbie». Αν κάτι τις ενώνει, πέρα από μια επίκληση στον παράγοντα της νοσταλγίας, καθώς αφορούν παιχνίδια με τα οποία έχει συνδεθεί σε νεαρότερη ηλικία ένα συντριπτικό μέρος των θεατών, είναι ότι, ιδωμένες πιο αποστασιοποιημένα, αποτελούν αμφότερες μακροσκελείς διαφημίσεις ενός εμπορικού προϊόντος.

Θα χρειαστούμε περισσότερα δείγματα για να μιλήσουμε για ρεύμα, αλλά στα μάτια μας είναι εμφανές ότι ανατέλλει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά, που θα καταστήσει εντονότερη από ποτέ την ταύτιση θεατή και καταναλωτή.

Το product placement δεν αποτελεί νέο φαινόμενο. Έχουμε δει τις εταιρείες να πληρώνουν υπέρογκα ποσά ώστε ο Τζέιμς Μποντ να οδηγεί Aston Martin ή ο Σταλόνε να τρώει με τη Σάντρα Μπούλοκ στα Taco Bell στο «Demolition Man» – ή στην Pizza Hut στο διεθνές cut της ταινίας. Ο νεωτερισμός έγκειται στο γεγονός ότι πλέον η ίδια η ταινία είναι ένα μεγάλο product placement. Θα μας πείτε ότι και στο παρελθόν έχουν υπάρξει αντίστοιχα εγχειρήματα, δηλαδή ταινίες με αντικείμενο παιχνίδια και εμπορικά προϊόντα, χρηματοδοτημένες από τις εταιρείες τους με στόχο τη διεύρυνση του κύκλου εργασιών τους, αλλά δεν είχαν ανάλογη επιτυχία.

Σκηνές από το Demolition Man σε εστιατόριο της Pizza Hut

Ίσως είναι λίγο νωρίς για να εξετάσουμε το φαινόμενο και ενδεχομένως να χρειαστούμε περισσότερα δείγματα και δεδομένα, αλλά, σε πρώτη φάση, σημαντικό ρόλο για το σουξέ των παραπάνω ταινιών, και του «Minecraft» –θα επανέλθουμε και σ’ αυτό–, φαίνεται να έπαιξε η πλήρης απενοχοποίηση της διαφήμισης και ενός (υπερ)καταναλωτικού προτύπου, αντίστοιχου με εκείνου που ξεκίνησε να διαμορφώνεται στα μέσα των ’80s, θέριεψε στα ’90s και καταλάγιασε με το Κραχ του ’08. Το Ιnstagram και το ΤikΤok είναι τα βασικά εργαλεία της αναγέννησής του. Η νέα μορφή αυτού του προτύπου φέρει τα στοιχεία της (ψυχαναγκαστικής) ελαφρότητας, της συμμετοχικότητας –οι εταιρείες μάς καλούν να γίνουμε μέρος της διαφημιστικής καμπάνιας με την υπόσχεση «δωρεάν δειγμάτων» αλλά και λίγων ακολούθων παραπάνω– και μιας (πάντα ακίνδυνης και ποτέ αιχμηρής προς το προϊόν) αυτοπαρωδικής διάθεσης, ώστε να επιτευχθεί ευκολότερα και ομαλότερα η διείσδυση σε ένα κοινό γαλουχημένο με την κουλτούρα των reels, των memes και των gifs. Κοινώς, κάποτε παρατηρούσαμε το απροκάλυπτο product placement σε μια ταινία και χλευάζαμε, πλέον ουρλιάζουμε από χαρά στη θέα του και, φυσικά, κοινοποιούμε τις αντιδράσεις μας στο ΤikΤok – ένας νέος τρόπος πρόσληψης του κινηματογραφικού(;) θεάματος, άμεσα συνυφασμένος με το σοσιομιντιακό γίγνεσθαι.

Αξίζει να εξετάσουμε συνοπτικά τι ακριβώς κάνει κάθε ταινία του «είδους» από αυτές τις τρεις και πώς αυτό εξυπηρετεί το brand name που διαφημίζει. Το «Super Mario Bros» προσπαθεί να χωρέσει όσο περισσότερες πίστες και παραλλαγές παιχνιδιών με τον διάσημο υδραυλικό μπορεί, στη δε «Barbie», που προσπαθούσε λίγο (και κάποτε τα κατάφερνε) να υπερβεί τη μαρκετίστικη στοχοθεσία της, ο κυνισμός χτυπούσε κόκκινο σε σκηνές σαν εκείνη που παγώνει το καρέ για να θαυμάσουμε διαφορετικές αμφιέσεις του Κεν. Μάλιστα, η απόδοση της παράθεσης των αμφιέσεων ως χωρατό εμπίπτει στις προδιαγραφές της προαναφερθείσας αυτοπαρωδικής διάθεσης και θυμίζει τα διαφημιστικά διαλείμματα του «Truman Show». Μόνο που εκεί στόχος ήταν το δηκτικό σχόλιο, ενώ εδώ ζητούμενο ήταν ο θαυμασμός των περιφερειακών αξεσουάρ και η επακόλουθη αγορά τους.

Κι αν προσωπικά είχα βρει αρετές και στις δυο ταινίες –μπορείτε να αναζητήσετε και τις σχετικές κριτικές–, θεωρώντας ότι εκπληρώνουν σε έναν βαθμό τις «αποδραστικές» τους υποσχέσεις τους, στην περίπτωση του «Minecraft», ουσιαστικά της πρώτης μεγάλης υπερπαραγωγής που βγαίνει στις αίθουσες μετά τη βεβαίωση της επιτυχίας αυτού του μοντέλου, σήκωσα τα χέρια ψηλά. Όταν έπεσαν οι τίτλοι τέλους της ταινίας, θυμήθηκα το «Contact» (1997) του Ρόμπερτ Ζεμέκις – και όχι για καλό. Εκεί, όταν η επιστήμονας Τζόντι Φόστερ κάνει την «επαφή» και μεταφέρεται στο εξωγήινο μέρος, βουρκωμένη αναφωνεί «έπρεπε να έχουν στείλει έναν ποιητή», για να μπορέσει να περιγράψει με τις κατάλληλες λέξεις όσα μαγικά βλέπει. Ε, στην περίπτωση του «Minecraft», βουρκωμένος από τα χασμουρητά και ενοχλημένος από την απροκάλυπτη (και τόσο κακόφωνη) ωδή στον καταναλωτισμό, ψέλλισα «έπρεπε να έχουν στείλει έναν Chief Marketing Officer».

Το «Minecraft» και το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος Facebook Twitter
Tο «Minecraft» στηρίζεται στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας του παίχτη και η ταινία δεν φέρει τίποτε από τα δύο, ποντάρει σε συντριπτικό ποσοστό στην οικειότητα. 

Βασισμένη στο ομώνυμο παιχνίδι που εξακολουθεί να κάνει θραύση –αν και στα μέρη μας, στις μικρότερες ηλικίες, το Roblox φαίνεται να το κερδίζει σε δημοφιλία–, στην ταινία(;) δεν υπάρχει ούτε υποψία αφηγηματικής συνοχής, κατασκευαστικής μέριμνας ή δραματουργικής συνέπειας. Αποτελεί μια συρραφή από γνώριμα στους φαν του παιχνιδιού στοιχεία, αναπαράγει διάσημα memes και δημοφιλή catchphrases, προσπαθεί να στοιβάξει όσο περισσότερα γνώριμα στοιχεία και φυσιογνωμίες μπορεί στα 101 λεπτά που διαρκεί και να αναπτύξει επί της οθόνης τις αρετές του προϊόντος. Μοιάζει με ένα τεράστιο promo reel, σαν αυτά που ετοιμάζουν οι διαφημιστικές εταιρείες για να επιδείξουν τη δουλειά τους, και , επί της ουσίας, δεν τιμά καν το πνεύμα του παιχνιδιού. Βλέπεις, το «Minecraft» στηρίζεται στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας του παίχτη και η ταινία δεν φέρει τίποτε από τα δύο, ποντάρει σε συντριπτικό ποσοστό στην οικειότητα. 

Θα έρθει κάποιος να πει ότι αφηγηματική συνοχή δεν είχε ούτε η «Barbie» της Γκρέτα Γκέργουιγκ – κι εκεί λογαριάστηκε ως αρετή από την κριτική. Σε δεύτερο χρόνο ίσως θα έπρεπε να αναρωτηθούμε αν ακόμα και ο παραμερισμός της παραδοσιακής αφηγηματικότητας προς όφελος μιας αυτοσχέδιας περιήγησης του θεατή στο εντυπωσιακά καμωμένο φιλμικό της σύμπαν πραγματοποιήθηκε λιγότερο λόγω αισθητικής διαφοροποίησης και δημιουργικής επιλογής και περισσότερο για να γοητευτεί ένα κοινό που έχει μάθει ότι ιστορίες (σ.σ. stories) είναι μια σειρά από ασύνδετες μεταξύ τους εικόνες και βίντεο που διαδέχονται δίχως ειρμό η μία την άλλη. 

Nαι, θα χρειαστούμε περισσότερα δείγματα για να μιλήσουμε για ρεύμα, αλλά στα μάτια μας είναι εμφανές ότι ανατέλλει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά, που θα καταστήσει εντονότερη από ποτέ την ταύτιση θεατή και καταναλωτή. Και η όποια ελπίδα ότι θα φέρει καλύτερες υπερπαραγωγές από εκείνες του προηγούμενου «καθεστώτος» μόλις θάφτηκε σε κάποιο από τα μυριάδες λαγούμια που σκάβουν οι παίχτες του Μinecraft για να εντοπίσουν ορυκτά.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ