«Μόνο Αίμα»: Δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Αν και η τύχη είναι μία από τις μοναδικές σταθερές του σύμπαντος, σύμφωνα με τους Κοέν, τίποτα δεν μοιάζει τυχαίο στο «Μόνο Αίμα».
0

«Ο κόσμος είναι γεμάτος παραπονιάρηδες. Στην πραγματικότητα, τίποτα δεν είναι εγγυημένο. Δεν έχει σημασία αν είσαι ο Πάπας, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ή ο Άνθρωπος της Χρονιάς. Πάντα κάτι μπορεί να πάει στραβά. Εμπρός, πήγαινε στον γείτονά σου, πες του το παράπονό σου και ζήτησέ του βοήθεια ‒ θα τον δεις να φεύγει τρέχοντας». Με αυτά τα λόγια ξεκινά το «Μόνο Αίμα» των αδελφών Κοέν και μαζί του μια κινηματογραφική διαδρομή που έχει σημειώσει ήδη μερικές σπουδαίες στάσεις στον χάρτη της έβδομης τέχνης και κανείς δεν μπορεί να φανταστεί πού μπορεί να καταλήξει – για να παραφράσουμε τον αφηγητή, ακόμα κι αν ανήκεις στους σημαντικότερους δημιουργούς του αμερικανικού σινεμά, πάντα κάτι μπορεί να πάει στραβά.

Σε αυτήν τη φράση μπορείς να διαγνώσεις το κεντρικό μοτίβο του κοενικού σινεμά. Μέσα στα χρόνια οι δαιμόνιοι αδερφοί διέσχισαν (και συνεχίζουν να διασχίζουν) την αμερικανική ενδοχώρα για να αφηγηθούν ιστορίες χαρακτήρων που άλλοτε με καλή άλλοτε με κακή προαίρεση προσπαθούν μάταια να αποκτήσουν τον έλεγχο σε έναν κόσμο όπου μόνες σταθερές είναι το χάος, οι συμπτώσεις, η ανθρώπινη απληστία και, φυσικά, ο θάνατος.

Τόσο συμπαγές είναι το φιλμικό οικοδόμημα, ώστε αν πειράξεις έστω κι ένα καρέ, θα δημιουργήσεις ρωγμή, θα χαλάσεις τον ρυθμό του, θα διαταράξεις μια αρμονία η οποία, αφού απουσιάζει από τον πραγματικό κόσμο, τουλάχιστον υπάρχει στην κατασκευή του φιλμικού.

Και ενώ έχουν ειπωθεί ήδη τα παραπάνω, ξαφνικά ο αφηγητής συνεχίζει ως εξής: «Στη Ρωσία το έχουν κανονισμένο έτσι ώστε ο ένας να υποστηρίζει τον άλλο, θεωρητικά τουλάχιστον. Αλλά εγώ μπορώ να μιλήσω για το Τέξας. Και εδώ είσαι μόνος σου». Βλέπουμε ήδη την ανατροπή, την παρέμβαση του παράλογου χιούμορ που θα γινόταν σήμα κατατεθέν του σινεμά τους. Το «Μόνο Αίμα», πάντως, ανήκει στις (τονικά) πιο σοβαρές δουλειές τους.

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Με υλικά έναν ζηλόφθονο σύζυγο, έναν επίσης ζηλόφθονο εραστή, έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ και μια γυναίκα που βρίσκεται ανάμεσα τους, οι Κοέν παίρνουν δομικά στοιχεία του νουάρ και φτιάχνουν μια δική τους παραλλαγή, όπου η νομοτέλεια αντικαθίσταται από την τυχαιότητα.

Με υλικά έναν ζηλόφθονο σύζυγο, έναν επίσης ζηλόφθονο εραστή, έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ και μια γυναίκα που βρίσκεται ανάμεσα τους, οι Κοέν παίρνουν δομικά στοιχεία του νουάρ και φτιάχνουν μια δική τους παραλλαγή, όπου η νομοτέλεια αντικαθίσταται από την τυχαιότητα, όπου η femme fatale γίνεται απλώς μια γυναίκα που θέλει να ζήσει τη ζωή της όπως θέλει και με όποιον θέλει, από επιλογή και όχι από ανάγκη – κι αυτό οι αρσενικοί γύρω της δεν μπορούν να το αντέξουν.

Ναι, είναι ΚΑΙ μια φεμινιστική ταινία το «Μόνο Αίμα» για όποιον θέλει να σταθεί εκεί, πολύ περισσότερο όμως είναι μια ταινία που ξαναδιαβάζει τους θεματικούς και τους αισθητικούς κώδικες του είδους και μας καλεί ως συνοδηγούς της σε μια σκιαχτική «χαμένη λεωφόρο», πολλά χρόνια προτού ο Ντέιβιντ Λιντς μας καλωσορίσει στην ακόμα πιο εφιαλτική δική του. Ο φακός του Μπάρι Σόνενφελντ μας συστήνει ένα εξπρεσιονιστικό Τέξας, μια «κόλαση», όπως ακούγεται να αποκαλεί την περιοχή ένας χαρακτήρας μέσα στο έργο, με τις σκιές να πλησιάζουν απειλητικά και τα φώτα από διερχόμενα αυτοκίνητα και από τις πινακίδες των μοτέλ να εγκυμονούν ανείπωτους κινδύνους.

Ω, πρόκειται για κανονικότατη ταινία τρόμου, συχνά η ατμόσφαιρα γίνεται τόσο πνιγηρή που δυσκολεύεσαι να αναπνεύσεις, το σκοτάδι που καλύπτει μέρος το κάδρου είναι τόσο πυκνό, ώστε κάλλιστα θα μπορούσες να το κόψεις σε φέτες. Υπάρχουν σεκάνς που νιώθεις ότι αν πέσει μια πινέζα στο πάτωμα, θα γίνει έκρηξη, αν κατά λάθος τσακίσεις με το χέρι το σακουλάκι με τα τσιπς και κάνεις φασαρία, θα γυρίσει προς το μέρος σου κάποιος από τους χαρακτήρες στην οθόνη και θα στραφεί εναντίον σου. Η ταινία εμφανώς αποτελεί προάγγελο του «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους», χρειαζόταν απλώς μια συνάντηση με την ωμή, στοχαστική πρόζα του Μακάρθι και το υπερβατικό λογοτεχνικό του σύμπαν, ώστε να γεννηθεί το αριστούργημα.

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Η ταινία εμφανώς αποτελεί προάγγελο του «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους», χρειαζόταν απλώς μια συνάντηση με την ωμή, στοχαστική πρόζα του Μακάρθι και το υπερβατικό λογοτεχνικό του σύμπαν, ώστε να γεννηθεί το αριστούργημα.

Πάντως, όπως θα έχετε ήδη καταλάβει, δεν πρόκειται για μια ταινία κενή περιεχομένου, που «πλησιάζει την αυτοϋπονόμευση, αλλά δεν έχει εαυτό για να υπομονεύσει», όπως είχε γράψει περιπαιχτικά η Πολίν Κέιλ σε έναν από εκείνους τους αφορισμούς της που σου υπενθύμιζαν ότι όλο το ταλέντο και η γνώση –και η Κέιλ είχε πλεόνασμα και από τα δύο– πηγαίνουν στράφι εκείνες τις φορές που γράφεις περισσότερο για να εξυπηρετήσεις την περσόνα σου παρά για να υπηρετήσεις το σινεμά. 

Αν και η τύχη είναι, όπως είπαμε, μία από τις μοναδικές σταθερές του σύμπαντος, σύμφωνα με τους Κοέν, τίποτα δεν μοιάζει τυχαίο στο φιλμ. Τα ψάρια που φέρνει ο Τζούλιαν από την εκδρομή του είναι τέσσερα, όπως οι χαρακτήρες, ο αναπτήρας του ντετέκτιβ γράφει «Άνθρωπος της Χρονιάς», αλλά το μόνο που έχει να περιμένει (και το μόνο που κερδίζει) στο τέλος είναι να πέσει μια σταγόνα νερού από έναν σωλήνα που στάζει – δεν μπορεί να μη βλέπεις τον υπαρξιακό φόβο εδώ. Ακόμα και ο φαινομενικά pulp τίτλος σηκώνει πολλαπλές ερμηνείες.

«Μόνο Αίμα»: Το ατμοσφαιρικό ντεμπούτο των αδερφών Κοέν δεν έχει γεράσει ούτε μια μέρα Facebook Twitter
Πρόκειται για κανονικότατη ταινία τρόμου, συχνά η ατμόσφαιρα γίνεται τόσο πνιγηρή που δυσκολεύεσαι να αναπνεύσεις, το σκοτάδι που καλύπτει μέρος το κάδρου είναι τόσο πυκνό, ώστε κάλλιστα θα μπορούσες να το κόψεις σε φέτες.

Και τόσο συμπαγές είναι το φιλμικό οικοδόμημα, ώστε αν πειράξεις έστω κι ένα καρέ, θα δημιουργήσεις ρωγμή, θα χαλάσεις τον ρυθμό του, θα διαταράξεις μια αρμονία η οποία, αφού απουσιάζει από τον πραγματικό κόσμο, τουλάχιστον υπάρχει στην κατασκευή του φιλμικού. Άραγε λέτε οι Κοέν, μέσα από τον τρόπο που κάνουν σινεμά, να είναι, τελικά, κι αυτοί δυο «βλάκες» που προσπαθούν να ταξινομήσουν και να τιθασεύσουν το χάος και να μην κοιτάζουν τους χαρακτήρες τους αφ’ υψηλού, όπως θέλαμε να πιστεύουμε τόσα χρόνια;

Η ταινία «Blood Simple» (1984) επιστρέφει στα θερινά σινεμά από την Πέμπτη 20 Ιουλίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά

Οθόνες / O «Μεγάλος Λεμπόφσκι» έγινε 25 χρονών και επιστρέφει στα θερινά σινεμά

Όπως τα περισσότερα cult διαμάντια, ο «Λεμπόφσκι» απέτυχε στα ταμεία όταν κυκλοφόρησε, για να αγαπηθεί αργότερα με την κυκλοφορία σε βίντεο και να γνωρίσει τελικά κριτική αποθέωση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ