Stan Lee: Η ζωή, το όραμα και το έργο του δημιουργού της Marvel 

Stan Lee: Η ζωή, το όραμα και το έργο του δημιουργού της Marvel  Facebook Twitter
«Οι σούπερ ήρωές μας είναι το είδος των ανθρώπων που θα ήμασταν εσείς ή εγώ αν είχαμε μια υπερδύναμη».
0

FANTASTIC FOUR. HULK. X-MEN. Spider-Man. Thor. Black Panther. Iron Man… Πριν οι διάσημοι αυτοί υπερήρωες γίνουν μέλη του κινηματογραφικού σύμπαντος της Marvel (MCU), που έχει πλημμυρίσει (ή βουλιάξει, κατά άλλους) την κινηματογραφική οθόνη τον 21ο αιώνα, είχαν γαλουχήσει γενιές και γενιές αναγνωστών από τις σελίδες των κόμικς της Marvel (θυμάμαι πάντα με νοσταλγία και συγκίνηση τις ελληνικές εκδόσεις τους από την Kabanas Hellas).

Όλοι τους, σε μια εμβρυακή μορφή τουλάχιστον, είχαν βγει από την φαντασία του Σταν Λι, που πέθανε το 2018 σε ηλικία 96 ετών, έχοντας ζήσει πολλές ζωές, όλες τους σχεδόν δημιουργικές και ευτυχισμένες (τον διέκρινε πάντα ένα ακατάβλητο joie de vivre), αν κρίνουμε από το βιογραφικό (και αγιογραφικό) ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα στα μέσα του προηγούμενου μήνα στο Disney+ και φέρει ως τίτλο απλά το (σήμα κατατεθέν, έτσι κι αλλιώς) όνομά του. ‘

Ή μάλλον το όνομα που επέλεξε σε πολύ νεαρή ηλικία ο Στάνλεϊ Μάρτιν Λίμπερ, ο οποίος βρέθηκε από δεκαεφτά χρονών στο κoυρμπέτι, και στα είκοσι του είχε καταφέρει να γίνει αρχισυντάκτης και βασικός συγγραφέας στην Timely Comics

Η ειρωνεία όμως είναι ότι, παρακολουθώντας αυτό το ντοκιμαντέρ, συνειδητοποιείς πόσο πιο προχωρημένες και υπερβατικές μοιάζουν οι ιστορίες στο χαρτί (ειδικά μέσω του έργου τεράστιων καλλιτεχνών / εικονογράφων όπως ο Steve Ditko και ο Jack Kirby, τον ρόλο των οποίων ο Σταν Λι υποβάθμισε για να πάρει μόνος του τη μεγάλη δόξα) σε σχέση με τις σύγχρονες κινηματογραφικές υπερπαραγωγές της Marvel.

Λίγο πριν τα σαράντα του όμως, ένιωθε ήδη «καμένος» από το μέσο και τους θεματικούς περιορισμούς του. Τότε –το 1961– ήταν που άλλαξαν όλα. Τότε ήταν που γεννήθηκε η Marvel και μαζί ένα νέο είδος «καθημερινού» υπερήρωα (σε σχέση ειδικά με τους απόμακρους ήρωες της DC Comics που ζούσαν σε φανταστικά μέρη) με τον οποίον μπορούσε να ταυτιστεί ο μέσος αναγνώστης στην πρώιμη εφηβεία.

Είναι υπερβολική αλλά ενδεικτική αυτής της σεισμικής στροφής του είδους η εκτίμηση του ιστορικού των κόμικς Πίτερ Σάντερσον ότι η DC ήταν σαν τα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ ενώ η Marvel ήταν σαν το γαλλικό Νέο Κύμα.

Η ειρωνεία όμως είναι ότι, παρακολουθώντας αυτό το ντοκιμαντέρ, συνειδητοποιείς πόσο πιο προχωρημένες και υπερβατικές μοιάζουν οι ιστορίες στο χαρτί (ειδικά μέσω του έργου τεράστιων καλλιτεχνών / εικονογράφων όπως ο Steve Ditko και ο Jack Kirby, τον ρόλο των οποίων ο Σταν Λι υποβάθμισε για να πάρει μόνος του τη μεγάλη δόξα) σε σχέση με τις σύγχρονες κινηματογραφικές υπερπαραγωγές της Marvel.

Stan Lee: Η ζωή, το όραμα και το έργο του δημιουργού της Marvel  Facebook Twitter
Πάνω απ' όλα, ο Σταν Λι ήταν φοβερός παραμυθάς αλλά και μέγας προπαγανδιστής του ίδιου του εαυτού του (θα μπορούσε να πει κανείς ότι η δική του υπερδύναμη ήταν το εγώ του).

Πάνω απ' όλα, ο Σταν Λι ήταν φοβερός παραμυθάς αλλά και μέγας προπαγανδιστής του ίδιου του εαυτού του (θα μπορούσε να πει κανείς ότι η δική του υπερδύναμη ήταν το εγώ του). Και παρέμεινε ως το τέλος (με τις διαλέξεις του και με τις cameo εμφανίσεις του στα blockbusters που είχαν βασιστεί στους ήρωές του) σε σύνδεση με το άγουρο αλλά γεμάτο προσμονές και (προ)εφηβικές φαντασιώσεις κοινό της Marvel. Ίσως επειδή ήταν έφηβος όταν ξεκίνησε να γράφει κόμικς.

«Οι σούπερ ήρωές μας είναι το είδος των ανθρώπων που θα ήμασταν εσείς ή εγώ αν είχαμε μια υπερδύναμη», έλεγε. Ήταν επίσης από τους πρώτους που αντιλήφθηκαν την αφηγηματική ισχύ και την επιρροή των κόμικς στα νεανικά μυαλά: «Μπορείς να μεταφέρεις μια ιστορία πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά και πιο διασκεδαστικά από οποιοδήποτε άλλο μέσο, εκτός ίσως από τις κινηματογραφικές ταινίες». 

Stan Lee | Official Trailer | Disney+

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ