Stan Lee: Η ζωή, το όραμα και το έργο του δημιουργού της Marvel 

Stan Lee: Η ζωή, το όραμα και το έργο του δημιουργού της Marvel  Facebook Twitter
«Οι σούπερ ήρωές μας είναι το είδος των ανθρώπων που θα ήμασταν εσείς ή εγώ αν είχαμε μια υπερδύναμη».
0

FANTASTIC FOUR. HULK. X-MEN. Spider-Man. Thor. Black Panther. Iron Man… Πριν οι διάσημοι αυτοί υπερήρωες γίνουν μέλη του κινηματογραφικού σύμπαντος της Marvel (MCU), που έχει πλημμυρίσει (ή βουλιάξει, κατά άλλους) την κινηματογραφική οθόνη τον 21ο αιώνα, είχαν γαλουχήσει γενιές και γενιές αναγνωστών από τις σελίδες των κόμικς της Marvel (θυμάμαι πάντα με νοσταλγία και συγκίνηση τις ελληνικές εκδόσεις τους από την Kabanas Hellas).

Όλοι τους, σε μια εμβρυακή μορφή τουλάχιστον, είχαν βγει από την φαντασία του Σταν Λι, που πέθανε το 2018 σε ηλικία 96 ετών, έχοντας ζήσει πολλές ζωές, όλες τους σχεδόν δημιουργικές και ευτυχισμένες (τον διέκρινε πάντα ένα ακατάβλητο joie de vivre), αν κρίνουμε από το βιογραφικό (και αγιογραφικό) ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα στα μέσα του προηγούμενου μήνα στο Disney+ και φέρει ως τίτλο απλά το (σήμα κατατεθέν, έτσι κι αλλιώς) όνομά του. ‘

Ή μάλλον το όνομα που επέλεξε σε πολύ νεαρή ηλικία ο Στάνλεϊ Μάρτιν Λίμπερ, ο οποίος βρέθηκε από δεκαεφτά χρονών στο κoυρμπέτι, και στα είκοσι του είχε καταφέρει να γίνει αρχισυντάκτης και βασικός συγγραφέας στην Timely Comics

Η ειρωνεία όμως είναι ότι, παρακολουθώντας αυτό το ντοκιμαντέρ, συνειδητοποιείς πόσο πιο προχωρημένες και υπερβατικές μοιάζουν οι ιστορίες στο χαρτί (ειδικά μέσω του έργου τεράστιων καλλιτεχνών / εικονογράφων όπως ο Steve Ditko και ο Jack Kirby, τον ρόλο των οποίων ο Σταν Λι υποβάθμισε για να πάρει μόνος του τη μεγάλη δόξα) σε σχέση με τις σύγχρονες κινηματογραφικές υπερπαραγωγές της Marvel.

Λίγο πριν τα σαράντα του όμως, ένιωθε ήδη «καμένος» από το μέσο και τους θεματικούς περιορισμούς του. Τότε –το 1961– ήταν που άλλαξαν όλα. Τότε ήταν που γεννήθηκε η Marvel και μαζί ένα νέο είδος «καθημερινού» υπερήρωα (σε σχέση ειδικά με τους απόμακρους ήρωες της DC Comics που ζούσαν σε φανταστικά μέρη) με τον οποίον μπορούσε να ταυτιστεί ο μέσος αναγνώστης στην πρώιμη εφηβεία.

Είναι υπερβολική αλλά ενδεικτική αυτής της σεισμικής στροφής του είδους η εκτίμηση του ιστορικού των κόμικς Πίτερ Σάντερσον ότι η DC ήταν σαν τα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ ενώ η Marvel ήταν σαν το γαλλικό Νέο Κύμα.

Η ειρωνεία όμως είναι ότι, παρακολουθώντας αυτό το ντοκιμαντέρ, συνειδητοποιείς πόσο πιο προχωρημένες και υπερβατικές μοιάζουν οι ιστορίες στο χαρτί (ειδικά μέσω του έργου τεράστιων καλλιτεχνών / εικονογράφων όπως ο Steve Ditko και ο Jack Kirby, τον ρόλο των οποίων ο Σταν Λι υποβάθμισε για να πάρει μόνος του τη μεγάλη δόξα) σε σχέση με τις σύγχρονες κινηματογραφικές υπερπαραγωγές της Marvel.

Stan Lee: Η ζωή, το όραμα και το έργο του δημιουργού της Marvel  Facebook Twitter
Πάνω απ' όλα, ο Σταν Λι ήταν φοβερός παραμυθάς αλλά και μέγας προπαγανδιστής του ίδιου του εαυτού του (θα μπορούσε να πει κανείς ότι η δική του υπερδύναμη ήταν το εγώ του).

Πάνω απ' όλα, ο Σταν Λι ήταν φοβερός παραμυθάς αλλά και μέγας προπαγανδιστής του ίδιου του εαυτού του (θα μπορούσε να πει κανείς ότι η δική του υπερδύναμη ήταν το εγώ του). Και παρέμεινε ως το τέλος (με τις διαλέξεις του και με τις cameo εμφανίσεις του στα blockbusters που είχαν βασιστεί στους ήρωές του) σε σύνδεση με το άγουρο αλλά γεμάτο προσμονές και (προ)εφηβικές φαντασιώσεις κοινό της Marvel. Ίσως επειδή ήταν έφηβος όταν ξεκίνησε να γράφει κόμικς.

«Οι σούπερ ήρωές μας είναι το είδος των ανθρώπων που θα ήμασταν εσείς ή εγώ αν είχαμε μια υπερδύναμη», έλεγε. Ήταν επίσης από τους πρώτους που αντιλήφθηκαν την αφηγηματική ισχύ και την επιρροή των κόμικς στα νεανικά μυαλά: «Μπορείς να μεταφέρεις μια ιστορία πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά και πιο διασκεδαστικά από οποιοδήποτε άλλο μέσο, εκτός ίσως από τις κινηματογραφικές ταινίες». 

Stan Lee | Official Trailer | Disney+

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ