Οι 'γραφίστες' του χθες εξελίχθηκαν στους UX (User Experience) designers του σήμερα. Όμως τι μέλλει γενέσθαι με όσους πρόκειται να φέρουν τον τίτλο του designer στο εγγύς μέλλον; Ποιες θα είναι οι ειδικότητες που θα συνθέτουν το πάζλ αυτού του κλάδου των δημιουργικών επαγγελμάτων που βρίσκεται μονίμως εν εξελίξει;
Το ερώτημα αυτό έθεσε πρόσφατα το έγκυρο σάιτ FastCompany σε ορισμένους από τους κορυφαίους designers και άλλους επαγγελματίες που έχουν σχέση με το χώρο της δημιουργικότητας, και κατάφερε να συγκεντρώσει 18 διαφορετικές ειδικότητες που πρόκειται να "γράψουν" την οπτική γλώσσα του μέλλοντος σε μια πληθώρα αναδυόμενων κλάδων της τεχνολογίας. Μια λίστα που δείχνει πώς η τεχνολογία και η γραφιστική συνεχίζουν να εξελίσσονται εν παραλλήλω.
Σχεδιαστής Augmented Reality (Επαυξημένης Πραγματικότητας)
Προτάθηκε από τον συνιδρυτή και πρόεδρο της εταιρείας Artefact
Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας AR ή 'επαυξημένης πραγματικότητας' (παρακλαδιού του Virtual Reality που προβάλλει τρισδιάστατες εικόνες στο χώρο) θα απαιτήσει την δημιουργία μιας ειδικότητας που θα μπορεί να εφαρμόζει μια πληθώρα πληροφοριών σε μορφή γραφικών στον φυσικό χώρο. Είτε πρόκειται για το χώρο της βιομηχανίας του θεάματος, είτε για τομείς όπως η εκπαίδευση και η υγεία.
Προγραμματιστής / Σχεδιαστής Avatar
Προτάθηκε από τον Glen Murphy, επικεφαλής του τμήματος UX, στο Android και τον Chrome
Κάθε διασημότητα που πρόκειται να συμμετάσχει σε παραγωγές Virtual Reality, είται πρόκειται για τον κινηματογράφο ή τα video-games, θα χρειαστεί την βοήθεια ενός καλού προγραμματιστή avatar ώστε το ψηφιακό του ομοίωμα να μεταφέρει ρεαλιστικά τα συναισθήματα και την γενικότερη εικόνα του στην οθόνη. Συνθήκη η οποία πρόκειται να γίνει ακόμα πιο mainstream με την έλευση της εικονικής πραγματικότητας.
Γενικός Διευθυντής Design/Δημιουργικού - Chief Creative Officer
Προτάθηκε από τον Yves Béhar, ιδρυτή της fuseproject
Η ύπαρξη ενός Γεν. Δ/ντη Δημιουργικού ο οποίος θα φροντίζει και θα επιβλέπει την εικόνα της και θα είναι υπεύθυνος για μια άψογη οπτική αφήγηση σε κάθε σημείο επαφής με τον κόσμο, πρόκειται να γίνει απαραίτητη για κάθε εταιρεία. Το Design αποτελεί το επικέντρο της επιτυχίας κάθε μοντέρνας επιχείρησης. Άλλωστε, οι designers εδώ και καιρό δεν θεωρούνται ο 'τελευταίος τροχός της αμάξης' που προσκαλλούνται για να "ομορφύνουν τα πράγματα", αλλά έχουν λόγο για όλη την λειτουργία της, από την κορφή ως τα νύχια. Η πρόβλεψή μου είναι ότι η κάθε ομάδα στελεχών, ανεξαρτήτως τμήματος, θα περιλαμβάνει έναν designer, ώστε να φροντίζει ότι το κάθε στοιχείο μιας εταιρείας είναι καλοσχεδιασμένο και συνάδει με την γενική της εικόνα και ταυτότητα.
Σχεδιαστής Υπηρεσιών Drones
Προτάθηκε από τον συνιδρυτή και πρόεδρο της εταιρείας Artefact
Ενόσω εταιρείες όπως η Amazon εξοπλίζονται με στόλους μη επανδρωμένων σκαφών ως μέσα delivery των αγαθών τους, θα υπάρξει αυξημένη ζήτηση για εξειδικευμένο σχεδιασμό ολόκληρης της υπηρεσίας. Δηλαδή από το πώς θα αλληλεπιδρά ο κόσμος με το drone παράδοσης μέχρι τον σχδιασμό του οπτικού κώδικα των ημιαυτόνομων μηχανών ώστε να εμπνέουν εμπιστοσύνη στο καταναλωτικό κοινό.
Διευθυντής Ορχήστρας
Προτάθηκε από τον Bill Buxton, επικεφαλής τμήματος έρευνας, Microsoft Research
Σε έναν παραλληλισμό με την μουσική, το design αναλαμβάνει τον ρόλο του δημιουργού/κατασκευαστή νέων οργάνων. Όμως, όσο θαυμαστά κι αν είναι τα όργανα αυτά, αποδίδουν τα μέγιστα μόνο όταν παίζουν καλά μαζί - ιδανικά ως ένα. Ο ρόλος του Διευθυντή ορχήστρας, θα είναι να αναλαμβάνει -σε αυτή την παρομοίωση- την αποτελεσματική ενορχήστρωσή τους. Ένας επιτυχημένος ενορχηστρωτής, θα καταφέρνει να προβάλλει με το design του όχι τις μεμονωμένες αρετές κάθε οργάνου, αλλά την ολοκληρωμένη αισθητική εμπειρία όλης της κατηγορίας.
Διευθυντής Κυβερνητικής
Προτάθηκε από τον Matías Duarte, Αντιπρόεδρο του τμήματος, Material Design της Google
Οι Διευθυντές Κυβερνητικής θα είναι υπεύθυνοι για το δημιουργικό όραμα και την αυτόνομη εκτέλεσή άκρως προσωποποιημένων υπηρεσιών media. Ρόλος τους θα είναι η εκμάθηση των cyborg art directors και των ρομποτικών οπτικών σχεδιαστών να απεικονίζουν την ξεχωριστή οπτική γλώσσα της κάθε μάρκας. Με άλλα λόγια θα παράσχουν δημιουργική καθοδήγηση στις μηχανές τεχνητής νοημοσύνης που θα είναι υπεύθυνες για την εικόνα και ταυτότητα μιας εταιρείας, την εποχή που οι μηχανές θα λαμβάνουν αποφάσεις αισθητικής φύσεως -σε πέντε χρόνια, ίσως, ξεκινώντας από σήμερα.
Διευθυντής υπηρεσιών VIP
Προτάθηκε από τον πρόεδρο της εταιρείας Lunar
Οι εταιρείες λιανικής, δαμάζοντας την δύναμη των data, θα είναι σε θέση να ξεχωρίζουν τους καλύτερους, πολυτιμότερους πελάτες τους, παρέχοντάς τους περισσότερα προνόμια απ' την μεγάλη μάζα των καταναλωτών με τρόπο παρόμοιο αυτού των αεροπορικών εταιρειών και των πιστωτικών καρτών. Οι έξυπνοι έμποροι θα ρίξουν το ενδιαφέρον τους στους VIP πελάτες σχεδιάζοντας γι' αυτούς αποκλειστικά προϊόντα και υπηρεσίες που θα ταιριάζουν στο προσωπικό τους γούστο.
Σχεδιαστής Αλληλεπιδράσεων Ενσωμάτωσης
Προτάθηκε από τον Matt Schoenholz, επικεφαλής design στην εταιρεία Teague
Μετά από 30 χρόνια κυριαρχίας των οθονών, το design μεταφέρεται σε χώρους που δεν περιορίζονται από ένα πάνελ. Αυτό δημιουργεί νέα μοντέλα αλληλεπίδρασης τα οποία θα απαιτούν εξειδικευμένους designers για να επικεντρωθούν στο κομμάτι της ενσωμάτωσης τους σε νέα περιβάλλοντα όπως αυτό της εικονικής / επαυξημένης πραγματικότητας. Αυτοί οι designers θα δανείζονται πρακτικές και αρχές από συγγενείς επιστήμες όπως ο βιομηχανικός σχεδιασμός και η αρχιτεκτονική αφού τα νέα αυτά μοντέλα αλληλεπίδρασης έχουν ως καμβά τους το φυσικό περιβάλλον. Ο νέος αυτός ρόλος θα πρέπει να έχει ισχυρή, σφαιρική αντίληψη του (κάθε) χώρου ώστε η ενσωμάτωση του design να εναρμονίζεται με τις ιδιαιτερότητες του κάθε χώρου.
Fusionist
Προτάθηκε από την Asta Roseway, επικεφαλής τμήματος ερευνητικού design στην Microsoft Research
Καθώς η τεχνολογία μετασχηματίζεται και παίρνει νέες μορφές, υφές, μεγέθη και συνθέσεις καθώς ενσωματώνεται στα πιο απίθανα μέρη της ζωής μας, γεννάται η ανάγκη επαγγελματιών με οξυμένη την ικανότητα της σύνθεσης που θα έχουν άποψη και θα είναι αποτελεσματικοί σε παραπάνω από μια ειδικότητες. Αυτοί θα είναι οι λεγόμενοι Fusionists, δηλαδή δημιουργικοί που θα κληθούν να συγχωνεύσουν ειδικότητες φαινομενικά διαφορετικές μεταξύ τους, με γνώμονα το design. Ήδη παρατηρούνται περιπτώσεις όπου ένας καλλιτέχνης κι ένας βιολόγος καλλούνται να λύσουν μαζί το ίδιο πρόβλημα. O ρόλος του Fusionist, θα είναι να επιβλέπει και να καθοδηγεί δημιουργικά παρόμοια, φαινομενικά "αταίριαστα" ζεύγη.
Σχεδιαστής Ανθρωπίνων Οργάνων
Προτάθηκε από τον Gadi Amit, ιδρυτή της εταιρείας New Deal Design
Η προοπτική των τεχνητά κατασκευασμένων ανθρωπίνων οργάνων πλησιάζει μέρα με την ημέρα. Ποιος όμως θα αναλαμβάνει να σχεδιάσει και να εφαρμόσει αυτά τα όργανα στους τελικούς χρήστες τους; Οι σχεδιαστές ανθρωπίνων οργάνων, μια ειδικότητα που θα κάνει την εμφάνισή της αργά ή γρήγορα, θα είναι γνώστες σχεδιασμού, λογισμικών και γνώστες της εμβιομηχανικής ώστε να μπορούν να σχεδιάζουν και να προσαρμόζουν προσωποποιημένα τεχνητά όργανα ή μέλη σε όσους τα χρειάζονται.
Σχεδιαστής Ευφυών Συστημάτων
Προτάθηκε από τον John Rousseau, executive director της εταιρείας Artefact
Ο συγκεκριμένος τύπος designer, δεν ανήκει σε αυτούς που σχεδιάζουν προϊόντα ή αντικείμενα αλλά τα ίδια τα συστήματα που παρέχουν λύσεις σε ζητήματα αισθητικής φύσεως. Αυτή η ειδικότητα, θα εργάζεται ως μέρος ενός δικτύου εξειδικευμένων επαγγελματιών που θα παράγουν μια ολόκληρη αισθητική γλώσσα, εν εξελίξει. Μια γλώσσα που θα αποτελεί την πρώτη ύλη των συμβατικών designer, καλλιτεχνών και technologists.
Παρεμβατιστές
Προτάθηκε από την Ashlea Powell, διευθύντρια παραρτήματος Νέας Υόρκης, εταιρεία Ideo
Καθώς οι οργανισμοί και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν γίνονται μέρος ενός πολύπλοκου δικτύου, και περίπλοκων διαδικασιών, γίνεται ολοένα και δυσκολότερο να κάνουν κτήμα τους νέες ιδέες που θα τις οδηγήσουν σε ένα καλύτερο μέλλον. Το έργο των Παρεμβατιστών δημιουργικών είναι να σχεδιάζουν επικοινωνιακές πρακτικές που να δημιουργούν μια "μετασχηματιστική ενσυναίσθηση" ή να λήγουν αντιπαραθέσεις. Αυτοί οι designers θα διαθέτουν σπουδές στην οργανωσιακή ψυχολογία και θα θεωρούνται ειδήμονες στο να εγείρουν δημιουργικές συζητήσεις, και να έρχονται αντιμέτωποι με ασυνήθιστα ερωτήματα.
Σχεδιαστές συστημάτων εκμάθησης μηχανών και τεχνητής νοημοσύνης
Προτάθηκε από τον Aaron Shapiro, CEO της εταιρείας Huge
Ρόλος της εν λόγω ειδικότητας είναι να χτίζει μοντέλα διαχείρισης δεδομένων και αλγορίθμους που θα επιτρέπουν σε εταιρείες να δημιουργούν προϊνόντα τεχνητής νοημοσύνης. Προϊόντα που θα είναι προετοιμασμένα να εξυπηρετήσουν κάθε πιθανή ανάγκη ενός χρήστη, πριν ακόμα αυτή δημιουργηθεί και πριν ακόμα τους ζητηθεί. Τα data, το design και η τεχνητή νοημοσύνη αποτελούν το επόμενο σημείο σταθμό των ψηφιακών εμπειριών και όπως φαίνεται, τα "εξυπνότερα" και πιο ευπροσάρμοστα προϊόντα και υπηρεσίες θα είναι οι κερδισμένοι του παιχνιδιού.
Διευθυντές Προγράμματος
Προτάθηκε από τον Dave Miller, υπεύθυνο προσλήψεων της εταιρείας Artefact
Πρόκειται για το αντίστοιχο ρόλο ενός product manager, προσαρμοσμένο στο περιβάλλον και τις συνθήκες μιας εταιρείας σχεδιασμού. Αυτή η ειδικότητα αφορά σε άτομα που γνωρίζουν business στρατηγικές και κατανοούν πλήρως τα "ποιος", "τι" και "γιατί" πίσω από κάθε δημιουργικό έργο αλλά ταυτόχρονα γνωρίζουν την ουσία του να είσαι designer και developer. Συνήθως διαθέτουν σπουδές design.
Σχεδιαστές 3D σε πραγματικό χρόνο
Προτάθηκε από τον Dave Miller, υπεύθυνο προσλήψεων της εταιρείας Artefact
Οι τεχνολογίες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας βρίσκονται στην αιχμή των τεχνολογικών και σχεδιαστικών αναζητήσεων. Θα υπάρξει λοιπόν συνένωση των ειδικοτήτων σχεδιαστών videogames και σχεδιαστών αλληλεπίδρασης. Γι' αυτό το λόγο κάθε ομάδα σχεδιαστών που θα κληθεί να σχεδιάσει μια ολοκληρωμένη εμπειρία, θα βρεθεί στην ανάγκη πρόσληψης ενός 3D Designer. Οι σχεδιαστές αυτοί θα είναι οι πρωτοπόροι του μέλλοντος αφού θα κληθούν να παντρέψουν πολλές ειδικότητες για να λύσουν πολύπλοκα ζητήματα διάδρασης σε νέα περιβάλλοντα.
Σχεδιαστές Εξομοιώσεων
Προτάθηκε από τον συνιδρυτή και πρόεδρο της εταιρείας Artefact, Rob Girling
Ο "σχεδιαστής sim" - δηλαδή εξομοιώσεων - θα είναι αυτός που θα συγκεντρώνει και θα συνθέτει στοιχεία πελατών, μοντέλα συμπεριφορών καθώς και στατιστικά μοντέλα βάσει των οποίων θα δημιουργούνται σενάρια που θα είναι σε θέση να προβλέπουν μελλοντικές συμπεριφορές των καταναλωτών/πελατών. Με αυτό τον τρόπο μελλοντικά προϊόντα, διαφημιστικές καμπάνιες, λογισμικά, και υπηρεσίες θα μπορούν να τεσταριστούν με προσομοιωμένες συμπεριφορές, πριν καν κυκλοφορήσουν ευρέως. Παρόλα αυτά είναι αμφίβολο το κατά πόσο θα μπορούν αυτά τα σενάρια προσομοίωσης να υποκαταστήσουν την συνομιλία με πραγματικούς καταναλωτές.
Σχεδιαστές νανοτεχνολογίας, μοριακοί βιολόγοι
Προτάθηκε από τον Carl Bass, CEO της εταιρείας Autodesk
Σε πέντε έως δέκα χρόνια οι σημερινές μέθοδοι αντιμετώπισης του καρκίνου θα θεωρούνται "βάρβαρες". Η χημειοθεραπεία καταστρέφει πολλών ειδών κύτταρα στον ανθρώπινο οργανισμό εκτός των καρκινικών. Ήδη βρισκόμαστε σε μια πορεία δημιουργίας προσωποποιημένων φαρμάκων και σε μια περίοδο πέντε ετών από σήμερα οι μοριακοί βιολόγοι θα σχεδιάζουν θεραπείες που θα σχετίζονται με το DNA του κάθε ασθενή. Αυτά τα φάρμακα θα σχεδιάζονται με εξειδικευμένα λογισμικά και θα εκτυπώνονται τρισδιάστατα από βιολογικούς 3D printers.
Οδηγός της Uber
Προτάθηκε από τον συνιδρυτή και πρόεδρο της εταιρείας Artefact, Gavin Kelly
Το τελικό στάδιο, όταν πλέον η Τεχνητή Νοημοσύνη θα έχει καλύψει κάθε πιθανή ειδικότητα στο Design.
σχόλια