Εικαστικά18 αριστουργήματα του Ρέμπραντ από τη συλλογή του RijksmuseumΈνα από τα σημαντικότερα μουσεία στον κόσμο βρίσκεται στην πόλη του Άμστερνταμ και φιλοξενεί μερικά από τα σημαντικότερα έργα του σπουδαίου ζωγράφου Facebook Twitter The LiFO team UPDATED 4.10.2019 | 08:50 UPD 4.10.2019 | 08:50 Facebook Twitter E-mail 2 Facebook Twitter Τοπίο με πέτρινη γέφυρα, 1638. Ο Ρέμπραντ ζωγράφισε ελάχιστα τοπία. Τα περισσότερα από αυτά ήταν φανταστικά και όχι αληθινά τοπία. Αν και το πέτρινο γεφύρι αποτελείται από στοιχεία που αντλήθηκαν από την πραγματικότητα, ο πίνακας δεν αποτελεί κάποια πραγματική τοποθεσία. Αυτό που κάνει το συγκεκριμένο πίνακα μοναδικό είναι ο δραματικός φωτισμός του: η δέσμη φωτός που δραπετεύει μέσα από τα σύννεφα, καθιστά την καταιγίδα που πλησιάζει πιο απειλητική. Facebook Twitter Η άρνηση του Αγίου Πέτρου, 1660. Σε αυτή τη νυχτερινή σκηνή όπου μοναδική πηγή φωτός είναι η φλόγα ενός κεριού, ο Πέτρος αναγνωρίζεται από τους στρατιώτες ως ένας από τους μαθητές του Ιησού. Αρνείται την κατηγορία και απαρνείται τον δάσκαλό του. Ο Ιησούς στο βάθος του πίνακα παρακολουθεί τον Πέτρο να απομακρύνεται με τη συνοδεία των στρατιωτών. Έρευνες αποδεικνύουν πως ο συγκεκριμένος πίνακας έγινε με τη βοήθεια μαθητών του Ρέμπραντ. Facebook Twitter Τίτους, ο γιος του Ρέμπραντ με περιβολή μοναχού, 1660. Ο γιός του ζωγράφου Τίτους, ήταν κατά πάσα πιθανότητα το μοντέλο για αυτό το πορτρέτο ενός Φραγκισκανού Μοναχού. Το χαμηλωμένο βλέμα του εξυπονοεί μια διάθεση ενδοσκόπησης. Το χλωμό και ήρεμο πρόσωπό του εξέχει από το σκούρο φόντο του πίνακα. Η απομόνωση και η αναζήτηση της γαλήνης στην εξοχή ήταν υψίστης σημασίας τόσο για τον Άγιο Φραγκίσκο όσο και για τους ακόλουθούς του. Facebook Twitter Ο Προφήτης Ιερεμίας θρηνεί την καταστροφή της Ιερουσαλήμ, 1630. Ο βιβλικός προφήτης Ιερεμίας γέρνει κουρασμένα το κεφάλι του στο χέρι του. Θρηνεί την φλεγόμενη πόλη της Ιερουσαλήμ την καταστροφή της οποίας είχε προβλέψει. Το σημαντικότερο μέρος του πίνακα - η εικόνα του Ιερεμία - είναι ζωγραφισμένο με μεγάλη ακρίβεια, ενώ το περιβάλλον του είναι ελάχιστα ορατό. Ο Ρέμπραντ χρησιμοποιεί τις ισχυρές αντιθέσεις του φωτός και της σκιάς για να αυξήσει την ένταση της σκηνής που αναπαριστά. Facebook Twitter Άνδρας με ανατολίτικη φορεσιά, 1635. Ο Ρέμπραντ έπαιζε αριστοτεχνικά με το φως στους πίνακές του. Σε αυτό τον πίνακα το τουρμπάνι του ανδρός και η δεξιά μερια του προσώπου του φωτίζονται με εκπληκτικό τρόπο ενώ η αριστερή μεριά παραμένει στο σκοτάδι. Μυθικοί χαρακτήρες όπως ο άνδρας αυτού του πίνακα (που δεν είναι κάποιο πορτρέτο) ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς στο 17ο αιώνα. Facebook Twitter Ο Ιωσήφ αφηγείται τα όνειρά του στους γονείς και τα αδέλφια του, 1633. Ο Ιωσήφ στέκεται μπροστά στο κρεββάτι της μητέρας του Ραχήλ και αφηγείται τα όνειρά του στον πατέρα του Ιακώβ ο οποίος κάθεται στο προσκεφάλι της γυναίκας του.Τα αδέρφια τους άλλα ακούν άλλα συνομιλούν μεταξύ τους. Στα δεξιά του πίνακα ένα σκυλί κοιμάται μακάρια. Facebook Twitter Νεκρή φύση με παγώνια, 1639. Στην εποχή του Ρέμπραντ, τα παγώνια ήταν μια εκλεκτή λιχουδιά. Οι μάγειρες χρησιμοποιούσαν το νόστιμο κρέας τους για την παρασκευή πιτών. Μετά τη σφαγή, τα πουλιά αφήνονταν κρεμασμένα ανάποδα να στραγγίξει το αίμα τους, έτσι όπως ο Ρέμπραντ τα απεικονίζει σε αυτό το έργο. Εκθαμβωτικός και ο τρόπος που ζωγραφίζει ο ζωγράφος τα χρωματιστά φτερά αυτού του σπουδαίου πτηνού. Facebook Twitter Πορτρέτο νεαρής κοπέλας, 1633. Tα ρούχα της κοπέλας στον πίνακα δεν ακολουθούν τις μόδες της εποχής του Ρέμπραντ, αλλά μάλλον αντανακλούν μόδες προηγούμενων αιώνων. Τα χαρακτηριστικά της - το θολωτό μέτωπο, τα ελαφρώς διογκωμένα μάτια, και το έντονο πηγούνι εντοπίζονται στις απεικονίσεις Θεοτήτων και ηρωίδων από την αρχαιότητα που ο Ρέμπραντ ζωγράφισε τη δεκαετία του 1630. Έτσι, o πίνακας πιθανόν να μην είναι τίποτα παραπάνω από ένα φανταστικό πορτρέτο. Facebook Twitter Μουσική συντροφιά, 1626. Αυτός ο πίνακας με την αινιγματική σύνθεση αρνείται να αποκαλύψει τα μυστικά του. Mια συντροφιά ανθρώπων φαίνεται να προσεύχεται μέσω της μουσικής και του τραγουδιού. Η τολμηρή αμφίεση της νεαρής γυναίκας όμως μας βάζει σε σκέψεις για τις προθέσεις της παρέας ενώ η ηλικιωμένη γυναίκα στον πίνακα έχει θεωρηθεί από πολλούς πως πιθανόν να είναι μαστροπός. Ίσως ο πίνακας να είναι μια προειδοποίηση ενάντια στις ανήθικες επαφές. Facebook Twitter Αυτοπροσωπογραφία, 1628. Ο Ρέμπραντ υπήρξε τολμηρός και πειραματικός με την τέχνη του ακόμα και στα πρώτα στάδια της καριέρας του. Το παιχνίδι με το φως και το σκοτάδι είναι έντονο και σε αυτόν το πίνακα, φωτίζει το δεξί μάγουλο του αγοριού ενώ ρίχνει μια σκιά στο υπόλοιπο πρόσωπο. Χρειάζεται λίγος χρόνος για να καταλάβει κανείς πως το αγόρι μας κοιτάζει κατάματα. Για να κατορθώσει τις ανάγλυφες σχεδόν μπούκλες στα μαλλιά του αγοριού ο ζωγράφος χρησιμοποιεί την ανάποδη μεριά του πινέλου του και σχεδόν χαράσσει την μπογιά όσο είναι ακόμα υγρή. Facebook Twitter Πορτρέτο του Johannes Wtenbogaert, 1633. Ο 76χρονος αξιωματούχος, φοράει σκούφο και γούνινο μανδύα - το είδος του ρούχου που επέλεγαν οι ηλικιωμένοι μελετητές να φορούν όταν επρόκειτο να καθίσουν για το πορτρέτο τους. Το πρόσωπο του Wtenbogaert είναι πιο ρεαλιστικά ζωγραφισμένο απ’ ότι τα χέρια του τα οποία μπορεί να έχουν γίνει από έναν μαθητή στο εργαστήριο του Ρέμπραντ. Facebook Twitter Η Εβραία Νύφη, 1665 -1669. Ένα ζευγάρι ζητά από τον Ρέμπραντ να τους ζωγραφίσει σαν ήρωες από τη Παλαιά Διαθήκη. Εικάζεται πως ο πίνακας αναπαριστά τους Ισαάκ και Ρεβέκκα. Άνδρας και γυναίκα αγκαλιάζονται τρυφερά, η χειρονομία αγάπης του άνδρα επιστρέφεται με ένα απαλό χάδι. Facebook Twitter Πορτρέτο γυναίκας, πιθανώς της Μαρίας Τριπ, 1639. Η Μαρία Τριπ είναι η κόρη ενός πλούσιου εμπόρου Άμστερνταμ. Στον πίνακα επιδεικνύει τον πλούτο της με περηφάνια. Το φόρεμά της είναι στολισμένο με λευκές λινές δαντέλες τόσο λεπτές που είναι σχεδόν διαφανείς. Φοράει μαργαριτάρια, ενώ στο αριστερό της χέρι κρατά μια ακριβή βεντάλια. Την εποχή που ο Ρέμπραντ ζωγράφισε τον συγκεκριμένο πίνακα αυτό ήταν ακόμα ένα σπάνιο και ακριβό αξεσουάρ. Facebook Twitter Η συνωμοσία των Μπαταβανών υπό τον Κλαύδιο Κίβιλο, 1661 - 1662. Με ένα νυχτερινό τελετουργικό οι Μπαταβανοί δηλώνουν την απόφασή τους να ανατρέψουν ρωμαϊκή κυριαρχία. Αυτή η εξέγερση έλαβε χώρα το 69 μ.Χ. και οδηγήθηκε από τον μονόφθαλμο οπλαρχηγός Κλαύδιο Κίβιλο, που απεικονίζεται στο κέντρο του πίνακα. Ο Ρέμπραντ απεικονίζει τη στιγμή που οι Μπαταβανοί ορκίζονται χτυπώντας τα σπαθιά τους και σηκώνοντας τα ποτήρια τους. Η τραχιά κατασκευή και η ισχυρή αντίθεση του φωτός και του σκοταδιού είναι τυπικά στοιχεία στα τελευταία έργα του Ρέμπραντ. Facebook Twitter Η Νυχτερινή Περίπολος, 1642. Ο μεγαλύτερος και διασημότερος πίνακας του Ρέμπραντ. Παραγγελία της πολιτείας για να κοσμήσει τη μεγάλη αίθουσα του κτηρίου της Πολιτοφυλακής του Άμστερνταμ. Παριστάνει τον λοχαγό Φρανς Μπάκινγ Κοκ να δίνει εντολή προετοιμασίας του λόχου για περιπολία. Ο Λοχαγός, ντυμένος στα μαύρα, δίνει διαταγή στον υπολοχαγό της φρουράς να ξεκινήσει το βάδην και οι στρατιώτες μπαίνουν σε σχηματισμό. Ο ζωγράφος φωτίζει με την ιδιαίτερη μαεστρια του επιλεκτικά συγκεκριμένα σημεία του έργου, όπως το χέρι του Λοχαγού ή το νεαρό κορίτσι στο βάθος, την μασκότ της παρέας. Facebook Twitter Ηλικιωμένη γυναίκα που διαβάζει. Πιθανόν η Προφήτισσα Χάνα, 1631Σε αυτόν τον πίνακα το φως μπαίνει από τα αριστρερά φωτίζοντας την πλάτη της ηλικιωμένης γυναίκας, το βιβλίο που διαβάζει και τα χέρια της, ενώ το πρόσωπό της παραμένει στο σκοτάδι. Οι ρυτίδες στα χέρια της, τόσο έντονα ζωγραφισμένες που μοιάζουν σα να έχουν φτιαχτεί από πηλό. Η γυναίκα εικάζεται πως είναι η βιβλική προφήτισσα Χάνα. Σύμφωνα με το Ευαγγέλιο του Λουκά, επρόκειτο για μια ηλικιωμένη χήρα που λάτρευε το Θεό νύχτα και μέρα με νηστεία και προσευχή. Facebook Twitter Tωβίτ και Άννα, 1626. Η τύφλωση τού Τωβίτ έχει καταδικάσει τον ίδιο και τη σύζυγό του σε μια ζωή φτώχειας και εξαθλίωσης: το πάλαι ποτέ ακριβό γιλέκο του είναι τώρα σκισμένο και κουρελιασμένο. Η Άννα έρχεται στο σπίτι με ένα κατσικάκι, μια ανταμοιβή για τη σκληρή δουλειά της. Ο Τωβίτ νομίζει πως έχει κλέψει το κατσικάκι. Σε απόγνωση, προσεύχεται ο Θεός να του δώσει ένα γρήγορο θάνατο. Η Άννα τον κοιτάζει με αμηχανία. Facebook Twitter Αυτοπροσωπογραφία, ως ο Απόστολος Παύλος, 1661. Η μοναδική αυτοπροσωπογραφία του Ρέμπραντ στην οποία υποδύεται μια βιβλική φιγούρα. Όπως και οι άλλοι Απόστολοι που ζωγράφισε ο Ρέμπραντ έτσι και αυτός έχει την όψη ενός απλού καθημερινού ανθρώπου. Χρησιμοποιώντας τη δική του μορφή για να απεικονίσει τον πόστολο Παύλο ο ζωγράφος μας τονίζει την ιδιαίτερη σχέση που είχε μαζί του. Τα επεξηγηματικά κείμενα που συνοδεύουν τα έργα αντλήθηκαν από το Rijksmuseum ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 3.1.2016 ΕικαστικάTagsΡΕΜΠΡΑΝΤΖΩΓΡΑΦΙΚΗΖΩΓΡΑΦΟΙ Facebook Twitter E-mail 2 ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ Για να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα στο email σας μια επιλογή από τα καλύτερα άρθρα του lifo.gr ΕΓΓΡΑΦΗ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΗ Τζένιφερ Λόπεζ ακύρωσε την καλοκαιρινή της περιοδεία - Η ανακοίνωσή της ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΟι ABBA επανενώθηκαν για να γίνουν ιππότες - Τιμήθηκαν από τη βασιλική οικογένεια της Σουηδίας ΕΛΛΑΔΑΚαιρός: Έρχεται ζέστη και αφρικανική σκόνη – Οι 8 «κόκκινες» περιοχές ΕΛΛΑΔΑ«Πίστευα θα πεθάνω αβοήθητη»: Τα πρώτα λόγια της 33χρονης που βρέθηκε βάναυσα κακοποιημένη στην Ομόνοια ΤECH & SCIENCEΝέο φάρμακο για τον καρκίνο του πνεύμονα καταγράφει ανέλπιστα αποτελέσματα στις κλινικές δοκιμές ΔΙΕΘΝΗΌρμπαν: «Θέλετε να σύρετε τη χώρα μου σε πόλεμο όπως και ο Χίτλερ» ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη ΓάζαΤο έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 31.5.2024 Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα ΕρευνώνΗ εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 30.5.2024 Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 29.5.2024 Εικαστικά / Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του ΠειραιάΟι εκθέσεις πέντε καλλιτεχνών δίνουν ζωή σε ένα βιομηχανικό τετράγωνο στον Πειραιά, δημιουργώντας απροσδόκητες συνδέσεις.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 28.5.2024 LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της ΕλευσίναςΗ Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 24.5.2024 Εικαστικά / Η νέα μεγάλων διαστάσεων τοιχογραφία του Φίκου που συζητήθηκε πολύ στη ΡαμπάτΤο νέο έργο του για το «Jidar» Street Art Festival φτάνει τα 22 μέτρα και εστιάζει σε ένα επίκαιρο θέμα.M. HULOT 23.5.2024 Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.THE LIFO TEAM 21.5.2024 Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza BöttnerΗ Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.PAUL B. PRECIADO 20.5.2024 Εικαστικά / Το ανίερο κωλ*δάχτυλο του Μαουρίτσιο ΚατελάνΜια έκθεση του Maurizio Cattelan στη Στοκχόλμη επαναπροσδιορίζει τις έννοιες του ιερού και της εξουσίαςTHE LIFO TEAM 16.5.2024 Εικαστικά / Τα σχήματα, τα χρώματα, ο ηδονισμός του ανένταχτου Ellsworth KellyΤο Fondation Louis Vuitton παρουσιάζει την πρώτη αναδρομική έκθεση στη Γαλλία του καλλιτέχνη που εξερεύνησε τον χώρο και τη φυσική επίδραση του χρώματος έξω από τα κινήματα της εποχής του.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 16.5.2024 Ηχητικά Άρθρα / Ύδρα: Ένα μικρό Μανχάταν στη ΜεσόγειοΗ Ύδρα από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 αποτελούσε έναν παράδεισο που είχαν ανακαλύψει οι μποέμ της Ευρώπης και της Αμερικής.ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 13.5.2024 Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην ΑθήναΤο τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 12.5.2024 Εικαστικά / Pauline Boty: Μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτΤο γεμάτο αυτοπεποίθηση και θηλυκότητα έργο της διερευνά ζητήματα της γυναικείας σεξουαλικότητας.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 12.5.2024 Σαν Σήμερα / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία τιμά τον «μάγο του ρομαντισμού»Σαν σήμερα το 1840 πεθαίνει ο ζωγράφος που ανέδειξε τη σχέση ανθρώπου και φύσης στην εποχή του ρομαντισμού.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 7.5.2024 Εικαστικά / KIRKI: Η νομαδική γκαλερί του Αιγαίου πιάνει ΣίφνοΤρεις νέες γυναίκες πιστεύουν ότι η σύγχρονη τέχνη μπορεί να παίξει ουσιαστικότερο ρόλο έξω από τα αστικά κέντρα.ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ 6.5.2024 Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de LempickaΕκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώναΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 30.4.2024 Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιάΜια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 28.4.2024 Σαν Σήμερα / «Ο πόλεμος του Πικάσο» και η μεγάλη περιπέτεια της «Γκουέρνικα»Σαν σήμερα το 1937 βομβαρδίστηκε η Γκουέρνικα, η πόλη των Βάσκων που ενέπνευσε τον περίφημο πίνακα του Πικάσο.ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ 26.4.2024 Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήποΣτην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 25.4.2024 Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ 24.4.2024
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΟι ABBA επανενώθηκαν για να γίνουν ιππότες - Τιμήθηκαν από τη βασιλική οικογένεια της Σουηδίας
ΕΛΛΑΔΑ«Πίστευα θα πεθάνω αβοήθητη»: Τα πρώτα λόγια της 33χρονης που βρέθηκε βάναυσα κακοποιημένη στην Ομόνοια
ΤECH & SCIENCEΝέο φάρμακο για τον καρκίνο του πνεύμονα καταγράφει ανέλπιστα αποτελέσματα στις κλινικές δοκιμές
Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη ΓάζαΤο έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 31.5.2024
Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα ΕρευνώνΗ εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 30.5.2024
Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 29.5.2024
Εικαστικά / Τρεις χώροι τέχνης μεταμορφώνουν ένα βιομηχανικό τετράγωνο του ΠειραιάΟι εκθέσεις πέντε καλλιτεχνών δίνουν ζωή σε ένα βιομηχανικό τετράγωνο στον Πειραιά, δημιουργώντας απροσδόκητες συνδέσεις.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 28.5.2024
LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της ΕλευσίναςΗ Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 24.5.2024
Εικαστικά / Η νέα μεγάλων διαστάσεων τοιχογραφία του Φίκου που συζητήθηκε πολύ στη ΡαμπάτΤο νέο έργο του για το «Jidar» Street Art Festival φτάνει τα 22 μέτρα και εστιάζει σε ένα επίκαιρο θέμα.M. HULOT 23.5.2024
Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.THE LIFO TEAM 21.5.2024
Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza BöttnerΗ Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.PAUL B. PRECIADO 20.5.2024
Εικαστικά / Το ανίερο κωλ*δάχτυλο του Μαουρίτσιο ΚατελάνΜια έκθεση του Maurizio Cattelan στη Στοκχόλμη επαναπροσδιορίζει τις έννοιες του ιερού και της εξουσίαςTHE LIFO TEAM 16.5.2024
Εικαστικά / Τα σχήματα, τα χρώματα, ο ηδονισμός του ανένταχτου Ellsworth KellyΤο Fondation Louis Vuitton παρουσιάζει την πρώτη αναδρομική έκθεση στη Γαλλία του καλλιτέχνη που εξερεύνησε τον χώρο και τη φυσική επίδραση του χρώματος έξω από τα κινήματα της εποχής του.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 16.5.2024
Ηχητικά Άρθρα / Ύδρα: Ένα μικρό Μανχάταν στη ΜεσόγειοΗ Ύδρα από τα μέσα της δεκαετίας του ’50 αποτελούσε έναν παράδεισο που είχαν ανακαλύψει οι μποέμ της Ευρώπης και της Αμερικής.ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 13.5.2024
Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην ΑθήναΤο τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ 12.5.2024
Εικαστικά / Pauline Boty: Μια ξεχασμένη πρωτοπόρος της βρετανικής ποπ αρτΤο γεμάτο αυτοπεποίθηση και θηλυκότητα έργο της διερευνά ζητήματα της γυναικείας σεξουαλικότητας.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 12.5.2024
Σαν Σήμερα / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Η Γερμανία τιμά τον «μάγο του ρομαντισμού»Σαν σήμερα το 1840 πεθαίνει ο ζωγράφος που ανέδειξε τη σχέση ανθρώπου και φύσης στην εποχή του ρομαντισμού.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 7.5.2024
Εικαστικά / KIRKI: Η νομαδική γκαλερί του Αιγαίου πιάνει ΣίφνοΤρεις νέες γυναίκες πιστεύουν ότι η σύγχρονη τέχνη μπορεί να παίξει ουσιαστικότερο ρόλο έξω από τα αστικά κέντρα.ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ 6.5.2024
Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de LempickaΕκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώναΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 30.4.2024
Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιάΜια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 28.4.2024
Σαν Σήμερα / «Ο πόλεμος του Πικάσο» και η μεγάλη περιπέτεια της «Γκουέρνικα»Σαν σήμερα το 1937 βομβαρδίστηκε η Γκουέρνικα, η πόλη των Βάσκων που ενέπνευσε τον περίφημο πίνακα του Πικάσο.ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ 26.4.2024
Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήποΣτην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ 25.4.2024
Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ 24.4.2024