Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
0

Ο Ernest Howard Shepard (1879-1976) είναι ο άνθρωπος που έχει ζεστάνει τις καρδιές εκατομμυρίων παιδιών με τις υπέροχα τρυφερές εικονογραφήσεις του αγαπημένου χαρακτήρα του παιδικού βιβλίου του A. A. Milne, Winnie the Pooh.

Ο Shepard είναι ένας από τους σημαντικότερους Βρετανούς εικονογράφους που δημοσίευε σκίτσα σε περιοδικά όπως τα Punch, The Tatler και The Sketch.

Το κοινό του House of Illustration στο Λονδινο ωστόσο έχει για πρώτη φορά την ευκαιρία να ανακαλύψει ένα τελείως διαφορετικό κομμάτι του έργου του.

Στην έκθεση E. H. Shepard: An Illustrator's War παρουσιάζονται τα σκίτσα του από την περίοδο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου που σχεδιάστηκαν χρόνια πριν ταυτιστεί το όνομα του με αυτό "το σαχλό παλιοαρκούδι" όπως έλεγε ο ίδιος.

 

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Όπλο σε δράση, Σεπτέμβριος 1917.

 

Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον και ποικιλόμορφο σύνολο πινάκων, σκίτσων και εικονογραφήσεων στα οποία συμπεριλαμβάνεται ακόμα και ένα τοπογραφικό σχέδιο μήκους 1,5 μέτρου που απεικονίζει λεπτομερώς τοποθεσίες μάχης στα Ιταλικά όρη. Η ποικιλία τν έργων αυτής της περιόδου οφείλεται στο γεγονός ότι κατά την διάρκεια του πολέμου ο Shepard για να κερίσει τον επιούσια και να συντηρήσει την οικογένεια του σχεδιάζε εμπορικά καρτούν για περιοδικά στην Αγγλία ενώ έκανε και και τοπογραφικά σχέδια για την στρατιωτική αντικατασκοπεία, προσωπικό ρεπορτάζ, ζωγράφιζε πίνακες, έφτιαχνε γελοιογραφίες για να διασκεδάσει τους συμπολεμιστές του και εικονογραφούσε τα τρυφερα γράμματα που έστελνε στην σύζυγο του Florence από το μέτωπο. Οι διαφορετικές αυτές πτυχές των έργων εκείνης της περιόδου μας προσφέρουν μια σφαιρική εικόνα της σκληρής πραγματικότητας του Μεγάλου Πολέμου χωρίς να απεμπολεί ούτε στιγμή την ανθρωπιά που τον διέκρινε.

 

Παρά τις συνθήκες της καθημερινότητας του πολέμου, το χιούμορ του στα σκίτσα που έστελνε στα περιοδικά για να στηρίξει οικονομικά την οικογένεια του παρέμεινε ελαφρύ και καλόκαρδο.

 

Όταν ξέσπασε ο πόλεμος το 1914, ο Shepard εργαζόταν ως ανεξάρτητος εικονογράφος και δημοσίευε γελοιογραφίες στο Punch. Ο συντάκτης τότε του ζήτησε να μην σατυρίζει τον πόλεμο όμως εκείνος αδυνατούσε να εστιάσει σε κάτι άλλο. Προσπάθησε όμως να διατηρήσει μια ελαφρότητα με το να αστειεύεται με τις προσπάθειες των πολιτών στο "εσωτερικό μέτωπο" να στηρίξουν τους στρατιώτες και με το να παρουσιάζει τους Γερμανούς σε φαρσικές και κωμικές καταστάσεις.

 

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"Ευγενής απόπειρα μέλους της βρετανικής εκστρατευτικής δύναμης να τιμήσει όλα τα πρωτοχρονιάτικα δώρα που έλαβε"
 

Το 1915 όμως αποφάσισε και κατατάχθηκε οικειοθελώς, και έφυγε μετά την εκπαίδευση του ως αξιωματικός του πυροβολικού για να ενταχθεί στις δυνάμεις που πολέμησαν την Μάχη του Somme στην Γαλλία. Στην Αγγλία επέστρεψε το 1919. Ο Shepard πολέμησε σε μερικές από τις σημαντικότερες μάχες στην Γαλλία, την Ιταλία και το Βέλγιο και η έκθεση παρουσιάζει ατμοσφαιρικούς πίνακες και σκίτσα του που αντανακλούν τα βιώματα του ίδιου και τον σπαραγμό του πολέμου. Κάποιες από τις πιο συγκλονιστικές εικόνες του είναι τοπία που σχεδιάστηκαν από παρατηρητήρια της πρώτης γραμμής με σκοπό να βοηθήσουν στην καλύτερη στόχευση των πυροβολητών. Παρά τις συνθήκες της καθημερινότητας του πολέμου, το χιούμορ του στα σκίτσα που έστελνε στα περιοδικά για να στηρίξει οικονομικά την οικογένεια του παρέμεινε ελαφρύ και καλόκαρδο.

  

Αυτή ακριβώς η γλυκύτητα είναι που μας επιτρέπει σήμερα να αναγνωρίσουμε άμεσα στα "πολεμικά" αυτά σχέδια το χέρι του ανθρώπου που αργότερα θα έδινε ζωή σε έναν από τους πιο κοσμαγάπητους αρκούδους του 20ου αιώνα.

 

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Σκίτσο για το βιβλίο του A. A. Milne "Winnie the Pooh"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Στα σκίτσα του Shepard για τον Γουίνι διακρίνονται συνάφειες με τις γραμμές των τοπίων που σχεδίαζε όταν ήταν στο μέτωπο.

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Σκίτσο για το βιβλίο του A. A. Milne "Winnie the Pooh"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"στις 08.00 η παρατήρηση κατέστη αδύνατη λόγω χαμηλής ορατότητας"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"Ο νεοαφιχθείς: Δικό μου είναι το χωριό να υποθέσω;Ο κάτοχος: Λυπάμαι παλιόφιλε, το κατέκτησα εγώ πριν από κανένα μισάωρο"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"Πιο γρήγορα; Δεν υπάρχει πιο γρήγορα ταχύτατε νέε. Έχω μόνο δύο ταχύτητες: αργά και καθόλου."


 

*Η έκθεση στο House of Ilustration στο Λονδίνο θα διαρκέσει ως τις 24 Ιανουαρίου 2016

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ