Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Ο Ροντέν στο ατελιέ του, περ. 1905. Φωτο: Albert Harlingue © Musée Rodin

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

0

O Ροντέν γεννήθηκε στις 12 Νοεμβρίου του 1840 στο Παρίσι και ήταν γόνος εργατικής οικογένειας. Οι επιδόσεις του στο σχολείο ήταν εξαιρετικά κακές και όταν το εγκατέλειψε σε ηλικία 14 ετών δυσκολευόταν ακόμα και να διαβάσει. Ο ίδιος δεν φαίνεται να ενοχλούνταν ιδιαίτερα, καθώς υποστήριζε ότι «τα ορθογραφικά λάθη δεν είναι χειρότερα από τα σχεδιαστικά λάθη που κάνουν όλοι οι άλλοι». Το 1854 γράφεται στην Αυτοκρατορική Σχολή Σχεδίου και Μαθηματικών με την επιφυλακτική συναίνεση του πατέρα του, ενώ δύο χρόνια αργότερα επιδιώκει να εισαχθεί στη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά αποτυγχάνει τρεις φορές. Αρχίζει να επισκέπτεται μουσεία και να μελετά τα αρχαιοελληνικά γλυπτά, ενώ ανακαλύπτει ταυτόχρονα ότι έχει κλίση στη γλυπτική. Μετά από οικογενειακές πιέσεις, αρχίζει, σε ηλικία 18 ετών, να εργάζεται ως βοηθός σε ατελιέ και εργαστήρια καλλιτεχνών, δημιουργώντας παράλληλα και δικά του έργα. Ο θάνατος της αδελφής του, Μαρί, τέσσερα χρόνια αργότερα, έχει ως αποτέλεσμα να τεθεί υπό ιατρική παρακολούθηση, κατά τη διάρκεια της οποίας δεν σταματά να ασχολείται με τη γλυπτική, κάνοντας τελικά τον πατέρα του να πιστέψει στο ταλέντο του. Το 1864 γνωρίζει τη Ροζ Μπερέ, η οποία, ενώ εργαζόταν ως μοντέλο του, θα μείνει έγκυος και θα γεννήσει τον γιο τους το 1866. Ο γλύπτης δεν θα τον αναγνωρίσει ποτέ, η Μπερέ ωστόσο θα μείνει δίπλα του σε όλη της τη ζωή – θα τη παντρευτεί στις 29 Ιανουαρίου 1917, μόλις δύο εβδομάδες πριν από τον θάνατό της και ενώ εκείνη είναι κατάκοιτη.

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin. Ο Διαλογισμός (από τις Πύλες της Κολάσεως) 1881-1882. © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Καθεδρικός ναός, 1908. © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja

To 1865 αποπειράται να εκθέσει στο Ετήσιο Σαλόν του Παρισιού το γλυπτό «Ο άντρας με τη σπασμένη μύτη», που ο ίδιος θεωρεί ότι πρόκειται για το πρώτο του σημαντικό έργο, η επιτροπή όμως το απορρίπτει δύο φορές ως «μη ολοκληρωμένο». «Το γλυπτό διακρίνεται για τον έντονο ρεαλισμό του, μια προκλητική άποψη για την εποχή εκείνη. Αγνοεί την καθιερωμένη έννοια της ομορφιάς, παρουσιάζοντας ένα προκλητικό κεφάλι, όπου το πρόσωπο είναι ασύμμετρο και με φυσικές παραμορφώσεις» αναφέρει ο ιστορικός τέχνης, Κρίστοφ Μπέκερ. Ο Ροντέν δεν θα σταματήσει να το δουλεύει και, σμιλεμένο σε μάρμαρο και με τον τίτλο «Πορτρέτο Ρωμαίου», θα είναι το πρώτο έργο του που θα εκτεθεί στο Σαλόν, δέκα χρόνια αργότερα. Το 1875 ταξιδεύει στην Ιταλία για να μελετήσει τα γλυπτά της Αναγέννησης και ο Μιχαήλ Άγγελος τον επηρεάζει ιδιαίτερα. «Το ταξίδι στην Ιταλία θα αποδειχτεί ζωτικής σημασίας για τη δουλειά του και θα τον οδηγήσει στη μεγαλύτερη καινοτομία του: άρχισε να κατακερματίζει το ανθρώπινο σώμα, δηλώνοντας ότι ο κορμός είναι μια αυτόνομη γλυπτική φόρμα» εξηγεί ο Μπέκερ. Δημιουργεί το πρώτο του γυμνό –που αργότερα θα ονομαστεί «Εποχή του Χαλκού»–, έναν μπρούντζινο μυώδη άντρα τόσο ρεαλιστικό που, όταν εκτέθηκε στο Σαλόν το 1877, οι κριτικοί τον κατηγόρησαν ότι έφτιαξε το καλούπι πάνω σε ζωντανό μοντέλο. Ο ποιητής Ράινερ Μαρία Ρίλκε θα γράψει για το γλυπτό: «Κάθε σημείο του ήταν ένα στόμα που μίλαγε τη δική του γλώσσα».

Η αυξανόμενη συζήτηση γύρω από το όνομά του είχε ως αποτέλεσμα να του ανατεθεί από το υπουργείο Καλών Τεχνών η κατασκευή μιας μνημειώδους πόρτας για το Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών, το οποίο θα γινόταν στο Παρίσι – έργο που εγκαταλείφθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1880. Ο Ροντέν, αντλώντας έμπνευση από τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη αλλά και από «Τα άνθη του κακού» του Μποντλέρ, ξεκίνησε να δουλεύει τις «Πύλες της Κολάσεως» – το έργο ωστόσο αποδείχτηκε ιδιαίτερα φιλόδοξο και μολονότι το επεξεργαζόταν σε όλη του ζωή, δεν το ολοκλήρωσε ποτέ. Για τις «Πύλες» σχεδίασε περίπου διακόσιες μορφές κολασμένων, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν ξανά αποτελώντας ανεξάρτητα έργα – ανάμεσά τους το «Φιλί», που αναπαριστά τον Πάολο και τη Φραντσέσκα, το παράνομο ζευγάρι του Δάντη που ανταλλάσσει το μοναδικό του φιλί, αλλά και το πιο διάσημο γλυπτό του, ο «Σκεπτόμενος», που ξεκίνησε ως απεικόνιση του Δάντη και για τον οποίο ο καλλιτέχνης είχε πει: «Αυτό που κάνει τον "Σκεπτόμενό" μου να σκέφτεται είναι το ότι σκέφτεται όχι μόνο με το μυαλό του, με το πλεκτό μέτωπό του, τα διεσταλμένα ρουθούνια του και τα συμπιεσμένα χείλη, αλλά με κάθε μυ από τα χέρια του, την πλάτη και τα πόδια, με σφιγμένη τη γροθιά του και πιάνοντας τα δάχτυλα των ποδιών».

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Γυμνός άνδρας που μεταφέρει παιδί. © Collection particulière
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Το Φιλί, 1881-1882. © Musée Rodin, Φωτο: Hervé Lewandowski

Το 1882, ενώ αναπλήρωνε έναν δάσκαλο γλυπτικής, ο Ροντέν γνωρίζει τη δεκαοκτάχρονη μαθητευόμενη Καμίλ Κλοντέλ και εντυπωσιασμένος από τις ικανότητες και την ευφυΐα της δεν θα αργήσει να την κάνει μούσα, συνεργάτιδα και ερωτική του σύντροφο, χωρίς, ωστόσο, να εγκαταλείψει τη Ροζέ Μπερέ. Το ζευγάρι θα συζήσει στην εξοχή μέχρι το 1898, οπότε και θα χωρίσει. Την εποχή που ο Ροντέν δούλευε ακόμη τις «Πύλες της Κολάσεως» η φήμη του άρχισε να γίνεται όλο και μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα να του αναθέσουν τη δημιουργία αρκετών δημόσιων μνημείων, ανάμεσά τους και την προτομή του Ονορέ ντε Μπαλζάκ. Για την προτομή ο γλύπτης εργάστηκε επτά χρόνια, όταν όμως παρουσιάστηκε δημόσια το 1898 ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Μετά από χαρακτηρισμούς όπως «παχύσαρκο τέρας», «άμορφος όγκος» και «γιγάντιο έμβρυο», ο Ροντέν «καταχώνιασε» την προτομή στο εργαστήριό του και δεν επέτρεψε, πλέον, τη δημόσια έκθεσή της – αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι για τον Μπρανκούζι είναι το έργο που θεμελίωσε τον μοντερνισμό στη γλυπτική.

Στην αυγή του εικοστού αιώνα ο Ροντέν έχει καταξιωθεί και οι Γάλλοι τον βλέπουν πια ως εθνικό θησαυρό, ενώ ένα τμήμα της Διεθνούς Έκθεσης του Παρισιού είναι αφιερωμένο στα γλυπτά του. Συνεχίζει να εργάζεται έχοντας πληθώρα βοηθών –κατηγορήθηκε μάλιστα ότι ανέθετε εξολοκλήρου το σμίλευμα σε εκείνους– και δημιουργεί όλο και πιο συχνά αποσπασματικές μορφές που έχει εμπνευστεί από ελληνικά και ρωμαϊκά γλυπτά. Το 1908 μετακομίζει στο Hôtel Biron, έξω από το Παρίσι, και όταν η κυβέρνηση αποφασίζει να το γκρεμίσει, το σώζει δωρίζοντας στο γαλλικό κράτος όλα του τα έργα, με απώτερο σκοπό να στεγαστεί στο κτίριο το Μουσείο Ροντέν – όπως και έγινε. Όταν ξέσπασε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος, ο γλύπτης κατέφυγε στο εξοχικό του στο Μεντόν, όπου συνέχισε να εργάζεται μέχρι τον Ιούλιο του 1916, οπότε και υπέστη εγκεφαλικό. Θα πεθάνει και θα ταφεί εκεί τον Νοέμβριο του 1917, λίγους μήνες μετά τον θάνατο της πιστής μέχρι το τέλος Ροζ Μπερέ. Οι τεχνικές του, που ήταν πρωτοποριακές για την εποχή του, επηρέασαν ιδιαίτερα σπουδαίους καλλιτέχνες του εικοστού αιώνα – ανάμεσά τους συγκαταλέγονται και ο Τακάσι Μουρακάμι, ο Τζεφ Κουνς, ο Ντέμιαν Χερστ. , όπως αναμένεται να συμβεί και στη σπουδαία έκθεση που ξεκινάει στο Γκραν Παλαί.Σήμερα, τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.

Ο Rodin -100 χρόνια μετά τον θάνατό του- αποκαλύπτεται σε μια σπουδαία έκθεση στο Παρίσι Facebook Twitter
Auguste Rodin, Οι αστοί του Καλαί, σύγχρονη εκδοχή, 1889-2005 © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Μάσκα της Camille Claudel και το αριστερό χέρι του Pierre de Wissant, περ. 1895 Φωτο: Christian Baraja
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Ivan Mestrovic, Ηλικιωμένη Γυναίκα, 1906 © Φωτο Zoran Alajbeg
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Σκιές άνδρα και παιδιού, περ. 1880, © Musée Rodin, Φωτο: Jean de Calan
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Popular Zero Thing, 2009 © Georg Baselitz 2017Φωτο: Jochen Littkemann, Βερολίνο
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, O Σκεπτόμενος, 1904 © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Ossip Zadkine, Ο Κορμός της Πόλης © Ladislas Czigany – Reproduction : MuséeZadkine / Roger-Viollet © Adagp, Paris 2017
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος» Facebook Twitter
Auguste Rodin, Γυμνή γυναίκα κρέμεται από σφαιρικό αρχαίο αγγείο, 1895-1910 © Musée Rodin, Φωτο: Christian Baraja

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 14.3.2017

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Απόηχοι κλονισμένου μεγαλείου ανάμεσα στα γλυπτά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εθνική Γλυπτοθήκη: Απόηχοι κλονισμένου μεγαλείου ανάμεσα στα γλυπτά

Μια συναρπαστική περιήγηση στις εγκαταστάσεις της Εθνικής Γλυπτοθήκης και μια συζήτηση με την επιμελήτρια Τώνια Γιαννουδάκη για την περιπετειώδη ιστορία της συλλογής του ιδρύματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μυστηριακό και γοητευτικό κόκκινο στούντιο του Ματίς και τα μυστικά του αποκαλύπτονται για πρώτη φορά

Εικαστικά / Το «Κόκκινο Στούντιο» του Ματίς: Η ιστορία και τα μυστικά ενός μοναδικού έργου τέχνης

Το αριστουργηματικό έργο του Ανρί Ματίς «L'Atelier Rouge» οι έξι πίνακες ζωγραφικής, τα κεραμικά και τα τρία γλυπτά που έχουν διασωθεί και απεικονίζονται σε αυτό αποτέλεσαν το υλικό μιας έκθεσης στο MoMA που τώρα μεταφέρθηκε στην Κοπεγχάγη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ