Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στην γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
«Για την έκθεση στη γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά».

Ο Γαΐτης και η Σίμωσι ξανασυναντιούνται στην γκαλερί Σκουφά

0

Η γκαλερί Σκουφά είναι γεμάτη κόσμο που έχει φτάσει για να δει τα έργα του Γιάννη Γαΐτη και της Γαβριέλλας Σίμωσι. Πρόκειται για μια επιλογή έργων του ιστορικού καλλιτέχνη από το ατελιέ του που εκτίθενται δημόσια πρώτη φορά.

Στην έκθεση περιλαμβάνονται πρώιμα έργα της περιόδου 1947/48, όπως μια συλλογή από σχέδια σε χαρτί. Επίσης παρουσιάζονται λάδια σε μουσαμά, καθώς και κατασκευές, λάβαρα, παιχνίδια και κεραμικές προτομές, ενώ την έκθεση συμπληρώνει μια σειρά από έργα της γλύπτριας και συζύγου του Γαΐτη, Γαβριέλλας Σίμωσι.

Τα «ανθρωπάκια» του Γιάννη Γαΐτη εξακολουθούν μέχρι σήμερα να είναι δημοφιλή, οικεία και αναγνωρίσιμα, σφραγίδα ενός καλλιτέχνη που συνέλαβε την ιδέα τους από τα μέσα της δεκαετίας του ’60, όταν άρχισε να τα διαμορφώνει, σχηματοποιώντας και τυποποιώντας τα στη συνέχεια ως ένα μέσο ειρωνείας και κοινωνικής κριτικής. Το εικαστικό μοτίβο του, επίκαιρο και σήμερα, μιλά για τη σχέση μας με τη μοναξιά και το πλήθος και τους πανομοιότυπους ανθρώπους μιας κοινωνίας αγωνιώδους και αδιέξοδης.

«Αν δεν ασχοληθεί κάποιος με τους καλλιτέχνες, πεθαίνουν για δεύτερη φορά».

Συναντώ την αρχιτέκτονα μουσειολόγο Λορέττα Γαΐτη μπροστά σε μια σειρά κολάζ της μητέρας της, Γαβριέλλας Σίμωσι, με αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις. Αυτή είναι η πρώτη έκθεση που διοργανώνεται μετά τα εγκαίνια του μουσείου Γαΐτη - Σίμωσι στην Ίο το καλοκαίρι του 2024.

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια του Μουσείου Γαϊτη – Σίμωσι στην Ίο.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια του Μουσείου Γαϊτη – Σίμωσι στην Ίο.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στην έκθεση παρουσιάζεται μια σειρά έργων κολάζ του 1977/78, τα οποία δημιουργούν αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις.

«Αν δεν ασχοληθεί κάποιος με τους καλλιτέχνες, πεθαίνουν για δεύτερη φορά», μου λέει μιλώντας για την έκθεση αυτή, που γίνεται με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του μουσείου Γαΐτη - Σίμωσι στην Ίο και τη συμπλήρωση 40 ετών από τον θάνατο του Γιάννη Γαΐτη.

Μου αφηγείται την ιστορία του μουσείου των γονιών της στην Ίο, ένα κυκλαδονήσι στο οποίο ο πατέρας της έφτασε με τον Ζαν Μαρί Ντρο, που υπήρξε ένας πολύ αγαπητός διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα. Εκεί αποκλείστηκαν από τα μποφόρ και έμειναν δεκαπέντε μέρες, ερωτεύτηκαν το νησί, ο Ντρο αγόρασε ένα οικόπεδο και ο Γαΐτης του έχτισε ένα μαγικό σπίτι. Δέκα χρόνια αργότερα, έχτισε και το δικό του σπίτι. Το έζησε και το έχτισε σαν γλυπτό, προσθέτοντας κάθε χρόνο κάτι, περισσότερο σαν ένα έργο γλυπτικής παρά ως καθαρή αρχιτεκτονική.

«Σκέφτηκα ότι η Ίος ήταν ιδανικός τόπος για να χτιστεί ένα μουσείο των γονιών μου» λέει η κ. Γαΐτη. «Ήταν μια επιλογή πίστης προς αυτούς και έτσι πριν από δεκαετίες άρχισε η περιπέτεια αυτή. Ήθελα να δείξω και να τιμήσω το καλλιτεχνικό τους έργο και δεν ήταν λίγες οι φορές που τα πράγματα δεν προχωρούσαν. Είχα κάνει τα σχέδια, τα οποία πρόλαβε και είδε και η μητέρα μου πριν πεθάνει το 1999.

Το έργο τελικά το σήκωσε και το πήρε στην πλάτη του ο τωρινός δήμαρχος, έδειξε ενδιαφέρον, και έτσι σήμερα μπορούμε και έχουμε το μουσείο. Έδωσα μια συλλογή έργων του πατέρα μου, σαν αναδρομική, που φιλοξενούνται σε έναν χώρο 1.600 τετραγωνικών μέτρων. Και έργα της μητέρας μου, που στεγάζονται και αυτά στο δεύτερο κτίριο, σε ένα μέρος που αγναντεύει όλο το Αιγαίο, σε μια εκπληκτική τοποθεσία. Έκανα το μουσείο με μεγάλη αγάπη για τους γονείς μου».

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Γιάννης Γαΐτης.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Φωτογραφικά κολάζ της Γαβριέλλας Σίμωσι.

Η έκθεση των δυο καλλιτεχνών στην Ίο εκτυλίσσεται σε δυο βασικά κτίρια. Στο «Κτίριο Γαΐτη» όπου παρουσιάζονται έργα από την παλαιότερη περίοδο δημιουργίας του ζωγράφου, καθώς και πίνακες, εγκαταστάσεις και κατασκευές γύρω από τα εμβληματικά «ανθρωπάκια» τα οποία βρίσκονται παντού στον χώρο. Στο «Κτίριο Σίμωσι» φιλοξενούνται τα γλυπτά της εικαστικού, με κυρίαρχο το λευκό χρώμα, καθώς και κολάζ με έντονα υπερρεαλιστικά στοιχεία.

«Για την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά. Για τον Γιάννη Γαΐτη, ήθελα να παρουσιάσω όχι μόνο τα ανθρωπάκια του, που είναι γνωστά και αγαπητά, αλλά και όλο το υφαντό του, όλη του την πορεία. Θα ήθελα το κοινό να καταλάβει όλο τον τον πλούτο του έργου του.

Έτσι, έβαλα έργα πιο παλιά και έργα που δεν έχουν βγει από το εργαστήριό του και αντί να βάλω κλασικά ανθρωπάκια από την τελευταία δεκαετία της ζωής του, έβαλα και κλασικά, παλιότερα ανθρωπάκια από περασμένες δεκαετίες που έφτιαχνε με τα χέρια, πριν το κομμάτι αυτό του έργου του γίνει πιο στυλιζαρισμένο.

Επίσης ο επισκέπτης θα δει κεραμικά που έκανε πριν πεθάνει, παιχνίδια, και δίπλα στα έργα του μια συλλογή από φωτογραφικά κολάζ της Γαβριέλλας Σίμωσι, πρωτότυπα, για να γνωρίσει κάποιος αυτή την πτυχή του έργου της και να την αγαπήσει, όπως και κάποια γλυπτά που δεν πωλούνται, αλλά υπάρχουν στον χώρο για να έχει κάποιος μια ευρύτερη αντίληψη της δουλειάς της».

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
«Για την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά».

Ο Γιάννης Γαΐτης (1923-1984) είναι από τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες και πρωτοπόρους του μεταπολεμικού μοντερνισμού. Υποστηρικτής των νέων ευρωπαϊκών ρευμάτων της εποχής, με το προσωπικό του καλλιτεχνικό ιδίωμα έχει στιγματίσει την ελληνική τέχνη. Κύριο γνώρισμα της καλλιτεχνικής του παραγωγής αποτελούν τα «ανθρωπάκια» του, που μέχρι και σήμερα είναι σύμβολο της μαζικοποίησης του ανθρώπου, θέτοντας κύρια ερωτήματα για τα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Στην έκθεση μπορεί κανείς να περιπλανηθεί στον κόσμο του και να έρθει σε επαφή με έργα που παρουσιάζονται πρώτη φορά.

Η Γαβριέλλα Σίμωσι (1926-1999) υπήρξε σημαντική γλύπτρια της εποχής, η οποία ενστερνίστηκε τις σύγχρονες τάσεις. Γνωρίστηκαν με τον Γιάννη Γαΐτη το 1945 στη Σχολή Καλών Τεχνών και έπειτα ακολούθησαν κοινή πορεία στο Παρίσι. Στην έκθεση παρουσιάζεται μια σειρά έργων κολάζ του 1977/78, τα οποία δημιουργούν αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις, καθώς και γλυπτά στα οποία κυριαρχούν οι συμβολισμοί.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT