ΣΗΜΕΡΑ

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στην γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
«Για την έκθεση στη γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά».

Ο Γαΐτης και η Σίμωσι ξανασυναντιούνται στην γκαλερί Σκουφά

0

Η γκαλερί Σκουφά είναι γεμάτη κόσμο που έχει φτάσει για να δει τα έργα του Γιάννη Γαΐτη και της Γαβριέλλας Σίμωσι. Πρόκειται για μια επιλογή έργων του ιστορικού καλλιτέχνη από το ατελιέ του που εκτίθενται δημόσια πρώτη φορά.

Στην έκθεση περιλαμβάνονται πρώιμα έργα της περιόδου 1947/48, όπως μια συλλογή από σχέδια σε χαρτί. Επίσης παρουσιάζονται λάδια σε μουσαμά, καθώς και κατασκευές, λάβαρα, παιχνίδια και κεραμικές προτομές, ενώ την έκθεση συμπληρώνει μια σειρά από έργα της γλύπτριας και συζύγου του Γαΐτη, Γαβριέλλας Σίμωσι.

Τα «ανθρωπάκια» του Γιάννη Γαΐτη εξακολουθούν μέχρι σήμερα να είναι δημοφιλή, οικεία και αναγνωρίσιμα, σφραγίδα ενός καλλιτέχνη που συνέλαβε την ιδέα τους από τα μέσα της δεκαετίας του ’60, όταν άρχισε να τα διαμορφώνει, σχηματοποιώντας και τυποποιώντας τα στη συνέχεια ως ένα μέσο ειρωνείας και κοινωνικής κριτικής. Το εικαστικό μοτίβο του, επίκαιρο και σήμερα, μιλά για τη σχέση μας με τη μοναξιά και το πλήθος και τους πανομοιότυπους ανθρώπους μιας κοινωνίας αγωνιώδους και αδιέξοδης.

«Αν δεν ασχοληθεί κάποιος με τους καλλιτέχνες, πεθαίνουν για δεύτερη φορά».

Συναντώ την αρχιτέκτονα μουσειολόγο Λορέττα Γαΐτη μπροστά σε μια σειρά κολάζ της μητέρας της, Γαβριέλλας Σίμωσι, με αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις. Αυτή είναι η πρώτη έκθεση που διοργανώνεται μετά τα εγκαίνια του μουσείου Γαΐτη - Σίμωσι στην Ίο το καλοκαίρι του 2024.

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια του Μουσείου Γαϊτη – Σίμωσι στην Ίο.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια του Μουσείου Γαϊτη – Σίμωσι στην Ίο.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Στην έκθεση παρουσιάζεται μια σειρά έργων κολάζ του 1977/78, τα οποία δημιουργούν αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις.

«Αν δεν ασχοληθεί κάποιος με τους καλλιτέχνες, πεθαίνουν για δεύτερη φορά», μου λέει μιλώντας για την έκθεση αυτή, που γίνεται με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του μουσείου Γαΐτη - Σίμωσι στην Ίο και τη συμπλήρωση 40 ετών από τον θάνατο του Γιάννη Γαΐτη.

Μου αφηγείται την ιστορία του μουσείου των γονιών της στην Ίο, ένα κυκλαδονήσι στο οποίο ο πατέρας της έφτασε με τον Ζαν Μαρί Ντρο, που υπήρξε ένας πολύ αγαπητός διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα. Εκεί αποκλείστηκαν από τα μποφόρ και έμειναν δεκαπέντε μέρες, ερωτεύτηκαν το νησί, ο Ντρο αγόρασε ένα οικόπεδο και ο Γαΐτης του έχτισε ένα μαγικό σπίτι. Δέκα χρόνια αργότερα, έχτισε και το δικό του σπίτι. Το έζησε και το έχτισε σαν γλυπτό, προσθέτοντας κάθε χρόνο κάτι, περισσότερο σαν ένα έργο γλυπτικής παρά ως καθαρή αρχιτεκτονική.

«Σκέφτηκα ότι η Ίος ήταν ιδανικός τόπος για να χτιστεί ένα μουσείο των γονιών μου» λέει η κ. Γαΐτη. «Ήταν μια επιλογή πίστης προς αυτούς και έτσι πριν από δεκαετίες άρχισε η περιπέτεια αυτή. Ήθελα να δείξω και να τιμήσω το καλλιτεχνικό τους έργο και δεν ήταν λίγες οι φορές που τα πράγματα δεν προχωρούσαν. Είχα κάνει τα σχέδια, τα οποία πρόλαβε και είδε και η μητέρα μου πριν πεθάνει το 1999.

Το έργο τελικά το σήκωσε και το πήρε στην πλάτη του ο τωρινός δήμαρχος, έδειξε ενδιαφέρον, και έτσι σήμερα μπορούμε και έχουμε το μουσείο. Έδωσα μια συλλογή έργων του πατέρα μου, σαν αναδρομική, που φιλοξενούνται σε έναν χώρο 1.600 τετραγωνικών μέτρων. Και έργα της μητέρας μου, που στεγάζονται και αυτά στο δεύτερο κτίριο, σε ένα μέρος που αγναντεύει όλο το Αιγαίο, σε μια εκπληκτική τοποθεσία. Έκανα το μουσείο με μεγάλη αγάπη για τους γονείς μου».

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Γιάννης Γαΐτης.
Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
Φωτογραφικά κολάζ της Γαβριέλλας Σίμωσι.

Η έκθεση των δυο καλλιτεχνών στην Ίο εκτυλίσσεται σε δυο βασικά κτίρια. Στο «Κτίριο Γαΐτη» όπου παρουσιάζονται έργα από την παλαιότερη περίοδο δημιουργίας του ζωγράφου, καθώς και πίνακες, εγκαταστάσεις και κατασκευές γύρω από τα εμβληματικά «ανθρωπάκια» τα οποία βρίσκονται παντού στον χώρο. Στο «Κτίριο Σίμωσι» φιλοξενούνται τα γλυπτά της εικαστικού, με κυρίαρχο το λευκό χρώμα, καθώς και κολάζ με έντονα υπερρεαλιστικά στοιχεία.

«Για την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά. Για τον Γιάννη Γαΐτη, ήθελα να παρουσιάσω όχι μόνο τα ανθρωπάκια του, που είναι γνωστά και αγαπητά, αλλά και όλο το υφαντό του, όλη του την πορεία. Θα ήθελα το κοινό να καταλάβει όλο τον τον πλούτο του έργου του.

Έτσι, έβαλα έργα πιο παλιά και έργα που δεν έχουν βγει από το εργαστήριό του και αντί να βάλω κλασικά ανθρωπάκια από την τελευταία δεκαετία της ζωής του, έβαλα και κλασικά, παλιότερα ανθρωπάκια από περασμένες δεκαετίες που έφτιαχνε με τα χέρια, πριν το κομμάτι αυτό του έργου του γίνει πιο στυλιζαρισμένο.

Επίσης ο επισκέπτης θα δει κεραμικά που έκανε πριν πεθάνει, παιχνίδια, και δίπλα στα έργα του μια συλλογή από φωτογραφικά κολάζ της Γαβριέλλας Σίμωσι, πρωτότυπα, για να γνωρίσει κάποιος αυτή την πτυχή του έργου της και να την αγαπήσει, όπως και κάποια γλυπτά που δεν πωλούνται, αλλά υπάρχουν στον χώρο για να έχει κάποιος μια ευρύτερη αντίληψη της δουλειάς της».

Η συνάντηση των έργων Γαΐτη – Σίμωσι στη γκαλερί Σκουφά Facebook Twitter
«Για την έκθεση στην γκαλερί Σκουφά ήθελα να διαλέξω έργα αντιπροσωπευτικά των γονιών μου για να γίνουν γνωστά και αυτά».

Ο Γιάννης Γαΐτης (1923-1984) είναι από τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες και πρωτοπόρους του μεταπολεμικού μοντερνισμού. Υποστηρικτής των νέων ευρωπαϊκών ρευμάτων της εποχής, με το προσωπικό του καλλιτεχνικό ιδίωμα έχει στιγματίσει την ελληνική τέχνη. Κύριο γνώρισμα της καλλιτεχνικής του παραγωγής αποτελούν τα «ανθρωπάκια» του, που μέχρι και σήμερα είναι σύμβολο της μαζικοποίησης του ανθρώπου, θέτοντας κύρια ερωτήματα για τα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Στην έκθεση μπορεί κανείς να περιπλανηθεί στον κόσμο του και να έρθει σε επαφή με έργα που παρουσιάζονται πρώτη φορά.

Η Γαβριέλλα Σίμωσι (1926-1999) υπήρξε σημαντική γλύπτρια της εποχής, η οποία ενστερνίστηκε τις σύγχρονες τάσεις. Γνωρίστηκαν με τον Γιάννη Γαΐτη το 1945 στη Σχολή Καλών Τεχνών και έπειτα ακολούθησαν κοινή πορεία στο Παρίσι. Στην έκθεση παρουσιάζεται μια σειρά έργων κολάζ του 1977/78, τα οποία δημιουργούν αινιγματικές και ποιητικές αναπαραστάσεις, καθώς και γλυπτά στα οποία κυριαρχούν οι συμβολισμοί.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ