Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Προσωπικά μου αρέσει όταν πολύς κόσμος εκφράζει κάτι βαθιά προσωπικό και βλέπει ότι γίνεται αυτομάτως και οικουμενικό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη 

0

Το πρώτο έργο του Δημήτρη Κόκορη που είδα ήταν ένα ασπρόμαυρο σκίτσο που μου θύμισε Bruegel. Ήταν και ο λόγος που επισκέφτηκα την πρώτη ατομική του έκθεση, η οποία ήταν από τις πιο εντυπωσιακές που έχω δει ποτέ στην Ελλάδα, ειδικά από καλλιτέχνη της γενιάς του. Ο αλλόκοτος κόσμος που δημιουργούσε σε κάθε του πίνακα, είτε ήταν συμπλέγματα σκιτσαρισμένων ανθρώπων, είτε φανταστικά πλάσματα ζωγραφισμένα με έντονα χρώματα, είχαν κάτι από Ιερώνυμο Μπος, με εντελώς σύγχρονο όμως τρόπο. Ο Δημήτρης Κόκορης στις 14/11 παρουσιάζει στην γκαλερί Alma τη δεύτερη ατομική έκθεσή του, με τίτλο «Follies», που είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή, με έργα που δημιούργησε τα τελευταία δύο χρόνια.  

«Στη δεύτερη ατομική του έκθεση ο εικαστικός καλλιτέχνης Δημήτρης Κόκορης μάς εισάγει στο μυστηριώδες περιβάλλον του προσωπικού του ερειπιώνα, όπου αποσαθρωμένοι σκελετοί κτιρίων συμπλέκονται με θραύσματα γλυπτών, περίεργα φυτά, αλλόκοτα πλάσματα και κατακερματισμένα ανθρώπινα μέλη», γράφει η δρ. Μαρία Βάρα, από το Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ. «Όπως τα follies, οι ιδιόρρυθμες αυτές κατασκευές στους κήπους, κατά τη διάρκεια του περιπάτου παρέσυραν σε περαιτέρω εξερεύνηση και προσέφεραν τη συγκίνηση της ανακάλυψης, έτσι τα έργα του Κόκορη κρύβουν μια σειρά από εκπλήξεις που τραβούν το βλέμμα, οδηγώντας το σε διαφορετικές διαδρομές ανάλογα με τη γωνία θέασης. Στα έργα, αμφίσημες μορφές κατακλύζουν ένα φανταστικό σύμπαν που μπορεί να έρχεται από το παρελθόν ή να απεικονίζει ένα δυστοπικό μέλλον. Η επιβλητικότητα της βλάστησης, που μοιάζει ζωντανή, σχεδόν υπερφυσική, με κρυμμένα μυστικά να καραδοκούν, προκαλεί δέος και ανασφάλεια.

Σχεδιάζω γρήγορα και έτσι εξασκούμαι. Δεν μου αρέσει να ζωγραφίζω από φωτογραφίες, μπορεί τα έργα μου να μοιάζουν ότι προέρχονται από τον κόσμο της φαντασίας, αλλά προσπαθώ να παρατηρήσω πάρα πολύ την πραγματικότητα για να ενημερώσω τη βιβλιοθήκη ερεθισμάτων μου. 

»Ο καλλιτέχνης ζωγραφίζει χωρίς προσχέδιο, κατευθείαν στον καμβά με πινέλο ή στο χαρτί με πενάκι, με τη συμπύκνωση της πληροφορίας να δίνει την αίσθηση ότι τείνει να υπερβεί τα όρια του έργου. Αυτός ο “τρόμος του κενού” (horror vacui), η τάση για πλήρωση ολόκληρης της επιφάνειας, μεταφέρεται και στην αφήγηση. Η καταιγιστική, λαβυρινθώδης πλοκή κόβει την ανάσα, δημιουργώντας κλειστοφοβική ατμόσφαιρα γοτθικού μυθιστορήματος, η οποία εκδηλώνεται οπτικά, συχνά με σκοτεινό χιούμορ, μέσω μιας παράδοξης ανατομίας: τα υβριδικά όντα που ξεπροβάλλουν, καλώντας μας να αναλογιστούμε το υλικό της δικής μας ύπαρξης, μοιάζουν να έχουν κατασκευαστεί στο εργαστήριο του Dr. Frankenstein. Ένα κεφάλι κολλημένο σε ένα πόδι, ένα πρόβατο που φυτρώνει από κλαδί δέντρου, ένα ποντίκι με προβοσκίδα ελέφαντα – η εστίαση του βλέμματος αποκαλύπτει έναν συναρπαστικό κόσμο με αναρίθμητα γκροτέσκα πλάσματα που θα μπορούσαν να έχουν δραπετεύσει από κάποιο μεσαιωνικό εικονογραφημένο Ζωολόγιο (Bestiary). Με την ενσωμάτωση ανθρωπόμορφων όντων που κουβαλούν μια θορυβώδη μετα-πανκ (post-punk) αισθητική, απότοκη της οικειοποίησης του γοτθικού από τη βρετανική μουσική σκηνή του τέλους της δεκαετίας του 1970, ο προσωπικός ερειπιώνας του καλλιτέχνη μεταμορφώνεται σε συλλογικό πεδίο στοχασμού για τη σύγχρονη παραφροσύνη της υπερπληθώρας των πληροφοριών, της βίας, της αστικής παρακμής, της περιβαλλοντικής κατάρρευσης, και, τελικά, για το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος».

Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Στη σχολή δεν έμαθα και πολλά πράγματα, έμαθα μετά τη σχολή, όταν πήγα στον Γιώργο Ρόρρη και έκανα μαθήματα ζωγραφικής − μπορώ να πω ότι εκεί έμαθα τα βασικά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

― Για ποιον λόγο φορτώνεις τις εικόνες με τόσες λεπτομέρειες;
Αυτός ο σχεδιαστικός χαρακτήρας στην αρχή ήταν ένα σχόλιό μου πάνω στον καταιγισμό της πληροφορίας και της εικόνας σε μια δισδιάστατη επιφάνεια, όπως είναι η οθόνη του υπολογιστή, απ’ την οποία δέχεσαι πάρα πολλή πληροφορία. Αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να εξαγάγω πληροφορία, οπότε φόρτωσα τις εικόνες μου με λεπτομέρειες σαν ένα σχόλιο, σαν να είναι μια οθόνη. 

― Παρατηρείς πολύ προσεκτικά τι συμβαίνει γύρω σου;
Πάντα παρατηρώ και πάντα σχεδιάζω. Έχω ένα sketch book μαζί μου, οπότε ο καφές μου έξω ή οι ώρες αναμονής για το λεωφορείο, στο μετρό ή στο αεροδρόμιο, γίνονται για μένα ώρες παρατήρησης και μελέτης. Σχεδιάζω γρήγορα και έτσι εξασκούμαι. Δεν μου αρέσει να ζωγραφίζω από φωτογραφίες, μπορεί τα έργα μου να μοιάζουν ότι προέρχονται από τον κόσμο της φαντασίας, αλλά προσπαθώ να παρατηρήσω πάρα πολύ την πραγματικότητα για να ενημερώσω τη βιβλιοθήκη ερεθισμάτων μου.   

― Όταν ξεκινάς να σχεδιάζεις ένα έργο, έχεις στο μυαλό σου τι θα φτιάξεις;
Μπορεί να ξεκινήσω θέλοντας να σκηνοθετήσω κάτι, φαντάζομαι δηλαδή πώς θα μπορούσε να βγει ένα έργο, ετοιμάζομαι. Μπορεί να διαβάζω ένα βιβλίο και να μου δημιουργεί την ανάγκη να εκφράσω κάτι, και την ώρα που πάω να σχεδιάσω να βλέπω ότι αυτό που έχει καταλάβει το ενδιαφέρον μου είναι το αυτί μιας κοπέλας σε μια καφετέρια ή η ωμοπλάτη ή οι πτυχώσεις που κάνει το δέρμα της. Εφαρμόζω τη μνήμη, λειτουργώ συνειρμικά και αλυσιδωτά, σαν chain memory, η μία σκέψη φέρνει την άλλη. Όταν ξεκινάω να ζωγραφίσω, δεν χρησιμοποιώ μολύβι, δεν κάνω προπαρασκευαστικά σχέδια, σχεδιάζω κατευθείαν, αυτό με βοηθάει να είμαι συγκεντρωμένος στο να μην κάνω λάθη.

― Τις εικόνες που σχεδιάζεις στο sketch book τις χρησιμοποιείς;
Είναι κάτι σαν προπόνηση, δεν τις αντιγράφω, στην ουσία λύνω προβλήματα όσον αφορά το φως και τη σκιά, τις αναλογίες, την ένταση, και εξασκούμαι.

― Υπάρχουν καλλιτέχνες που θα μπορούσες να πεις ότι έχεις ως αναφορά;
Αυτούς που αγαπώ πολύ προσπαθώ να μην τους βλέπω και πολύ, γιατί μετά γίνομαι πολύ καλός αντιγραφέας. Μου αρέσει, ας πούμε, ο Πιερ Μπονάρ, ο οποίος δεν είναι τόσο σχεδιαστής. Ένα έργο που με εξέπληξε όταν το είδα είναι «Η Μάχη του Σαν Ρομάνο» του Πάολο Ουτσέλο στο Λούβρο, που δείχνει ιππότες πάνω σε άλογα που ετοιμάζονται να πάνε στον πόλεμο. Τις πανοπλίες τους ο Ουτσέλο τις ζωγράφισε με ασήμι, αλλά λόγω του χρόνου έχει οξειδωθεί κι έχει δημιουργήσει ένα επίστρωμα σαν καμένο, το οποίο δεν καταλαβαίνεις αν είναι από τον Μεσαίωνα ή από το μέλλον. Θα μπορούσαν να είναι και διαστημάνθρωποι. Τα μπουφάν που φοράνε, που είναι σαν καμένα, μπορεί να είναι ρούχα της Balenciaga. Μου άρεσε πάρα πολύ που στον πίνακα δεν υπήρχε χρόνος, συν του ότι, ενώ απεικονίζει μια μάχη −οι άνθρωποι πάνε για πόλεμο− αν δεις το έργο σού φαίνεται ότι πάνε για παρέλαση ή καρναβάλι. Δεν εκφράζει τραγικότητα. Από σύγχρονους καλλιτέχνες μού αρέσουν οι Sky Glabush, Laurie Nye, Mu pan, Andrew Cranston, Charlie Roberts, ο Γερμανός Neo Rauch, το πώς βάζει τον σουρεαλισμό σε κάτι που είναι τελείως ορθολογιστικό, ο James Jean. Μου αρέσουν πολύ και Ιάπωνες, o Κουνιγιόσι, ο Χιρόσιγκε, μου αρέσει πάρα πολύ ο τρόπος που χρησιμοποιούν τη γραμμή ή το πινέλο για να γράψουν με μία ανάσα. Σπάνε την προοπτική του ενός σημείου και, όπως λέει και ο Χόκνεϊ που τους έχει μελετήσει, έχει μια χρονικότητα το έργο τους, ο χρόνος δηλαδή εκεί διαστέλλεται. 

Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Πάντα παρατηρώ και πάντα σχεδιάζω. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

― Πώς παρακολουθείς τι συμβαίνει στα εικαστικά παγκοσμίως;
Από διάφορα site, από το Instagram πάρα πολύ. Έχω μια βιβλιοθήκη όπου μπαίνω και βλέπω ποιες γκαλερί μου αρέσουν και τσεκάρω τους καλλιτέχνες που έχουν στην οικογένειά τους. Επίσης παρακολουθώ στο YouTube τα βίντεο του jameskalm, ο οποίος πάει στις εκθέσεις με το κινητό του, τραβάει όλα τα έργα και ανεβάζει βίντεο δύο ωρών με τα πάντα. Κι αυτό το κάνει κάθε εβδομάδα με γκαλερί της Αμερικής. Βλέπεις ότι παίζει μια έκθεση στη Frieze και ξέρεις ότι, αν περιμένεις δυο μέρες, θα την ανεβάσει. 

― Σπούδασες στην Καλών Τεχνών στη Θεσσαλονίκη. Δεν ήθελες να σπουδάσεις στην Αθήνα;
Όχι, γιατί ήθελα να φύγω απ’ το σπίτι μου. Σίγουρα είναι πιο εύκολο να μπεις σε καλλιτεχνικούς κύκλους στην Αθήνα, αλλά ξεκίνησα να ζωγραφίζω σοβαρά μετά τη σχολή. Στη Θεσσαλονίκη έμεινα οχτώ χρόνια, έξι στη σχολή και δύο για δουλειά, αλλά συνειδητοποίησα ότι εκεί δεν μπορούσα να κάνω κάτι πέρα από το να δουλέψω στην εστίαση, συν του ότι αισθάνεσαι μεγάλος εκεί μετά τα 25. Όταν βλέπεις να έρχονται φουρνιές 18χρονων φοιτητών, στα 25 σου αισθάνεσαι ότι έχεις τελειώσει. Ήταν όμως πολύ ωραία γιατί έμενα στις εστίες και μου άρεσε να κάνω παρέα με άτομα από άλλες σχολές. Κι επειδή είχα στούντιο στις εστίες, μου άρεσε να ακούω σχόλια ανθρώπων άσχετων από τέχνη. Στη σχολή δεν έμαθα και πολλά πράγματα, έμαθα μετά τη σχολή, όταν πήγα στον Γιώργο Ρόρρη και έκανα μαθήματα ζωγραφικής − μπορώ να πω ότι εκεί έμαθα τα βασικά. 

Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

― Στη Θεσσαλονίκη πήγες με σκοπό να γίνεις εικαστικός; 
Ήθελα να γίνω ζογκλέρ, έκανα ζογκλερικά για δυο-τρία χρόνια, μου άρεσε πολύ, αλλά πάντα σχεδίαζα παράλληλα. Το sketch book ήταν πάντα δίπλα μου, απλώς συνειδητοποίησα αργότερα ότι μπορώ να το κάνω πιο σοβαρά. Στη σχολή ήμουν σε ένα εργαστήρι όπου ο δάσκαλος σχεδόν δεν υπήρχε, αλλά, από την άλλη, είχαμε απόλυτη ελευθερία. Δεν πήγαινα στη σχολή, εργαστήριο είχα στις εστίες. Η σχολή είναι τρία λεωφορεία μακριά από το κέντρο, ήθελες μιάμιση ώρα για να πας, οπότε καθόμουν στο εργαστήριο με κόσμο άσχετο δίπλα μου και ζωγράφιζα. Μου άρεσε όμως να βγαίνω από τη φούσκα των καλλιτεχνών.

― Τώρα τι κάνεις στην Καλών Τεχνών;
Είμαι στο μεταπτυχιακό της Καλών Τεχνών της Αθήνας και είναι ωραία εμπειρία. 

― Και πώς βιοπορίζεσαι;
Δουλεύω δύο φορές την εβδομάδα σε γυμνάσιο, κάνω μάθημα καλλιτεχνικών. Για πέντε χρόνια έκανα πάρα πολλές δουλειές, αλλά τώρα, λόγω της ετοιμασίας της έκθεσης και του μεταπτυχιακού, έχω μειώσει τις ώρες που δουλεύω.

Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Follies, 150 x 100cm triptych, acrylic on canvas, 2024

― Αυτή είναι η δεύτερη ατομική έκθεση που κάνεις, θεωρείς τον εαυτό σου τυχερό; Δεν έχουν πολλοί νέοι καλλιτέχνες αυτή την ευκαιρία.
Ναι, θεωρώ ότι είμαι τυχερός σε αυτό το κομμάτι. Πολλοί περιμένουν να έρθει να τους πάρει η Manchester United, περιμένουν τηλέφωνο από μια μεγάλη γκαλερί και δεν θέλουν να κάνουν το πρώτο βήμα με κάτι πιο μικρό. Κοιτάζοντας το βιογραφικό όλων των καλλιτεχνών που παρακολουθώ, βλέπω να έχουν εκθέσει σε γκαλερί οι οποίες μπορεί να έχουν κλείσει τώρα, αλλά χρειάζεται να κάνεις το πρώτο βήμα για να μπεις σε αυτήν τη διαδικασία. Πρέπει κάποιος να σε πιέσει, να σου βάλει χρονικό περιθώριο. 

― Πες μου για τη νέα έκθεση, γιατί επέλεξες τον τίτλο «Follies»; 
Είναι από τη γαλλική λέξη που σημαίνει τρέλες, καπρίτσια, αλλά «follies» ονομάζονται και τα τεχνητά ερείπια με τα οποία διακοσμούσαν οι Άγγλοι αριστοκράτες τα κτήματά τους και τα χωράφια τους. Τον 17ο και τον 18ο αιώνα είχε γίνει μια αναβίωση στο γοτθικό, στο μεσαιωνικό στοιχείο, και τα γκρέμια από μεσαιωνικούς ναούς που κάποιοι τύχαινε να έχουν στις αυλές τους έγιναν κάτι σαν τουριστικό θέλγητρο, οπότε άρχισαν να ζητούν κι άλλοι τεχνητά ερείπια. Αυτή η ιδέα συνδέθηκε πάρα πολύ με τις βόλτες που έκανα στη Σαλαμίνα, όπου έμενα δύο χρόνια γιατί δούλευα στο σχολείο εκεί· κοίταζα τις παράγκες και αυτό μου διέγειρε τη φαντασία, το να περιπλανιέμαι στα ερείπια, η αίσθηση ότι κάποτε υπήρχε κάποιος εκεί και τώρα δεν υπάρχει. Όλο αυτό συνδέθηκε και έδωσε περισσότερο νόημα στο γιατί μπορεί να μ’ αρέσουν αυτά τα γκρεμισμένα σπίτια. Το γκόθικ στοιχείο υπάρχει στην τέχνη σήμερα, στον κινηματογράφο, στη λογοτεχνία. Υπάρχει μια γκόθικ αισθητική ακόμα και στη μουσική − στο vaporwave, ακόμα και στο ραπ. Οι γκόθικ γραμματοσειρές έχουν γυρίσει φουλ, ο Childish Gambino έβγαλε μια μπλούζα με γκόθικ γράμματα που τη φοράνε όλα τα 15χρονα, οι ράπερ οικειοποιούνται τα στοιχεία που είχαν οι μεταλάδες και το death metal. 

― Τα έργα σου αναφέρονται σε έναν δυστοπικό κόσμο. Τι αξία έχει η τέχνη σε αυτόν τον κόσμο;
Έχει πολλές αξίες, ανάλογα με το τι ψάχνει κάποιος να βρει εκεί. Προσωπικά μου αρέσει όταν πολύς κόσμος εκφράζει κάτι βαθιά προσωπικό και βλέπει ότι γίνεται αυτομάτως και οικουμενικό. Σίγουρα είναι μια διέξοδος και μας αλλάζει λίγο τον τρόπο σκέψης. Έχει τύχει να βρεθώ σε μια έκθεση και να σκαλώσω με ένα σχέδιο, με ένα έργο τέχνης, και να νιώσω ηλεκτροσόκ, σαν να βλέπω ένα ηλιοβασίλεμα, με κάτι άσχετο, που δεν το περίμενα. Νιώθω ότι το αίμα πάει πιο γρήγορα κι αυτό μου δίνει ζωή, μια ικανοποίηση, γιατί με χτυπάει κάπως στην καρδιά, και καταλαβαίνω κάτι που δεν μπορώ να το πω. Μου χτυπάει ένα αρχέτυπο βαθιά κρυμμένο στο υποσυνείδητό μου, αλλά δεν θέλω να μπω στη διαδικασία να το εξηγήσω. Δεν ξέρω αν το ηλεκτροσόκ που νιώθεις όταν δημιουργείς μεταφέρεται κάπως, αν μπορείς να νιώσεις αυτόν τον παλμό...

Δείτε σε slide-show περισσότερα έργα του Δημήτρη Κόκορη

Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Fish eye detail II, 220 x 150 cm, acrylic on canvas, 2024
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Carnal, 160 x 130 cm, acrylic on canvas, 2024.
 
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Environment II, 160 x 130 cm, acrylic on canvas, 2024
 
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, La Maison de la sorciere, 160 x 120 cm, 2023
 
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
 
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Modern ruins, acrylic on canvas, 160 x 120 cm, 2024
 
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Modern ruins, ink and watercolor on paper, 30 x 40 cm, 2024
 
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Vaporscape II, 160 x 130 cm, acrylic on canvas, 2024
 
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Abandoned shack, 100 x 70 cm, acrylic on canvas, 2023
 
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Laugh Now Cry Later, ink on paper, 50 x 70 cm, 2024
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Αμρι Α Μουγκου, 50 x 70 cm, watercolor and ink on paper, 2024
Ο γκροτέσκ, αλλόκοτος κόσμος του Δημήτρη Κόκορη  Facebook Twitter
Δημήτρης Κόκορης, Souza, ink on paper, 20 x 30 cm, 2023
|article_full|

«Follies» του Δημήτρη Κόκορη, 14/11-7/12, γκαλερί Alma, Σκουφά 24Α. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ