Art on Board

Art on Board Facebook Twitter
0

Γι’ άλλη μια φορά η Ύδρα υπήρξε η απόλυτη πρωταγωνίστρια της βραδιάς. Υπάρχει κάτι μαγικό στο να φεύγεις απ’ τη δουλειά σου Δευτέρα μεσημέρι για να πεταχτείς καλεσμένη για μια «δουλειά» στην κοντινή Ύδρα. Η μαγική ενέργεια πολλαπλασιάζεται, δε, όταν αυτό το κάνουν μαζί σου την ίδια ώρα 300 περίπου άτομα, τα οποία ταξίδεψαν από διαφορετικά μέρη του κόσμου για να έρθουν στο ίδιο μέρος για τον ίδιο ακριβώς λόγο. Το δελφίνι έμοιαζε έτοιμο να απογειωθεί απ’ το ανεβασμένο ηθικό όλων, που συνδυαζόταν για τη στιγμή. Και αυτό στη σημερινή Αθήνα δεν είναι, δυστυχώς, δεδομένο! Η αντίστιξη ανάμεσα στην πολλή ζέστη εκείνης της μέρας, στο άγχος για την καθημερινότητα και το μέλλον, στη βαρύτητα αυτής της συγκεκριμένης στιγμής για την Ελλάδα, στην έλλειψη ελπίδας λόγω των καθημερινών ειδήσεων και στο να αρμενίζεις πάνω σε ένα πανέμορφο σκαρί στη μέση του Σαρωνικού είναι απρόσμενη, περίεργη και ανακουφιστική.

Κι ύστερα, η Ύδρα, το νησί των παλιών και παντοτινών διακοπών όπου οι άνθρωποι κυκλοφορούν με πετσέτες πάνω στους ώμους, όπου το πέρασμα του χρόνου δεν έχει διαφθείρει καθόλου την κομψότητα, όπου όλα είναι σταματημένα σε μια μέρα χωρίς ημερομηνία, τόσο παρελθοντική όσο και μελλοντική (σίγουρα τη μέρα της «Αγίας Ευτυχίας»), ένας τόπος για τον οποίο τα αυτοκίνητα δεν έχουν διαβατήριο, όπως ούτε κι οι φωνακλάδες, θυμωμένοι οδηγοί τους. «Δεν υπάρχει περίπτωση λάθους σε αυτό το νησί. Ό,τι και να κάνεις, όπου και να πας, είναι σωστό», μου λέει μια Αμερικανίδα παραγωγός (η παραγωγός του Τraffic, ανάμεσα σε άλλες γνωστές ταινίες), καλεσμένη του Δάκη Ιωάννου για το γεγονός.

Η Ύδρα είναι πάντα «βασίλισσα», απλώς τώρα που τα πράγματα είναι τόσο δύσκολα πια στην Αθήνα, η επίσκεψη μού φαίνεται σαν «ταινία επιστημονικής φαντασίας», σαν να έχω μπει σ’ ένα υπέροχο σενάριο, απ’ το οποίο μακάρι να μη με άφηναν να βγω. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, τίποτα δεν μπορεί να φαίνεται άσχημο ή κακό, όσο ανεπαρκές ή αδύναμο και να είναι. Το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, ακολουθώντας τις προσπάθειες άλλων στο νησί (της συλλέκτριας Πολίν Καρπίδα, η οποία ξεκίνησε τις ετήσιες εκθέσεις, και του εικαστικού Δημήτρη Αντωνίτση, ο οποίος κάνει κάθε χρόνο στο σχολείο εκθέσεις, και μάλιστα με εμπορική διάσταση), καλεί κάθε χρόνο στον χώρο του (τα παλιά σφαγεία) έναν καλλιτέχνη διεθνούς φήμης να κάνει μια καινούργια παραγωγή.

Και πολύ-πολύ κόσμο να συγκεντρωθεί για να τη δει. Μέσα σε τρία χρόνια, οι ισάριθμες εκθέσεις των Mathew Barney, Maurizio Cattelan και τώρα του Doug Aitken, άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο, σε μεταφέρουν ουσιαστικά σε μια άλλη πραγματικότητα. Αυτό, σε συνδυασμό με την άψογη οργάνωση των εκδηλώσεων του ιδρύματος και την εξαιρετική και από καρδιάς φιλοξενία του Δάκη και της Λιέτας Ιωάννου, η οποία έχει προσωπική ακτινοβολία ακόμη και εάν οι καλεσμένοι είναι 300, είναι εγγύηση για ουσιαστική επιτυχία. Όλοι γύρω είναι εκστασιασμένοι κι ευτυχισμένοι. Η ιδέα των σφαγείων στην Ύδρα είναι τόσο καλή και ιδιαίτερη, ώστε η επιτυχία είναι ούτως η άλλως προδιαγεγραμμένη. Φέτος, ο Doug Aitken κάνει ένα καινούργιο φιλμ για το πολύ γνωστό θέμα του σύγχρονου «κοσμοπολιτισμού» και της διάσπασης που φέρνει η αδιάκοπη μετακίνηση στην ουσιαστική επικοινωνία και το συναίσθημα. Ορμώμενος από ένα απόσπασμα της Τζόαν Ντίντιον από το White Album (1979), ο Aitken καταλήγει σ’ ένα απλό concept και ακόμη πιο απλό (ίσως λιγάκι περισσότερο απ’ όσο πρέπει) κείμενο-σενάριο, κατά το οποίο η Κλοέ Σεβινί επαναλαμβάνει φράσεις όπως checking, check out, lost track of information, leaving is surviving κ.ά. μέχρι τελικής πτώσεως (όχι δικής της, αλλά του κοινού).

Τα λέει αυτά, μάλιστα, σ’ ένα κοινό που ζει με τόσο παρόμοιο τρόπο, ώστε η περιγραφή δεν είναι καν αντικείμενο ταύτισης. Το θέμα είναι τόσο βιωμένο που υπάρχει απλώς μια εύκολη όσμωση.Τι σημασία έχει, όμως; Βρισκόμαστε σ’ ένα πλοίο (τύπου «παντόφλα») στ’ ανοιχτά του πελάγους, ο ήλιος δύει, οι No Age παίζουν μουσική, η Κλοέ Σεβινί έχει πολύ τύπο και φοράει απίθανα ρούχα, σκοτεινιάζει και τ’ άστρα βγαίνουν, ο απίθανος κλακετίστας χορεύει δίνοντας τον ρυθμό, ενώ το σκάφος αρμενίζει. Αργότερα και μετά από ένα απίθανο ζογκλερικό με μαστίγια, θα φτάσουμε σ’ ένα μικρό λιμανάκι για να προχωρήσουμε σ’ έναν ερημικό και σκοτεινό δρόμο δίπλα στη θάλασσα, μέχρι να φτάσουμε στα σφαγεία. Εκεί, ένα τραπέζι για 300 άτομα μάς περιμένει στρωμένο στη μέση του δρόμου. Το τραπέζι πρέπει να είναι πάνω από ένα χιλιόμετρο. Το φεγγάρι είναι ψηλά. Πραγματικά, σε αυτό το σκηνικό «πόσο λάθος μπορείς να κάνεις;». Δεν υπάρχει περίπτωση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ