Bernier/Eliades

Bernier/Eliades Facebook Twitter
0

Μπήκα στην γκαλερί Bernier σαν επισκέπτρια στην πρώτη της έκθεση, στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Η γκαλερί του Jean Bernier έφερνε πίσω στον τόπο του τον Γιάννη Κουνέλλη, έναν σπουδαίο έλληνα καλλιτέχνη που είχε φύγει από την Ελλάδα το 1957, παρουσιάζοντας τη δου- λειά του για πρώτη φορά στη χώρα μας. Σε αυτόν το χώρο αμέσως διαισθάνθηκα ότι θα συνέβαιναν ενδιαφέροντα δρώμενα και προτάσεις της σύγχρονης εικαστικής σκηνής. Οι στόχοι του Jean Bernier και το πρόγραμμα της γκαλερί έδινε στην Αθήνα μια ενδιαφέρουσα εικόνα της σύγχρονης τέχνης. Δύσκολα βέβαια όλα αυτά και απαιτητικά για εκείνη την εποχή. Έτσι, με τον Jean Bernier άρχισε η επικοινωνία, ο προβληματισμός, ο διάλογος και μια φιλία, που είχαν σαν αποτέλεσμα την τριαντάχρονη συνεργασία μας.

Πάντα μού άρεσε να ταξιδεύω πολύ, και να αναζητώ το «καινούριο». Αυτό ήταν κάτι που συνέβαλε ουσιαστικά στην επιλογή των καλλιτεχνών και στη διαμόρφωση του προγράμματος της γκαλερί. Προσπαθούσαμε να φέρνουμε καλλιτέχνες με μια σύγχρονη άποψη για την τέχνη, οι οποίοι δουλεύανε δυναμικά στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι σχέσεις μας – οι δικές μου και του Jean Bernier– με τους καλλιτέχνες υπήρξαν προσωπικές: περνούσαμε πολύ χρόνο μαζί, ήταν μέρος της ζωής μας. Αποτέλεσμα αυτού του συνεχούς διαλόγου ήταν μια δυναμική που ξεχώριζε τις εκθέσεις τους στην Αθήνα. Το κοινό αντιμετώπιζε τις εκθέσεις από τη μία με ενδιαφέρον και από την άλλη με διστακτικότητα. Οι συλλέκτες λίγοι, μουσείο ανύπαρκτο, κριτικός λόγος όμως, σημαντικός και αξιόλογος!

Και ύστερα από τριάντα χρόνια η κατάσταση παραμένει σχεδόν ίδια και το μουσείο βρίσκεται ακόμα σε εμβρυακή φάση! Αρνούμαι να αποδεχτώ ότι κανένας δημόσιος φορέας, κανένα υπουργείο Πολιτισμού, κανένας υπουργός από όσους πέρασαν τα τελευταία τριάντα χρόνια δεν είχε το μεράκι να πει «εγώ θα το παλέψω και θα γίνει». Μήπως ο τόπος δεν έχει ανάγκη να επενδύσει σε αυτόν τον τομέα; Μήπως τελικά η Ελλάδα δεν θέλει ένα πραγματικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, αντίστοιχο αυτών στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου; Το γεγονός αυτό με εκπλήσσει και παράλληλα με στενοχωρεί καθημερινά…

Όταν όμως το 2001 πήραμε την πρωτοβουλία να οργανώσουμε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση των Gilbert & George στο χώρο της Σχολής Καλών Τεχνών, καθώς και όταν το 2002 παρουσιάσαμε στον ίδιο χώρο τη συλλογή του Μουσείου Eindhoven, η προσέλευση και το ενδιαφέρον του κοινού ήταν εντυπωσιακή! Οι εκθέσεις αυτές είχαν μουσειακό χαρακτήρα. Η οργάνωσή τους ήταν δύσκολη και δαπανηρή. Σε αυτόν τον τομέα, βέβαια, η ιδιωτική πρωτοβουλία έπαιξε δυναμικό ρόλο: χωρίς αυτή δεν θα ήταν δυνατή η πραγματοποίη- ση των δύο αυτών εκθέσεων, που συγκέντρωσαν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Η απήχηση αυτών των εκθέσεων και μόνο, αποδεικνύει ότι και κοινό και ενδιαφέρον υπάρχει για τη σύγχρονη τέχνη.

Βέβαια εξίσου εντυπωσιακή είναι και η ανταπόκριση του κόσμου σε οτιδήποτε ενδιαφέρον και αξιόλογο γίνεται σε αυτόν τον τόπο. Για παράδειγμα, το Φεστιβάλ Αθηνών 2006. Ο σημερινός διευθυντής του κ. Λούκος έφερε πέρυσι στην Αθήνα αξιόλογες παραστάσεις. Οι καινούριοι χώροι που άνοιξε συγκίνησαν ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας και ιδιαίτερα τους νέους. Τέτοιες προσπάθειες πιστεύω ότι πρέπει να αρχίσουν να γίνονται στον τομέα των εικαστικών. Βέβαια τέτοιες κινήσεις χρειάζονται αυστηρότητα στις επιλογές, όραμα, γνώσεις και αποφασιστικότητα.

Θα ήθελα να περάσω τη σκυτάλη με τις γνώσεις μου σε κάποιους νεότερους. Και εγώ έτσι έμαθα. Έναν Ιόλα είχα από πάνω μου. Έχω πολλή εμπιστοσύνη στους νέους. Πιστεύω ότι αν τους δώσεις τρία πράγματα ένα καλό, ένα κακό κι ένα μέτριο–, θα ξεχωρίσουν αμέσως το καλό. Τους θεωρώ μεγάλο κεφάλαιο. Αυτός ο τόπος πάσχει επειδή τα μυαλά δεν αξιοποιούνται. Αν αξιοποιηθούν στα 60, ειδικά στον πολιτισμό, δεν πάμε μακριά. Σήμερα πάντως οι νέοι ακούγονται πιο πολύ. Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια προσπάθεια από κάποιους νεότερους που δημιούργησαν καινούριους χώρους τέχνης, μέσα από τους οποίους προσπαθούν να προωθήσουν αξιόλογους έλληνες καλλιτέχνες στη διεθνή εικαστική σκηνή.

Ο Jean Bernier και εγώ συνεχίζουμε ακόμη την προσπάθειά μας και παρουσιάζουμε στο ελληνικό κοινό τη δουλειά διεθνώς καταξιωμένων καλλιτεχνών. Παράλληλα με αυτό, η γκαλερί εδώ και πολλά χρόνια έχει μόνιμη παρουσία στις μεγάλες φουάρ του εξωτερικού. Η συμμετοχή σε αυτές τις διεθνείς εκθέσεις ήταν και εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας για την γκαλερί και την πορεία της. Διότι σήμερα, μέσα στον κόσμο της τεχνολογίας και ταχύτητας, οφείλουμε να είμαστε ανοιχτοί σε έναν παγκόσμιο διάλογο. Τους προβληματισμούς μιας κοινωνίας σίγουρα τους νιώθουν έντονα οι καλλιτέχνες. Οι καλλιτέχνες συνεισφέρουν στο πνεύμα και στην παιδεία και συμβάλλουν στη διαμόρφωση του πολιτισμού κάθε εποχής.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT