Bohemian Rhapsody

Bohemian Rhapsody Facebook Twitter
0

O Νίκος Αλεξίου είναι ένας καλλιτέχνης που δεν σέρνει μαζί του «βαλίτσες» (με την έννοια του αρνητικού φορτίου), και αυτό βοηθάει τόσο στο ό,τι επιλέχθηκε, όσο και στην διεκπεραίωση του επόμενου εγχειρήματός του. Γεννημένος στο Ρέθυμνο, μου αποκαλύπτει ότι το πρώτο πράγμα στο ευρύτερο πλαίσιο της τέχνης που τον συντάραξε ουσιαστικά είναι η ενότητα των φιλμ του Άντυ Γουόρχωλ Σάρκα, Κάψα και Σκουπίδια, που είδε σε μια τοπική λέσχη σινεμά όταν ακόμη ήταν μαθητής, όπως και το περιοδικό Αρχιτεκτονικά Θέματα του Ορέστη Δουμάνη, που έβρισκε εκεί και διάβαζε ανελλιπώς. Κάτω από αυτό το πλαίσιο λοιπόν δεν παραπονιέται καθόλου για την έλλειψη πληροφορίας στην επαρχία όπου μεγάλωνε, γιατί νιώθει πως οτιδήποτε χρειαζόταν το είχε δει, το είχε μάθει. Στα 18 λοιπόν, αμέσως μετά το σχολείο, ήξερε πολύ καλά ότι ήθελε να γίνει καλλιτέχνης και, πριν έρθει στην Αθήνα, είχε κατασκευάσει τον προσωπικό του μύθο. Ήθελε να έρθει εδώ και να κάνει την πρώτη έκθεσή του στον ΔΕΣΜΟ (του Μάνου Παυλίδη και της Έπης Πρωτονοταρίου), όπερ και εγένετο. Ακριβώς όπως ήθελε, παρουσίασε εκεί 4 γλυπτά που αναφερόταν στις 4 όψεις του σεληνιακού τοπίου, επηρεασμένος από την Οδύσσεια 2001 του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Ύστερα από μια μεγάλη πορεία στην καλλιτεχνική σκηνή της Ελλάδας, τώρα, μαζί με τον αρχιτέκτονα-θεωρητικό-επιμελητή εκθέσεων Γιώργο Τζιρτζιλάκη απαρτίζουν το «αχτύπητο» δίδυμο ήπιας διανόησης και εσωτερικής νεωτερικότητας που θα αντιπροσωπεύσει την Ελλάδα στο γεγονός που πολλοί «λατρεύουν να μισούν» αλλά, παρ’ όλα αυτά, αποτελεί από το 1985 μέχρι σήμερα τη σημαντικότερη συνάντηση σύγχρονης τέχνης, την Μπιενάλε Βενετίας.

«Νομίζω» μου εξηγεί «ότι η στιγμή που επιλέχτηκα για να εκπροσωπήσω την Ελλάδα στην Μπιενάλε ήταν αυτή που έπρεπε – ούτε πριν, ούτε μετά», αναφερόμενος σε μια «συμπαντική» συμφωνία-επιλογή η οποία δεν έχει να κάνει τόσο με μεταφυσικά φαινόμενα και ενέργειες αλλά μια συνολική αποδοχή της οποίας χαίρει αυτή τη στιγμή ο Νίκος, και η οποία εκτείνεται –πέρα από τα μέλη μιας επιτροπής– σε καλλιτέχνες παλιότερους και νεότερους.

«Το έργο μου μοιάζει πλήρες και περιβάλλεται από μια κατάφαση… το έχω νιώσει, το έχω ακούσει και από πολύ νεότερους καλλιτέχνες» συνεχίζει την κουβέντα, και μου φέρνει στο μυαλό κάτι που διάβασα από τον T.S. Elliot, ο οποίος εξηγούσε πως κάθε νέα δημιουργία, κάθε νέο έργο (αναφερόμενους φυσικά σε νέους ποιητές) αναμορφώνει και τα παλαιότερα, όπως κάθε νέο γεγονός αναμορφώνει και τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε παλαιότερα ιστορικά γεγονότα. Αυτό βέβαια μόνο εάν ο δημιουργός και, κατ’ επέκταση, η δημιουργία του επιδέχονται διάλογο και αναμορφώσεις.

Μέλος μιας καλλιτεχνικής γενιάς που αποτελεί κάτι σαν «μαύρη τρύπα» για τα καλλιτεχνικά δεδομένα της ελληνικής εντοπιότητας –με την έννοια ότι αρκετοί σύγχρονοι κλείστηκαν ερμητικά και τελικά εγκλωβίστηκαν σε μια τοπική αισθητική και έναν κλοιό σχέσεων και διαβουλεύσεων που δεν τους προσέφερε τίποτα παραπάνω από μια θέση παραδείγματος χάρη στη Σχολή Καλών Τεχνών (απ’ ό,τι μου εξηγεί, αυτό θεωρείτο η ύστατη καταξίωση στα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής δράσης του) και τοπική αναγνώριση– ο Αλεξίου δεν σταμάτησε εκεί. Η επανάληψη στη δουλειά του αποτελεί περισσότερο μια εμμονή, η οποία όμως είναι πάντα ανοιχτή σε διαφορετικές ερμηνείες και αναγνώσεις, και πολύ λιγότερο ένα κατεκτημένο στεγανό που επαναλαμβάνεται πλέον με την υπογραφή του καλλιτέχνη προκειμένου να φέρει την ύστατη τοπική καταξίωση (οικονομική και πνευματική αναγνώριση). Πάντα θετικός, και μαζί ανοιχτός σε έναν ατέρμονο διάλογο, ο Αλεξίου μοιάζει να μην οπλίστηκε με παρωπίδες για την ατομική του βολή, γεγονός τόσο εύκολο στην χώρα μας, αυτή του «ποντικιού που βρυχάται» –μόνο του– στην ακρούλα της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

«Η γενιά μου» εξηγεί «εξαντλήθηκε σε όλα αυτά τα κακώς κείμενα τοπικά (σ.σ.: αυτά που περιγράφονται παραπάνω), αλλά μια πολύ ωραιότερη κατάσταση που ακολούθησε, η τωρινή, φτιάχνει τελικά και την προηγούμενη».

Πέρα δε από το προσωπικό του έργο, συντηρεί και μια συλλογή έργων –κυρίως νεότερων, αλλά και κάποιων παλαιότερων καλλιτεχνών–, αγορασμένα από εκθέσεις ή foire στην Αθήνα, η οποία αποτελεί την προσωπική του διαδρομή «ως θεατή» πια στα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης. «Πρόκειται για μια διαδρομή, ένα προσωπικό ημερολόγιο… που λέει δες τι είδα.» Κάπως έτσι μου περιγράφει αυτή τη συλλογή, τα έργα της οποίας –παρεμπιπτόντως– δεν έχουν ανταλλαχθεί με κάποια δικά του, όπως συμβαίνει μεταξύ καλλιτεχνών, αλλά έχουν αγοραστεί από τον Αλεξίου στις κανονικές τους τιμές πώλησης.

«Δεν πουλάω δικό μου έργο, αν δεν ξέρω ότι τουλάχιστον το μισό το χρωστώ σε κάποιο που πήρα» μου λέει, μιλώντας πρώτα από όλα κυριολεκτικά και μετά συμβολικά… σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει συνήθως. Ο Αλεξίου λοιπόν, ένας ακόμη –από τους πολύ λίγους– υποστηρικτές της σύγχρονης δημιουργίας και της υποδομής της στην Ελλάδα, δίνει ένα μάθημα. «Φαντάσου» μου λέει «αφού εγώ μπορώ να αγοράσω έργα τέχνης, πόσοι άλλοι μπορούν επίσης». Παρ’ όλο λοιπόν που μοιάζει να μην έχει κάποιο πολύ συγκεκριμένο απόθεμα που θα του χάριζε ζωή χαρισάμενη, τα έργα αυτά δεν υπολογίζονται ως υλική επένδυση. Κάποια στιγμή θα τα δωρίσει σε ένα ίδρυμα, προκειμένου να βλέπει περισσότερος κόσμος μια διαδρομή που σηματοδοτεί μια εποχή στα καλλιτεχνικά της πόλης μέσα από τα μάτια ενός καλλιτέχνη.

Όλα αυτά τα συζητάμε με την ευκαιρία της συμμετοχής του στο ελληνικό περίπτερο στην Μπιενάλε της Βενετίας, που ξεκινάει αυτόν τον Ιούνιο. Βρισκόμαστε στο χώρο του, ένα αστικό διαμέρισμα στο Κολωνάκι το οποίο όμως, με τα έργα του Αλεξίου να κυριαρχούν, μοιάζει συμβολικά κάπως σαν τη μυθική χώρα του Οζ. Έχουμε συνηθίσει κυρίως να βλέπουμε μεγάλα έργα καλλιτεχνών σε εργαστήρια άδεια, πρώην βιομηχανικούς χώρους, απογυμνωμένα από κάθε ίχνος ζωής μαγαζιά ή διαμερίσματα, με ατημέλητο περίγυρο εφόσον πρόκειται για χώρο εργασίας. Εδώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Ένας ζωντανός χώρος αστικής κατοίκησης, εκ των πραγμάτων και των μεγεθών έχει κυριολεκτικά κατακτηθεί από γλυπτά, τα οποία όμως εκεί μέσα μοιάζει να αποκτούν χρηστικότητα. Όχι κυριολεκτική. Περισσότερο μοιάζουν σαν έπιπλα για παράξενα μυθικά όντα. Το μεγάλο τραπέζι, γλυπτό χωρίς ούτε ίχνος χώρου επάνω, εκτείνεται στον τυπικό χώρο της σαλοτραπεζαρίας και φτάνει μέχρι την μπαλκονόπoρτα την οποία, αντί για κουρτίνες, καλύπτουν τα τυπικά σχέδια-δοκιμές του Αλεξίου και πίσω διακρίνονται οι γλάστρες του μπαλκονιού. Ο συνδυασμός γλυκιάς, φαινομενικά «κατεστημένης» καθημερινότητας με τα ίδια τα έργα δημιουργούν ένα τρίτο περιβάλλον-εγκατάσταση χωρίς προσπάθεια, ιδιαίτερα πιστή στην ειδική πραγματικότητα του Αλεξίου, που έχει κάτι από "bohemia" με την αυθεντικότερη χρήση του όρου.

Το έργο που θα παρουσιάσει στην Μπιενάλε αναφέρεται σε μια διαδρομή δέκα χρόνων, όπως μου εξηγεί, η οποία θα ολοκληρωθεί μέχρι να τελειώσει η Μπιενάλε. Πρόκειται για την αναπαράσταση του δαπέδου της μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους το οποίο, εκτός από το πιο χαρακτηριστικό και καλοσυντηρημένο δείγμα μωσαϊκού (στην Μεσόγειο) της παράδοσης της δυτικής και ανατολικής (Βυζαντίου) ρωμαϊκής αυτοκρατορίας μαζί, είναι για τον Αλεξίου και ένα προσωπικό βίωμα. Τα δύο χρόνια που πηγαινοερχόταν στο Άγιο Όρος για προσωπική έρευνα αποτέλεσαν ένα πέρασμα της καθημερινότητάς του διανθισμένο από μια σειρά συναισθημάτων που του προκαλούσε. Τον σαγηνεύει η επανάληψη πανομοιότυπων μοτίβων από εποχή σε εποχή, από αυτοκρατορία σε αυτοκρατορία, μέχρι το σύγχρονο design. Το νόημα που αυτά τα σχέδια φέρουν σε διαφορετικές και ενίοτε συγκρουόμενες καταστάσεις, ή σε εντελώς διαφορετικές κουλτούρες. Και μαζί η επίδραση που έχει αυτό το σύνολο μοτίβων, παραδείγματος χάρη αυτό δάπεδο που, κατά κάποιο τρόπο, αποτελεί έναν χάρτη του σύμπαντος για τον άνθρωπο.

«Η κίνηση παράγει ενέργεια,» μου εξηγεί «και η τριβή παράγει έργο». Κάτω από αυτή την έννοια τον ενδιαφέρει να μελετήσει ξανά τις λεπτομέρειες αυτού του μωσαϊκού, τις οποίες επεξεργάζεται και ξανασχεδιάζει ψηφιακά, σεβόμενος τον «σύγχρονο κώδικα» αναπαράστασης (π.χ. γκάμα χρωμάτων, ακρίβεια σχημάτων), προκειμένου να δημιουργήσει ένα αποτέλεσμα μέσα στο οποίο θα μπορέσει να σκηνοθετήσει τον σύγχρονο θεατή και τη σχέση του μ’ αυτό. Μου δείχνει διαφορετικές εκδοχές του τελικού αποτελέσματος, όλες μοιάζουν αποτέλεσμα μεστής σκέψης και πολύχρονου πνευματικού παιδέματος. Αισθητικά άρτιες, δεν ξέρω πού θα καταλήξει.

Φεύγοντας, τον ρωτώ κάτι πιο προσωπικό…
–Καλά δεν φοβάσαι… τι φοβάσαι;
Γελάει και μου απαντά:
–Δεν φοβάμαι να φοβάμαι. Αυτό.–
Και, εάν γινόταν καταστροφή και έπρεπε να σώσεις ένα μόνο έργο, τι θα διάλεγες;
–Α…Τη Βασιλική Οικογένεια του Γκόγια από το Πράντο, οπωσδήποτε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT