The Destroyers

The Destroyers Facebook Twitter
TAKING THE RISK «Θέλουμε να μιλήσουμε σε ανθρώπους που δεν είχαν σχέση με την τέχνη, που δεν έμπαιναν σε γκαλερί». Aπό αριστερά προς τα δεξιά: Αυγουστίνος Ζενάκος, Ξένια Καλπακτσόγλου, Poka-Yio, στο χώρο όπου στηνόταν η έκθεση.
0

Στην αρχή η φήμη ακούστηκε σαν αστείο: «μια ελληνική Μπιενάλε!». Λαμβάνοντας υπόψη το κόστος και τη δυσκολία [έως αδύνατο] του εγχειρήματος, ήταν μάλλον τρελό όνειρο. Κρίνοντας από το αποτέλεσμα, όμως, τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο. Αρκεί να υπάρξουν κάποιοι τολμηροί [με γερές δόσεις τρέλας] να αναλάβουν το ρίσκο. Η πρώτη Μπιενάλε της Αθήνας είναι γεγονός, και από την περασμένη Δευτέρα η Τεχνόπολη στο Γκάζι έχει ανοίξει τις πόρτες της για να υποδεχτεί το φιλότεχνο κοινό της Αθήνας, της Ελλάδας, ολόκληρου του κόσμου. Δεν ξέρω πώς αισθάνονται αυτήν τη στιγμή οι τρεις διοργανωτές της, δύο μέρες πριν τα εγκαίνια στο Γκάζι πάντως επικρατούσε πανικός και όλοι βρίσκονταν σε μια κατάσταση πυρετώδους προετοιμασίας. Η Ξένια Καλπακτσόγλου, oPoka-Yio και ο Αυγουστίνος Ζενάκος κάνουν ένα σύντομο διάλειμμα, και με τα κινητά να χτυπούν ασταμάτητα μιλούν για ένα από τα πιο φιλόδοξα σχέδια στα χρονικά της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα.

«Ξεκινήσαμε με σοβαρές συζητήσεις άγχους και αγανάκτησης με το τι γίνεται και το πώς μπορεί να δουλέψει κανείς στην πόλη, πώς μπορεί να δείξει τέχνη και να βοηθήσει να παραχθεί τέχνη, να γίνουν καινούργιες παραγωγές, να επικοινωνούν οι καλλιτέχνες μεταξύ τους, με τη διεθνή σκηνή κ.ο.κ. Υπήρξαν τέτοιες συζητήσεις, αλλά υπήρχαν και συζητήσεις που εκείνη την εποχή φάνταζαν εντελώς εξωπραγματικές, όπως "φανταστείτε να έκανε κάποιος μια Μπιενάλε"» λέει ο Αυγουστίνος Ζενάκος.

«Σε κάποιο σημείο απλώς αναρωτηθήκαμε "πού γράφει ότι μια Μπιενάλε θα πρέπει να είναι κάτι συγκεκριμένο; Μία Μπιενάλε είναι μια έκθεση που επαναλαμβάνεται κάθε δύο χρόνια. Οπότε, γιατί δεν μπορεί αυτή η Μπιενάλε -όπως οι περισσότερες Μπιενάλε του κόσμου- να είναι ένας αυτόνομος θεσμός, να ιδρυθεί και να προχωρήσει;". Στην πορεία μεγάλωσε, μεγάλωσε πολύ. Εκείνη την εποχή δεν είχαμε αντίληψη του πόσο θα μεγαλώσει».

Το φετινό Σεπτέμβριο παρατηρείται στην Αθήνα πολιτιστικός οργασμός. Αντέχει η Αθήνα τόση τέχνη μαζεμένη;

Α.Ζ. Πρώτα απ' όλα, υπάρχει εδώ μια διαπίστωση ότι η τέχνη διακινείται. Από αυτή την άποψη, υπάρχει μία σχέση μεταξύ κοινού και παραγωγής. Η τέχνη όμως από την άλλη είναι ένα πάρα πολύ ιδιαίτερο προϊόν. Γιατί δεν παράγεται πια; Αυτή η ερώτηση είναι αρκετά περίπλοκη για να την απαντήσει κανείς. Η αλήθεια είναι ότι παράγεται. Έτσι κι αλλιώς. Από τη μία, η έξαρση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων σημαίνει ότι υπάρχει όρεξη γι' αυτές. Από την άλλη, γίνονται επειδή υπάρχει ανάγκη να γίνουν απ' τους ανθρώπους που εμπλέκονται σε αυτές.

Πόσο εξοικειωμένο είναι το κοινό με τέτοιου είδους εκθέσεις;

Α.Ζ. Το κοινό είναι κάτι απρόβλεπτο. Κάποιοι είναι εξοικειωμένοι, κάποιοι δεν είναι αλλά έχουν όρεξη, άλλοι δεν έχουν όρεξη παρ' ότι είναι εξοικειωμένοι. Συχνά γίνεται το λάθος να λέμε ότι από τη μία υπάρχει μία ελίτ που ξέρει τα πάντα και είναι ειδική και από την άλλη υπάρχουν αυτοί που δεν ξέρουν τίποτα. Δεν είναι έτσι. Υπάρχουν άπειρες διακυμάνσεις μέσα σ' αυτό, και πολλοί τρόποι για να ανταποκριθεί κανείς σ' αυτές τις διακυμάνσεις. Γι' αυτό κι εμείς εδώ φτιάξαμε μια ιστορία, υποθέτοντας ότι η ιστορία, η βασική δομή της αφήγησης, είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορείς να επιτρέψεις σε ανθρώπους -άσχετα με το βαθμό εξοικείωσής τους- να σε παρακολουθήσουν. Κάποιος που θα έχει περισσότερη γνώση ενδεχομένως να εντρυφήσει περισσότερο, άλλος όχι. Όλοι όμως θα μπορούν να παρακολουθήσουν τη ροή αυτού του πράγματος. Επίσης, αυτό είναι το στοίχημά μας. Να μιλήσουμε σε ανθρώπους που δεν είχαν σχέση με την τέχνη, που δεν έμπαιναν σε γκαλερί. Μας ενδιαφέρει ο άσχετος, αυτό ακριβώς είναι το στοίχημα. Να τον φέρουμε μέχρι εδώ. Πιο δύσκολο είναι να πείσεις κάποιον να έρθει μέχρι το Γκάζι, παρά να καταλάβει τι γίνεται όταν βρεθεί μέσα. Άνθρωπος που έχει παρακολουθήσει κινηματογράφο, μουσική, αποκλείεται να μη βρει κάτι που τον ενδιαφέρει.

Πόσο μεγάλο είναι το ρίσκο;

Ξ.Κ. Σε κλίμακα δεν μετριέται. Μεταφράζεται σε εκατομμύρια. Είναι πολύ μεγάλο και είναι πολύ προσωπικό το ρίσκο για μας τους τρεις που το πήραμε μαζί. Αισθανόμαστε λίγο καλύτερα που δεν είναι ο καθένας μόνος του.

Για ποιο λόγο το κάνατε όλο αυτό; Ποιο το δικό σας όφελος;

Α.Ζ. Για μας πολλές φορές ήταν αδιέξοδο το γεγονός ότι δεν μπορούσαμε να δουλεύουμε πάνω στο αντικείμενο που θέλαμε, και δεν είμαστε οι μόνοι που το αντιμετωπίζουμε αυτό. Η ασχολία με αυτό που μας αρέσει είναι το μεγαλύτερο όφελος. Δημιουργώντας την Μπιενάλε δημιουργήσαμε και μια σειρά δραστηριότητες, ήρθαμε σε επαφή με άλλους συναδέλφους με τους οποίους συνεργαζόμαστε σε άλλα επίπεδα. Η σύντομη απάντηση είναι επειδή θέλαμε να κουνηθεί κάτι. Από κει και πέρα, τα πράγματα πήραν το δρόμο τους. Όταν αυτό γίνεται πραγματικό, το ένα κομματάκι έρχεται και κλειδώνει πάνω στο άλλο. «Έχουμε και το σύνδρομο του Ιησού, εμείς πρέπει να τραβάμε τα βάρη του κόσμου, να τα έχουμε στις πλάτες μας» προσθέτει ο Poka-Yio.

Γιατί «Destroy Athens»;

P.Y. Για να εισαγάγεις μια πόλη η οποία είναι καινούργια και θέλεις να την προτείνεις, πρέπει να την κοιτάξεις πρώτα, δεν ξέρει ο ξένος κόσμος τι γίνεται εδώ. Δεν μπορούσαμε στην πρώτη Μπιενάλε μας να ασχοληθούμε με πράγματα εκτός πόλης. Ο τίτλος δεν είναι κυριολεκτικός, μιλάμε για μια συμβολική Αθήνα. Μπορεί να έχεις μεγαλώσει στο Μιλγουόκι, να μην έχεις βγει ποτέ απ' την Αμερική. Την Αθήνα όμως την ξέρεις, σε έχει προσδιορίσει κι αυτή ως ένα σημείο, την έχεις μάθει στο σχολείο. Η Αθήνα, όπου κι αν βρίσκεσαι, συμβολίζει κάποια πράγματα.

A.Z. Έχει να κάνει και με τον τρόπο που ξεκινήσαμε να στήνουμε όλο αυτό, εκείνο το συνθηματικό. Ήταν η αφορμή για να ξεκινήσουμε κάτι άλλο, το, ας το πούμε, δημιουργικά θυμωμένο. Πάντως, η αλήθεια είναι ότι από ένα σημείο και μετά αρχίσαμε να αντιμετωπίζουμε την Αθήνα εντελώς μεταφορικά, ως μια μεταφορά για την αίσθηση ταυτότητας που αναζητεί κανείς. Όλο το σκηνικό της έκθεσης όπως στήθηκε είναι αυτή η πορεία αναζήτησης, αυτή η ιστορία.

Η έκθεση;

Α.Ζ. Διαφέρει σε πολλά απ' τις εκθέσεις που έχει συνηθίσει το κοινό. Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι είναι γραμμική. Έχει μια αρχή και ένα τέλος στο οποίο πηγαίνεις βήμα-βήμα, σε μια πορεία που έχει προδιαγραφεί πολύ αυστηρά. Βλέπεις τα έργα αυτά από μόνα τους έχουν μία δραματουργία. Εξελίσσονται στο χρόνο δηλαδή. Αυτό ευελπιστούμε. Οι ενότητες προσδιορίζονται με την ημέρα: ημέρα πρώτη, δεύτερη, τρίτη, μέχρι έκτη ημέρα και στην κάθε ημέρα το υποκείμενο περνάει από κάποια στάδια, από κάποιες μεταμορφώσεις - μια πορεία αυτογνωσίας. Μία πορεία η οποία βλέπει πάντα μπροστά της ένα αδιέξοδο. Είναι η βασική υπαρξιακή ιστορία από την αρχή ως το τέλος και ο τρόπος που έχει παρουσιαστεί είναι αρκετά πρωτότυπος. Απ' το γενικό στο ειδικό, από το πολιτικό στο εσωτερικό και το προσωπικό. Έχει μια τέτοια γραμμική πλοήγηση. Το τέλος δεν το αντιμετωπίζει σαν θάνατο. Αυτή είναι ίσως η διαφορά. Γι' αυτό και δεν υπάρχει έβδομη μέρα.

Ξ.Κ. Η Μπιενάλε είναι η άλλη πλευρά του νομίσματος των art fair. Οι εκθέσεις σαν κι αυτή, οι οποίες, ακριβώς επειδή δεν είναι κερδοσκοπικές -δεν λέμε ότι δεν εντάσσονται σε ένα σύστημα διακίνησης, όλα είναι μέρος αυτού του συστήματος-, δίνουν την ευκαιρία να παραχθούν πολύ πιο φιλόδοξα πράγματα.

Adreamcometrue...

P.Y. Έχουμε έργα αρκετών Ελλήνων -χαρήκαμε πάρα πολύ που είχαμε ένα μηχανισμό παραγωγής νέων έργων- και πάρα πολλών ξένων καλλιτεχνών - τόσο μεγάλα ονόματα που όταν δέχτηκαν εκπλαγήκαμε. Ήταν άνθρωποι που θέλαμε σώνει και καλά να συνεργαστούμε μαζί τους, κατά κάποιον τρόπο είδωλά μας. Στην αρχή πας να τους ζητήσεις αυτόγραφο και μετά συνεργάζεσαι μαζί τους!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ