Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
O Πάμπλο Πικάσο στο στούντιό του στο Βαλορί, στη Νότια Γαλλία. Φωτ.: Bettmann/Getty Images/Ideal Image

Δημοπρατούνται τα άγνωστα αριστουργηματικά κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο

0

Μια από τις πιο δημιουργικές, διονυσιακές περιόδους της μακράς καλλιτεχνικής ζωής του Πικάσο είναι αυτή που πέρασε στα εργαστήρια του Ζορζ και της Σουζάν Ραμιέ, του ζευγαριού πίσω από το διάσημο εργαστήριο κεραμικής Madoura.

Ολόψυχα δοσμένος στην εξερεύνηση της νέας φόρμας, στην αναζήτηση μη συμβατικών υλικών, στην ανησυχία του να δημιουργήσει σε τρεις διαστάσεις, βρίσκει στον πηλό, στο νερό και στο χώμα, στα αρχέγονα υλικά, τη μαγεία της αθωότητας, την εμπειρία του αυτοδίδακτου, τη χαρά του παιχνιδιού και την απόλυτη ελευθερία να μπορεί να δημιουργήσει χωρίς την ανάγκη να κριθεί, να πουλήσει έργα, να δείξει την εξέλιξή του, να καταπλήξει τους πάντες με την ιδιοφυή προσέγγισή του. 

Από αυτά τα ζεστά καλοκαίρια στη Νότια Γαλλία, στο Βαλορί, μέσα στα οποία ανακαλύπτει τη δυνατότητα να σπάσει κάθε κανόνα και να εφαρμόσει όσους ξέρει με κάθε αποδεκτό και μη τρόπο, μας κληροδότησε μια απίστευτα μεγάλη ποσότητα περισσότερων από 600 έργα, μια σειρά από εφευρετικές και παιχνιδιάρικες δημιουργίες μέσα από μια ακόμα δημιουργική ερωμένη του, την κεραμική, που τον φέρνει κοντά στην ύλη που πλάθει, τον εξανθρωπίζει και τον επαναφέρει στην παιδική του ηλικία, με το χρώμα, τους ταύρους, τη φύση, τα ζώα και τα πουλιά της Ισπανίας να αποκτούν χρώμα σχεδόν εξωτικό, σχήμα ονειρώδες και φόρμα από τους παλιούς πολιτισμούς του κόσμου.

Πολλά από τα σχέδια εκφράζουν τη βαθιά προσωπική σχέση που έχει με μοτίβα και σχέδια που βλέπουμε ξανά και ξανά στα έργα του. Τα πουλιά που απεικόνισε πιο συχνά από οποιοδήποτε άλλο ζώο στο έργο του τον συνδέουν με τον πατέρα του που ειδικευόταν στη ζωγραφική των περιστεριών. 

Η ιστορία του με την κεραμική ξεκινά το καλοκαίρι του 1946, με τον ίδιο και τον φίλο του Λουί Φορ να επισκέπτονται  την ετήσια έκθεση αγγειοπλαστικής στο Βαλορί. Ο Πικάσο εντυπωσιάζεται από τους πάγκους με τα καλοφτιαγμένα κεραμικά των Ραμιέ και ζητά να επισκεφθεί το εργαστήριό τους, που του ανοίγουν οι ιδιοκτήτες φιλόξενα και του επιτρέπουν να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία και τον εξοπλισμό τους. Ο Πικάσο φτιάχνει αρχικά τρία κομμάτια και τα αφήνει να στεγνώσουν και να τα ψήσουν. Επιστρέφει έναν χρόνο αργότερα, ενθουσιάζεται από το αποτέλεσμα και ρωτά αν μπορεί να κάνει περισσότερα.

Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Πήλινη κανάτα, 1951. Εκτ. τιμή: 50.000-80.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Ταύρος. Εκτ. τιμή: 50.000-80.000 λίρες

Ο Πικάσο που διανύει –ερωτευμένος ξανά– μια από τις πιο δημιουργικές περιόδους του, βρίσκει διέξοδο και εκφράζει μια συναρπαστική απόκλιση από τη ζωγραφική, καθώς βυθίζεται στη δημιουργία της δικής του αρκαδικής ουτοπίας με χώμα, νερό και φωτιά. 

Διδάσκεται τα μυστικά της κεραμικής σαν καλός μαθητής από τη Σουζάν Ραμιέ. 

Η συνεργασία του Πικάσο με τους Ραμιέ διαρκεί 24 χρόνια και περνά στην ιστορία.

Πιάτα, σερβίτσια, λειτουργικά και διακοσμητικά σκεύη τιμούν αυτή τη φημισμένη συνεργασία που αποδίδει περισσότερα από 600 σχέδια. Ο Πικάσο επιστρέφει στην παιδική του ηλικία και όλα τα σχέδια μοιάζουν να μπαίνουν στη θέση τους. 

Πολλά από τα σχέδια εκφράζουν τη βαθιά προσωπική σχέση που έχει με μοτίβα και σχέδια που βλέπουμε ξανά και ξανά στα έργα του. Τα πουλιά που απεικόνισε πιο συχνά από οποιοδήποτε άλλο ζώο στο έργο του τον συνδέουν με τον πατέρα του, που ειδικευόταν στη ζωγραφική των περιστεριών. 

Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Μεγάλο πουλί με μαύρο πρόσωπο, πήλινο βάζο, 1951. Εκτ. τιμή: 120.000-180.000 λίρες

Ο Πικάσο λάτρευε τις κατσίκες, τις κουκουβάγιες για το απίθανο σχήμα τους – μάλιστα τα κατοικίδιά του, εκτός από γάτες και σκύλους που πάντα τον περιστοίχιζαν, ήταν μια κουκουβάγια, η Ubu, και μια κατσίκα, η Esmeralda. Αποτίνοντας φόρο τιμής, μετέτρεψε αυτά τα απροσδόκητα πλάσματα σε διαχρονικές εικόνες της τέχνης του. 

Θέμα με βαθιά επίδραση στον Πικάσο κατά τη διάρκεια των παιδικών του χρόνων ήταν οι ταυρομαχίες και οι ταύροι. Ήταν παιδί όταν πήγε στην πρώτη ταυρομαχία και πήγαινε με ενθουσιασμό να τις παρακολουθήσει μέχρι το τέλος της ζωής του. Τα πιάτα που κατασκεύασε και είχαν οβάλ σχήμα ήταν μια ψευδαίσθηση αρένας που στο κέντρο φιγουράρουν λεπτοί ταυρομάχοι και ταύροι-χορευτές σε σκουρόχρωμο αλλά λαμπερό φόντο. 

Όμως το πιο προκλητικό στοιχείο της δημιουργικής αυτής περιόδου είναι η διαστρέβλωση της ανθρώπινης φιγούρας στον πηλό. Πειραματίζεται με τη μεγαλύτερη ελευθερία, με τις ανθρώπινες μορφές και τα πρόσωπα που αποτελούν κεντρικό μοτίβο του να αλλοιώνονται, να επαναπροσδιορίζονται, να γίνονται αντικείμενα καθημερινής χρήσης, κανάτες και βάζα, διατηρώντας παράλληλα την καλλιτεχνική τους αξία, ισορροπώντας το κλασικό με το μοντέρνο, εκσυγχρονίζοντας τις παραδοσιακές φόρμες με τα ανθρωπόμορφα και ζωόμορφα σχέδιά του. 

Είναι αληθινά απολαυστική αυτή η περίοδος και μια δημοπρασία των έργων κεραμικής του Πικάσο, που ανήκε στην Νίνα Μίλερ, από τον οίκο Σόθμπις, φέρνει στο φως κεραμικά έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ, μεγαλειώδη στην απλότητά τους, που τιμούν την παράδοση του ταπεινού μέσου και αψηφούν τις ακαδημαϊκές προσδοκίες.

Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Βάζο με δύο ψηλές λαβές, 1953. Εκτ. τιμή: 20.000-30.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Κεφάλι κατσίκας σε προφίλ, πήλινο πιάτο, 1952. Εκτ. τιμή: 10.000-15.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Hibou Mat, πήλινο πιάτο, 1955. Εκτ. τιμή: 8.000-12.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Κανάτα νερού, 1952. Εκτ. τιμή: 20.000-30.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Γυναικείο κεφάλι με λουλουδένιο στέμμα. Εκτ. τιμή: 12.000-15.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Κουκουβάγια με φτερά, πήλινο βάζο, 1951. Εκτ. τιμή: 5.000-7.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Κεφάλι κατσίκας, πήλινο πιάτο, 1950. Εκτ. τιμή: 3.000-5.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Μικρή κουκουβάγια, πήλινη στάμνα, 1949. Εκτ. τιμή: 2.000-3.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Πήλινο με μορφή ψαριού, 1952. Εκτ. τιμή: 1.500-2.500 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Πήλινο πιάτο με μαύρο πρόσωπο, 1948. Εκτ. τιμή: 2.000-3.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Χαραγμένος ταύρος σε πήλινο πιάτο, 1947. Εκτ. τιμή: 6.000-8.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Mαύρη κουκουβάγια. Εκτ. τιμή: 8.000-12.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Κεφάλι λιονταριού. Εκτ. τιμή: 6.000-8.000 λίρες
Πικάσο κεραμικά Facebook Twitter
Ταύρος. Εκτ. τιμή: 3.000-5.000 λίρες
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT