Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης

Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης Facebook Twitter
0
Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης Facebook Twitter
Βλέπεις σταδιακά το αρχικό πολιτικό όραμα να μετατρέπεται σε υπόθεση της γραφειοκρατίας και των μεγάλων εταιριών, την επικράτηση των μονεταριστικών λογικών στην οικονομία

Πήγα στο κτίριο της Πειραιώς 40 έχοντας την εντύπωση ότι θα δω μια performance. Η προειδοποίηση ότι χρειάζεται να κλείσεις θέση, ότι όλη η διαδικασία κρατάει 35 λεπτά και ότι είναι περιορισμένος ο αριθμός των ανθρώπων που μπαίνουν στο χώρο ανά επίσκεψη (μέχρι 10 νομίζω), σε προετοιμάζει για κάτι διαφορετικό από αυτό που σε περιμένει. Η κοπέλα στο ταμείο όταν ρωτήσαμε «τι ώρα ξεκινάει η επόμενη performance;» μας πληροφόρησε ότι δεν υπάρχει performance, αυτό που θα δούμε είναι ένα μουσείο, μας έδωσε ένα χάρτη του κτιρίου και ένα νούμερο και μας είπε να περιμένουμε στον προθάλαμο μέχρι να μας φωνάξουν. Επίσης, μας ανακοίνωσε στεγνά ότι το βίντεο και η φωτογραφίες απαγορεύονται.  

Μπαίνοντας στο κτίριο με τις γλάστρες με το ίδια παχύφυτα σπαρμένα παντού στο χώρο το περιβάλλον είναι καφκικό, αυστηρά διμοσιοϋπαλλήλικο, άδειο, άσχημο, με την «υπάλληλο» που ανακοινώνει τον αριθμό σου μέσα σε ένα γυάλινο γκισέ μόλις και μετά βίας να ακούγεται, συνειδητοποιήσαμε ότι το μουσείο είναι το στοιχειωμένο κτίριο του πρώην Υπουργείου Εργασίας, που έχει μετατραπεί σε «Domo Europa de Historio en ekzilo» (To σπίτι της Ευρωπαϊκής ιστορίας στην εξορία) ένα καλλιτεχνικό project του Βέλγου καλλιτέχνη Tomas Bellinck για τη «ζωή στην πρώην Ευρωπαϊκή Ένωση» (στα πλαίσια του Fast Forward Festival, που διοργανώνει η Στέγη).

Βλέπεις την νέα άνθιση του φασισμού και των αυτονομιστών, τους φανατισμούς κάθε είδους, την ξενοφοβία, την δημιουργία φρακτών και συρματοπλεγμάτων στα εξωτερικά σύνορα, την εκμετάλλευση των μεταναστών, την ραγδαία αύξηση του εθνικισμού.

Στην αίθουσα αναμονής (που ονομάζεται Υποδοχή) περιμένεις μέχρι να ανακοινωθεί ο αριθμός σου μέσα από ένα «χαλασμένο» μικρόφωνο και μετά, με το χάρτη στο χέρι, περιπλανιέσαι στους δαιδαλώδεις διαδρόμους και στις αίθουσες που φιλοξενούν τα εκθέματα. Μόνος σου. Ο καθένας ξεκινάει το «ταξίδι» στην Ενωμένη Ευρώπη από την εποχή της ίδρυσής της (1953) μέχρι τον τελικό όλεθρο της αποσύνθεσής της (2020) με χρονική διαφορά από τον επόμενο για να είναι πιο επιβλητική η εμπειρία. Και πιο τρομακτική.

Για να δεις το πρώτο έκθεμα πρέπει να ανέβεις με τα πόδια τις βρόμικες σκάλες του κτιρίου μέχρι τον τρίτο όροφο και μετά να ανοίξεις την πόρτα και να διασχίσεις άλλον έναν διάδρομο, να περάσεις σκονισμένες βιβλιοθήκες και παλιά έπιπλα σε δυο χώρους που ονομάζονται Η Ενότητα στην Πολυμορφία, Ο Μαγνήτης Ευρώπη / Όθων της Ευρώπης, φτάνοντας σε μια πόρτα που θυμίζει ιερό. Δεν την άνοιξα με την πρώτη γιατί νόμισα ότι ήταν απλά μέρος του installation και γύρισα να φύγω, αλλά ο χάρτης έδειχνε ότι υπάρχει συνέχεια. Την σπρώχνεις, περνάς και βγαίνεις στο Τέλος της Ιστορίας. Ακολουθούν Η Επιστροφή του Παρελθόντος, Η Τέχνη του Συμβιβασμού, Κανονισμοί και Οδηγίες, Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Λόμπινγκ, εκθέματα που παρουσιάζουν με χρονική σειρά και μαύρο χιούμορ όλη την ιστορία της Ενωμένης Ευρώπης, από τις αρχικές ελπίδες μέχρι την κατάρρευσή της.  Το μουσείο σε μεταφέρει σε έναν μελλοντικό χωροχρόνο που όσα έγιναν μέχρι το 2020 είναι κοντινό παρελθόν.

Τα συναισθήματα που σου δημιουργεί αυτή η περιπλάνηση στην ευρωπαϊκή ιστορία ξεκινούν από την αδιαφορία και την βαρεμάρα μέχρι την αγωνία, την απόγνωση και τον τρόμο και όσο συνεχίζεται η πορεία προς το τέλος αντιλαμβάνεσαι ότι ο καλλιτέχνης αφηγείται με δικό του τρόπο τη διαδικασία που οδήγησε την Ευρώπη σε αυτό που είναι σήμερα (και στα χειρότερα που φαντάζεται ότι θα επακολουθήσουν). Βλέπεις σταδιακά το αρχικό πολιτικό όραμα να μετατρέπεται σε υπόθεση της γραφειοκρατίας και των μεγάλων εταιριών, την επικράτηση των μονεταριστικών λογικών στην οικονομία (από το Wikipedia: Μονεταρισμός αποκαλείται η θεωρία σύμφωνα με την οποία η αύξηση της ποσότητας του χρήματος σε μια οικονομία μέσω νομισματικής πολιτικής, οδηγεί τελικά σε άνοδο των τιμών και αύξηση του πληθωρισμού), την νέα άνθιση του φασισμού και των αυτονομιστών, τους φανατισμούς κάθε είδους, την ξενοφοβία, την δημιουργία φρακτών και συρματοπλεγμάτων στα εξωτερικά σύνορα, την εκμετάλλευση των μεταναστών, την ραγδαία αύξηση του εθνικισμού.

Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης Facebook Twitter
Φεύγεις και αισθάνεσαι ότι έζησες μια εμπειρία -που σε έκανε, τουλάχιστον, να σκεφτείς τι σε περιμένει.

Ο καθένας ξεκινάει το «ταξίδι» στην Ενωμένη Ευρώπη από την εποχή της ίδρυσής της (1953) μέχρι τον τελικό όλεθρο της αποσύνθεσής της (2020) με χρονική διαφορά από τον επόμενο για να είναι πιο επιβλητική η εμπειρία. Και πιο τρομακτική.

Η αφήγηση συνεχίζεται στον τέταρτο όροφο (Η Έρημος από Πλαστικό, Η Δημοκρατική Βουλιμία, Διαχείριση Κινδύνου, Το Τείχος) με τον Bellinck να προδιαγράφει τη μοίρα της Ευρώπης με ένα μίγμα από πραγματικά και φανταστικά στοιχεία που μέχρι να ολοκληρωθεί το project του δεν είσαι σίγουρος αν είναι μια προειδοποίηση, μια προφητεία ή αυτό που σε περιμένει πραγματικά. Δεν είναι ακριβώς μυθοπλασία, όλα όσα παρουσιάζονται ως στοιχεία αναφέρονται σε ένα μέλλον που φαίνεται προδιαγεγραμμένο (π.χ. η απόσχιση της Βρετανίας το 2019, το Πανευρωπαϊκό Πογκρόμ που πυροδότησαν οι βομβιστικές επιθέσεις στη Βουδαπέστη το 2018). Η memorabilia μπερδεύεται με το φανταστικό –κι ας ξεχνάς προς στιγμήν ότι όσα βλέπεις είναι ένα καλλιτεχνικό project.  

Η μοναχική περιπλάνηση ολοκληρώνεται στον πέμπτο όροφο με Τον Ευρωπαϊκό Κολοφώνα, την Μεγάλη Ύφεση και τον Φόβο της Απώλειας, περνώντας μέσα από ένα προσφυγικό κατάλυμα και καταλήγοντας σε ένα εφιαλτικό δωμάτιο με μια διακήρυξη μέσα σε έναν θεοσκότεινο χώρο.

Στο κείμενο που συνοδεύει το χάρτη οι Φίλοι μιας Επανενωμένης Ευρώπης αναφέρουν: «Στην τελευταία του έκθεση, το Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας στην Εξορία σας πάει πάνω από μισό αιώνα πίσω στο χρόνο, στα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα. Στα αποκαλόκαιρο της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης, ένα από τα πιο θεαματικά σχέδια ειρήνης και εκσυγχρονισμού της εποχής μας. Μετά από δύο αιματηρούς Ευρωπαϊκούς Εμφυλίους Πολέμους με παγκόσμιες επιπτώσεις, η Ενοποίηση φαινόταν να είναι ο βέλτιστος τρόπος για την παγίωση της ειρήνης. Όμως, η επακόλουθη ευημερία και σταθερότητα αποκοίμισε την εφησυχασμένη Ευρώπη. Η ήπειρος άρχισε να γκριζάρει αισθητά. Σχεδόν ανίκανη να δημιουργήσει τις απαραίτητες καινοτομίες, η Ευρώπη έβλεπε να την προσπερνούν, από δεξιά κι αριστερά, οι ανερχόμενες οικονομίες. Σε ολόκληρο τον πλανήτη, η ισχύς και η οικονομική δραστηριότητα μετακινούνταν από τη Δύση προς την Ανατολή. Στις συνόδους κορυφής για το κλίμα και την επίλυση διεθνών συγκρούσεων, η Ευρώπη καλούνταν να αρκεστεί σε μια θέση κομπάρσου. Η Μακρά Ειρήνη έδωσε τη θέση της στη Μεγάλη Ύφεση. Μετά από χρόνια εκτεταμένης Εναρμόνισης, το Σχέδιο Ευρώπη ξαφνικά βρέθηκε αντιμέτωπο με σημαντική πίεση. Οι ψηφοφόροι έχασαν την αίσθηση ιδεαλισμού και ελπίδας, με την οποία έβλεπαν το Δημοκρατικό πείραμα μέχρι τότε. Η αβεβαιότητα αυξήθηκε κατακόρυφα. Οι επί μακρόν υποβόσκουσες συγκρούσεις αναδύθηκαν ξανά στην επιφάνεια. Νέες διαμάχες βλάστησαν πάνω στα παλιά ρήγματα. Παρά τις σκληρές προσπάθειες να διατηρηθεί στο νέο κόσμο, η Ευρώπη συρρικνώθηκε σε αυτό που υπήρξε πάντα: μια πολιτικά διαιρεμένη ήπειρος. Μέσα από τις ψηφιακές οθόνες τους και τον παγκόσμιο ιστό από υαλοβάμβακα, οι παππούδες μας παρακολουθούσαν την αδιάπτωτη κατάρρευση του πάλαι ποτέ γνώριμου κόσμου τους».  

Στην ταράτσα με θέα στην Ακρόπολη και τα έρημα κτίρια της Πειραιώς (με έντονους συνειρμούς για το μέλλον της Ευρώπης) σε περιμένει ένα μπαρ με βότκα και τεκίλα που επέλεξε ο ίδιος ο καλλιτέχνης για να ταιριάζουν με την κομμουνιστική ατμόσφαιρα που δημιουργεί ολόκληρο το project.  

Φεύγεις και αισθάνεσαι ότι έζησες μια εμπειρία -που σε έκανε, τουλάχιστον, να σκεφτείς τι σε περιμένει.

Domo de Europa Historio en ekzilo, Πειραιώς 40, ως τις 5 Ιουνίου 2016 (Δευτ. - Παρ.: 17.30 - 21.00, Σάβ. - Κυρ.: 10.00 - 13.00 και 17.30 - 21.00)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ