Δυο Βερολινέζοι γκαλερίστες στον Βοτανικό: «Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο. Είναι η νέα Αθήνα»

Δυο Βερολινέζοι γκαλερίστες στον Βοτανικό: «Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο. Είναι η νέα Αθήνα» Facebook Twitter
1
Δυο Βερολινέζοι γκαλερίστες στον Βοτανικό: «Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο. Είναι η νέα Αθήνα» Facebook Twitter
Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο. Αν πας τώρα στη Γερμανία, θα ακούσεις να λένε ότι η Λειψία είναι το νέο Βερολίνο. Πάντοτε λένε κάτι τέτοια όταν υπάρχει κάπου ένα κενό κι έρχονται νέες δυνάμεις να το γεμίσουν. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το έγραψαν οι «New York Times», το έγραψε πρόσφατα η «Süddeutsche Zeitung» του Μονάχου και το ακούς συχνά τελευταία, ότι η Αθήνα είναι το νέο Βερολίνο. Η αλήθεια είναι ότι η πόλη είναι τόσο δραστήρια πολιτιστικά, που αποτελεί πόλο έλξης πολλών ξένων καλλιτεχνών και σε αυτό έχει συντελέσει η επικείμενη φιλοξενία της documenta14 το 2017. Ο 20χρονος Lucas Panek και 22χρονος Paul Makowsky είναι δύο νεαροί καλλιτέχνες που αποφάσισαν να αφήσουν το Βερολίνο και να κάνουν έδρα τους την Αθήνα. Μόλις αποφοίτησαν από τη σχολή τους στο Κάσελ της Γερμανίας, ήρθαν εδώ και άνοιξαν ένα στούντιο. Πιστεύουν ότι η Αθήνα είναι το κατάλληλο μέρος για να κυνηγήσουν τα καλλιτεχνικά τους όνειρα – κάτι που είναι δύσκολο αυτήν τη στιγμή στο Βερολίνο για έναν νέο καλλιτέχνη.

«Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο», λέει ο Lucas. «Αν πας τώρα στη Γερμανία, θα ακούσεις να λένε ότι η Λειψία είναι το νέο Βερολίνο. Πάντοτε λένε κάτι τέτοια, όταν υπάρχει κάπου ένα κενό κι έρχονται νέες δυνάμεις να το γεμίσουν. Οι ιστορικές και πολιτισμικές παράμετροι που έχει κανείς ως μέτρο σύγκρισης είναι πάντοτε εντελώς διαφορετικές, οπότε πιστεύω ότι η Αθήνα είναι απλώς η νέα Αθήνα».

«Γνωρίζουμε το Βερολίνο πολύ καλά. Εκεί μεγαλώσαμε. Ξέρουμε πως έχει αλλάξει όλα αυτά τα χρόνια. Δεν μπορείς πια να βρεις ένα μέρος για να δουλέψεις. Είναι πολύ δύσκολο. Η Αθήνα μάς δίνει τη δυνατότητα να έχουμε έναν χώρο δικό μας και για έναν καλλιτέχνη αυτό είναι το πιο σημαντικό, να έχει έναν χώρο για να δουλέψει και να δείξει διάφορα πράγματα. Έτσι έχει τη δυνατότητα να προσκαλέσει κόσμο, να γνωρίσει ανθρώπους και να συνεργαστεί μαζί τους. Βρίσκεις πολλούς άδειους χώρους εδώ αυτήν τη στιγμή, περισσότερους από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο, και αν έχεις ιδέες, μπορείς να κάνεις πράγματα» λένε.

Μας αρέσει ο πολιτικός ιδεαλισμός που έχουν οι νέοι εδώ. Είναι υπέροχο όταν οι άνθρωποι θέλουν κάτι. Δεν μας αρέσει, βέβαια, που οι Έλληνες ζορίζονται τόσο πολύ λόγω της κατάστασης. Ο περισσότερος κόσμος εδώ είναι γενναιόδωρος και προσπαθεί να κάνει το καλύτερο που μπορεί.

Έτσι κι έγινε. Μόλις έφτασαν, τον Σεπτέμβριο, βρήκαν αμέσως χώρο, ένα εγκαταλελειμμένο πάρκινγκ στον Βοτανικό, που παλιά ήταν και συνεργείο αυτοκινήτων. Τους πήρε περίπου δύο βδομάδες να το βρουν.

«Την πρώτη εβδομάδα περπατούσαμε σε όλη την πόλη για να δούμε ποια περιοχή θα ήταν ιδανική γι' αυτό που θέλαμε να κάνουμε. Προσπαθήσαμε να έρθουμε σε επικοινωνία με τους ιδιοκτήτες αρκετών ακινήτων. Κάποιες φορές υπήρχε πρόβλημα στην επικοινωνία εξαιτίας της γλώσσας, κυρίως από το τηλέφωνο. Όλα, όμως, έγιναν αρκετά γρήγορα. Μέσα σε 14 μέρες βρήκαμε τον χώρο, και είναι καταπληκτικός. Όλη η περιοχή έχει ένα βιομηχανικό στυλ. Στο Βερολίνο δεν το συναντάς αυτό τόσο συχνά, δεν βρίσκεις εύκολα τόσο μεγάλα και ανοιχτά παράθυρα, αυτή την αντίθεση. Επίσης, μας άρεσε που το κτίριο από πάνω μας είναι ακόμη οικοδομή και άδειο».

Δυο Βερολινέζοι γκαλερίστες στον Βοτανικό: «Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο. Είναι η νέα Αθήνα» Facebook Twitter
Οι κάτοικοι τριγύρω χάρηκαν, επειδή είναι μια όμορφη αλλαγή. Φυσικά, δεν έχουν καταλάβει τι ακριβώς κάνουμε. Είναι κάπως μπερδεμένοι, το εκτιμούν όμως. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το Super, όπως βάφτισαν τον χώρο, είναι ένα δωμάτιο τέχνης, έτσι τουλάχιστον το χαρακτηρίζουν. Έχουν κάνει ήδη δύο εκθέσεις. Αυτό το διάστημα διοργανώνουν την τρίτη τους με τίτλο «01 time is only movement» των Timon και Melchior Grau, ενός καλλιτεχνικού ντουέτου από το Βερολίνο.

— Η γειτονιά πώς τους αντιμετωπίζει;

«Οι κάτοικοι τριγύρω χάρηκαν, επειδή είναι μια όμορφη αλλαγή. Φυσικά, δεν έχουν καταλάβει τι ακριβώς κάνουμε. Είναι κάπως μπερδεμένοι, το εκτιμούν όμως. Η γειτονιά μας είναι αρκετά περίεργη. Από τη μια έχει κλαμπ και έντονη νυχτερινή ζωή και από την άλλη είναι γεμάτη φωτογράφους και πρακτορεία μόδας. Βλέπεις όλα αυτά τα μοντέλα να τριγυρνούν έξω από τα συνεργεία όπου δουλεύουν οι μηχανικοί αυτοκινήτων. Σίγουρα ήταν κάτι που δεν περιμέναμε να βρούμε».

— Μιλούν επίσης με ενθουσιασμό για την εικαστική σκηνή στην Ελλάδα και για χώρους παρόμοιους με τον δικό τους, π.χ. το Enterprise Projects που το έχουν δύο επίσης νέα παιδιά, Έλληνες, που ξεκινάνε τώρα.

«Έχουμε δει αρκετά πράγματα όσο είμαστε εδώ: μεγάλες εκθέσεις, όπως αυτές που κάνει το Μπενάκη, γκαλερί σαν την Breeder ή η έκθεση του Ai Wei Wei, αλλά και μικρότερες. Μας αρέσει που η εικαστική σκηνή είναι γεμάτη νέους ανθρώπους. Από τη μια βλέπεις αυτό και από την άλλη όλες τις καθιερωμένες γκαλερί και τα μουσεία, και από κοντά τον διαφορετικό κόσμο που τα επισκέπτεται. Έχεις, έπειτα, διεθνείς οργανισμούς, όπως η documenta, των οποίων τις διοργανώσεις παρακολουθεί συγκεκριμένο κοινό, που θα έρθει εδώ μόνο και μόνο γι' αυτό. H καλλιτεχνική κοινότητα είναι αρκετά διαιρεμένη στην Αθήνα. Μπορεί να είναι αρκετά μεγάλη, αλλά στις μικρότερες ομάδες βλέπεις συνέχεια τον ίδιο κόσμο, πράγμα που σημαίνει ότι είναι αρκετά υποστηρικτική, ειδικότερα στα πιο ανεξάρτητα πράγματα. Στο Κάσελ, όπου σπουδάζαμε, υπήρχαν π.χ. παντού καλλιτεχνικοί χώροι και όταν είσαι νέος, μπορείς βασικά να κάνεις ό,τι θέλεις, αλλά στην Αθήνα υπάρχει αυτή η αίσθηση της συνεχούς αλλαγής. Δεν χρειάζεται να δουλεύεις σε μια συγκεκριμένη ιδέα για δέκα χρόνια. Μπορείς να αλλάξεις πρότζεκτ πιο εύκολα και να γνωρίζεις συνέχεια καινούργιο κόσμο».

Δυο Βερολινέζοι γκαλερίστες στον Βοτανικό: «Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο. Είναι η νέα Αθήνα» Facebook Twitter
Ο κόσμος μάς λέει ότι έχουν αλλάξει δραματικά τα πράγματα τα τελευταία 10 χρόνια στην Ελλάδα, δεν είμαστε όμως σε θέση να το καταλάβουμε αυτό. Ωστόσο έχουμε το πλεονέκτημα της άγνοιας, που μας δίνει τη δυνατότητα να ξεκινήσουμε κάτι αμέσως. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Η απορία που έχω, όμως, παραμένει: κατά πόσο το γεγονός ότι φέτος θα έχουμε εδώ την documenta επηρέασε την απόφασή τους να έρθουν στην Ελλάδα;

«Όλα είναι αλληλένδετα. Όπου υπάρχουν ευκαιρίες, πάντα συμβαίνει κάτι. Έτσι και η documenta είδε ότι κάτι ανάλογο συμβαίνει εδώ και αποφάσισε να έρθει. Ίσως κάποιοι άλλοι να την ακολουθήσουν. Τα περισσότερα που είχαμε ακούσει για την Ελλάδα, πριν έρθουμε εδώ, ήταν από φίλους μας, οι δικές τους εμπειρίες. Αυτό μας παρακίνησε να έρθουμε. Η ατμόσφαιρα είναι έντονη. Ξέρουμε τι συμβαίνει, πλέον το βλέπουμε κιόλας. Ο κόσμος μάς λέει ότι έχουν αλλάξει δραματικά τα πράγματα τα τελευταία 10 χρόνια στην Ελλάδα, δεν είμαστε όμως σε θέση να το καταλάβουμε αυτό. Ωστόσο έχουμε το πλεονέκτημα της άγνοιας, που μας δίνει τη δυνατότητα να ξεκινήσουμε κάτι αμέσως. Είναι μια ευκαιρία που έχεις μόνο όταν είσαι τελείως ξένος σε ένα μέρος. Αυτή ήταν η βασική μας επιθυμία, να πάμε κάπου όπου θα ήμασταν εντελώς ξένοι και από εκεί να ξεκινήσουμε. Μας αρέσει ο πολιτικός ιδεαλισμός που έχουν οι νέοι εδώ. Είναι υπέροχο όταν οι άνθρωποι θέλουν κάτι. Δεν μας αρέσει, βέβαια, που οι Έλληνες ζορίζονται τόσο πολύ λόγω της κατάστασης. Ο περισσότερος κόσμος εδώ είναι γενναιόδωρος και προσπαθεί να κάνει το καλύτερο που μπορεί. Γενικά, όμως, η επικοινωνία και η μείξη των πολιτισμών είναι κάτι θετικό. Βέβαια, το να αφήνεις κάτι που αγαπάς είναι πάντα πολύ άσχημο. Τα τελευταία χρόνια, αυτό που λένε για τη Δύση, ότι έχει αρχίσει και χάνει σταδιακά το πλεονέκτημα όσον αφορά το βιοτικό επίπεδο, έχει γίνει ακόμη πιο εμφανές. Το αποτέλεσμα είναι ότι δημιουργείται πλέον ένα κύμα προστασίας. Ζούμε σε πιο σκληρές εποχές και ως νεαροί καλλιτέχνες έχουμε περισσότερα να χάσουμε πλέον. Το καλύτερο πράγμα που μπορείς να κάνεις ως άνθρωπος που ασχολείσαι με τον πολιτισμό είναι να δημιουργήσεις κάτι που να είναι ενδιαφέρον για τον κόσμο, να δώσεις κάτι στους ανθρώπους που να μπορέσουν να δεχτούν. Δεν υπήρχε τόσο μονοπώλιο στην τέχνη παλιότερα. Υπήρχαν μεγάλοι καλλιτέχνες που θαύμαζες τη δουλειά τους, αλλά σήμερα διαπιστώνεις πως υπάρχει μια ομάδα καλλιτεχνών που είναι παντού. Ακόμη κι αν πας σε ένα μουσείο στο Λονδίνο ή στο Παρίσι, πάντα βλέπεις τα ίδια ονόματα. Δεν ήταν το ίδιο πριν από 50 χρόνια. Βέβαια, οι νεαροί εικαστικοί έχουν περισσότερες ευκαιρίες να αποκτήσουν κάποια στιγμή κοινό. Πάρε εμάς για παράδειγμα, που έχουμε τη δυνατότητα να έρθουμε στην Ελλάδα, να ζήσουμε και να εργαστούμε εδώ».

Δυο Βερολινέζοι γκαλερίστες στον Βοτανικό: «Η Αθήνα δεν είναι το νέο Βερολίνο. Είναι η νέα Αθήνα» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

Super, Καστοριάς 52, Αθήνα, supersupersupersupersuper.com

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Και γιατί το Βερολίνο είναι "το Βερολίνο"; Τι προσέφερε το Βερολίνο στην παγκόσμια τέχνη; Τι το πρωτοποριακό και σημαντικό βγήκε από το Βερολίνο τα τελευταία 25 χρόνια;