Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο

Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο Facebook Twitter
1

Πρίν πούμε οτιδήποτε, δείτε αυτό το εντυπωσιακό βίντεο, στο οποίο ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» μια μορφή του Ελ Γκρέκο

 


Αυτό που κάνει ο Πέτρος Βρέλλης είναι μοναδικό:
ξεκινώντας με αφετηρία τα έργα μεγάλων ζωγράφων, δημιουργεί εκπληκτικά πρωτότυπα έργα που γνωρίζουν τεράστια αποδοχή σε παγκόσμιο επίπεδο. Ξεκίνησε με το «Εκκρεμές» του 2009, μια «σχεδιαστική» συσκευή με την βοήθεια της οποίας δημιουργούσε πορτρέτα, ψεκάζοντας μελάνι σε χαρτί, συνέχισε με μία διαδραστική εκδοχή της «Έναστρης Νύχτας» του Βαν Γκογκ, δίνοντας ζωή στον πίνακα, μετατρέποντας σε πραγματική κίνηση την αίσθηση ροής που υπάρχει στο πρωτότυπο έργο, με συνοδεία μουσικής που ανταποκρίνεται σε κάθε κίνηση, ενώ, πέρσι, εντυπωσίασε με τα πλεχτά πορτρέτα από πίνακες του Ελ Γκρέκο, φτιαγμένα με μία διαδικασία που θυμίζει την τεχνική του αργαλειού, αλλά και αντεστραμμένη αξονική τομογραφία: πραγματικές ακτίνες-κλωστές διατρέχουν τα καρφιά που βρίσκονται στην περιφέρεια ενός κυκλικού αργαλειού χιλιάδες φορές, μέχρι να συνθέσουν την εικόνα ενός άυλου προσώπου (σε αντίθεση με την τομογραφία, όπου οι άυλες ακτίνες συλλέγονται για να συνθέσουν την εικόνα ενός αντικειμένου).  Και παρόλο που οι οδηγίες υπαγορεύονται από έναν αλγόριθμο υπολογιστή, η δημιουργία του έργου με το πλέξιμο των κλωστών γίνεται αποκλειστικά με το χέρι. Το μήκος της κλωστής σε ένα ολοκληρωμένο έργο μπορεί να φτάσει και τα δύο χιλιόμετρα!

 

Τα έργα του Πέτρου έχουν γίνει θέμα σε μεγάλα ξένα τηλεοπτικά δίκτυα, έχουν εκατομμύρια views στο Vimeo, έχουν γίνει application για iPad και iPhone με εκατομμύρια downloads, έχουν ταξιδέψει σε δεκάδες εκθέσεις σε ολόκληρο τον κόσμο.

 

«Τα δύο τελευταία έργα μου είχαν εξαιρετική αποδοχή» λέει. «Τα βίντεο παρουσίασής τους έχουν συνολικά περισσότερα από 55 εκατομμύρια προβολές. Επίσης, έχουν φιλοξενηθεί από πολλές και σημαντικές ιστοσελίδες (ΜoΜΑ, Huffington Post, France24, Saatchi Art κ.α.) και έχουν προβληθεί σε μεγάλα ειδησεογραφικά κανάλια. Με έχουν αγγίξει  πολύ σχόλια ανθρώπων που έγραψαν ότι τα έργα μου τους έκαναν να συγκινηθούν τόσο που να δακρύσουν».

 

Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο Facebook Twitter
Ο Πέτρος Βρέλλης στο εργαστήριό του στην Πρέβεζα

 

Ζούμε μονάχα μια φορά, οπότε κάθε είδους υποθέσεις της μορφής "πώς θα ήταν η ζωή μου αν..." είναι μόνο μια αφορμή για παιχνίδια της φαντασίας. Mού φέρνει στο μυαλό το ποίημα "air and light and time and space" του Charles Bukowski: η δημιουργικότητα βρίσκει πάντα τρόπο να ανθίσει. Από την άλλη, αμέτρητοι ιδιοφυείς άνθρωποι έχουν χαθεί και συνεχίζουν να χάνονται από φραγμούς φτώχειας, αδυναμία μόρφωσης και έλλειψη ευκαιριών».

 

Ο Πέτρος Βρέλλης είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Ηλεκτρονικών Υπολογιστών της Πολυτεχνικής Σχολής Πατρών και αριστούχος πτυχιούχος του Τμήματος Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Σήμερα ζει στην Πρέβεζα.

 

«Η ζωή στην Πρέβεζα είναι ήσυχη και απλή» σχολιάζει. «Έτσι απομένει χρόνος και ενέργεια για δραστηριότητες πέραν της καθημερινής εργασίας -εργάζομαι ως ηλεκτρολόγος μηχανικός. Είμαι σίγουρος πως το περιβάλλον επηρεάζει το τρόπο που δημιουργεί κανείς, όμως ειλικρινά -στη δική μου περίπτωση- δεν είμαι σε θέση να αντιληφθώ το τρόπο που αυτό συμβαίνει. Ζούμε μονάχα μια φορά, οπότε κάθε είδους υποθέσεις της μορφής “πώς θα ήταν η ζωή μου αν…” είναι μόνο μια αφορμή για παιχνίδια της φαντασίας. Mού φέρνει στο μυαλό το ποίημα “air and light and time and space” του Charles Bukowski: η δημιουργικότητα βρίσκει πάντα τρόπο να ανθίσει. Από την άλλη, αμέτρητοι ιδιοφυείς άνθρωποι έχουν χαθεί και συνεχίζουν να χάνονται από φραγμούς φτώχειας, αδυναμία μόρφωσης και έλλειψη ευκαιριών».

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΕΡΓΟΥ

Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο Facebook Twitter
© Πέτρος Βρέλλης
Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο Facebook Twitter

Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο Facebook Twitter
© Πέτρος Βρέλλης

Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο Facebook Twitter
© Πέτρος Βρέλλης
Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο Facebook Twitter

 

Ο Πέτρος γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Γιάννενα σε μία οικογένεια που του δημιούργησε από νωρίς καλλιτεχνικές ανησυχίες. «Ο πατέρας μου, ο Γιώργος, ήταν δάσκαλος. Είχε μεράκι με το γράψιμο, τον θυμάμαι πάντα απορροφημένο στη γραφομηχανή του» λέει. «Συνάντησε πολλές δυσκολίες στη ζωή του: ορφάνια, φτώχια και είχε το ρόλο του προστάτη, ως ο μεγαλύτερος αδερφός της οικογένειας. Έτσι στερήθηκε τις σπουδές που ήθελε και θα μπορούσε να είχε. Παρόλα αυτά, κατάφερε να εκδώσει αρκετά βιβλία του, κυρίως με ποίηση. Ακόμη, στις αντίξοες συνθήκες της μεταπολεμικής Ελλάδας, κατόρθωσε -με δικούς του πόρους και πολύ κόπο- να δημιουργήσει ένα σχολικό μουσείο, υπόδειγμα για την εποχή του. Περιελάμβανε διάφορα γνωστικά αντικείμενα, από ηλεκτρισμό και χημεία, μέχρι ζωγραφική και γλυπτική. Τα υπολείμματα του σχολικού μουσείο κατέληξαν στην αποθήκη του σπιτιού μας, όταν βγήκε πια στη σύνταξη. Εκείνη η αποθήκη αποτελούσε για μένα την είσοδο σε ένα μαγικό κόσμο, όταν ήμουν παιδί, πίσω στη δεκαετία του 1980. Ακόμη, ο θείος μου ο Παύλος ήταν γλύπτης, πολύ γνωστός για το Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων στα Γιάννενα. Ο άλλος θείος μου, ο Θανάσης, ήταν αυτοδίδακτος καλλιτέχνης και εξαιρετικά πολυμήχανος. Είχα την τύχη να μαθητεύσω κοντά του για λίγα χρόνια, και νιώθω πολύ τυχερός γι' αυτό: μαζί του συνειδητοποίησα ότι ίσως να μπορούσα να κάνω κάτι περισσότερο από το τεχνικό αντικείμενο του ηλεκτρολόγου μηχανικού που είχα σπουδάσει».

 

«Εκπληρώθηκε το όνειρο που είχες μικρός;». «Είμαι πια 43 χρονών και, δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν θυμάμαι πια τα όνειρα που είχα μικρός. Έχουν θαφτεί κάτω από βουνά υποχρεώσεων και καταναγκασμών.  Αυτό που θυμάμαι είναι ότι πάντα απολάμβανα την ενασχόληση με κάθε είδους με κατασκευές, υλικές ή νοητικές. Μου αρέσει πολύ το πάντρεμα της τέχνης με την τεχνολογία, τα λεγόμενα “new media arts”. Η αλματώδης ανάπτυξη των υπολογιστών, κατά τις τελευταίες δεκαετίες, προσφέρει νέες δυνατότητες στην έκφραση. Απολαμβάνω να πειραματίζομαι με αυτά τα νέα μέσα, χωρίς να υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος σκοπός. Ο πειραματισμός είναι μια εσωτερική ανάγκη, που η εκπλήρωσή της με κάνει να νιώθω ζωντανός. Ένας εξωτερικός παρατηρητής θα μπορούσε με βεβαιότητα να πει ότι απλώς χάνω το χρόνο μου: τα περισσότερα projects μου δεν καταλήγουν πουθενά. Κάπου-κάπου όμως, κάθε 2-3 χρόνια, προκύπτει μια καλή ιδέα. Τότε ακολουθεί μια σύντομη περίοδος λίγων ημερών, όπου η ιδέα αυτή με κυριεύει, -είναι ο λεγόμενος “δημιουργικός οίστρος”. Νιώθω ευλογημένος για αυτές τις λιγοστές μέρες που πέρασαν από τη ζωή μου. Μετά ακολουθεί ένα μεγάλο διάστημα, λιγότερο ευχάριστο και αρκετά κοπιαστικό,  που είναι απαραίτητο για να πάρει “σάρκα και οστά” η ιδέα. Συνήθως στο τέλος είμαι τόσο εξαντλημένος που δε μπορώ να αξιολογήσω το αποτέλεσμα».

 

«Πώς ασχολήθηκες με το πλέξιμο;».«Όπως και τα περισσότερα -αν όχι όλα- τα πράγματα σε αυτή τη ζωή, κατά τύχη!  Στα τέλη του 2015 πειραματιζόμουν με ένα αλγόριθμο που προοριζόταν να παράγει φωτορεαλιστικά κολάζ. Κατά την ανάπτυξή του συνειδητοποίησα ότι το πιο απλό κομμάτι κολάζ είναι μια απλή ευθεία γραμμή. Έτσι άρχισα να ψάχνω τι μπορεί να παραχθεί μόνο από γραμμές.  Η αναζήτηση κράτησε αρκετούς μήνες, ώσπου κατέληξα στην διάταξη του κυκλικού αργαλειού, που αναδεικνύει ακριβώς αυτή την ιδέα: το έργο αποτελείται μόνο από ευθείες γραμμές, και μάλιστα συνεχόμενες αφού πρόκειται για μία ενιαία κλωστή. Ο αλγόριθμος που ανέπτυξα παράγει την ακολουθία κινήσεων για την δημιουργία του πορτραίτου, βασιζόμενος σε μια συμβατική ψηφιακή εικόνα. Το αυτό-καθευατό πλέξιμο αποτελεί το τελικό στάδιο δημιουργίας του έργου, και είναι μια εξαιρετικά χρονοβόρα διαδικασία που γίνεται με το χέρι. Σκεφτείτε ότι κάθε έργο αποτελείται από 3.000-8.000 χορδές. Τελευταία προσπαθώ να αυτοματοποιήσω αυτή τη διαδικασία, γιατί είναι ιδιαίτερα μονότονη και κουραστική.

 

Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο Facebook Twitter

 

«Γιατί φτιάχνεις κυρίως πρόσωπα;». «Τα πρόσωπα επιτρέπουν την άμεση μετάδοση συναισθημάτων. Το μεγαλύτερο μέρος της ανθρώπινης επικοινωνίας είναι μη λεκτικό, και βασίζεται κυρίως σε εκφράσεις του προσώπου και  του σώματος. Επιπλέον, η δημιουργία ενός πορτραίτου από μία και μόνο κλωστή, επιτρέπει εύκολα τη συσχέτιση με ενδιαφέροντα θέματα: η μοναδικότητα κάθε προσώπου προκύπτει από πολλές  διασταυρούμενες και αλληλοπλεκόμενες λεπτομέρειες, οι μυθολογικές μοίρες πλέκουν με τα νήματά τους τη ζωή των ανθρώπων».

 

«Ποια είναι η πιο μεγάλη πρόκληση όταν φτιάχνεις ένα έργο;». «Καταρχήν, να έχω τη δύναμη και την υπομονή να το ολοκληρώσω και τέλος να καταφέρω να το παρουσιάσω με όσο πιο απλό και κατανοητό τρόπο.

Τα τελευταία χρόνια πέρασα πολύ καιρό παρατηρώντας έργα του El Greco (καθώς και άλλων ζωγράφων) για ένα προηγούμενο project που παλεύω να ολοκληρώσω. Με εντυπωσίασε η ηθελημένη παραμόρφωση των προσώπων και η υπερβολή στις εκφράσεις. Αυτά τα μοναδικά χαρακτηριστικά συμπληρώνουν τις εγγενείς ατέλειες της τεχνικής με την κλωστή. Θα μου επιτρέψετε, πάντως, να επισημάνω για αυτά τα έργα με την κλωστή ισχύει το μότο “the medium is the message”: δεν έχει τόση σημασία ποια εικόνα αναπαριστάται, αλλά το πως. Αποδεικνύεται ότι κάθε τι μπορεί να αναπαρασταθεί από μια μεγάλη συλλογή από γραμμές. Το γεγονός αυτό είναι πολύ εντυπωσιακό: ένας ολόκληρος κόσμος θα μπορούσε να έχει δομηθεί από πάρα πολλές λεπτές γραμμές, και παρόλα αυτά να μην το αντιλαμβανόμαστε. Οι αισθήσεις μας παρέχουν μια εξαιρετικά απλοποιημένη εκδοχή των πραγμάτων. Πιστεύω οτι το έργο αναδεικνύει ακριβώς αυτό: το πόσο εσφαλμένα μπορεί να λειτουργούν οι αισθήσεις μας. Κατά συνέπεια, μας είναι αδύνατο να αντιληφθούμε την πραγματική φύση του κόσμου.

 

«Έχεις ακούσει ποτέ αντιδράσεις όταν λες ότι “πλέκεις;”. «Ναι, έχω εισπράξει αρκετά απορημένα βλέμματα όταν το λέω. Μάλιστα απολαμβάνω πολύ τους κωμικούς διαλόγους που ακολουθούν! Το πλέξιμο είναι μια ενασχόληση που έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί, θεωρείται κάπως “κιτς” και επιπλέον δύσκολα μπορεί κανείς να βρει -από το πρώτο άκουσμα- μια άμεση σύνδεση με τη μέχρι τώρα τεχνολογική δουλειά μου».

 

Ένας νέος τρόπος να πλέκεις: Ο Πέτρος Βρέλλης «υφαίνει» πορτρέτα του Ελ Γκρέκο με μια εντελώς καινούρια μέθοδο Facebook Twitter

 

«Πού μπορεί να δει κανείς τα έργα σου;». «Τα έργα έχουν φιλοξενηθεί σε διάφορα φεστιβάλ τέχνης και γκαλερί σε Ελλάδα, Ιταλία, Αυστρία και Σουηδία καθώς και στη μεγαλύτερη online γκαλερί Saatchi-Art. Τα περισσότερα έχουν ήδη πωληθεί, κυρίως σε συλλέκτες στο εξωτερικό. Ελπίζω πως μέσα στο 2017 θα πραγματοποιηθούν κάποιες νέες εκθέσεις στην Ελλάδα, Ιταλία και Φιλανδία. Αυτή τη στιγμή δύο έργα μου εκτίθενται στη γκαλερί “Σκουφά” στο Κολωνάκι».

 

«Υπάρχουν άλλοι καλλιτέχνες που κάτι παρόμοιο με αυτό που κάνεις;». «H Κumi Υamashita έχει δημιουργήσει εντυπωσιακά πορτραίτα με κλωστή και καρφιά πάνω σε ξύλινο “καμβά”: Είναι κάτι τελείως διαφορετικό, γιατί στα έργα της τα καρφιά “ακολουθούν” το σχέδιο και επιτρέπουν το σχεδιασμό μόνο με το μυαλό. Η μεγάλη διαφορά με τη δικιά  μου τεχνική είναι στο ότι τα καρφιά τοποθετούνται μόνο στην περιφέρεια ενός κύκλου. Ο μόνος τρόπος για να παράγεις ένα έργο αυτής της μορφής απαιτεί κάποια δισεκατομμύρια αριθμητικές πράξεις, που προφανώς δε μπορούν να γίνουν παρά μόνο με χρήση υπολογιστή».

 

artof01.com/vrellis/

 

 

 

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ