H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ

 H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ Facebook Twitter
Κατά τα πρώτα 11 χρόνια της μεγάλης καριέρας της, η Όνο μετακινείτο από τη Νέα Υόρκη, το Τόκιο και το Λονδίνο, παίζοντας ένα πρωτοποριακό ρόλο στη διεθνή ανάπτυξη της εννοιολογικής τέχνης, με τα πειραματικά της φιλμς, και την τέχνη της performance.
0

Η Γιόκο Όνο είναι μια γυναίκα που ο μισός πλανήτης αγαπά να μισεί. Τα φώτα είναι στραμμένα επάνω της περισσότερο από πέντε δεκαετίες. Αγνοώντας σχεδόν την καλλιτεχνική της υπόσταση, τα μέσα ανακάλυπταν κάθε τόσο ένα τέλειο θήραμα. Οι κατηγορίες που της έχουν αποδοθεί είναι άπειρες. Για την διάλυση των Μπιτλς, για την επιρροή που ασκούσε στον Τζον Λέννον. Για τις ισχνές μουσικές της επιδόσεις. Η Γιόκο Όνο, γνωρίζει πολύ καλά τον Τύπο. Η 81χρονη σήμερα Γιόκο Όνο δε φαίνεται να έχει χάσει ίχνος από τη ζωντάνια και τη δημιουργικότητά της

«Δεν έχω φτάσει ακόμα στο σημείο που να νιώσω ότι θέλω να παραιτηθώ. Προς το παρόν αψηφώ το ότι έγινα 80 κι ότι για την κοινωνία είμαι πια συνταξιούχος. Το να είσαι 80 ετών δεν είναι ένα τρομακτικό πράγμα. Τώρα πια η ζωή είναι πολύ πιο ελεύθερη. Εχω περισσότερη ενέργεια, περπατώ πολύ, δουλεύω διαρκώς. Οι 80άρηδες δεν ζουν για τον ύπνο και το φαγητό. Χρειαζόμαστε την υπερηφάνεια και την αξιοπρέπεια στη ζωή μας. Κι αυτά μας τα προσφέρει η εργασία. Η τέχνη είναι η αναπνοή μου. Εάν δεν το κάνω, αρχίζω να πνίγομαι».

Κάθε φορά που έρχεται στη δημοσιότητα το όνομά της, οι δημοσιογράφοι δε σταματούν να τη ρωτούν για τον Τζον Λένον. Μιλά για όλα τα χρόνια και τους τόνους μελάνι που έχουν χυθεί για να την βρίσουν και να την προσβάλουν, με μεγάλη ηρεμία πια.

Πέρσι το φθινόπωρο οι φωτογραφίες της έκαναν για άλλη μια φορά το γύρο του κόσμου, ενώ την έδειχναν να παίζει με τους φωτογράφους και τους δημοσιογράφους στο Μπιλμπάο, στο Μουσείο Guggenheim, πριν από τα εγκαίνια της μεγάλης αναδρομικής της έκθεσης. Η έκθεση παρουσίαζε  περισσότερα από διακόσια έργα της, εγκαταστάσεις, αντικείμενα , ταινίες , σχέδια, φωτογραφίες, βίντεο και κείμενα σε μια αναδρομική με τίτλο Half-A-Wind Show. Η έκθεση της ήταν μια πλήρης θεώρηση των παραγωγών μιας πρωτοπόρου της εννοιολογικής και της performance art.

 H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ Facebook Twitter
Στο Γκούγκενχάιμ, 2014
 H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ Facebook Twitter
Στο Γκούγκενχάιμ, 2014

Πριν από λίγες μέρες το ΜΟΜΑ ανακοίνωσε την πρώτη ατομική έκθεσή του αφιερωμένη αποκλειστικά στο έργο της Γιόκο Όνο. Τίτλος: “Yoko Ono: One Woman show, 1960-1971». Θα διαρκέσει από τις 17 Μαΐου έως τις 7 Σεπτεμβρίου 2015. Η έκθεση θα επικεντρωθεί σε αυτό που αποκαλεί «αποφασιστική δεκαετία» με έργα της Όνο από το 1960 έως το 1971, όταν η Όνο έκανε το ανεπίσημο ντεμπούτο της στο ΜΟΜΑ απελευθερώνοντας μύγες στον πάνω χώρο του Μουσείου, καλώντας το κοινό να τις παρακολουθήσει  καθώς κινούνταν έξω από το κτίριο και μέσα στην πόλη. Θα παρουσιαστούν 125 από τα πρώιμα έργα της Όνο. Σε χαρτί, εγκαταστάσεις, περφόρμανς, ηχογραφήσεις και ταινίες, τα οποία θα παρουσιαστούν με σπάνιο αρχειακό υλικό.

 

Κατά τα πρώτα 11 χρόνια της μεγάλης καριέρας της, η Όνο μετακινείτο από τη Νέα Υόρκη, το Τόκιο και το Λονδίνο, παίζοντας ένα πρωτοποριακό ρόλο στη διεθνή ανάπτυξη της εννοιολογικής τέχνης, με τα πειραματικά της φιλμς, και την τέχνη της performance. Τα πρώτα της έργα έγιναν με βάση τις οδηγίες που κοινοποιούσε στους θεατές σε προφορική ή γραπτή μορφή. Για παράδειγμα κάποτε κάλεσε τους θεατές να καταπατήσουν ένα κομμάτι καμβά που ήταν τοποθετημένος στο πάτωμα.

 

Αν και εύκολα παραβλέπεται, το έργο αμφισβήτησε ριζικά τη διαίρεση ανάμεσα στην τέχνη και την καθημερινή ζωή, ζητώντας από τους θεατές να συμμετάσχουν στην ολοκλήρωσή του. Κατά καιρούς το έργο της υπήρξε ποιητικό, χιουμοριστικό, απειλητικό, και ιδεαλιστικό.

 

Στην έκθεση θα υπάρχουν φιλμς από τις παραστάσεις της Cut Piece (1964) και Film Νο 4 (1966/1967). Στο Cut Piece, η Όνο αντιμετώπισε τα θέματα φύλου, τάξης και την πολιτιστικής ταυτότητας, ζητώντας από τους θεατές να κόψουν κομμάτια από τα ρούχα της καθώς καθόταν ήσυχα στη σκηνή. Στο τέλος της δεκαετίας, συνεργασίες της Όνο με τον Λένον οδήγησαν σε έργα όπως τα bed-in (1969) και WAR IS OVER!.

 

 H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ Facebook Twitter
Cut Piece, 1964

 

 H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ Facebook Twitter
Cut Piece, 1964

Κάθε φορά που έρχεται στη δημοσιότητα το όνομά της, οι δημοσιογράφοι δε σταματούν να τη ρωτούν για τον Τζον Λένον. Μιλά για όλα τα χρόνια και τους τόνους μελάνι που έχουν χυθεί για να την βρίσουν και να την προσβάλουν, με μεγάλη ηρεμία πια.

"Ολο αυτό το βιτριόλι το είχα ως επί το πλείστον μπλοκάρει από την ζωή μου. Ο Τζον κι εγώ ήμασταν δύο μουσικοί και, ταυτόχρονα, καλλιτέχνες και κινηματογραφιστές και ακτιβιστές. Είχαμε τόσα πολλά να συζητήσουμε. Υπήρξαμε πολύ απασχολημένοι με τις ζωές μας. Οι άνθρωποι που έλεγαν άσχημα πράγματα για μας ήταν πολύ μακριά μας. Είχα μια απίστευτη ζωή, το παραδέχομαι. Δεν εννοώ ότι ήταν παραμυθένια αλλά ήταν μια απίστευτη και πολυάσχολη ζωή".

 

Και βέβαια δεν αποφεύγει την ερώτηση που της κάνει όλος ο πλανήτης: Πώς αντέχει να ζει στο ίδιο σπίτι,  στο διαμέρισμα  (στο κτίριο Dakota της Νέας Υόρκης) έξω από το οποίο έπεσε νεκρός ο Λένον από τις σφαίρες του Μαρκ Τσάπμαν; «Οι άνθρωποι με ρωτούν συνεχώς γιατί εξακολουθώ να ζω στον τόπο της τραγωδίας. Κι εγώ απαντώ πάντα το ίδιο: Ήταν το σπίτι μας. Και το σπίτι σου δεν το αφήνεις ποτέ. Με ενοχλεί κάποιες φορές που δεν έχω την ιδιωτικότητα που αναζητά, που δεν μπορώ να πάω στο θέατρο γιατί υπάρχουν συνεχώς άνθρωποι που μου μιλάνε. Αλλά αν θέλω να βγω το κάνω τις περισσότερες φορές  πολύ νωρίς το πρωί, που δεν με ανησυχεί κανείς".

«Σήμερα» λέει συχνά, «δε με ενοχλεί καθόλου όταν με ρωτούν για τον Τζον. Είναι μια χαρά. Μου λείπει διαρκώς. Κι έτσι όταν οι άνθρωποι μιλούν γι 'αυτόν και με ρωτούν πράγματα, ακούγεται σαν να είναι ακόμα γύρω μου. Και αυτό με κάνει να νιώθω ευτυχισμένη"...

 H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ Facebook Twitter

  

 H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ Facebook Twitter
"Night and Day for Venice"
 H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ Facebook Twitter
"Night and Day for Venice"
 H Γιόκο Όνο στα 82 της, στο ΜΟΜΑ Facebook Twitter
"Night and Day for Venice"
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ